Gå til innhold

Føler du deg tvunget til å bryte anbefalinger i forbindelse med juleselskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anbefalingene er 10 gjester + husstand 2 ganger i julen. 
1m avstand for de som ikke er i samme husstand skal også overholdes (og her kommer nok flest til å svikte).
Om man kaller det anbefalinger eller regler så er det jo dette man skal/bør forholde seg til.

Samtidig tror jeg nok det arrangeres og inviteres til mange juleselskaper rundt i landet som bryter disse rådene. Jeg tror det og er mange som må ta avgjørelser de ikke liker, enten å gå i et selskap man ikke ønsker å gå i, eller bli hjemme når man skulle ønske man kunne gått. Når noen først inviterer kreves det mer for å si nei.

Familier er satt sammen ulikt:

1. Noen blåser i råd og regler
2. Noen tar lett på reglene og bøyer dem slik at ting passer
3. Noen er ikke så bekymret på egne veier, men ønsker å forholde seg til rettningslinjene og delta i "dugnaden" (siden det må alle gjøre for best effekt)
4. Noen er bekymret på egne veier og ønsker ikke å delta i selskap, ikke en gang om man er såvidt innenfor
5. Noen har isolert seg helt til dette er over.

Er du invitert eller inviterer til et selskap som du tenker bryter med intensjonen for rådene, enten på antall eller 1m+? Føler du deg tvunget til å gå/avholde eller tenker du at det går bra?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke gått hvis det bryter med antall gjester. Bot for å bryte reglene er alt for dyr til at jeg ønsker å betale det for et juleselskap, og jeg ønsker selv å holde meg frisk.

• Liker 1
Skrevet

2020 har vært preget av svært mange avslag for min del. Både i forbindelse med jobb or arbeidsgiver som ikke tar det seriøst og med venner. Nå har jeg heller ikke fått korona eller spredt dette videre til mine foreldre som er i risikosonen. Det er selvfølgelig litt kjipt, men har null problem med å si nei takk. Gleder meg veldig til vi får vaksine da :) 

Gjest Sprettballen
Skrevet

Nei.

I år har vi avtalt å ikke møtes til de tradisjonelle samlingene. 

Vi holder oss innenfor husstandene + en eller to ekstra.

Skrevet

Jeg kjenner på presset ja. Kommer ikke til å møte flere enn vi bør, men noen er litt misfornøyde med det. 

Skrevet

Alle i slekta tar det seriøst. Julaften avholdes som normalt og innenfor reglene (avstand er ikke noe problem), mens alt annet er avlyst. 

Skrevet (endret)

Nei, og ja. Vi følger smittevern protokollen til regjeringen og lokale myndigheter, men jeg er høyst ukomfortabel med at vi ligger helt mot maksantallet. Dette har jeg uttrykt til sterk misnøye fra familien. Jeg ønsker én kohort pr tiende dag, men blir omtalt som reddhare osv. Mitt ønske er typ 9 stk fom 21 des til 31 des, mens familien ønsker 10 stk × 2. Jeg føler meg rett og slett kjempe ukomfortabel med å menge meg med så mange sekundærkontakter. De vi skal møte i det ene tilfellet feirer jul med mange som har barn i barnehage, og kan fort være nærkontakter til smittede. Alt er uansett innafor, men jeg ønsker en trygg jul- ikke bare en lovlig én.

Jeg er blitt han fyren der... du vet han som er strengere enn FHI og helsedirektoratet. Kjip følelse, og jeg får følelsen av å ødelegge jula til omgivelsene. Jeg venter en bølge i januar og ønsker at den skyller over landet uten at jeg deltar i den. Mitt navn er tydeligvis festbremsen...

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 5
Skrevet

Eg hadde aldri tatt nokon sjanse eller brutt noko råd og restriksjoner. Dette er 2020, anderledesåret og alle veit korleis det er . Vi kjem attende i 2021 og kan leve litt meir som normalt. Eg lar meg ikkje presse og om nokon blir sur for det, så får dei bli sure. Mitt liv, mitt valg . 

Skrevet

Nei, men jeg har faktisk uansett aldri i mitt liv vært i et juleselskap hvor det er mer enn 10 personer, det høres helt jævlig ut.

Eneste forskjellen er at man ikke klemmer nå.

Skrevet

Vi avlyste å reise til andre siden av landet i jula, mest fordi vi ikke vil sitte 9 timer på tog med tanke på smitterisiko. Hadde vi reist og deltatt i juleselskapet ville vi blitt én mer enn tillatt, og sikkert ikke klart å overholde en meters avstand. Til gjengjeld hadde det bare blitt med det ene selskapet.

Nå planla vi isteden jul her hjemme med kun mine foreldre som gjester, men så har vi blitt forkjølet, så da utgår det også 🙈

• Liker 1
  • Opprett ny...