AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #21 Skrevet 27. desember 2020 On 12/21/2020 at 1:19 PM, Million said: Pussig. Hver gang jeg har spist middag hos faren min, koker han mandelpotetene med kjøkkenuret på (derfor jeg vet at det er tjue minutter) i 20 min. Og de pleier alltid å tåle kokingen uten å bli ødelagte. Men han salter alltid vannet. Har det noe å si? Nei, det kan det vel ikke ha? Man må salte mandelpoteter ja. Anonymkode: 5a204...43f
Brunhilde Skrevet 27. desember 2020 #22 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvor lenge kokte du dem? Og hvor lenge lot du dem være i vannet etterpå? Anonymkode: ee2f4...ccb Jeg kokte dem i 8 minutter og så var de nok i vannet 12-15 minutter etterpå, rett og slett på grunn av logistikken. Så helte jeg av vannet og lot dem dampe godt av seg. De ble helt perfekte, ikke en av dem sprakk.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #23 Skrevet 27. desember 2020 Brunhilde skrev (9 minutter siden): Jeg kokte dem i 8 minutter og så var de nok i vannet 12-15 minutter etterpå, rett og slett på grunn av logistikken. Så helte jeg av vannet og lot dem dampe godt av seg. De ble helt perfekte, ikke en av dem sprakk. Og de ble godt nok kokte? Jeg har problemer med at de ikke blir skikkelig kokt når jeg skal unngå at de sprekker.. Anonymkode: ee2f4...ccb
Mumsmums Skrevet 27. desember 2020 #24 Skrevet 27. desember 2020 Kommer jeg på det, legger jeg de i kaldt vann og setter de til side med lokk på når det begynner å koke. Da må de stå i ca 30 minutter. Glemmer jeg dette fosskoker jeg de, til de er ferdige . Kanskje i 10 minutter. Pass på å ha ca like store poteter ellers vil de minste kokes sund.
Brunhilde Skrevet 27. desember 2020 #25 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Og de ble godt nok kokte? Jeg har problemer med at de ikke blir skikkelig kokt når jeg skal unngå at de sprekker.. Anonymkode: ee2f4...ccb De bel, som jeg skrev, helt perfekte. Hvordan kan du da spørre om de ble godt nok kokt? 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2020 #26 Skrevet 27. desember 2020 Brunhilde skrev (2 minutter siden): De bel, som jeg skrev, helt perfekte. Hvordan kan du da spørre om de ble godt nok kokt? Oi beklager, jeg var visst litt dum ja😅 tenkte bare på at de ikke sprakk😁 men da prøver jeg! Men da kokte du skikkelig de første 8 min? Ikke bare trekke? Anonymkode: ee2f4...ccb
Synne-Marie Skrevet 27. desember 2020 #27 Skrevet 27. desember 2020 Million skrev (På 21.12.2020 den 13.19): Pussig. Hver gang jeg har spist middag hos faren min, koker han mandelpotetene med kjøkkenuret på (derfor jeg vet at det er tjue minutter) i 20 min. Og de pleier alltid å tåle kokingen uten å bli ødelagte. Men han salter alltid vannet. Har det noe å si? Nei, det kan det vel ikke ha? Salting gjør poteten mindre utsatt for å sprekke, ja. 2
Million Skrevet 27. desember 2020 #28 Skrevet 27. desember 2020 Synne-Marie skrev (34 minutter siden): Salting gjør poteten mindre utsatt for å sprekke, ja. Ok, det visste jeg ikke. Da lærte vi noe potetnytt i dag også! 😄 1
Pinkee Skrevet 27. desember 2020 #29 Skrevet 27. desember 2020 Mandelpoteter skal ikke koke, bare trekke. Helst dampkoke, det er det sikreste. Men, har man ikke rist, og ikke gidder å ha en i hus kun for mandelpoteter, så kan de trekkes i vann. Jeg legger de i kaldt vann, full guff på platen, tilsetter mye! salt. Ca 2 spiseskjeer. Når de koker opp, skrur jeg ned platen, så det bare syder. Passer godt på at det ikke begynner å koke igjen. Induksjon kan være litt trasig der. Koker det opp igjen, så skrur jeg ned platen mer. Har en tynn påleggsgaffel med bare to tenner, som jeg prøvestikker i en potet når jeg ser de begynner å bli litt rufsete på utsiden. Er de fremdeles litt fast i midten, slår jeg av platen og lar de stå noen minutter til. Heller av vannet, setter tilbake på platen til damping, etter ca 2 min legger jeg over et rent kjøkkenhåndkle. Da er de klar til servering om 5 minutter.
Brunhilde Skrevet 27. desember 2020 #30 Skrevet 27. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi beklager, jeg var visst litt dum ja😅 tenkte bare på at de ikke sprakk😁 men da prøver jeg! Men da kokte du skikkelig de første 8 min? Ikke bare trekke? Anonymkode: ee2f4...ccb De småkokte, fosskokte dem ikke!
Gjest O.G. Skrevet 27. desember 2020 #31 Skrevet 27. desember 2020 Kjøp deg ei rist og damp mandelpotetene istedet for å koke dem.
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #32 Skrevet 1. januar 2021 Sprekker de hvis de blir liggende for lenge i vannet etter platen er slått av også? Eller er det bare når vannet koker? Anonymkode: ee2f4...ccb
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2021 #33 Skrevet 1. januar 2021 Jeg vet nøyaktig hvordan man får mandelpoteter perfekte hver gang. Men jeg har postet det så mange ganger nå de siste dagene at jeg faktisk ikke gidder mer. Hva med å lese innleggene og trådene som finnes om dette, postet i desember 2020?? Anonymkode: 557f3...244
Sokkar Skrevet 1. januar 2021 #34 Skrevet 1. januar 2021 Million skrev (På 21.12.2020 den 13.19): Pussig. Hver gang jeg har spist middag hos faren min, koker han mandelpotetene med kjøkkenuret på (derfor jeg vet at det er tjue minutter) i 20 min. Og de pleier alltid å tåle kokingen uten å bli ødelagte. Men han salter alltid vannet. Har det noe å si? Nei, det kan det vel ikke ha? Jo 😁 saltet gjør magien 👌 Et annet triks er å la potetene trekke under pinnekjøttet. Siden det blir så salt, blir ikke potetene ødelagt av 3 timer 😁 jeg prøvde det riktig nok, men hadde nok vannet ut pinnekjøttet for mye. Noen av potetene var nesten fine 😜
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #35 Skrevet 3. januar 2021 Kan man bli dårlig på noen måte om man spiser dem hvis de ikke er nok kokt? Anonymkode: ee2f4...ccb
Synne-Marie Skrevet 3. januar 2021 #36 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan man bli dårlig på noen måte om man spiser dem hvis de ikke er nok kokt? Anonymkode: ee2f4...ccb Neida, men de smaker ikke like godt.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #37 Skrevet 3. januar 2021 Synne-Marie skrev (2 minutter siden): Neida, men de smaker ikke like godt. Jeg får det virkelig ikke til.. Prøver å koke først, så trekke, men jeg synes de blir for harde/faste inni Anonymkode: ee2f4...ccb
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #38 Skrevet 3. januar 2021 Moren min damper mandelpoteter i en kjele ala denne. De sprekker ikke. https://www.jernia.no/kjøkken/matlaging/kjøkkenelektrisk/dampkoker/funktion-dampgryte-20cm-2l/p/00200200 Anonymkode: eac06...fee
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2021 #39 Skrevet 3. januar 2021 Har godt med salt i vannet(potetene blir ikke for salte av det så ha godt i) , så tåler potetene mer. Jeg legger potetene i kaldt vann, skrur på plata, koker de opp, skrur ned plata til det bare bobler. Så får de stå der til de er ferdige. Sjekker ikke før jeg er nesten sikker på at de er ferdig. Begynner man å stikke i de så sprekker de garantert. Anonymkode: 6c020...cd7
Synne-Marie Skrevet 3. januar 2021 #40 Skrevet 3. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg får det virkelig ikke til.. Prøver å koke først, så trekke, men jeg synes de blir for harde/faste inni Anonymkode: ee2f4...ccb Tipset med å salte er godt. Jeg gjør det ikke vanligvis, men har noen ganger lagd saltbakte mandelpoteter og da koker de jo en time. Har også prøvd pinnekjøtt på mandel og da sto det og småkokte i tre timer uten å sprekke. Passet godt på varmen da, at det ikke fosskoker. Det er bare øving og erfaring som skal til tror jeg. Spiser nesten bare mandel og med mindre jeg fosskoker dem, eller glemmer av dem, sprekker de sjelden. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå