Gå til innhold

Motta pakke fra UK

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har bestilt varer fra UK i det siste som kan si noe om hvor lang tid det tok før varen var mottatt? Er vare under 350 kroner og ikke i kategori mat og lignende. Vet noen om pakken da blir sendt til fortolling? Krysser fingrene for svar😊

Anonymkode: 3ae3a...777

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Beløpsgrensen er fjernet, så det har ikke noe å si hva den koster. Alt fortolles nå, unntatt visse kategorier som bøker f.eks. (mulig det er andre varegrupper også, som jeg ikke vet om).

Desember-posten er umulig å forutsi eller spå hvor lang tid det tar. Det er kaos. Så det er det ingen som kan svare deg på.

https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/350-kronersgrensen-fjernes/

Endret av Million
Skrevet

Ja, handlet masse fra UK. Det er enorme mengder pakker om dagen, så det kan ta lang tid. Det jeg bestile på Black Friday kom forrige uke, så det har tatt noen uker.

Alt under 350 kr har jeg ikke måtte betale mva/toll for. Virker som de heller prioriterer varer over 350, sikker grunnet mengdene.

Skrevet

Min pakke fra England brukte rundt 3 uker 

Anonymkode: 9a7c4...b38

Skrevet

Du må nok forvente lengre tid før noe kommer nå. Flyene fra England får ikke lande her pga den nye smitten der. Vet ikke hvordan det er med cargo fly. Men uansett så tar ting tid i denne perioden. 

Anonymkode: 95628...acd

• Liker 2
Skrevet
Million skrev (4 timer siden):

Beløpsgrensen er fjernet, så det har ikke noe å si hva den koster. Alt fortolles nå, unntatt visse kategorier som bøker f.eks. (mulig det er andre varegrupper også, som jeg ikke vet om).

Desember-posten er umulig å forutsi eller spå hvor lang tid det tar. Det er kaos. Så det er det ingen som kan svare deg på.

https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/350-kronersgrensen-fjernes/

Jeg handler mye fra utlandet. Det er fremdeles slik at for summer under kr 350,- betales det ikke toll. Kun mva.

Anonymkode: 2c0da...eb0

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg handler mye fra utlandet. Det er fremdeles slik at for summer under kr 350,- betales det ikke toll. Kun mva.

Anonymkode: 2c0da...eb0

Da er det kanskje sånn at en del av de sklir igjennom og ikke blir kontrollert, for loven er endret for lenge siden. Les linken under fra tolletaten.

Kanskje de bare ser gjennom fingrene med det. I hvert fall i en overgangsperiode?

Det står noe her om etter 1. april i år, men jeg skjønte ikke helt hva de mente med "overgangsordning med deklarasjonsfritak".

https://www.toll.no/no/netthandel/350kroner/

Endret av Million
Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Da er det kanskje sånn at en del av de sklir igjennom og ikke blir kontrollert, for loven er endret for lenge siden. Les linken under fra tolletaten.

Kanskje de bare ser gjennom fingrene med det. I hvert fall i en overgangsperiode?

Det står noe her om etter 1. april i år, men jeg skjønte ikke helt hva de mente med "overgangsordning med deklarasjonsfritak".

https://www.toll.no/no/netthandel/350kroner/

Overgangsordningen er at man ikke må betale toll, kun mva på varer under 350 kr fra utlandet enn så lenge. Etterhvert blir dette tatt bort. 

Anonymkode: 1de4f...39d

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Overgangsordningen er at man ikke må betale toll, kun mva på varer under 350 kr fra utlandet enn så lenge. Etterhvert blir dette tatt bort. 

Det er ikke helt riktig vel? Det er ikke sånn at det er toll på alt, det har det heller ikke vært før, så det er ikke noe nytt. 

Moms og toll er to forskjellige ting. Det er NOEN varegrupper det er toll på, f.eks. sigaretter, klær og bildeler (hvis jeg husker rett). Det er imidlertid moms på nesten alt, unntatt bøker (eneste unntaket jeg vet om i farten). Bøker er det verken moms eller toll på.

Jeg kjøpte f.eks. en del stoffer i metervare fra USA før, pga en hobby jeg hadde. Dette var det moms på om jeg handlet for over frigrensen, men ikke toll. Men om jeg ikke husker feil, så trodde tollmyndighetene et par ganger at det var ferdigsydde tekstiler som gensere etc jeg hadde bestilt (for klær er det toll på, men ikke metervare), og så la de på toll i tillegg til moms under tollbehandlingen. Dette ble rettet opp i selvfølgelig, når jeg påpekte feilen, og så fjernet de tollavgiften så jeg kun satt igjen med momsen jeg skulle betale.

Endret av Million
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er feil. Overgangsordningen et slik at man slipper både toll og moms på varer under 350 kr der butikken ikke allerede har krevd inn momsen. Det er forresten veldig få varer det er toll på.

Anonymkode: 6bea6...de6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...