AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #1 Skrevet 21. desember 2020 På papiret er disse definisjonene veldig enkle. Etnisk norsk: Mor og far er norske og generasjonene bakover er det samme Etterkommer: Etterkommere av innvandrere Innvandrere: Personer som har kommet til Norge fra et annet land. Så langt så greit... Så tenker jeg på en bekjent av meg. Personen er etnisk norsk, men er gift med en innvandrer som er helt mørk. Deres barn blir ikke tatt for å være etnisk norske selv om en av foreldrene deres er etnisk norsk og de er oppvokst med norske tradisjoner og verdier. De har også opplevd rasisme. Så er det meg da. Ingen er noen gang i tvil om at jeg er etnisk norsk, lys blondt hår, lys hud og blå/grønne øyne, men jeg er ikke mer etnisk norsk enn disse barna siden en av mine foreldre er innvandrer fra Danmark. Både disse barna og jeg føler oss etnisk norsk, men er vi det? Hva med våres barn dersom vi har fått dem med etnisk norske personer, vil de være etnisk norske? Hvor går grensen mellom etnisk norsk og etterkommer? Anonymkode: 6032c...eb9
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #2 Skrevet 21. desember 2020 Det er mange måter å definer etnisk på. Men når man i dagligtale snakker om etnisk norsk, mener man en som utelukkende har sitt slektskap bakover i tid i Norge og områder som naturlig har hørt til Norge. Det inkluderer tiden i union med Sverige og Danmark. Det vil si at de som er halvt norske og halvt polske ikke anses som etnisk norske. Men siden det ikke er lett å oppdage ved første øyekast går de under radaren. Elon Musk er fra Sør-Afrika og kan spore hele sin slekt til Sør-Afrika helt tilbake til 1800-tallet. Han er i dag også amerikansk statsborger. Kan han kalle seg african-american og snakke på vegne african-americans i USA? De fleste vil si nei. Anonymkode: a100c...50d 2
MortenMinstelønn Skrevet 21. desember 2020 #3 Skrevet 21. desember 2020 Jeg tenker at så lenge du etterstreber å snakke flytende norsk, så vil folk flest glemme alt det andre. Hadde jeg flyttet til et annet land hadde det å lære språket flytende, vært nummer en. Det enkle er ofte det beste. 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #4 Skrevet 21. desember 2020 MortenMinstelønn skrev (10 minutter siden): Jeg tenker at så lenge du etterstreber å snakke flytende norsk, så vil folk flest glemme alt det andre. Hadde jeg flyttet til et annet land hadde det å lære språket flytende, vært nummer en. Det enkle er ofte det beste. Enig. Har vært i et land uten å kunne språket (Hellas), og det var ikke noe gøy. Anonymkode: 57e29...559 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #5 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Elon Musk er fra Sør-Afrika og kan spore hele sin slekt til Sør-Afrika helt tilbake til 1800-tallet. Han er i dag også amerikansk statsborger. Kan han kalle seg african-american og snakke på vegne african-americans i USA? Jeg vil si han da er african-american. Noe annet er rasistisk. Anonymkode: 87aca...952
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #6 Skrevet 21. desember 2020 Etnisk norske er for meg de som ser ut som nordmenn, og har minst en etnisk norsk foreldre. De må snakke språket og være tilpasset kulturen. Innvandrere f.eks fra Midt Østen eller Somalia, må ha fått utvasket genene sine såpass mye at man ikke lengre kan se hvor deres utenlandske gener stammer fra. De må også være tilpasset kulturen. Anonymkode: b316d...f37 4
MortenMinstelønn Skrevet 21. desember 2020 #7 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Enig. Har vært i et land uten å kunne språket (Hellas), og det var ikke noe gøy. Nå er jo gresk litt vel slitsomt å lære. Uansett, så må man printe inn i folk i Norge at språket er veien bort fra rasisme. Snakker du norsk, så glemmer resten hvor du kommer fra. Det er så enkelt. Det må høyere krav til for å lære språket. Alle vil tjene på det. 1
Bernardette Skrevet 21. desember 2020 #8 Skrevet 21. desember 2020 MortenMinstelønn skrev (2 timer siden): Nå er jo gresk litt vel slitsomt å lære. Uansett, så må man printe inn i folk i Norge at språket er veien bort fra rasisme. Snakker du norsk, så glemmer resten hvor du kommer fra. Det er så enkelt. Det må høyere krav til for å lære språket. Alle vil tjene på det. Eh, nei, kunnskap er veien bort fra rasisme, og læringen må skje hos de som er rasistiske. Det finnes da tusenvis av innlegg, intervjuer og fortellinger om mennesker som er adoptert, har en mørk far eller mor, eller som er tredjegenerasjon født i Norge med mørk hud som snakker norsk som alle andre, og likevel opplever å bli diskriminert eller utsatt for rasistiske holdninger. Det er ganske imponerende at noen ikke har fått med seg det, faktisk, og peker på språket som veien ut av det. 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #9 Skrevet 21. desember 2020 Folk er folk 💖. Føler ikke noe behov for å dele opp i grupper. Det er ikke ættetavla langt bakover som teller, men hvordan folk er. Anonymkode: 59b6c...a07 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #10 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Etnisk norske er for meg de som ser ut som nordmenn, og har minst en etnisk norsk foreldre. De må snakke språket og være tilpasset kulturen. Innvandrere f.eks fra Midt Østen eller Somalia, må ha fått utvasket genene sine såpass mye at man ikke lengre kan se hvor deres utenlandske gener stammer fra. De må også være tilpasset kulturen. Anonymkode: b316d...f37 Når 2 personer med forskjellig hudfarge, for eksempel en etnisk norsk og en afrikaner, får barn vil som regel barna få et utseende et sted mellom foreldrene, men de kan også ende opp som helt lyse, eller helt mørke. Det vil si, eller din definisjon så kan 2 personer som er helsøsken ende opp med at du regner en som etnisk norsk, og en ikke så lenge de er oppvokst med norsk kultur, norsk verdi sett og prater rent norsk. Vil ikke det bli litt feil? HI Anonymkode: 6032c...eb9 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #11 Skrevet 21. desember 2020 Må ha vestlig hvit utseende for å bli akseptert som norsk. Språk har betydelig mindre påvirkning enn utseende. Anonymkode: 85b8d...413 3
T-Rex Skrevet 21. desember 2020 #12 Skrevet 21. desember 2020 Nazi-Tyskland drev med denslags definisjoner. Det gjør de færreste andre. 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #13 Skrevet 21. desember 2020 T-Rex skrev (2 minutter siden): Nazi-Tyskland drev med denslags definisjoner. Det gjør de færreste andre. Grunnen til at jeg begynte å tanke på det er at jeg jobber på en arbeidsplass med veldig mange ansatte og bakgrunner. Det er blitt gjort en mangfoldsundersøkelse med de ansattes bakgrunn og med spørsmål om personer med annen etnisitet enn norsk har opplevd rasisme eller mobbing av den grunn. Rapporten skal brukes for at ledelsen kan lettere lage en strategi for å motvirke den type uønskede hendelser. HI Anonymkode: 6032c...eb9
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #14 Skrevet 21. desember 2020 Etnisk norsk er man når man har en etnisk norsk forelder, om du er hvit, rosa eller alle regnbuens farger spiller ingen rolle. Å gjette på om man er etnisk norsk ut i fra farge er ren idioti. Anonymkode: f895e...f3f 2
T-Rex Skrevet 21. desember 2020 #15 Skrevet 21. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Grunnen til at jeg begynte å tanke på det er at jeg jobber på en arbeidsplass med veldig mange ansatte og bakgrunner. Det er blitt gjort en mangfoldsundersøkelse med de ansattes bakgrunn og med spørsmål om personer med annen etnisitet enn norsk har opplevd rasisme eller mobbing av den grunn. Rapporten skal brukes for at ledelsen kan lettere lage en strategi for å motvirke den type uønskede hendelser. HI Anonymkode: 6032c...eb9 Tviler. Men lykke til!
Pinkee Skrevet 21. desember 2020 #16 Skrevet 21. desember 2020 Liker ikke ordet etnisk. Tenker som så, er man født i Norge, eller kommet hit som liten, så er man norsk. Utseende har egentlig ingenting å si. Hvordan man oppfører seg, er mye viktigere. Så etnisk vil jeg egentlig ha vekk. 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #17 Skrevet 21. desember 2020 T-Rex skrev (12 minutter siden): Tviler. Men lykke til! Hvorfor tviler du på det, og hvorfor ønsker du meg lykke til fordi noen på min jobb har laget en slik rapport? Er ikke jeg som jobber med den HI Anonymkode: 6032c...eb9
T-Rex Skrevet 21. desember 2020 #18 Skrevet 21. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: Hvorfor tviler du på det, og hvorfor ønsker du meg lykke til fordi noen på min jobb har laget en slik rapport? Er ikke jeg som jobber med den HI Anonymkode: 6032c...eb9 Improving. Men for dårlig, åkkesom.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #19 Skrevet 21. desember 2020 4 minutter siden, Pinkee said: Liker ikke ordet etnisk. Tenker som så, er man født i Norge, eller kommet hit som liten, så er man norsk. Utseende har egentlig ingenting å si. Hvordan man oppfører seg, er mye viktigere. Så etnisk vil jeg egentlig ha vekk. Utseende har veldig mye å si. Spiller ikke så stor rolle om hudfarge, etnisitet osv. Handler mer om hvor attraktiv du er. Jeg har aldri opplevd attraktive folk klage om rasisme, alltid utlendinger som ser ut som forvokste barn utvandret fra 3. verden med dårlige levekår. Anonymkode: 85b8d...413 2
MortenMinstelønn Skrevet 21. desember 2020 #20 Skrevet 21. desember 2020 Bernardette skrev (3 timer siden): Eh, nei, kunnskap er veien bort fra rasisme, og læringen må skje hos de som er rasistiske. Eh, nei. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå