AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #1 Skrevet 21. desember 2020 Leser stadig vekk tråder her inne om folk som synes det er kjipt å ikke få vært sammen med barna sine, fordi de må jobbe kvelden på julaften etc. Altså, når man jobber i et omsorgsyrke, så sier det seg selv at man må jobbe mange dager hvor "alle" har fri. Jeg skjønner at dette er kjedelig, men hvorfor velger man et slikt yrke da? Jobbet selv i matbutikk ved siden av studiene, og husker hvordan det var å jobbe når alle andre har fri. Og da hadde jeg ikke barn, pluss at det var midlertidig. Hvorfor velger dere et yrke der man går glipp av ferier med familien, julaften, påsken 17.mai, avslutninger og andre ting med barna? For meg er det helt ufattelig Anonymkode: 950fd...b88 3
Populært innlegg LillEve Skrevet 21. desember 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 21. desember 2020 Det er veldig arrogant å kunne belære andre for at de "velger" å jobbe julaften. Fordi de er utdanna som det kanskje? Det er ikke BARE å bytte yrke. Det er ikke alle som har økonomisk mulighet til å bare bytte yrke. Heldig er du som er i en posisjon der du bare kan bytte når du vil, ikke alle er så heldige som deg. 55
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #3 Skrevet 21. desember 2020 LillEve skrev (2 minutter siden): Det er veldig arrogant å kunne belære andre for at de "velger" å jobbe julaften. Fordi de er utdanna som det kanskje? Det er ikke BARE å bytte yrke. Det er ikke alle som har økonomisk mulighet til å bare bytte yrke. Heldig er du som er i en posisjon der du bare kan bytte når du vil, ikke alle er så heldige som deg. Eehh... Nei. Jeg jobber i barnehage og er ganske stucked i jobben. Så nei, kan ikke bare bytte yrke. Man vet jo om at man må jobbe turnus når man tar disse utdanningene. Da nytter det ikke å komme og klage etterpå at man må jobbe Anonymkode: 950fd...b88 14
Gjest Willasmo Skrevet 21. desember 2020 #4 Skrevet 21. desember 2020 Fordi man oppriktig har lyst til å jobbe i omsorgsyrket. Vi vet hva vi går til, og vi jobber julaften og andre dager når det er vår tur. Verden er ikke så enkel og rosenrød at det ikke kan være lov å si eller klage litt over ting.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #5 Skrevet 21. desember 2020 LillEve skrev (6 minutter siden): Det er veldig arrogant å kunne belære andre for at de "velger" å jobbe julaften. Fordi de er utdanna som det kanskje? Det er ikke BARE å bytte yrke. Det er ikke alle som har økonomisk mulighet til å bare bytte yrke. Heldig er du som er i en posisjon der du bare kan bytte når du vil, ikke alle er så heldige som deg. Spørsmålet er jo hvorfor de i utgangspunktet valgte disse utdannelsene. Jeg var sykepleier. Så fikk jeg lyst på barn. Da omskolerte jeg meg. Det er selvsagt mulig for andre også å gjøre. Man kan også planlegge tidspunkt for svangerskap - de fleste gjør det. Anonymkode: 599b1...3e4 8
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #6 Skrevet 21. desember 2020 Når man velger utdanning som 19 åring er det kanskje ikke så enkelt å se inn i fremtiden hvordan det vil føles å jobbe turnus og røde dager når man engang kanskje får barn. For min del så tenkte jeg lite over det da jeg valgte utdanningen og jeg trodde ikke da at jeg ønsket meg barn i det hele tatt. Når jeg da fikk barn som 32 åring så ble turnus vanskelig, og jeg byttet over til en jobb på poliklinikk med arbeidstid fra 8-15.30 og fri alle røde dager. Anonymkode: 5ff0d...a63 20
Gjest Fnuggolina Skrevet 21. desember 2020 #7 Skrevet 21. desember 2020 Vil iallefall rette en enormt stor takk til alle som har yrker med turnus og er tilstede for oss som trenger helsetilbud/fikset oversvømmelse/brann osv. 🙏👏
Mango Skrevet 21. desember 2020 #8 Skrevet 21. desember 2020 For min del handler det om arbeidsmarkedet. Gikk greit å jobbe turnus før barn, men ønsker meg vanlig dagjobb nå. Bor på en liten plass, så kan ta tid for muligheten dukker opp. 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #9 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når man velger utdanning som 19 åring er det kanskje ikke så enkelt å se inn i fremtiden hvordan det vil føles å jobbe turnus og røde dager når man engang kanskje får barn. For min del så tenkte jeg lite over det da jeg valgte utdanningen og jeg trodde ikke da at jeg ønsket meg barn i det hele tatt. Når jeg da fikk barn som 32 åring så ble turnus vanskelig, og jeg byttet over til en jobb på poliklinikk med arbeidstid fra 8-15.30 og fri alle røde dager. Anonymkode: 5ff0d...a63 Derfor burde man ikke velge utdanning som 19-åring. Man tar kanskje et valg man angrer på senere. Veldig bra at du byttet til en jobb med normal arbeidstid. Ideelt sett så skulle jo ikke foreldre måtte jobbet når barna har fri fra skole/barnehage Anonymkode: 950fd...b88 2
LillEve Skrevet 21. desember 2020 #10 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Eehh... Nei. Jeg jobber i barnehage og er ganske stucked i jobben. Så nei, kan ikke bare bytte yrke. Man vet jo om at man må jobbe turnus når man tar disse utdanningene. Da nytter det ikke å komme og klage etterpå at man må jobbe Anonymkode: 950fd...b88 Så innlegget her er egentlig en klage på alle som velger å få barn selv om de har turnusjobber? Skal barn være forbeholdt mennesker som ikke jobber turnus? 22
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #11 Skrevet 21. desember 2020 Jeg ble skilt nå nylig og har to barn 50-50% med eksen. Jobber som sykepleier på sykehjem med to-delt turnus. Trives veldig godt med å jobbe både dag og kveld. Deilig med rolige formiddager også. Barna er nå 5 og 8 år. Jeg trives godt med turnustilvørelsen nå. I år var jeg heldig og har langfri fra 24/12 til 28/12. Anonymkode: 47867...4d6 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #12 Skrevet 21. desember 2020 Fnuggolina skrev (5 minutter siden): Vil iallefall rette en enormt stor takk til alle som har yrker med turnus og er tilstede for oss som trenger helsetilbud/fikset oversvømmelse/brann osv. 🙏👏 Er også takknemlig for de som utfører disse yrkene. Men mange av i disse yrkene burde kanskje vurdert om arbeidstiden deres er kompatibel med å ha barn. Et eksempel: Moren til en venn av sønnen min er alenemor og helsefagarbeider. Hun jobber turnus på et sykehjem, og sønnene på 9 og 12 år må klare seg selv store deler av tiden. Sønnen får ofte ikke vært med på fotballkamper etc fordi moren jobber turnus og ikke har mulighet til å følge han. Man burde jo tenke seg om før man setter seg i en slik situasjon Anonymkode: 950fd...b88 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #13 Skrevet 21. desember 2020 Hadde omsorgsyrker, politi/Brann/redning, alt av service og reisliv OSV utelukkende vært bemannet av barnløse mennesker så hadde ikke verden gått rundt.. vær vennlig å bruk dine fire hjerneceller og tenk deg litt om ts. Anonymkode: df4d1...491 40
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #14 Skrevet 21. desember 2020 Jeg har jobbet turnus i over 20 år. Jeg tror jeg var en av de få foreldrene i vår krets som var hjemme hver dag når barna kom fra skolen . Begynte på jobb på ettermiddagen . Det var en trygghet for barna . Glad for det i dag når alle har blitt voksne Anonymkode: d200f...195 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #15 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er også takknemlig for de som utfører disse yrkene. Men mange av i disse yrkene burde kanskje vurdert om arbeidstiden deres er kompatibel med å ha barn. Et eksempel: Moren til en venn av sønnen min er alenemor og helsefagarbeider. Hun jobber turnus på et sykehjem, og sønnene på 9 og 12 år må klare seg selv store deler av tiden. Sønnen får ofte ikke vært med på fotballkamper etc fordi moren jobber turnus og ikke har mulighet til å følge han. Man burde jo tenke seg om før man setter seg i en slik situasjon Anonymkode: 950fd...b88 Da kan jo du tilby deg å ta med kompisen til barnet ditt på fotballkamper Anonymkode: 9d1c3...c7f 24
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #16 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er også takknemlig for de som utfører disse yrkene. Men mange av i disse yrkene burde kanskje vurdert om arbeidstiden deres er kompatibel med å ha barn. Et eksempel: Moren til en venn av sønnen min er alenemor og helsefagarbeider. Hun jobber turnus på et sykehjem, og sønnene på 9 og 12 år må klare seg selv store deler av tiden. Sønnen får ofte ikke vært med på fotballkamper etc fordi moren jobber turnus og ikke har mulighet til å følge han. Man burde jo tenke seg om før man setter seg i en slik situasjon Anonymkode: 950fd...b88 Tenk hvis det hadde vært andre i miljøet rundt som tenkte på de andre og strakk seg litt.... Da hadde verden vært fin gitt. Men men, dyp navle å klatre ut av. Anonymkode: bb7e6...525 12
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #17 Skrevet 21. desember 2020 Det å jobbe turnus har sine fordeler også. Mine barn har aldri full uke i bhg og har korte dager flere dager i uka. Selvfølgelig er det veldig kjipt de årene jeg må jobbe julaften eller andre høytidsdager, men resten av året har jeg nok mer fri sammen med barna mine enn mange i vanlig dagjobb har. Skulle jeg blitt alene med barna ville jeg definitivt fått meg dagjobb allikevel. Jeg ser også for meg at jeg vil over i dagjobb når barna blir større og begynner med aktiviteter og lignende på ettermiddagene og i helger. Hvis man tror at verden hadde gått rundt om alle med barn skulle latt være å jobbe turnus.. da er man i beste fall meget meget naiv. Anonymkode: f9d55...2df 14
Gjest Fnuggolina Skrevet 21. desember 2020 #18 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er også takknemlig for de som utfører disse yrkene. Men mange av i disse yrkene burde kanskje vurdert om arbeidstiden deres er kompatibel med å ha barn. Et eksempel: Moren til en venn av sønnen min er alenemor og helsefagarbeider. Hun jobber turnus på et sykehjem, og sønnene på 9 og 12 år må klare seg selv store deler av tiden. Sønnen får ofte ikke vært med på fotballkamper etc fordi moren jobber turnus og ikke har mulighet til å følge han. Man burde jo tenke seg om før man setter seg i en slik situasjon Anonymkode: 950fd...b88 Mulig hun ikke hadde planlagt å bli aleneforsørger da hun valgte utdanning? Pekefingeren ned, takk - takknemlighet opp Vær nå heller glad for at noen er tilstede når barnefamilien plutselig blir påkjørt av en fyllekjører på vei hjem fra juleselskapet. Om alle skulle «tenkt seg om før de satte seg i en situasjon venninna synes er dust» hadde dødstallene vært skyhøye her til lands for alle alvorlige situasjoner. En masse pleietrengende barn med kreft hadde måttet sitte alene på julaften, og de eldre hadde måttet dø alene. Bytt litt perspektiv, da. Du har presset ut ditt barn med samtlige av «de foreldrene» i rommet. De tok vare på deg og barnet sitt selv om du fødte på en hverdag, helg eller natt.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #19 Skrevet 21. desember 2020 Da burde vel egentlig ingen utdanne seg til sykepleier da, for de fleste får jo barn en gang ila livet😂 Me bør jo velge utdanning etter evner, interesser og jobbmuligheter! Ikke droppe et yrke selv om man må jobbe julaften av og til, det går fint for de fleste selv om det oppleves litt kjipt. Anonymkode: 26e5d...576 12
Helgeline Skrevet 21. desember 2020 #20 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Eehh... Nei. Jeg jobber i barnehage og er ganske stucked i jobben. Så nei, kan ikke bare bytte yrke. Man vet jo om at man må jobbe turnus når man tar disse utdanningene. Da nytter det ikke å komme og klage etterpå at man må jobbe Anonymkode: 950fd...b88 Lurer på om du er klar over hvor mange mennesker som jobber turnus, og må jobbe store deler av jula og andre høytider? Det er snakk om sykehus, sykehjem og andre instituadjoner, boliger for utviklingshemmede og andre, hjemmepleie, brann/redning, legevakt, politi og sikkert hundre andre funksjoner. Transport fex. Mener du seriøst at ingen av disse arbeidstakerne skal skaffe seg barn? Tenk litt a 😅 Du sier også et sted at ideelt sett burde ikke foreldre jobbet på tidspunkt der barna har fri. Da gjenstår jo en bransje; alle med små barn må jobbe som lærere 🤪 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå