Gå til innhold

Nok et middagsselskap hvor det ikke tas hensyn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært vegetarianer de siste 10 årene, og vi har et vennepar som pleier å invitere oss i familien på middag en gang i blant. Ikke kjempeofte, og vi er ikke så veldig nære i hverdagen, men treffes altså for selskapeligheter. Vi har sikkert vært der 6 ganger til sammen de siste par årene, så det er ikke noen ny problematikk i disse juletider. I starten av vårt bekjentskap ble det ofte nevnt samtidig som vi takket ja til invitasjonen at jeg var vegetarianer. De valgte likevel å ikke forholde seg til det. Vi fikk servert viltkjøtt, selvfangst, biff og pølse (!). Reaksjonen er når vi kommer dit at "ja, du kan vel spise dette? eller, oi, du kanskje ikke det....nei...da...så...". Jeg synes det er superkleint og ender opp med å bare late som det går greit, pirker i det og spiser tilbehøret. Sikkert feil, for det ser jo ut til å forsterke den onde sirkelen her....Mannen min har tatt meg i forsvar og forklart at nei, hun spiser ikke kjøtt. Så har vi invtert dem hit og servert helt vegetarisk, ikke store reaksjoner på det, men det er jo blitt en snakkis. Vet at de har fått det med seg, liksom. Men det går da virkelig ikke inn likevel, eller de velger å trosse det? Jeg får lyst til å ikke dra. Denne gangen får vi presentert at de tenker å lage jegergryte. Antar det ikke blir en veggisversjon, det har det aldri vært tradisjon for. Altså, hvordan skal jeg tolke dette? Driter de bare i det? Prøver å de å demonstrere et poeng...? Jeg blir lei meg og føler meg ikke helt "akseptert". Hvordan hadde dere forholdt dere til dette?

Anonymkode: 1cc49...af0

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

De har null respekt, hadde ikke dratt i middagsselskap der mer.

Skrevet

Hadde droppet å gå dit hvis de ikje kommer med et alternativ til deg. 

Hva med å være litt frempå, si at så spennende det hørtes ut, og spørre hvordan veggisvarianten skal lages? 

• Liker 8
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Denne gangen får vi presentert at de tenker å lage jegergryte. Antar det ikke blir en veggisversjon, det har det aldri vært tradisjon for.

Veggisversjon? Gartnergryte?

Skrevet

Jeg har spist glutenfritt i 23 år, og fremdeles er det en del som "glemmer det". 

Jeg forventer ikke at de skal tilrettelegge for meg, men det hadde vært hyggelig om de hadde husket det for en gangs skyld, og uoppfordret hadde fortalt meg hva jeg skal ta med.

I stedet for må jeg ringe dem, spørre hva som blir servert (slik at jeg kan ta med noe tilsvarende), å få "å ja, det stemmer det, du kan ikke spise det du" tilbake, for så å måtte høre hvor dumme de selv mener de er som glemte det, og hva jeg må ta med.

Men dette er håndterbart.

Det verste er når de inviterer meg ut for å spise på en restaurant som ikke har glutenfri alternativer.

Jeg lar det ikke gå inn på meg, jeg vet at det ikke er vondt ment, og jeg tar med eget når jeg kan.  :)

Anonymkode: bc55f...3ff

• Liker 13
Skrevet

I likhet med andre som ikke er vegetarianere, antar jeg at de er usikre på hva de kan lage til deg. Selvfølgelig ingen unnskyldning for å ikke ha alternativer/tilpasse, men tror mange ikke-vegeterianere tror at det er greit å bare plukke ut kjøttet, også er det greit. 

Har du/mannen kommet med forslag til hvordan de kan servere maten sånn at du kan spise noe av det som serveres? Eller forventer du å få en egen rett? 

Anonymkode: 5894f...d42

• Liker 9
Skrevet

Hadde sluttet å dra dit på besøk. Evt gjort et poeng ut av det å tatt med noe du kan spise? 

Anonymkode: 1f8ff...285

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I likhet med andre som ikke er vegetarianere, antar jeg at de er usikre på hva de kan lage til deg. Selvfølgelig ingen unnskyldning for å ikke ha alternativer/tilpasse, men tror mange ikke-vegeterianere tror at det er greit å bare plukke ut kjøttet, også er det greit. 

Har du/mannen kommet med forslag til hvordan de kan servere maten sånn at du kan spise noe av det som serveres? Eller forventer du å få en egen rett? 

Anonymkode: 5894f...d42

Da får man spørre om man er usikker. 

Anonymkode: 1f8ff...285

• Liker 5
Skrevet

Når du er så sær så tar du selvsagt med egen mat, eller spiser tilbehøret! Hallo!

Jeg tålte ikke melk i barndommen, veldig få som tok hensyn til det! Jeg spiste det jeg tålte, krevde virkelig ikke at noen skulle lage alt melkefritt pga meg. Sørget for å ikke komme kjempesulten i bursdager osv.  Som voksen tåler jeg melk, men hadde virkelig ikke laget et stort nummer utav det om noen glemte at jeg ikke tålte det..

Anonymkode: 9fee7...3bb

• Liker 36
Skrevet

De er dårlige verter som ikke tar hensyn til gjestene sine men altså. Selv hadde jeg tatt med egen mat fra besøk nr 2! Hadde ikke giddet å sitte der og spise tilbehør! Det er ikke så mye du trenger å ta med som regel. Men nå som de har jegergryte hadde jeg bare tatt med en egen kikertgtyte, varmet den og spist den sammen med resten. Fint at du tenker på dya og planeten ❤️

Anonymkode: 85740...b4d

• Liker 17
Skrevet

Da spør du om det går bra at du tar med egen mat. 

Anonymkode: c4b08...0ab

• Liker 15
Skrevet

Uff. Liker ikke maten hos broren min. Hans samboer er vegetarianer så hele familien spiser kun vegetarisk. Tenker det kan være greit å få en stekt pølse liksom en gang under uka vi er der. Kroppen min skriker etter kjøtt når vi reiser hjem. 

ta med deg litt linsesuppe eller bønnetacos når dere er på besøk og se hvordan de reagerer da. 

Anonymkode: f90d1...3ab

• Liker 12
Skrevet

Det er noe dritt det der. Er laktoseintolerant, men folk "glemmer" det hele tiden. Hvor jævla vanskelig kan det være å bruke laktosefri melk eller fløte for en gangs skyld? Nei, folk gir egentlig blaffen tror jeg. Neste gang skal jeg sitte å fise i sofaen til folk og drite og spy ned dassen deres. 

Anonymkode: 52af1...56b

• Liker 13
Gjest Alterego666
Skrevet

Jeg får besøk av en vegetarianer på julaften. Vi har snakket gjennom menyen (det er det samme hvert år), og denne personen tar med egne ingredienser som sammen med det vanlige tilbehøret blir et fullt måltid

Det har aldri vært diskusjon om at hele selskapet skal tilpasse seg denne ene vegetarianeren, det er det siste denne vegetarianeren ønsker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er noe dritt det der. Er laktoseintolerant, men folk "glemmer" det hele tiden. Hvor jævla vanskelig kan det være å bruke laktosefri melk eller fløte for en gangs skyld? Nei, folk gir egentlig blaffen tror jeg. Neste gang skal jeg sitte å fise i sofaen til folk og drite og spy ned dassen deres. 

Anonymkode: 52af1...56b

Jeg har glemt folks allergier, intoleranser og personlige valg mange ganger. Hvorfor? Fordi så fort man samler mer enn fem mennesker, er det alltid en eller annen som har ett eller annet, og det er utfordrende å huske på alt alle foretrekker, ikke tåler eller er motstander av hele tiden. 

Nærmeste familie og venner husker jeg, selvsagt, men ikke alle andre. Har ikke tall på hvor mange som er selvdiagnostiserte allergikere og intolerante.

• Liker 25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...