Gå til innhold

Smittestopp er ute i ny og bedre utgave.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg lastet ned appen og håper selvsagt at de fleste gjør det samme. Det er kjekt å ha så mange verktøy som mulig i kampen mot dette viruset. Særlig nå når mange reiser, handler og har sammenkomster kan denne være nyttig. 

Kommer du til å laste den ned? Hvorfor/hvorfor ikke? 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Thoringen
Skrevet (endret)
2 hours ago, 2ro said:

Da har jeg lastet ned appen og håper selvsagt at de fleste gjør det samme. Det er kjekt å ha så mange verktøy som mulig i kampen mot dette viruset. Særlig nå når mange reiser, handler og har sammenkomster kan denne være nyttig. 

Den første utgaven ble et eksempel på alt som er feil med medtech/ehelse i Norge hvor inkompetansen får råde fritt med bifall fra byråkrater velsignet med minimal erfaring fra slike prosjekter. 40 millioner ned i dass.....

Det som er viktig å spesifisere er at dette er ikke ny utgave i den forstand at den er en evolusjon fra den tekniske løsningen som makkverket fra Smittestopp 1.0 var men en helt ny tech løsning.

Jeg vil selvfølgelig lese meg opp på denne nye utgaven først før jeg eventuelt laster den ned men det jeg hører om den er langt mer lovende og ikke minst betryggende fra et rent teknisk standpunkt. Løsningen er også blitt brukt i Danmark en stund så Norge er ikke først ute (det er ikke alltid det er positivt å være først ute med teknologi).

Endret av Thoringen
Skrevet

Har jammen ventet lenge på en sjanse til å bli enda mer overvåket. Syns det er altfor lite av dette i samfunnet vi lever i!

• Liker 8
Skrevet (endret)
2 hours ago, PzMan said:

Jeg vil selvfølgelig lese meg opp på denne nye utgaven først før jeg eventuelt laster den ned men det jeg hører om den er langt mer lovende og ikke minst betryggende fra et rent teknisk standpunkt. Løsningen er også blitt brukt i Danmark en stund så Norge er ikke først ute (det er ikke alltid det er positivt å være først ute med teknologi).

Den benytter Google og Apples API-er og regler, og er uten sentralisert lagring av informasjon.

Kort sagt, stoler du på apple og google, så kan du med trygghet stole på smittestopp også.

Tror også mye, om ikke alt, av appen ligger som åpen kildekode, på folkehelseinstituttes github.

Har ikke vurdert å ta den i bruk enda, jeg er svært restriktiv på hva jeg selv velger å dele av informasjon, som lokasjonsdata. Ønsker ikke at google skal sitte med denne informasjonen, og selv om jeg nok ikke har noe reelt valg egentlig, gjør jeg i hvert fall mitt for å begrense det (skrur av GPS, endrer innstillinger for logging ol.).

https://developers.google.com/android/exposure-notifications/exposure-notifications-api

https://github.com/folkehelseinstituttet

Endret av Jaybird
La til linker
  • Liker 1
Skrevet
2ro skrev (5 timer siden):

Ser ikke poenget. Holder meg dessuten langt unna folk og er ikke redd for å smitte andre eller bli smittet selv.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal jeg laste ned appen?

• Liker 4
Skrevet

Nei. Nokia e65 støtter den ikke.

• Liker 4
Skrevet

Kommer nok til å prøve å laste den ned å se hva det går i... Når det kommer til overvåkning og slikt så spiller jeg pokemon go og har location sharing så løpet er liksom kjørt for meg uansett. 😄 

• Liker 4
Skrevet

Har lastet den ned, men virker uansett litt meningsløst for min del hvis den bare registrerer nærkontakter. Jeg er jo aldri så nærme noen som 2 meter i mer enn 15 minutter.

• Liker 4
Skrevet

Den gamle smittstopp-appen hadde jeg bare i et par dager. Den SUGDE batteri, og telefonen måtte lades oftere. Det gidder jeg ikke en gang til. Har de forbedret den delen av den appen i ny form?

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Den gamle smittstopp-appen hadde jeg bare i et par dager. Den SUGDE batteri, og telefonen måtte lades oftere. Det gidder jeg ikke en gang til. Har de forbedret den delen av den appen i ny form?

Jeg leste at de har forbedret den veldig på alle områder. Både med tanke på personvern og overvåking (ikke at jeg ser problemet siden vi med smarttelefon er så overvåker fra før, osv). Siden den ble lastet ned har jeg ikke brukt unormalt mye strøm, så det virker som de har truffet der.

• Liker 3
Skrevet

Ja, hvis den fungerer på min telefon som begynner å bli veldig gammel nå... Bra de har forbedret den. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg nektet å laste ned den første. Men den nye lastet jeg ned i går. Alt ser ut til å være bedre denne gangen. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, det skal jeg ikke. Følger smittevernsreglemanget, ingen planer om å delta på sammenkomster og føler ingen behov for å bidra ytterligere med å la meg overvåke av en app jeg ikke ønsker å ha.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nix, har ingen planer om å laste ned. Den gamle var jo en gedigen flopp, milioner av kroner rett i dass. 

Tviler at de har klart å rette alle feilene nå, og tror at mange må unødig i karantene når de f.eks sitter på andre siden av en vegg, eller i en annen etasje av en smittet. Jeg ser heller ikke nytteverdien for meg, tar ikke kollektiv, er sjelden på butikken mer enn 5 minutter, bor alene og er kun sammen med noen få. 

Endret av RunM
Skrevet
10 hours ago, RunM said:

Nix, har ingen planer om å laste ned. Den gamle var jo en gedigen flopp, milioner av kroner rett i dass. 

Tviler at de har klart å rette alle feilene nå, og tror at mange må unødig i karantene når de f.eks sitter på andre siden av en vegg, eller i en annen etasje av en smittet. Jeg ser heller ikke nytteverdien for meg, tar ikke kollektiv, er sjelden på butikken mer enn 5 minutter, bor alene og er kun sammen med noen få. 

Hvorfor så sterke meninger når du ikke en gang har giddet å lese deg opp på hvordan appen skal brukes? 

Ingen havner i karantene utfra varsel fra appen. 

Skrevet
On 12/21/2020 at 8:39 PM, Jaybird said:

Den benytter Google og Apples API-er og regler, og er uten sentralisert lagring av informasjon.

Kort sagt, stoler du på apple og google, så kan du med trygghet stole på smittestopp også.

Det gjør man da. 😬

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Dankert said:

Det gjør man da. 😬

Klart det, de aller fleste gjør det, eller handler i hvert fall som om de gjør det (om man ser på bruken).

Og apple/google har jo aldri overvåket noen, ikke hørt om noe slikt før. 🙃

Endret av Jaybird
Skrevet (endret)

Smittestopp 2 er en helt ny app, som hverken overvåker brukerene eller suger batteri. Den har ikke en eneste kodelinje til felles med den gamle appen.

Dessverre komme veldig få til å laste ned den nye appen fordi ingen stoler på corona apper lenger nå etter det søppelet som de prakket på oss forrige gang.

Endret av prt90
  • Liker 2
Skrevet
prt90 skrev (21 timer siden):

Smittestopp 2 er en helt ny app, som hverken overvåker brukerene eller suger batteri. Den har ikke en eneste kodelinje til felles med den gamle appen.

Dessverre komme veldig få til å laste ned den nye appen fordi ingen stoler på corona apper lenger nå etter det søppelet som de prakket på oss forrige gang.

Men det er jo det som er problemet med forhastede løsninger fordi man ønsker å fremstå som handlekraftig. Produsere noe skikkelig ræl, så stoler folk selvfølgelig ikke på "ny og bedre utgave". 

• Liker 1
  • Opprett ny...