Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en koselig svigerfamilie, men enkelte ting irriterer meg grenseløst.

Mannen min, vi kan kalle han Oskar, og jeg har felleseie på alt vi har, og har bidratt begge to hele tiden med penger osv.

Likevel presterer alle i svigerfamilien å si: Oskars hus, Oskars bil, Oskars gardiner (!), Oskars ditt og Oskars datt.

Svogeren sier for eksempel: Bilen vår er sånn og sånn, hvordan er bilen DIN, Oskar?

Og Oskar skal kjøpe seg ny bil. Ikke et ord om at den er det faktisk jeg som betaler.

Så jeg har lyst til å sette en stopper for dette. Forslag?

Vi har vært sammen i 15 år og har to barn sammen, så jeg har ingen tro på at dette ordner seg hvis jeg ikke sier ifra.

Og Oskar selv synes ikke det har noe å si. Han synes at jeg er nærtagende, og vil IKKE ta det opp med familien sin...

Sukk.

Ellers er de helt greie, men jeg får litt imot dem når de hele tiden "dupper" meg på dette viset.

Har mannen min rett, er jeg nærtagende?

Hva ville du gjort eller sagt (gjerne i en humoristisk/ satirisk) tone for å rette opp i dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør om de vil se Oskars dametruser også...når de først er innom.

Skrevet

Jeg hadde neppe sagt noe. Hvorfor skape mer uhygge bare for å poengtere at dere begge eier huset/bilen osv? Dere vet begge hvem som eier hva, og svigerfamilien vet det sikkert også, er det nå så nøye hvilke ord de bruker?

Skrevet

Jeg ville ikke gjort noe vesen av det bortsett fra å konsekvent kalle det "huset mitt", "bilen min" osv overfor svigerfamilien. De tenker antakelig ikke på hva de sier en gang. Husker enda det forbausede uttrykket til svigerfar da han spurte om mannen min hadde sånn og sånn verktøy. "Nei, men jeg har" var svaret han fikk ;). Nå var det faktisk sant også, mesteparten av verktøyet vi hadde på den tida var verktøy jeg eide før vi ble sammen. I ettertid har vi skaffet oss en god del verktøy felles også, men det er en annen sak.

Skrevet

Enig med overstående: bare å si "mitt hus", "min bil" osv tilbake det.

Og når "Oskar skal kjøpe seg ny bil" så kan du jo bare si: "ja, også får jeg bestemme fargen siden jeg betaler" (føy til et smil her vennligst;))

Jeg skjønner jo faktisk at det kan være litt irriterende at Oskar har eierett på alt samme hvor mye du bidrar. Men det kan være fordi Oskar ikke er flink nok til å si at nå skal jeg og kona kjøpe bil også. At Oskar sier: Jeg skal kjøpe ny bil. Og da kan jo familien godt tro at det er Oskar og ikke dere.

Ærlig så tror jeg heller ikke at de tenker over det. Jeg sier også rett som det er "bilen din" til broren min, enda jeg vet at han og kona eier den sammen. Men jeg kan jo også finne på å si "bilen din" til henne.

~lusa på gangen

Skrevet
Spør om de vil se Oskars dametruser også...når de først er innom.

:ler:

Skrevet

Jeg tror neppe de sier det på den måten med vilje, for å være ekkel mot deg.

Svigerfamilien sier det sikkert på den enkleste måten, uten å tenke over det, når de spør Oscar om noe, eller har en samtale med ham. Eller er det sånn at svogeren fremdeles omtaler det som Oscars bil når han prater med deg? I så fall er det muligens på tide å si fra om at dere er likeverdige parter, og partneren din bør tenke på det en gang til og ha forståelse for at du gjerne vil at det skal komme frem. Er det bare en måte de er vant til å uttrykke seg på, og de egentlig vet at du også jobber og bidrar til økonomien, ville jeg oversett det, og funnet noe bedre å irritere meg over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...