AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #1 Skrevet 21. desember 2020 Jeg har så smertefulle hemoroider at jeg føler jeg ikke greier å fokusere nok på babyen min. Jeg hadde det også før fødsel, men etter fødsel ble det betydelig verre. Har fått en jordmor til å se på det, men hun ba meg bare smøre det med en salve. Dette har ikke hjulpet i det hele tatt, og det er like vondt nå selvom dette er noen dager siden. Det er konstant vondt, ikke bare når jeg er på do. Føler det er så tabu å snakke om, men når jeg først tar det opp med helsepersonell på barsel så føler jeg ikke jeg blir tatt helt seriøst. Jeg er helt rådvill og nesten desperat. Legen min bor langt unna så med nyfødttilværelsen har jeg ikke tid til å dra dit. Vet noen om noe behandling som kan funke? Vær så snill hjelp meg, for jeg ønsker å være en glad og god mor for babyen min😫 Anonymkode: ee8f0...330
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #2 Skrevet 21. desember 2020 Du får stikkpiller mot det også, om det kanskje hjelper bedre, også burde man dytte på innsiden om de henger ut, har jeg hørt. Har bare en liten en selv som ikke gjør vondt, men den klør! Det klør litt mindre om jeg dytter den inn da. Prøve å ikke ha hard mage og sånt også for å ikke gjøre det verre! Anonymkode: 482d4...741
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #3 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har så smertefulle hemoroider at jeg føler jeg ikke greier å fokusere nok på babyen min. Jeg hadde det også før fødsel, men etter fødsel ble det betydelig verre. Har fått en jordmor til å se på det, men hun ba meg bare smøre det med en salve. Dette har ikke hjulpet i det hele tatt, og det er like vondt nå selvom dette er noen dager siden. Det er konstant vondt, ikke bare når jeg er på do. Føler det er så tabu å snakke om, men når jeg først tar det opp med helsepersonell på barsel så føler jeg ikke jeg blir tatt helt seriøst. Jeg er helt rådvill og nesten desperat. Legen min bor langt unna så med nyfødttilværelsen har jeg ikke tid til å dra dit. Vet noen om noe behandling som kan funke? Vær så snill hjelp meg, for jeg ønsker å være en glad og god mor for babyen min😫 Anonymkode: ee8f0...330 Kom deg helst til legen!! Hvis ikke. Få deg movicol og laksoberal. Hold avføringen tynn. Hold deg i nærheten av do. Ikke press! Avføring skal gi null press på vevet. Heller diaré enn forstoppelse. Pust rolig gjennom avføring. Spis fiber og drikk godt. Få stikkpiller på apoteket. Prøv i 1-2 uker. Deretter, evaluere. Om ingen bedring - krev henvisning til undersøkelse om ikke fastlegen din ser nøyaktig hva som er galt. Anonymkode: f8562...a0a
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #4 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du får stikkpiller mot det også, om det kanskje hjelper bedre, også burde man dytte på innsiden om de henger ut, har jeg hørt. Har bare en liten en selv som ikke gjør vondt, men den klør! Det klør litt mindre om jeg dytter den inn da. Prøve å ikke ha hard mage og sånt også for å ikke gjøre det verre! Anonymkode: 482d4...741 Tusen takk for svar. Jeg har forsøkt å dytte det inn (det er flere), men det lar seg rett og slett ikke gjøre. Når jeg har hatt hemoroider før så har jeg klart det, men ikke med disse. Det er altså så smertefullt at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Og veldig mye av det, nesten som en liten drueklase. Kanskje stikkpiller fungerer Anonymkode: ee8f0...330
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #5 Skrevet 21. desember 2020 Jeg hadde dette etter andre fødsel. Altså hemoroider hadde jeg både før og etter begge fødslene, men etter andre fødsel hadde jeg så vondt at det banket konstant og jeg følte jeg ikke klarte puste. Det viste seg at ene hemoroiden var trombosert! Det vil gå seg til av seg selv men kan ta ukesvis, alternativt anbefaler jeg sterkt stekt sterk at du får en lege til å se på det. De snitter den opp og 1-2-3 så er du smertefri. Selv om du mener du ikke har tid mener jeg det vil øke livskvaliteten din betydelig. Det der er det vondeste jeg har opplevd. Stor klem. Anonymkode: 77791...bc9 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #6 Skrevet 21. desember 2020 Stakkars deg, jeg fikk tromboserte hemoroider etter graviditet og fødsel, i tillegg til en rift som ikke grodde (analfissur). Jeg måtte opereres. Men bruk movicol, avlaste rumpa ved å ligge mye, og dra til lege for å sjekke om det "kun" er normale utvendige hemoroider eller om de kan være tromboserte. Er de tromboserte tror jeg du ikke kommer unna behandling. Lykke til, vet at dette er ufattelig vondt 😥 Anonymkode: 932cb...f15
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #7 Skrevet 21. desember 2020 Stikkpiller funker mye bedre enn salve. Gjerne begge deler i kombinasjon. Men enig med de over: gå til legen! Anonymkode: 994cc...5af
Gjest Albbas Skrevet 21. desember 2020 #8 Skrevet 21. desember 2020 Beste er å oppsøke lege. Du kan få sånn bedøvende krem (husker ikke hva det heter) som kan lindre, kan også brukes før du går på do. Bruker du smertestillende? En legeprat er som sagt best. Vet selv hvor grusomt vondt det kan være...
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #9 Skrevet 21. desember 2020 Hadde samme problemet etter fødsel i november. Det føltes ut som halve tarmen lå i trusen og pulserte. Brukte salve, stikkpiller og satt på en ring for å avlaste trykket. Den ringen kan jeg ikke få skrytt nok av. Min var kjøpt på apotek (svindyr), men en vanlig badering hadde gjort samme nytten. Dusjet også etter avføring for å slippe tørke av med papir. Det var forferdelig i noen uker, så gikk det seg plutselig til. Anonymkode: 66154...4f3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #10 Skrevet 21. desember 2020 Du har allerede fått mange gode råd, men for rask lindring, så anbefaler jeg å kjøle ned. Jeg brukte frosne erter, men har tenkt etterpå at jeg burde kjøpt ispose på sportsbutikk (de har noen som kan fryses mange ganger). Isbind kan du også prøve - hold et vanlig bind under springen, pakk inn i plastfolie og legg i fryseren. Anonymkode: b04bc...6c5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #11 Skrevet 21. desember 2020 Off jeg hadde også en sinnsyk drueklase etter fødsel. Jeg var ikke en gang sår av fødselen, det eneste som gjorde vondt var hemoroidene og jeg slet med å gå. For meg hjalp det veldig med scheriproct krem, jeg prøvde også å smøre litt inni om det gikk. For min del var det markant bedre etter 4-5 dager, helt god etter noen uker. Hvis du ikke har tegn til bedring enda tror jeg at jeg hadde vurdert å se en lege eller kanskje skrive til legen og forklare hvor gale det er og opplevelsen av å ikke bli tatt seriøst? Det der er noen smerter man ikke skal ta lett på, håper du får det bedre snart. Anonymkode: 4073f...36d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå