AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #1 Skrevet 21. desember 2020 Som overskriften sier, lurer jeg altså på om dere synes det er ok å være sarkastisk mot en kjæreste eller ektefelle. Jeg har nå fått flere sarkastiske kommentarer der han sier noe sårende på tull. Det kjennes så utrolig vondt at han ønsker å såre meg, selv om det er innbakt i humor og sagt på en "vittig" måte. Jeg klarer bare ikke å synes at en sårende kommentar er morsom, selv om den blir ledsaget av en liten latter. Han har ikke sagt det i en hyggelig tone heller. Samtidig blir jeg usikker, fordi alle mine tre forrige kjærester har vært sarkastiske mot meg og har fortalt meg at det er helt vanlig å snakke sånn og at man må tåle det. Handler det bare om at folk er forskjellige og kommuniserer forskjellig? Jeg gidder uansett ikke dette noe mer, men jeg lurer likevel på om folk flest egentlig synes at jeg er altfor hårsår. Anonymkode: f2d55...521 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #2 Skrevet 21. desember 2020 Jeg synes ikke det er ok. Anonymkode: 66709...9b0 6
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 21. desember 2020 #3 Skrevet 21. desember 2020 Sarkasme er latterliggjøring så nei det er ikke greit.
SoWhat? Skrevet 21. desember 2020 #4 Skrevet 21. desember 2020 Enig med de over. En kan ha der som sjargong i en vennegjeng, eller være sarkastisk med ironi. Jeg kan like det godt, men da i riktig setting. Det er ikke greit mot en kjæreste! Og ihvertfall ikke gjentatte ganger. 3
~ m a u d e ~ Skrevet 21. desember 2020 #5 Skrevet 21. desember 2020 Nei, selvfølgelig ikke. Men det virker ut fra det du skriver, som om du er en sånn dame som bare tar i mot beskjed fra kjæresten om hvordan verden er og skal være. Det er heller ikke OK. Du er voksen, og da må du ha egne meninger om hva som er OK og ikke. 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #6 Skrevet 21. desember 2020 Sarkasme i seg selv er ok, så lenge det ikke blir brukt for å såre eller få den andre til å føle seg liten og dum. Bruker man det riktig synes jeg det er morsomt - både jeg og samboer er veldig sarkastiske, men det kan fort gå over til å bli spydig og det er ikke noe gøy. Man må kjenne hverandre og finne en måte å kommunisere med hverandre som fungerer for begge. Snakk med ham og si at du ikke synes det er greit. Er han en bra fyr så har han forståelse for det. Anonymkode: d7592...574 19
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #7 Skrevet 21. desember 2020 ~ m a u d e ~ skrev (5 minutter siden): Nei, selvfølgelig ikke. Men det virker ut fra det du skriver, som om du er en sånn dame som bare tar i mot beskjed fra kjæresten om hvordan verden er og skal være. Det er heller ikke OK. Du er voksen, og da må du ha egne meninger om hva som er OK og ikke. Ja, jeg gidder som sagt ikke mer, fordi jeg ikke synes det er noe ok, jeg kunne selv aldri ha snakket sånn til andre, men jeg blir usikker på om de fleste andre egentlig synes det er ok, siden jeg nå har fått høre hvor alminnelig det er - og hvor hårsår jeg er - fra flere kjærester. Foreløpig er jo alle enige med meg, det er litt godt å høre ❤️ Anonymkode: f2d55...521
Hactar Skrevet 21. desember 2020 #8 Skrevet 21. desember 2020 Jeg liker ikke direkte sarkasme på min person i noen relasjoner, egentlig. Jeg er gjerne være med på å tulle og tøyse med svakheter jeg har, det gjør vi stadig vekk, men da gjøres det med varme. Om noen har et reelt problem med noe ved meg, kan de ta det opp uten fjas og omveier. 7
~ m a u d e ~ Skrevet 21. desember 2020 #9 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, jeg gidder som sagt ikke mer, fordi jeg ikke synes det er noe ok, jeg kunne selv aldri ha snakket sånn til andre, men jeg blir usikker på om de fleste andre egentlig synes det er ok, siden jeg nå har fått høre hvor alminnelig det er - og hvor hårsår jeg er - fra flere kjærester. Foreløpig er jo alle enige med meg, det er litt godt å høre ❤️ Anonymkode: f2d55...521 Ja, men det får meg til å lure på hva slags kjærester du møter, eller, hvordan du oppfører deg når du blir kjæreste. For det å møte opptil flere kjærester som mener det er OK å være sarkastisk, og at det må du bare tåle, det er ganske godt gjort. Har du en slags drittsekk-radar? Hvis du er kjapt ute med å sette menn på plass, så slipper du sånne menn. Neste gang synes jeg du burde gjøre det 6
miss summers Skrevet 21. desember 2020 #10 Skrevet 21. desember 2020 Nei, ikke greit. En kjæreste skal få deg til å føle deg bra, ikke trist. Ikke kast bort livet ditt på folk som drar deg ned. 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #11 Skrevet 21. desember 2020 Det kommer jo egentlig an på. Både jeg og samboer bruker en del sarkasme, men aldri med sårende budskap. Vi begge synes det kan være ganske morsomt, men det hadde ikke vært greit om det var sårende. Anonymkode: f5475...d34 7
wahaj Skrevet 21. desember 2020 #12 Skrevet 21. desember 2020 Har du eksempler? Du skriver at det gjelder flere kjærester, kan det tenkes at du faktisk er hårsår? Og at de ikke har ment noe vondt med det? 13
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #13 Skrevet 21. desember 2020 Sarkasme kan fort få den andre personen til å føle seg latterliggjort, liten og dum. Jeg kan bruke sarkasme, men da enten om saker/handlinger eller når jeg kommenterer en tåpelig karakter i en film. Jeg bruker det ikke mot folk jeg respekterer og er glad i. Jeg kan derimot spøke med folk, og jeg setter pris på når andre føler seg komfortabel nok rundt meg til å spøke med meg. Om jeg gjør/sier noe rart/dumt, så er det bare flott når andre peker det ut, så kan vi le av det sammen. Anonymkode: be3f2...bc7 1
Million Skrevet 21. desember 2020 #14 Skrevet 21. desember 2020 (endret) Nei, jeg synes ikke det er greit å behandle sin partner sånn, å komme med sarkastiske "morsomheter" som går på bekostning av den andre. Det er dårlig gjort, ikke god oppførsel. Ikke noe man orker å leve med på lengre basis, dvs at å få høre sarkasme er blitt noe som er en vane. Du får be han kutte det ut, ellers kutter du ut han! Fortsetter han da, er det jo bare å gjøre kort prosess med forholdet. Endret 21. desember 2020 av Million tillegg
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #15 Skrevet 21. desember 2020 wahaj skrev (2 minutter siden): Har du eksempler? Du skriver at det gjelder flere kjærester, kan det tenkes at du faktisk er hårsår? Og at de ikke har ment noe vondt med det? Det kan være utsagn som: "du som er så klønete", "du som er i så elendig form" (jeg er i god form), "din far er jo alkoholiker" (han er overhodet ikke det og har aldri vært det heller), eller "du som er så hysterisk" osv. Jeg tror dessverre jeg har en drittsekkradar. Problemet er jo at sånne utsagn ikke har kommet før langt ut i forholdet. Før det har de vært superskjønne mot meg, men så har stikkene begynt å komme og da har jeg etterhvert avsluttet forholdet. Anonymkode: f2d55...521
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #16 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det kan være utsagn som: "du som er så klønete", "du som er i så elendig form" (jeg er i god form), "din far er jo alkoholiker" (han er overhodet ikke det og har aldri vært det heller), eller "du som er så hysterisk" osv. Jeg tror dessverre jeg har en drittsekkradar. Problemet er jo at sånne utsagn ikke har kommet før langt ut i forholdet. Før det har de vært superskjønne mot meg, men så har stikkene begynt å komme og da har jeg etterhvert avsluttet forholdet. Anonymkode: f2d55...521 Det er ikke sarkasme. Sarkasme er å mene det motsatte av hva man sier. Om de utsagnene du skrev over var sagt med sarkasme, så ville de vært komplimenter på at du er grasiøs og at du er i god form, at du absolutt ikke er hysterisk og at din far ikke er alkoholiker. Anonymkode: be3f2...bc7 10
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #17 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke sarkasme. Sarkasme er å mene det motsatte av hva man sier. Om de utsagnene du skrev over var sagt med sarkasme, så ville de vært komplimenter på at du er grasiøs og at du er i god form, at du absolutt ikke er hysterisk og at din far ikke er alkoholiker. Anonymkode: be3f2...bc7 Det er jo det hun sier jo! Følg med! Anonymkode: ef87f...a7f
Virrevirrevapp Skrevet 21. desember 2020 #18 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det kan være utsagn som: "du som er så klønete", "du som er i så elendig form" (jeg er i god form), "din far er jo alkoholiker" (han er overhodet ikke det og har aldri vært det heller), eller "du som er så hysterisk" osv. Anonymkode: f2d55...521 Det der er ikke sarkasme, det er jo bare teit og slemt. 7
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #19 Skrevet 21. desember 2020 Virrevirrevapp skrev (2 minutter siden): Det der er ikke sarkasme, det er jo bare teit og slemt. Jo, det er det. Ser at flere av dere ikke vet hva sarkasme er. Men med tanke på den høye strykprosenten på kåserier/sarkasme og ironi, på skolen, så er det kanskje ikke så rart at heller ikke voksne vet dette? Anonymkode: ef87f...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #20 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke sarkasme. Sarkasme er å mene det motsatte av hva man sier. Om de utsagnene du skrev over var sagt med sarkasme, så ville de vært komplimenter på at du er grasiøs og at du er i god form, at du absolutt ikke er hysterisk og at din far ikke er alkoholiker. Anonymkode: be3f2...bc7 Nei, ironi er å si det motsatte av hva man mener. Sarkasme er å si noe sårende på en liksomvittig måte, det er å latterliggjøre eller være hånlig. De utsagnene jeg nevner var sagt på spydige måter, men som liksomvittigheter, med en liten hånlig latter til eller litt himling med øynene. Jeg var nok litt uklar. Ingen av utsagnene jeg nevnte over her var ment motsatt. Han som stadig kommenterte hvor dårlig form jeg var i var selv i dårlig form, og jeg tror han ønsket å jekke meg ned ved å komme med stadige stikk om hvor andpusten eller sliten jeg var. Han sa det absolutt ikke som ironi. Anonymkode: f2d55...521 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå