Gå til innhold

Må man kunne norsk for å være norsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med "norsk" leser jeg her kulturell tilhørlighet. Ikke hva passet sier, hvor man er født eller hvor foreldrene dine er født. For å ha en kulturell tilhørlighet til Norge, så er språk veldig viktig. Man går glipp av mye norsk kultur hvis man ikke snakker norsk. Så jeg vil si at jo, man må kunne snakke norsk for å kalle seg norsk. Men det er jo selvsagt ikke bare det som betyr noe.

Noen eksempler:

• Min svoger (begge foreldrene utlendinger) kom til Norge som 25-åring, gift med nordmann, snakker godt norsk og har nå norsk pass, men er ikke norsk.
  • Ei venninne (norsk mor og utenlandsk far) kom til Norge som 4-åring og har fortsatt utenlandsk pass, er norsk.
  • Ei venninne som er annen generasjonsinnvandrer og er født i Norge, er norsk.
  • Ei venninne (begge foreldrene utlendinger) kom til Norge som 18-åring og snakker helt flytende norsk (nesten bedre enn nordmenn), gift med en nordmann og har norsk pass, men er ikke norsk. Hun har fortsatt mer tilhørighet til hjemlandet sitt enn Norge.

Anonymkode: 60a70...b74

• Liker 5
Skrevet

Om jeg som voksen flytter til et annet land, somalia, Italia, india eller Thailand vil jeg aldri føle meg annet enn norsk. 

Om jeg får barn i en av disse landene med en norsk mann vil barna mine da bli norske? Eller norsk-Somalisk, norsk-italiensk, norsk-indisk eller norsk-thai? 

Om jeg som norsk får barn med en mann som kommer fra disse landene nevnt over vil barna mine da være halvt om halvt? 

Anonymkode: 84c6e...b78

• Liker 1
Skrevet

Vi er afrikanske, mitt barn som er født her kan dessverre ikke snakke morsmålet, men h*n snakker flyttende norsk dialekt. H*n ville selfølgelig ALLTID være afrikansk uavhengig av hvilket språk h*n snakker. 

Anonymkode: 7ae19...1e4

• Liker 2
Skrevet

Norsk er en etnisitet, og en kulturell tilhørighet. 

Det samme gjelder alle andre land. 

Hvorfor blir det sett på som så forferdelig av nordmenn å ikke være norsk selv om man har norsk statsborgerskap? Snakk om å være høy på pæra.

Anonymkode: ac35d...a12

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi er afrikanske, mitt barn som er født her kan dessverre ikke snakke morsmålet, men h*n snakker flyttende norsk dialekt. H*n ville selfølgelig ALLTID være afrikansk uavhengig av hvilket språk h*n snakker. 

Anonymkode: 7ae19...1e4

Er du og mannen din født i Norge også? Eller er dere født i et annet land? 

Skrevet

I mine øyne er der du føler deg hjemme der du kommer fra. Skulle ønske vi kunne slutte med grenser og landtilhørighet. Vi kommer alle fra denne verden og bor side om side. 

• Liker 1
Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Ja. Har du noen gang hørt om en franskmann som ikke kan fransk?

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvorfor blir det sett på som så forferdelig av nordmenn å ikke være norsk selv om man har norsk statsborgerskap? Snakk om å være høy på pæra.

Anonymkode: ac35d...a12

Jeg syns det omvendte er rart. Hvorfor skal man på død og liv ta mest mulig avstand til det man faktisk er? Jeg er norsk, jeg kommer aldri til å bli noe annet enn norsk. Skulle jeg fått et annet statsborgerskap hadde jeg fortsatt vært norsk. Barna mine vil alltid være norske og mine barnebarn vil være norske, kanskje halvt noe annet, men så langt kan jeg ikke se i fremtiden enda.

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor "alle" skal være norske? Hvorfor ikke være stolt av den man er? Ingen vil jo noensinne tro at jeg er, eller akseptere meg som, kineser. Uansett hvor lenge jeg bor der. Heller ikke barna mine som er født av to norske foreldre, selv om de hypotetisk ble født i Kina, ville noen sinne blitt ansett som kinesere. Jeg skjønner heller, helt ærlig, ikke behovet heller. Alle er noe. Om du ikke er norsk så er du noe annet, vær stolt av det da!

Anonymkode: 5e7ed...595

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg syns det omvendte er rart. Hvorfor skal man på død og liv ta mest mulig avstand til det man faktisk er? Jeg er norsk, jeg kommer aldri til å bli noe annet enn norsk. Skulle jeg fått et annet statsborgerskap hadde jeg fortsatt vært norsk. Barna mine vil alltid være norske og mine barnebarn vil være norske, kanskje halvt noe annet, men så langt kan jeg ikke se i fremtiden enda.

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor "alle" skal være norske? Hvorfor ikke være stolt av den man er? Ingen vil jo noensinne tro at jeg er, eller akseptere meg som, kineser. Uansett hvor lenge jeg bor der. Heller ikke barna mine som er født av to norske foreldre, selv om de hypotetisk ble født i Kina, ville noen sinne blitt ansett som kinesere. Jeg skjønner heller, helt ærlig, ikke behovet heller. Alle er noe. Om du ikke er norsk så er du noe annet, vær stolt av det da!

Men de som er født i Norge og føler seg norsk og prater norsk, de får vel være norske? Min venninne som har indisk far og norsk mor har alltid følt seg norsk selv om hun ikke har et typisk norsk utseende. Hun kan ikke indisk heller selv om hun har indiske aner. Er kanskje annerledes for de som vokser opp med indiske foreldre, indisk språk og indisk kultur i Norge. De vil vel føle seg mer indisk-norske. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men de som er født i Norge og føler seg norsk og prater norsk, de får vel være norske? Min venninne som har indisk far og norsk mor har alltid følt seg norsk selv om hun ikke har et typisk norsk utseende. Hun kan ikke indisk heller selv om hun har indiske aner. Er kanskje annerledes for de som vokser opp med indiske foreldre, indisk språk og indisk kultur i Norge. De vil vel føle seg mer indisk-norske. 

Helt norsk blir hun jo aldri. Jeg har ikke noen definisjonsmakt ovenfor andre, men i mine øyne er hun ikke norsk, halvt norsk, ja, statsborger?, ja. Helt norsk? Nei. Altså da som i etnisk norsk. En etnisk norsk er hvit. Ikke bare halvt hvit. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helt norsk blir hun jo aldri. Jeg har ikke noen definisjonsmakt ovenfor andre, men i mine øyne er hun ikke norsk, halvt norsk, ja, statsborger?, ja. Helt norsk? Nei. Altså da som i etnisk norsk. En etnisk norsk er hvit. Ikke bare halvt hvit. 

Hva med de som ble adoptert fra andre land til norske foreldre, vil de være norske? 

Skrevet

Så lenge vedkommende i det minste kan gjøre seg forstått på norsk, så ja. Hvis ikke, nei. 

Skrevet
PassionatePatti skrev (1 minutt siden):

Så lenge vedkommende i det minste kan gjøre seg forstått på norsk, så ja. Hvis ikke, nei. 

Jeg har møtt en veldig gammel vietnamesisk mann som ikke kunne et ord norsk. Så vidt han kunne si hei. Vi brukte kroppsspråk. Han hadde norsk statsborgerskap og kom til Norge med de voksne barna sine. Kan ikke si han var norsk, nei. Hehe 

• Liker 1
Skrevet

Man kan godt være norsk om man snakker gebrokkent og er mørk i huden, men islam, hijab, niqab osv kommer aldri til å bli norsk i mine øyene,

Anonymkode: 33e7b...e42

• Liker 1
Skrevet

Har en svoger som er halvt norsk men snakker gebrokkent fordi han har bodd stort sett hele livet i USA. Det samme med tantebarna mine som er 75% norske etnisk sett, men snakker gebrokkent fordi de er oppvokst i USA. De fleste "utlendingene" som er oppvokst i Norge snakker jo flytende da. 

Anonymkode: fa6bc...93d

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med de som ble adoptert fra andre land til norske foreldre, vil de være norske? 

De er selvfølgelig ikke norske de heller. Hvordan kan de være det? Igjen, ja de har statsborgerskapet, men man blir ikke noe av å bli født et sted (eller i dette tilfellet adoptert bort til). En geit blir ikke en hund bare selv om den er født i et hundehus, men geiter som vokser opp i en hundeflokk kan likevel oppføre seg hunder. Der betyr ikke at de er det.Mine barn hadde ikke blitt kinesiske bare fordi de hadde blitt født i Kina av meg, tilfeldigvis.

Hvis alt dere prøver å dra inn her som forvirrende elementer skulle stemt da, hva er min svoger? Han er født i Hongkong, mor er italiensk, far er gresk-canadisk og han er oppvokst i Egypt og Pakistan (noen år her og der) før de flyttet til USA, hvor han har sitt statsborgerskap. Hva er han? Jo han er amerikansk statsborger, kan kalle seg amerikaner, men han er halvt gresk-canadisk og halvt italiensk.

• Liker 1
Skrevet

Nordmann er man ikke om man ikke har aner langt tilbake i Norge. Nordmenn og samer og kvener og rom er egne etnisiteter på lik linje med indere, pakistanere, somaliere, polakker etc — det går ikke an å skifte etnisitet. Til og med Michael Jackson klarte ikke det.

Norsk kan man bli med statsborgerskapet, (for min del bør de kunne norsk flytende og). En del folk i utlandet og ellers i Norge mener at ser man utenlandsk ut, så er man ikke norsk. Det inkluderer også adopterte og de som har én norsk forelder. 

Norsk:

• lyst hår (blond eller rødt)

• blå/grå øyne

• hvit hud

• ser norsk ut og virker norsk 

• snakker flytende

Om folk ser mannen min, ser de en utlending og snakker til ham på engelsk selv om han har en norsk forelder og snakker flytende norsk. 

Anonymkode: 38d41...d7a

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er han? Jo han er amerikansk statsborger, kan kalle seg amerikaner, men han er halvt gresk-canadisk og halvt italiensk.

Jeg har norsk og amerikansk statsborgerskap. Kan si jeg er både norsk og amerikansk statsborger, men jeg er norsk med amerikansk statsborgerskap. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nordmann er man ikke om man ikke har aner langt tilbake i Norge. Nordmenn og samer og kvener og rom er egne etnisiteter på lik linje med indere, pakistanere, somaliere, polakker etc — det går ikke an å skifte etnisitet. Til og med Michael Jackson klarte ikke det.

Pakistanerne skiftet etnisitet i 1947.

Skrevet
Klossmajor skrev (8 minutter siden):

Pakistanerne skiftet etnisitet i 1947.

Enig. Selvfølgelig er man ikke norsk bare fordi man kan snakke norsk.

Blir jeg japaner om jeg lærer meg japansk? 🤦‍♀️

Anonymkode: d9ce9...c89

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...