Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å prøve å amme, men aner virkelig ikke hva jeg går til overhodet. Kan noen forklare meg, helst på teskje hva jeg trenger å kjøpe inn på forhånd, hvordan jeg skal unngå å bli sår osv? Det er vel ikke så enkelt som å bare putte puppen i munnen på babyen og ta den ut etterpå 😄

Hvor mange bh-størrelser bør jeg beregne å gå opp når jeg skal anskaffe amme-Bh? Bruker man amme-bh helt fra starten, dag og natt? Bruker man amme-innlegg hele tiden? Hva bruker man for å forebygge å bli sår? Vasker man brystvorten etter amming? Hva trenger jeg å forberede av utstyr? Ammepumpe, innlegg, skjold?? Helt nybegynner her altså 😂

Anonymkode: 02ec6...4d3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler å lese på ammehjelpen.no. Spør også jordmor om en brosjyre, de er veldig fine. Du får det på sykehuset også. 

Kjøp digre behagelige ammebher. Jeg har vanligvis små 70B, men brukte 75D etter at den verste brystsprengen hadde gitt seg, hvis jeg "pynta" meg med skikkelig BH. De fleste ukene så det ut som jeg hadde tatt en mislykka silikonjobb. Som regel brukte jeg bare myke, behagelige ammenbher uten noe spiler eller tull. 

Og kjøp ammeinnlegg i ull - det er merkelig fort gjort å bli kald på puppene når de er fulle av melk og du vil ikke ha infeksjon. 

Være flink til å ikke ta på brystvortene og vaske hender ofte er viktig. 

Lurt å ha en god pute,enten ammepute eller bare en fin avlang sofapute. 

Det er ikke sikkert du trenger noe som helst utover det 🤷 I utgangspunktet er det bare å la babyen hekte seg på puppen også slipper den når den er mett. De hjelper deg på sykehuset. 

Jeg hadde veldig sår hud pga en soppinfeksjon og flate brystvorter som ble dratt i, men brukte ikke noe av de salvene jeg hadde kjøpt inn på forhånd. Fikk resept av legen på det jeg trengte, men ellers bare smurte jeg med melk. 

Plutselig var det ikke noe problem lenger, det var deilig. 

I de første ukene brukte jeg ammeskjold (for å avlaste litt pga infeksjon), melkeoppsamler (blir mye melkesøl,lurt å ha på puppen som ikke ammer), engangsammeinnlegg (i tillegg til de i ull) og utstyr til å pumpe (så pappa fikk gi melk på flaske i tillegg). Dette må steriliseres og helvete konstant 🙈 Hadde ikke kjøpt inn noe på forhånd, det var egentlig greit, for da kjøpte jeg kun det jeg trengte. 

Anonymkode: 6029d...616

• Liker 2
Skrevet

Det viktigste og kanskje eneste du trenger i den startpakken er to bryster og en baby. 

Anonymkode: 869a7...5ad

• Liker 4
Skrevet

Angrer på at jeg ikke hadde ammeskjold. Baby nektet og ta puppen. Da jeg skulle få veiledning 10 dager etter fødsel prøvde de med skjold og baby tok puppen med en gang! Har ikke innadvendte brystvorter, men baby er 3 mnd om nekter fortsatt pupp uten. Hadde jeg ikke forsøkt det hadde jeg mest sannsynlig måtte slutte å (prøve) amme. Anbefaler også multimam kompressor!

Anonymkode: 4f414...d55

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Angrer på at jeg ikke hadde ammeskjold. Baby nektet og ta puppen. Da jeg skulle få veiledning 10 dager etter fødsel prøvde de med skjold og baby tok puppen med en gang! Har ikke innadvendte brystvorter, men baby er 3 mnd om nekter fortsatt pupp uten. Hadde jeg ikke forsøkt det hadde jeg mest sannsynlig måtte slutte å (prøve) amme. Anbefaler også multimam kompressor!

Hvordan skjold bruker du? :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan skjold bruker du? :) 

Medela sine. :)

Skrevet

Startpakken inneholder pupper. Punktum ;) 

Det aller viktigste rådet jeg kan gi, er å lese deg opp på forhånd på ammehjelpen.no - og ha den nettsiden i bakhodet hvis du får problemer :) De er spesialiserte på amming (kunnskapen på helsestasjonene er dessverre ikke alltid like gode), det er gratis og de tilbyr både telefonhjelp og videohjelp. En 45 min lang Facetime-samtale med en ammehjelper reddet ammingen her!

Ellers kan jeg anbefale ammeinnlegg i ull. Det kan både lindre smerte ved brystspreng, det holder puppene varme for å forebygge brystbetennelse og er god på å samle fuktighet. Angående BH'er anbefaler jeg på det sterkeste å IKKE kjøpe så mange. Kjøp 1-2 i én størrelse større enn vanlig, og ta resten etter hvert. Puppene endrer seg mye den første tiden, mine gikk fra store gravidpupper, til GIGANTISKE ballonger, til medium store ammepupper i løpet av bare få uker den første tiden. Vent til melka har stabilisert seg og ammingen er etablert til å gjøre storinnkjøp av ammeinnlegg. 

Det éneste som kan forebygge sårhet er at babyen får riktig sugetak. Erfaringsmessig blir nok alle litt sår de første dagene, men for de med riktig sugetak går det seg raskt til. Les om sugetak på ammehjelpen.no, der står det også detaljert beskrevet hvordan man skal koble på baby. Det kan være vrient i starten, men ikke gi opp med en gang! Det kommer seg, før du vet ordet av det suger baby seg fast selv og du trenger ikke våkne en gang 😅 

Andre ting som salver, pumpe, skjold osv ville jeg ventet og sett an behovet. Det er dessverre ikke mulig å vite på forhånd hva du trenger, eller hva som funker for deg. Skjold kan være vanskelig å kjøpe på forhånd da det er viktig at de har rett størrelse og siden brystene forandrer seg etter fødselen, blir det komplisert. Finnes heller ingen fasit på salver, Purelan feks som mange sverger til funket ikke det spøtt på meg. På meg funket bare Multimam balm. Men er ikke sikkert det funker for deg. Dette må du nesten bare teste dersom du får behov for det :) 

Vet at dette var et dårlig svar på spørsmålet ditt, men jeg anbefaler virkelig virkelig å se det an altså. Folk her svarer etter hva som funket for dem, men det er overhodet ikke sikkert det funker for deg - eller at du har behov for det. Jeg brukte flere tusen kroner på ammeutstyr både før og etter fødsel, når løsningen var en gratis facetimesamtale liksom. Det er litt surt. Så mitt aller viktigste tips er AMMEHJELPEN.NO! Lykke til. Amming er fantastisk når det funker!

Anonymkode: a1a54...70e

• Liker 3
Skrevet

Du trenger i utgangspunktet ikke så mye utstyr. Det er litt dumt å kjøpe alt mulig fordi du KANSKJE trenger det. Person A angrer på at hun ikke hadde skjold, person B skulle gjerne hatt pumpe, person C påstår at purelan er et must og person D mener at melkeoppsamler er det viktigste... Det finnes egentlig ingenting "alle" må ha. Det er dyrt å sikre seg. :)

Med førstemann kjøpte jeg alt mulig dilldall fordi jeg plagdes med smerter. Utallige salver, multimam, plaster, skjold, albueskjell, pumpe osv. Hjalp ikke en dritt. 

Med andremann fikk jeg også smerter, men klok av skade kjøpte jeg ingenting men terpet og terpet og terpet på å få til et godt dietak. Det er det viktigste for å unngå smerte. 

Skrevet

Jeg brukte en salve mot såre brystvorter til å starte med, den hjalp virkelig! Purelan heter den. 

Anonymkode: c187e...4b8

Skrevet

Purelan og multimam kompresser tenker jeg er ganske bankers (for de aller fleste opplever en grad av såre brystknopper) . Så får du se om du vil investere i pumpe, innlegg, etc. 

Anonymkode: 3df9a...38c

• Liker 2
Skrevet

"Alle" Saman måtte ha purelan,men den syntes jeg hadde null funksjon og brukte den aldri - kastet den bare til slutt 😂  multimam syntes lindra litt, men har venninner som ikke syntes det hjalp noe. 

Det beste er nok å vente og se hva man trenger og ikke kjøpe inn for mye. 

Den beste måten å forbedre seg på er som en over her sier, å lese grundig på ammehjelpen i forkant for å forstå hvordan amming henger sammen. Vi leste oss ikke opp så mye i forkant, så etter fødselen satt vi og nileste der inne og ønsket at vi hadde satt oss inn i hvordan alt fungerte før fødselen, da hadde vi nok fått til ting lettere og slappet av bedre helt i starten. 

Anonymkode: 6029d...616

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...