Gå til innhold

Veggiser: Overrask meg med noe god vegetarmat som ikke er suppe i en eller annen form.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg ser etter kjøttfrie middager så pleier det veldig ofte å bare være linsesuppe eller kikertsuppe som dukker opp i en eller annen form. Suppe er sikkert godt det, men jeg foretrekker mer "fast føde".

Så hva kan man lage som er godt, og er noe litt annet enn suppe? Og som ikke heller baserer seg på kjøtterstatninger

Anonymkode: cd065...1ac

Skrevet

Taco med kidneybønner feks :)

Alt kan egentlig erstattes med linser eller bønner. Om du syns posemat er ok så har Toro ofte vegetar-alternativer bakpå posene.

• Liker 6
Skrevet

Kyllingsuppe?

Anonymkode: 21872...ee4

• Liker 6
Skrevet

Wrap med sorte bønner, paprika, vårløk, mais, ost og diverse krydder. (Paprika, chili, koriander, spisskummen, hvitløk..). Ha det i ovnen i 10-15 minutter. Server med salat, rømme og salsa.

Anonymkode: 37967...a8b

Skrevet

Jeg er ikke veggis, men jeg synes vegetarlasagne er veldig godt. Tror de erstattet kjøttet med squash og moste kikerter. Ellers var det ikke store endringen. Det var vegetar da, ikke vegan.

• Liker 2
Skrevet

Falafel er veldig godt, samt linsegryte, tacobønner, vegetarlasagne. Foretrekker kjøtt, men det er mye god vegetarmat også.

Anonymkode: a5964...662

• Liker 2
Skrevet

Tre enkle og greie forslag fra meg 😊

Nanbrød som dekkes med et raust lag hummus, og til slutt et lag med ovnsbakte grønnsaker. Svis litt sitron over det hele, og nyt 😊

Ikea`s grønnsaksboller servert med blomkålmos (evt. blanding av blomkål og potet) og ønsket saus. Jeg bruker mest soppsaus, ungene vil ha brun saus.

Vegetarlasagne er godt i alle de variantene jeg har smakt, men denne er helt fantastisk og skiller seg litt ut: https://trinesmatblogg.no/recipe/vegetarlasagne-med-spinat-og-feta/

Anonymkode: 84dd2...299

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tre enkle og greie forslag fra meg 😊

Nanbrød som dekkes med et raust lag hummus, og til slutt et lag med ovnsbakte grønnsaker. Svis litt sitron over det hele, og nyt 😊

Ikea`s grønnsaksboller servert med blomkålmos (evt. blanding av blomkål og potet) og ønsket saus. Jeg bruker mest soppsaus, ungene vil ha brun saus.

Vegetarlasagne er godt i alle de variantene jeg har smakt, men denne er helt fantastisk og skiller seg litt ut: https://trinesmatblogg.no/recipe/vegetarlasagne-med-spinat-og-feta/

Anonymkode: 84dd2...299

Denne signerer jeg på, den er helt suveren.

Anonymkode: a5964...662

Gjest Willasmo
Skrevet

Vårruller uten kjøtt. Trenger ikke å bruke noen erstatning. Du kan steke dem i ovnen hvis du ikke vil frityrsteke de.  

Skrevet

Lasagne med champignon istedet for kjøtt. 

Spinat- og ricottafylte cannoli med tomatsaus.

Fusilli (pastaskruer) med spinat, ricotta, soltørkede tomater, og valnøtter. 

Pizza med grønnsaker.

• Liker 1
Skrevet

Hjemmelagde rødbetkaker. Serveres som kjøttkaker. Eks med stekt løk, "smør"stekt sopp, brun saus, potet, rosenkål. Også veldig godt med wakame. Kan også serveres som burger.

Det kommer mye god vegetarmat fra Tyrkia og Midtøsten. Falafel, hummus, diverse salater... 

Hvordan stiller du deg til gryteretter? Litt mer å tygge på enn i en suppe, mer som mat i saus. I såfall vil jeg anbefale linsegryte, curry og chilli sin carne.

Anonymkode: abb7e...084

• Liker 2
Skrevet

Kormagryte med masse store biter av søtpotet og andre grønnsaker, med ris og nan og alt man vil ha ved. Nydelig!

• Liker 1
Skrevet

Lasagne med grønnsaker og bønner. Pai med alskens grønnsaker. Linspostei, smaker omtrent likt leverpostei. Pizza... Du kan egentlig lage de fleste kjøttretter bare uten kjøtt. Du får også kjøpt veldig gode veggisburgere slik at du kan lage hamburger. Men disse rettene inneholder gjerne egg, melk og ost. Skal du ha veganermat blir det litt vanskeligere, men bare litt

• Liker 2
Skrevet

Bakt potet med stekt sopp / annet digg tilbehør 
Pizza med hakket vegetarchorizo og annet digg tilbehør
"Oste"smørbrød med fries 
Pytt-i-panne med potet/løk/grillveggispølser

Anonymkode: 93cd0...e1e

Skrevet

Blomkål-curry. Mariner blomkål buketter, stek dem gyldne, lag noe tikka masala-ish saus (f.eks. steke løk og hvitløk mynt i olje, tilsett masse kardemomme, koriander, nellik, gurkemeie, chili, ingefær, laurbær, tomatpure, litt sitron, og så kokosmemelk), hiv blomkålen oppi sausen og server med ris og kanskje naanbrød. 

Annonse
Skrevet

Parmigiana di melanzane. Det er litt jobb, så jeg anbefaler å lage ekstra og fryse ned, men det er sinnsykt godt. Jeg foretrekker å grille aubergineskivene (salter heller ikke) på grillplate og bruker gjerne en topping av en blanding av brødsmuler og parmesanost. Vær generøs med osten og tomatsausen. Innimellom bruker jeg også skiver av grillet squash og paprika i tillegg til aubergine.

https://www.nrk.no/mat/parmigiana-di-melanzane-1.14560060

• Liker 1
Skrevet
marykay skrev (14 minutter siden):

Lasagne med grønnsaker og bønner. Pai med alskens grønnsaker. Linspostei, smaker omtrent likt leverpostei. Pizza... Du kan egentlig lage de fleste kjøttretter bare uten kjøtt. Du får også kjøpt veldig gode veggisburgere slik at du kan lage hamburger. Men disse rettene inneholder gjerne egg, melk og ost. Skal du ha veganermat blir det litt vanskeligere, men bare litt

Jeg lager alt det du nevner vegansk og det finnes ikke litt vanskelig enn gang :)

Anonymkode: 149fb...859

• Liker 3
Gjest tranedatter
Skrevet (endret)

Pasta med trøffelsaus er en favoritt her i huset. Finnes mange varianter, her er en: Kremet pasta med portobellosopp og trøffelsaus (weboppskrifter.com)

Pasta er jo godt med bare en fyldig tomatsaus och ost.  Pasta er lett å gjøre vegetarisk. Liker også canneloni bønner i sausen. 

Ellers er jo det indiske kjøkkenet full av vegetariske alternativer. Min favoritt er palak paneer. 

Palak Paneer - spinat og ost – NRK Mat – Oppskrifter og inspirasjon

---

Sopp, aubergine og squash er bra for å "fylle opp" maten, når man ikke har kjøtt i.

Endret av tranedatter
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kyllingsuppe?

Anonymkode: 21872...ee4

Ha ha!

Anonymkode: aa699...edb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...