AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #1 Skrevet 21. desember 2020 I nesten alle tråder om barn/ ikke barn så kommer det innspill om «men hva når du blir 70. Da blir det stusslig uten barn». For det første synes jeg det er fælt å sette barn til verden for å ikke selv bli ensom senere i livet. Men får ikke folk med seg hvor mange eldre MED barn som er ensomme? Og da er man jo på en måte enda mer ensom, fordi man er glemt av sine nærmeste i tillegg. Noen som kan forklare hvorfor dette innspillet kommer opp i nesten hver tråd om barn/ ikke barn? Er det en ønsketenkning om den perfekte familie med barn, barnebarn og oldebarn som kommer på middag hver uke? Anonymkode: 24b9c...9cb 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #2 Skrevet 21. desember 2020 Fordi de fleste barn har omsorg for sine gamle foreldre. Og jo, du blir lettere ensom uten familie, selv om det ikke er noen garanti. Anonymkode: b6848...232 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #3 Skrevet 21. desember 2020 Selv om man ikke har besøk hver uke er nok tilværelsen rikere med familie. Ferier, jul, langhelger... Man får delta i deres liv og følge barnebarnas utvikling. Sunt å ha holdepunkt i livet utenom seg selv. Eldre uten barn blir ofte helt låst inne i egen boble. Det viktigste som skjer er frisørtimen eller at man skal til legen neste torsdag. Anonymkode: 80776...c0f 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #4 Skrevet 21. desember 2020 Det kan være ønsketenkning eller det kan være reelt. Fremtiden kan ingen spå. Og man trenger ikke bli ensom fordi man valgte bort, eller ikke kunne få, barn. Det kommer helt an på hvem du er som person, evne til å skape relasjoner, interesser, hvor du bor og så videre. Anonymkode: b7e0d...fb1 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #5 Skrevet 21. desember 2020 Skjønner ikke dette jeg heller. Jeg har selv to barn, men jeg har aldri tenkt noe på at det vil gjøre meg mindre ensom som gammel. Anonymkode: 5b428...95d 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #6 Skrevet 21. desember 2020 Jeg ville aldri brukt det argumentet selv. Men det er noe sant i det. Jeg har jobbet på sykehjem og de med barn (barnebarn, oldebarn) får definitivt mer besøk. Jeg ser også selv at etter at jeg fikk barn ble familie en viktigere del av nettverket. Jeg tror noen barnløse ikke er så engasjert i storfamilie (dåp, konfirmasjoner, barnebursdager) og dermed kan miste mye av familietilknytning den dagen ens egne foreldre dør. Anonymkode: 44938...72c 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #7 Skrevet 21. desember 2020 Det er en av grunnene til at jeg får barn i alle fall. Det er ikke sikkert de gidder å besøke meg uansett, men det er 100x mer sannsynlig at de besøker meg om jeg får de enn om jeg ikke får de. Dessuten så velger jeg å tro at om jeg gir de en god barndom så vil de ha en viss kjærlighet for meg, de fleste elsker foreldrene sine. Anonymkode: b3c6b...1eb
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #8 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville aldri brukt det argumentet selv. Men det er noe sant i det. Jeg har jobbet på sykehjem og de med barn (barnebarn, oldebarn) får definitivt mer besøk. Jeg ser også selv at etter at jeg fikk barn ble familie en viktigere del av nettverket. Jeg tror noen barnløse ikke er så engasjert i storfamilie (dåp, konfirmasjoner, barnebursdager) og dermed kan miste mye av familietilknytning den dagen ens egne foreldre dør. Anonymkode: 44938...72c Mens jeg har jobbet på sykehjem og opplevd det motsatte. I tillegg kjenner jeg barnløse, både frivillige og ufrivillige, som er mer engasjert i familien og slekta enn de som holder seg til kjernefamilien. Anonymkode: b7e0d...fb1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå