Gå til innhold

Forklaring av lønnsoppgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

På lønnsoppgaven min er det en linje for fastlønn med en sum. Nedenfor er det også en egen linje for feriepenger med en sum. Hvis jeg skal formidle til en eventuelt ny arbeidsgiver hva jeg tjener i dag - så er det bare summen som står under fastlønn ikke sant?

Anonymkode: e26e4...181

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke si konkret hva du har i lønn i dag til ny arbeidsgiver. Om du føler deg presset til det så angir du til nøds et solid avrundet tall og legger til at det er uten overtid og ekstra tillegg.

Skrevet

Hvis du skal formidle, er det månedslønn ganger 12.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

På lønnsoppgaven min er det en linje for fastlønn med en sum. Nedenfor er det også en egen linje for feriepenger med en sum. Hvis jeg skal formidle til en eventuelt ny arbeidsgiver hva jeg tjener i dag - så er det bare summen som står under fastlønn ikke sant?

Brutto lønnen er det du tjener i løpet av et år basta :) Feriepenge beløpet kommer ut ifra det du har tjent dette året, med fratrekk av feriepenger inneværende år. For at du ikke skal få feriepenger av brutto lønnen din. Da ville du på en måte fått feriepenger to ganger av det beløpet. Slik har i allefall jeg forstått det.

Skrevet
Mynlen skrev (5 minutter siden):

Hvis du skal formidle, er det månedslønn ganger 12.

Det er jo ikke hva du tjener i løpet av et år. Det er bruttolønnen som er det. Alle andre beløp blir da uten feriepenger og fratrekk av skatt. Det er ikke det korrekte beløpet du tjener. Skatten endrer seg fra år til år alt ut ifra gjeld du har og mange andre variabler. Enorme forskjeller på brutto lønn og netto lønn i de aller fleste tilfeller. Varierer med mange 100.000 kroner alt ut ifra hvor mye du tjener.

Skrevet
ekkoet skrev (20 minutter siden):

Hvorfor skal ny arbeidsgiver vite lønnen der du er fra før?

Lønn må jo nødvendigvis snakkes om på et eller annet tidspunkt. Blir ikke lønnen jeg har da et godt utgangspunkt hvis jeg allerede er godt fornøyd med den?

Skrevet
Antiviruset skrev (4 minutter siden):

Det er jo ikke hva du tjener i løpet av et år. Det er bruttolønnen som er det. Alle andre beløp blir da uten feriepenger og fratrekk av skatt. Det er ikke det korrekte beløpet du tjener. Skatten endrer seg fra år til år alt ut ifra gjeld du har og mange andre variabler. Enorme forskjeller på brutto lønn og netto lønn i de aller fleste tilfeller. Varierer med mange 100.000 kroner alt ut ifra hvor mye du tjener.

Årslønn som oppgis ved ansettelse, og som sammenlignes, er månedslønn ganger 12. Brutto månedslønn, det skrev jeg ikke for jeg trodde det sa seg selv. Skatt er uinteressant i denne sammenhengen, det ny arbeidsgiver spør om er brutto månedslønn ganger 12, og det er det som vil bli oppgitt i et eventuelt jobbtilbud.

• Liker 3
Skrevet
Mynlen skrev (7 minutter siden):

Årslønn som oppgis ved ansettelse, og som sammenlignes, er månedslønn ganger 12. Brutto månedslønn, det skrev jeg ikke for jeg trodde det sa seg selv. Skatt er uinteressant i denne sammenhengen, det ny arbeidsgiver spør om er brutto månedslønn ganger 12, og det er det som vil bli oppgitt i et eventuelt jobbtilbud.

Brutto månedslønn er jo det helt rette her som du skriver. Alt annet vil variere ut i fra varierende tillegg som kan svinge fra år til år. Godt beskrevet!

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Lønn må jo nødvendigvis snakkes om på et eller annet tidspunkt. Blir ikke lønnen jeg har da et godt utgangspunkt hvis jeg allerede er godt fornøyd med den?

Jeg ville ikke oppgitt lønnen der jeg jobber, bare sagt enten at tilbudet de kommer med er for lavt i forhold til lønnen jeg har eller at tilbudet er akseptabelt.

Anonymkode: 44748...b84

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...