AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #1 Skrevet 21. desember 2020 Hadde en iphone 8 og kjøpte på torsdag en 12. Hadde hatt den forrige i 2,5 år men den funker ikke skikkelig, slår seg av når man ringer og slike ting. Kunne sikkert brukt garantien men valgte å ikke gjøre det. Er student og betalte 10 000 for mobilen. Har mye studielån fra før (750 k) så føler at gjelden bare hoper seg opp og at jeg ikke burde kjøpt mobilen. Har 6 måneder igjen av studiet og så får jeg en jobb med god lønn, har også rundt 180 k på sparekonto. Men jeg føler meg så dritt av å ha betalt såpass mye for en telefon og når jeg har så mye gjeld. Føler jeg ikke "fortjener det". Særlig føler jeg at jeg ikke fortjener det siden jeg hadde et så dårlig semester hvor jeg har mange eksamener jeg ikke har tatt pga manglende motivasjon. Hva skal jeg gjøre? Hva hadde dere følt? Anonymkode: 6b053...1de
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #2 Skrevet 21. desember 2020 Det er bare penger. Og du trengte ny mobil Anonymkode: 1ab6d...c5f 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #3 Skrevet 21. desember 2020 Studielån er ikke gjeld. Ikke i mine øyne. Det er faktisk lukrativt å ha studielån. Du vil ha nedbetalt det på noen år. Studiegjeld er irrelevant for de fleste av oss. Anonymkode: 8c9cd...732 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #4 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Studielån er ikke gjeld. Ikke i mine øyne. Det er faktisk lukrativt å ha studielån. Du vil ha nedbetalt det på noen år. Studiegjeld er irrelevant for de fleste av oss. Anonymkode: 8c9cd...732 Ja, du får skattelette av studielån 👌🏼 Anonymkode: 1ab6d...c5f 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #5 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Studielån er ikke gjeld. Ikke i mine øyne. Det er faktisk lukrativt å ha studielån. Du vil ha nedbetalt det på noen år. Studiegjeld er irrelevant for de fleste av oss. Anonymkode: 8c9cd...732 Det er viktig å studere men gjelden teller jo på lik linje med annen gjeld når det kommer til f.eks boliglån. Og jeg klarte ikke å bestemme meg for studier så har studert lenge og tatt opp maks lån. Derfor har jeg dårlig samvittighet siden jeg allerede har gjeld som hoper seg opp. Anonymkode: 6b053...1de 2
Illuminatum Skrevet 21. desember 2020 #6 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja, du får skattelette av studielån 👌🏼 Anonymkode: 1ab6d...c5f Det får du av forbrukslån også 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #7 Skrevet 21. desember 2020 Hadde du råd til å betale hele mobilen der og da så ser jeg ikke problemet. Du trengte ny telefon! Bra kamera er det på den også. Jeg skal også gå fra 8 til 12 snart men utsetter det hele tiden da jeg må ta det på delbetaling. Syns du virker flink og fornuftig jeg. Anonymkode: f82d5...f31
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #8 Skrevet 21. desember 2020 I de fleste jobber (etter mastergrad) i dag får du telefon - sikker på at det ikke gjelder jobben du skal ut i? Anonymkode: d3e9e...45a 2
Jdz Skrevet 21. desember 2020 #9 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, du får skattelette av studielån 👌🏼 Anonymkode: 1ab6d...c5f Nei, det gjør du ikke. Du får skattefradrag av renteutgifter, som på et hvilket som helst annet lån, men renteutgiftene vil fortsatt være høyere enn skattefradraget. 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #10 Skrevet 21. desember 2020 Om du betalte hele telefonen med en gang så ser jeg ikke problemet. Av og til må man ha en ny telefon. Ja man MÅ kanskje ikke ha en til 10.000, men folk prioriterer forskjellig. Noen lever på nudler for å kunne kjøpe fine klær, andre dropper alt av klær og kafé for å kunne dyrke sin interesse i å lage masse god mat hjemme 😛 ikke tenk så mye mer på det du, men kan ikke alltid gå å ha dårlig samvittighet når man kjøper seg noe nytt. Anonymkode: 46207...49f 1
ekkoet Skrevet 21. desember 2020 #11 Skrevet 21. desember 2020 Da jeg leste overskriften, før jeg leste innlegget var jeg overbevist om at dette burde du ikke gjort. Etter å ha lest innlegget ville jeg si at "dette hadde ikke jeg gjort", men det er ikke så ille som jeg tenkte. Har du betalt den kontant og hadde råd til det er det en prioriteringssak. Som sagt, ikke slik jeg hadde prioritert, men synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Gjelden din tenkte jeg var forbruksgjeld. Klart studielån er gjeld det og, men det blir en litt annen kategori. Om jeg har 2 millioner i huslån og 5000 på konto kjøper jeg ikke ny mobil. Om jeg har 2,3 millioner i huslån og 50 000 på konto kjøper jeg gjerne ny mobil. Om jeg har 20 000 i forbrukslån ville jeg ikke kjøpt ny mobil. Du trengte ny mobil, kunne kjøpt billigere, men du har kjøpt deg en fin julepresang til deg selv, ta vare på den og gled deg over den. Det høres ut som at du kommer til å lande på beina. 1
Ugline Skrevet 21. desember 2020 #12 Skrevet 21. desember 2020 Høres ikke ut som noen krise, men jeg skjønner ikke vitsen. Du trenger jo bare noe som funker greit i et halvt år, frem til du får jobb og tjenestetelefon...
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #13 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Studielån er ikke gjeld. Ikke i mine øyne. Det er faktisk lukrativt å ha studielån. Du vil ha nedbetalt det på noen år. Studiegjeld er irrelevant for de fleste av oss. Anonymkode: 8c9cd...732 Hæ? Dette må du forklare nærmere? Selvfølgelig er det gjeld som må betales tilbake akkurat som andre lån? Anonymkode: aac4c...a31 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #14 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Studielån er ikke gjeld. Ikke i mine øyne. Det er faktisk lukrativt å ha studielån. Du vil ha nedbetalt det på noen år. Studiegjeld er irrelevant for de fleste av oss. Anonymkode: 8c9cd...732 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, du får skattelette av studielån 👌🏼 Anonymkode: 1ab6d...c5f Nei, nei, nei! Jdz skrev (5 timer siden): Nei, det gjør du ikke. Du får skattefradrag av renteutgifter, som på et hvilket som helst annet lån, men renteutgiftene vil fortsatt være høyere enn skattefradraget. Takk for at du kom inn her og presiserte dette! Det er skummelt å se hvor mye unge i dag misforstår ting som har med gjeld å gjøre. Det er aldri lønnsomt å ha gjeld. Studiegjeld er den "beste" gjelden du kan ha - av mange grunner - men det er fortsatt bedre å ikke ha noe enn å ha studiegjeld. Anonymkode: ab670...3fb 9
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #15 Skrevet 21. desember 2020 Jeg er i en mye bedre økonomisk situasjon enn deg, og valgte å kjøpe iPhone SE ifjor da jeg måtte ha ny mobil. Jeg syns 10 000 er alt for mye for en telefon. Anonymkode: b07cf...398 12
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #16 Skrevet 21. desember 2020 Synes det er rimelig voldsomt å kline til med mobil til mange tusen, særlig når du får mye av den samme kapasiteten for halve prisen, men vi prioriterer jo forskjellig. Noen kjøper bukse til 2000 og andre nøyer seg med et billigere merke som koster under halvparten (men dekker det samme behovet). Som student ville jeg kjørt på de billigere merkene i det store og hele, men det høres jo ut som om du har en grei økonomi, og i det lange løp vil ikke dette isolert ha noe å si. Kos deg med ny mobil tenker jeg. Anonymkode: 89d4f...517 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #17 Skrevet 21. desember 2020 Syns telefon til 10 000 er latterlig. Spesielt idioti om du valgte nedbetaling skjønner du vil ga støtte her på og : «dette fortjente du» men må dessverre si jeg syns det var dumt På den annen side: gjort er gjort og ikke noe å slå seg i hodet med nå. Og om du betalte kontant er jo ingen stor skade skjedd. Da er det i grunn bare deg selv som kan vite om dette var noe du vil prioritere og at jeg ville gjordt det anderledes bare ett innspill du kan avfeie. Om du vil. Anonymkode: 85543...95d
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #18 Skrevet 21. desember 2020 Skjønner du vil ha støtte her og blr litt feil der over i den setning gitt Anonymkode: 85543...95d
Sylveon Skrevet 21. desember 2020 #19 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hadde en iphone 8 og kjøpte på torsdag en 12. Hadde hatt den forrige i 2,5 år men den funker ikke skikkelig, slår seg av når man ringer og slike ting. Kunne sikkert brukt garantien men valgte å ikke gjøre det. Er student og betalte 10 000 for mobilen. Har mye studielån fra før (750 k) så føler at gjelden bare hoper seg opp og at jeg ikke burde kjøpt mobilen. Har 6 måneder igjen av studiet og så får jeg en jobb med god lønn, har også rundt 180 k på sparekonto. Men jeg føler meg så dritt av å ha betalt såpass mye for en telefon og når jeg har så mye gjeld. Føler jeg ikke "fortjener det". Særlig føler jeg at jeg ikke fortjener det siden jeg hadde et så dårlig semester hvor jeg har mange eksamener jeg ikke har tatt pga manglende motivasjon. Hva skal jeg gjøre? Hva hadde dere følt? Anonymkode: 6b053...1de Når jeg leste overskriften så tenkte jeg: Ja, her er det med masse forbrukslån som har vært litt overivrig og kjøpt seg ny mobil.. Så klikket jeg meg inn og leste saken.. for å tenke at: Jaha.. ung student som studerer, har brukt sin mobil lenge og ikke bytter hyppig for så å ha et behov for en ny... Det er ikke en sak. Kos deg med ny mobil.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #20 Skrevet 21. desember 2020 Du skriver at du har bare 6 mnd igjen av studiet og at du da vil få en god jobb med god lønn. Hvordan kan du få det, når du i samme innlegg skriver at det er flere eksamener du ikke har tatt nå? Du får jo ikke jobb på et "halvgått" studie med manglende karakterer? Eller er det noe jeg har misforstått? Kan folk bare droppe eksamener og få jobb likevel? Anonymkode: f7400...c39 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå