AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #1 Del Skrevet 21. desember 2020 Hei kjære kvinneguiden, Dette er noe som har gnagd på meg en stund. Jeg er veldig skeptisk til det overnaturlige etc., men blir alltid litt i tvil når dette skjer. Det hender inn i mellom at jeg drømmer veldig spesifikke drømmer som senere utspiller seg eksakt slik jeg har drømt det (noen kan vel kalle det Déjà vu). Som oftest så handler det om kjente omgivelser og folk jeg kjenner eller har kjennskap til, men noen ganger om det ukjente og for bare litt siden så traff jeg på et fremmed menneske for første gang på et sted jeg aldri hadde vært før. Dette mennesket hadde jeg drømt om tidligere i høst og de samme handlingene og ordene utspilte seg. Rommet vi befant oss i så også helt lik ut som i drømmen selv om det var første gangen jeg var der. Finnes det noe vitenskapelig svar på dette? Prøvd å google meg frem, men det handler stort sett om folk man allerede kjenner og da skjønner jeg at hjernen kan skape scenarioer i drømmene. Hilsen Lillian Bendriss? Anonymkode: 0486c...fed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #2 Del Skrevet 22. desember 2020 Slik har jeg hatt det siden jeg var barn. Har ingen forklaring, da det ikke skulle gå an. Er vant med det nå og tenker ikke over det lenger, men da jeg var liten ble jeg kvalm og redd da det skjedde, altså når hendelsen skjedde, stedene og menneskene jeg hadde drømt om, men hvor jeg aldri hadde vært eller folk jeg ikke hadde møtt plutselig skjedde. Nå er det bare en helt vanlig del av livet mitt. Vet ikke hva man skal kalle det, det er bare slik. Anonymkode: a1508...350 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #3 Del Skrevet 22. desember 2020 Kvanteteori mener livet-er en drøm. Dette gjenspeiles i kunsthuskino og dikt av diktere fra "sølvalderen". Anonymkode: 08dc8...28f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #4 Del Skrevet 22. desember 2020 Alle har det sånn. Anonymkode: 1eb4a...346 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #5 Del Skrevet 22. desember 2020 Har opplevd dette selv, og moren min også. Vi er ikke overtroiske ellers, men akkurat de tilfellene vi har opplevd har vi ingen naturlig forklaring på. Anonymkode: 7891a...4b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 22. desember 2020 #6 Del Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alle har det sånn. Anonymkode: 1eb4a...346 Hva var det for en merkelig påstand? Alle kan nok oppleve uforklarlige ting ja. Men alle drømmer da ikke ting som senere skjer. Jeg er veldig interessert i drømmer, men har veldig få ganger hørt om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #7 Del Skrevet 22. desember 2020 Er jeg sanndrømt? Nei, men hjernen kan spille en såmangt et puss. Anonymkode: 7e191...a5a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 23. desember 2020 #8 Del Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 21.12.2020 den 1.31): Hei kjære kvinneguiden, Dette er noe som har gnagd på meg en stund. Jeg er veldig skeptisk til det overnaturlige etc., men blir alltid litt i tvil når dette skjer. Det hender inn i mellom at jeg drømmer veldig spesifikke drømmer som senere utspiller seg eksakt slik jeg har drømt det (noen kan vel kalle det Déjà vu). Som oftest så handler det om kjente omgivelser og folk jeg kjenner eller har kjennskap til, men noen ganger om det ukjente og for bare litt siden så traff jeg på et fremmed menneske for første gang på et sted jeg aldri hadde vært før. Dette mennesket hadde jeg drømt om tidligere i høst og de samme handlingene og ordene utspilte seg. Rommet vi befant oss i så også helt lik ut som i drømmen selv om det var første gangen jeg var der. Finnes det noe vitenskapelig svar på dette? Prøvd å google meg frem, men det handler stort sett om folk man allerede kjenner og da skjønner jeg at hjernen kan skape scenarioer i drømmene. Hilsen Lillian Bendriss? Anonymkode: 0486c...fed Skriver du ned disse drømmene els? AnonymBruker skrev (23 timer siden): Kvanteteori mener livet-er en drøm. Anonymkode: 08dc8...28f hmm...tror nok ikke det egentlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #9 Del Skrevet 23. desember 2020 Antagelig lever du i flere paralelle univers 😱 Hehe, nei, men noen mener jo det er naturlig. Les deg litt opp hvis du har lyst. Du velger jo selv om du vil utvikle deg videre med dette eller se bort ifra det. Kvanteteori er artig også. Sjekk det ut🙂 Anonymkode: 17aa1...3c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlsenHansen Skrevet 23. desember 2020 #10 Del Skrevet 23. desember 2020 I norrøn kultur mente man enkelte kvinner hadde evnen til å spå fremtiden. Den tradisjonen overlevde helt inn til kristen tid når man begynte å brenne "heksene". Det var også vanlig i Grekerland med kvinnelige orakler, og de ble tatt veldig seriøst. Dog i god gresk stil var det den mannlige presten som faktisk produserte spådommene. Men i Skandinavia var man litt mer ærlige med sine folkemødre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sen Skrevet 4. januar 2021 #11 Del Skrevet 4. januar 2021 (endret) "Rar..." Vi lever som i en drøm uløst , På en av de praktiske planetene ... Det er mange, det vi ikke trenger i det hele tatt, Og det, hva vi vil ha, nei ... "Странно…" Мы живем, точно в сне неразгаданном, На одной из удобных планет… Много есть, чего вовсе не надо нам, А того, что нам хочется, нет… "Seltsam..." Wir leben wie in einem ungelösten Schlaf, Auf einem der bequemen Planeten ... Das ist viel, die wir überhaupt nicht brauchen, Und das, was wir wollen ist, nein ... 1909 Игорь-Северянин Endret 4. januar 2021 av Sen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #12 Del Skrevet 4. januar 2021 Jeg leste en vitenskapelig teori på déjà vu en gang som hørtes ganske sannsynlig ut. Den opplevelsen vi får når vi opplever noe som er kjent, er lokalisert et spesifikt sted i hjernen vår. Dette stedet "trigges" når vi gjenkjenner noe, mennesker, omgivelser, hendelser etc. Innimellom som fyres det av signaler feil, eller veldig tett på andre områder, så opplevelsen vi i blant får av at "dette har jeg opplevd før" eller "dette har jeg drømt" eller at noe virker veldig kjent, er synapser som har fyrt av veldig tett på vårt "gjenkjennelses"-område i hjernen og lurer oss til å tro vi har opplevd det før. Men har du faktisk skrevet ned disse hendelsene i en drømmebok, eller whatever FØR du opplever dette déjà vu-et så blir jo det en annen sak. Anonymkode: 4b496...f79 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sen Skrevet 4. januar 2021 #13 Del Skrevet 4. januar 2021 "Rose, oh reiner Widerspruch, Lust, Niemandes Schlaf zu sein unter soviel Lidern." "Rose, oh ren motsetning, innfall: være ingen drøm under vekten av så mange øyelokk." "Роза, о чистая двойственность чувств, каприз: быть ничьим сном под тяжестью стольких век" Rainer Rilcke "Traumgekrönt" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2021 #14 Del Skrevet 4. januar 2021 Jeg har vært "sanndrømt" en gang i ungdommen. Jeg drømte noe veldig spesifikt om en jeg var veldig forelsket i, og dagen etter skjedde det jeg hadde drømt. Hva dette er for noe vet jeg ikke, men jeg har mange ganger tenkt at dette (og f.eks det som kalles spøkelser) kommer av en loop i tiden, eller noe slikt. Kanskje ikke tiden er lineær slik vi er opplært til å tro, men heller noe som bølger og slår krøll på seg? Jeg vet ikke, men syns det er en gøy tanke å leke med. Anonymkode: 6ce56...b7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 5. januar 2021 #15 Del Skrevet 5. januar 2021 Endelig et enklet spørsmål! Nei. Du er ikke sanndrømt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #16 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 21.12.2020 den 1.31): Hei kjære kvinneguiden, Dette er noe som har gnagd på meg en stund. Jeg er veldig skeptisk til det overnaturlige etc., men blir alltid litt i tvil når dette skjer. Det hender inn i mellom at jeg drømmer veldig spesifikke drømmer som senere utspiller seg eksakt slik jeg har drømt det (noen kan vel kalle det Déjà vu). Som oftest så handler det om kjente omgivelser og folk jeg kjenner eller har kjennskap til, men noen ganger om det ukjente og for bare litt siden så traff jeg på et fremmed menneske for første gang på et sted jeg aldri hadde vært før. Dette mennesket hadde jeg drømt om tidligere i høst og de samme handlingene og ordene utspilte seg. Rommet vi befant oss i så også helt lik ut som i drømmen selv om det var første gangen jeg var der. Finnes det noe vitenskapelig svar på dette? Prøvd å google meg frem, men det handler stort sett om folk man allerede kjenner og da skjønner jeg at hjernen kan skape scenarioer i drømmene. Hilsen Lillian Bendriss? Anonymkode: 0486c...fed Jeg tror prekognitive drømmer er virkelige, da slike hendelser er ganske vanlige og utbredte i alle kulturer og tidsepoker. Dette er et parapsykologisk fenomen. Anonymkode: e1ef9...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #17 Del Skrevet 5. januar 2021 Jeg opplever en del deja vu. Leste en gang at det er kortidshukommelsen som spiller oss et puss, og at det skjer en liten glitch som gjør at vi opplever situasjonen her og nå som om de allerede har skjedd, og at det derfor virker som om vi kan forutse hva som kommer. Anonymkode: 92f8e...72e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #18 Del Skrevet 5. januar 2021 https://no.m.wikipedia.org/wiki/Déjà_vu Anonymkode: 13ed5...2f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #19 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg opplever en del deja vu. Leste en gang at det er kortidshukommelsen som spiller oss et puss, og at det skjer en liten glitch som gjør at vi opplever situasjonen her og nå som om de allerede har skjedd, og at det derfor virker som om vi kan forutse hva som kommer. Anonymkode: 92f8e...72e Jeg mener déjà vu kommer på en skala, basert på opplevelser folk har, også mennesker jeg selv har møtt. På den mildere enden av skalaen handler det om opplevelsen av å komme til et kjent sted eller oppleve en kjent «scene» man har opplevd før, selv om man ikke har det. På den andre enden av skalaen har du folk som har tydelige drømmer/dagdrømmer/ fantasier om et sted eller en opplevelse, og så måneder eller år opplever nøyaktig det de så for seg. Enda mer utrolig er opplevelser hvor folk kjenner igjen en «scene» og på forhånd vet hva som vil skje og hva folk vil si. Akkurat som om virkeligheten er en film man har sett før. Mange av opplevelsene i den mildere enden av skalaen kan nok forklares nevrologisk, ved at hjernen forveksler og tolker et nytt inntrykk som et minne. Men i den andre enden av skalaen? Der er jeg mer usikker. Jeg tolker det som et genuint parapsykologisk fenomen hvor man på en eller annen måte har fått et glimt av fremtiden. Anonymkode: e1ef9...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2021 #20 Del Skrevet 5. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg mener déjà vu kommer på en skala, basert på opplevelser folk har, også mennesker jeg selv har møtt. På den mildere enden av skalaen handler det om opplevelsen av å komme til et kjent sted eller oppleve en kjent «scene» man har opplevd før, selv om man ikke har det. På den andre enden av skalaen har du folk som har tydelige drømmer/dagdrømmer/ fantasier om et sted eller en opplevelse, og så måneder eller år opplever nøyaktig det de så for seg. Enda mer utrolig er opplevelser hvor folk kjenner igjen en «scene» og på forhånd vet hva som vil skje og hva folk vil si. Akkurat som om virkeligheten er en film man har sett før. Mange av opplevelsene i den mildere enden av skalaen kan nok forklares nevrologisk, ved at hjernen forveksler og tolker et nytt inntrykk som et minne. Men i den andre enden av skalaen? Der er jeg mer usikker. Jeg tolker det som et genuint parapsykologisk fenomen hvor man på en eller annen måte har fått et glimt av fremtiden. Anonymkode: e1ef9...8e8 Jeg har sistenevnte, og kan si hva de andre skal si før de har gjort det, men det er fortsatt kortidshukommelsen som spiller en puss. Jeg kan aldri notere ned hva som kommer langt frem i tid, fordi det ikke er mulig. Jeg kjenner igjen situasjonen, får en følelse av «her har jeg vært før» før selve deja vu «skjer», men igjen da er det kortidshukommelsen som tuller. Anonymkode: 92f8e...72e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå