AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #1 Skrevet 20. desember 2020 Jeg har et problem med kjæresten/forloveden min, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Vi har vært sammen i omtrent 1 og et halvt år nå, og bodd sammen i nesten et år. Jeg er 23 og han er 25. Jeg elsker ham svært mye. Han er søt, snill, kjærlig, smart, respektfull, familieorientert og virker som den perfekte fyren. Problemet er imidlertid at han er ekstremt lat. Han gjør ikke noe rundt leiligheten med mindre jeg spør ham, eller han ser meg gjøre det. Han vil la gammel mat stå ute i flere dager og rydder bare ikke opp av seg selv. Jeg har snakket med ham så mange ganger, men det blir ikke bedre, og han hevder at han alltid glemmer det. Han spiller også videospill hele dagen, og jeg må dra ham av datamaskinen hvis jeg vil ha kvalitetstid. Han er egentlig så flott ellers, men jeg klarer bare ikke å slutte å bli irritert av disse tingene. Det er bare så frustrerende, og jeg blir så utslitt av dette. Hva gjør jeg? Anonymkode: a9dd8...a3a
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #2 Skrevet 20. desember 2020 Det der kommer aldri til å forandre seg. Anonymkode: d122e...5be 15
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #3 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det der kommer aldri til å forandre seg. Anonymkode: d122e...5be Virkelig? Jeg elsker ham, men jeg gidder ikke være moren hans resten av livet heller. Blir bare så frustrert.. Anonymkode: a9dd8...a3a
PM75 Skrevet 20. desember 2020 #4 Skrevet 20. desember 2020 Prat med han om alt som skal gjøres i en felles husholdning. Og forklar at det å dele på oppgavene handler om gjensidig ansvar og respekt. Hvis han sier at han glemmer det, så skriv en liste over ting sammen som henger fremme. Gjør noen reale forsøk og se om det hjelper. Hvis det ikke funker, så har du fått deg et stort barn i hus istedenfor en livspartner. Forklar han at det å være «mamma» til kjæresten er oppskriften på å drepe sexlivet & se om det hjelper på... Hvis ingen av de tingene hjelper, så må du nok enten akseptere det til slutt eller forlate forholdet. 6
Silva Pluvialis Skrevet 21. desember 2020 #5 Skrevet 21. desember 2020 Har du kommunisert frustrasjonen din tydelig?
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #6 Skrevet 21. desember 2020 PM75 skrev (Akkurat nå): Prat med han om alt som skal gjøres i en felles husholdning. Og forklar at det å dele på oppgavene handler om gjensidig ansvar og respekt. Hvis han sier at han glemmer det, så skriv en liste over ting sammen som henger fremme. Gjør noen reale forsøk og se om det hjelper. Hvis det ikke funker, så har du fått deg et stort barn i hus istedenfor en livspartner. Forklar han at det å være «mamma» til kjæresten er oppskriften på å drepe sexlivet & se om det hjelper på... Hvis ingen av de tingene hjelper, så må du nok enten akseptere det til slutt eller forlate forholdet. PM75 skrev (1 minutt siden): Prat med han om alt som skal gjøres i en felles husholdning. Og forklar at det å dele på oppgavene handler om gjensidig ansvar og respekt. Hvis han sier at han glemmer det, så skriv en liste over ting sammen som henger fremme. Gjør noen reale forsøk og se om det hjelper. Hvis det ikke funker, så har du fått deg et stort barn i hus istedenfor en livspartner. Forklar han at det å være «mamma» til kjæresten er oppskriften på å drepe sexlivet & se om det hjelper på... Hvis ingen av de tingene hjelper, så må du nok enten akseptere det til slutt eller forlate forholdet. Takk for godt svar. Jeg skulle ønske jeg ikke hadde prøvd alt det fra før.. Vi har snakket om det mange ganger, og hver gang forstår han det og er kjempe flink en uke eller to.. Men etter det er det glemt igjen. Har til og med delt opp oppgaver som henger på en stor tavle på kjøkkenet, så han vet hva vi begge skal gjøre og når det skal gjøres.. Har bedt ham sette på påminnelser, snakket med venner om hva jeg kan gjøre, forklart han at jeg orker ikke et forhold hvor bare en bidrar osv.. Men jeg er helt rådvill. Jeg elsker han så ekstremt, og jeg vil være med ham resten av livet. Men dette tærer på og jeg vil ikke leve sånn. Sexlysten har gått ned, og han vet at det er grunnen men han er ikke så gira på sex fra før han heller. Anonymkode: a9dd8...a3a
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #7 Skrevet 21. desember 2020 Uatskillelig skrev (1 minutt siden): Har du kommunisert frustrasjonen din tydelig? Mange ganger. Vi er ikke typene som krangler, men har god kommunikasjon og kan snakke om alt. Så jeg har forklart han hvor mye det påvirker meg og han sier alltid at han skal bli bedre.. Anonymkode: a9dd8...a3a
PM75 Skrevet 21. desember 2020 #8 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for godt svar. Jeg skulle ønske jeg ikke hadde prøvd alt det fra før.. Vi har snakket om det mange ganger, og hver gang forstår han det og er kjempe flink en uke eller to.. Men etter det er det glemt igjen. Har til og med delt opp oppgaver som henger på en stor tavle på kjøkkenet, så han vet hva vi begge skal gjøre og når det skal gjøres.. Har bedt ham sette på påminnelser, snakket med venner om hva jeg kan gjøre, forklart han at jeg orker ikke et forhold hvor bare en bidrar osv.. Men jeg er helt rådvill. Jeg elsker han så ekstremt, og jeg vil være med ham resten av livet. Men dette tærer på og jeg vil ikke leve sånn. Sexlysten har gått ned, og han vet at det er grunnen men han er ikke så gira på sex fra før han heller. Anonymkode: a9dd8...a3a Det høres ikke ut som han selv er så gira på å finne en løsning, dessverre. Han er nok ikke den eneste mannen som er dårlig på å bidra hjemme, men det gjør det ikke greit likevel. Bidrar han på andre måter? Eksempelvis så er min mann dårlig på rengjøring, men god på å rydde, ta seg av barna, lage mat og fikse ting. Så han tar masse ansvar, selvom vi er uenige om rengjøringen. Og da blir det balanse i det, siden jeg har mine ting som jeg er dårlig på å få gjort.
Gjest TheCatLady Skrevet 21. desember 2020 #9 Skrevet 21. desember 2020 (endret) Jeg skulle til å skrive at jeg støttet det å ta en prat, men ser at du har gjort det. Det kan virke som han bare er sånn og ikke har den store interessen i å forandre seg, for det er nok der det ligger. Ønsker man ikke å forandre seg så gjør man ikke det. Det handler kanskje også om hva han er vant til og kanskje vokst opp med og i tillegg til at noen ikke er særlig renslige eller ryddige av seg. Jeg var sammen med en som gamet ekstremt mye og det ødela egentlig forholdet vårt. Han gamet fra han kom hjem til utpå kvelden. Da kunne vi se serie eller noe sånt. I helgene så gamet han fra tidlig på morgenen og til sent på kvelden. Kun med få avbrekk. Det var ikke forenlig med å ha et forhold og sånne har det nok best som single. Dette ble litt negativt, men om han ikke ønsker å gjøre noe med det. Altså aktivt gjøre noe med det så kommer det til å fortsette sånn. Endret 21. desember 2020 av TheCatLady
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #10 Skrevet 21. desember 2020 PM75 skrev (6 minutter siden): Det høres ikke ut som han selv er så gira på å finne en løsning, dessverre. Han er nok ikke den eneste mannen som er dårlig på å bidra hjemme, men det gjør det ikke greit likevel. Bidrar han på andre måter? Eksempelvis så er min mann dårlig på rengjøring, men god på å rydde, ta seg av barna, lage mat og fikse ting. Så han tar masse ansvar, selvom vi er uenige om rengjøringen. Og da blir det balanse i det, siden jeg har mine ting som jeg er dårlig på å få gjort. Han lager mat en gang i blant, kjører meg alltid dit jeg vil og er ikke vanskelig å få med ut å gjøre noe. Men det er jeg som rydder, vasker, tørker støv og alt det der. Hjemme så sitter han på pc’n 90% av dagen, mens jeg gjør alt annet. Hvis jeg spør han om hjelp så hjelper han. Men han tar liksom aldri initiativ selv, og jeg er lei av å mase på ham om å ta oppvasken og div. Anonymkode: a9dd8...a3a
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #11 Skrevet 21. desember 2020 TheCatLady skrev (8 minutter siden): Jeg skulle til å skrive at jeg støttet det å ta en prat, men ser at du har gjort det. Det kan virke som han bare er sånn og ikke har den store interessen i å forandre seg, for det er nok der det ligger. Ønsker man ikke å forandre seg så gjør man ikke det. Det handler kanskje også om hva han er vant til og kanskje vokst opp med og i tillegg til at noen ikke er særlig renslige eller ryddige av seg. Jeg var sammen med en som gamet ekstremt mye og det ødela egentlig forholdet vårt. Han gamet fra han kom hjem til utpå kvelden. Da kunne vi se serie eller noe sånt. I helgene så gamet han fra tidlig på morgenen og til sent på kvelden. Kun med få avbrekk. Det var ikke forenlig med å ha et forhold og sånne har det nok best som single. Dette ble litt negativt, men om han ikke ønsker å gjøre noe med det. Altså aktivt gjøre noe med det så kommer det til å fortsette sånn. Kommer kanskje mye av at moren hans pleide å gjøre alt for ham. Hun kom inn på rommet hans med nytt sengetøy en gang jeg var på besøk og skiftet på sengen hans. Husker jeg ble så sjokkert, aldri i livet om mamma hadde vasket det for meg engang. Så vi er oppdratt litt forskjellig. Jeg hadde plikter og vaska selv når jeg ble litt eldre, mens han gamet mens moren hans vaska rommet hans (Han var 24 liksom). Så ja, litt forskjeller der haha Anonymkode: a9dd8...a3a 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #12 Skrevet 21. desember 2020 Jeg hadde en slik samboer tidligere, og det ble aldri bedre. Han lovet å bli flinkere med husarbeid og slutte å spille så mye, men det skjedde aldri. Jeg tok det opp mange ganger uten hell. jeg fant ut at jeg aldri kunne forandre han, med mindre han vil det selv. Ente opp med at jeg kastet han ut. Anonymkode: 204b0...3c9 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #13 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde en slik samboer tidligere, og det ble aldri bedre. Han lovet å bli flinkere med husarbeid og slutte å spille så mye, men det skjedde aldri. Jeg tok det opp mange ganger uten hell. jeg fant ut at jeg aldri kunne forandre han, med mindre han vil det selv. Ente opp med at jeg kastet han ut. Anonymkode: 204b0...3c9 Jeg hadde blitt helt knust om det kommer til det.. Er så usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg vil dele resten av livet mitt med ham, men jeg vil ikke at alt skal ligge på meg mens han bare spiller.. Begynner å miste håpet, og føler jeg har prøvd alt. Føler også at vi er så unge, og jeg har ikke nok livserfaring til å håndtere en sann situasjon. Anonymkode: a9dd8...a3a
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #14 Skrevet 21. desember 2020 I noen tilfeller er dette bare personen de er og kan ikke forandres. Det er kjipt og irriterende, men det er også kjipt å forsøke tvinge noen du har valgt å bli sammen med, til å passe din kakeform. Man kan ikke, og burde ikke, forsøke forandre folk. Om du ser for deg at latskapen hans var for eksempel trompetspilling. At du ble med noen som blåste i trompet døgnet rundt. Hadde det vært rett å nekte de å blåse trompet fordi det ikke passet deg? Eller kanskje burde de finne en partner som liker trompetblåsing døgnet rundt. Han er sikkert akkurat så herlig som du beskriver, men du må nesten velge om du skal elske hele han, inkludert hans dårlige sider, eller la han gå og finne noen dere matcher bedre med. Det ene valget vil være vondt og sårt. Det andre gjør deg til tjeneren hans resten av livet. Anonymkode: ff517...e64 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #15 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg hadde blitt helt knust om det kommer til det.. Er så usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg vil dele resten av livet mitt med ham, men jeg vil ikke at alt skal ligge på meg mens han bare spiller.. Begynner å miste håpet, og føler jeg har prøvd alt. Føler også at vi er så unge, og jeg har ikke nok livserfaring til å håndtere en sann situasjon. Anonymkode: a9dd8...a3a Du kan ikke forandre han, så enten må du stille han et ultimatum, og fortelle han at du ikke orker å ha det slik lengre, eller så må du godta at det er slik. Har dere prøvd å fordele oppgavene i hjemmet? At du har ansvar for noe, og han har ansvar for noe annet. Eller så kan dere ha en fast dag i uken der dere vasker og gjør husarbeid sammen. Anonymkode: 204b0...3c9
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #16 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I noen tilfeller er dette bare personen de er og kan ikke forandres. Det er kjipt og irriterende, men det er også kjipt å forsøke tvinge noen du har valgt å bli sammen med, til å passe din kakeform. Man kan ikke, og burde ikke, forsøke forandre folk. Om du ser for deg at latskapen hans var for eksempel trompetspilling. At du ble med noen som blåste i trompet døgnet rundt. Hadde det vært rett å nekte de å blåse trompet fordi det ikke passet deg? Eller kanskje burde de finne en partner som liker trompetblåsing døgnet rundt. Han er sikkert akkurat så herlig som du beskriver, men du må nesten velge om du skal elske hele han, inkludert hans dårlige sider, eller la han gå og finne noen dere matcher bedre med. Det ene valget vil være vondt og sårt. Det andre gjør deg til tjeneren hans resten av livet. Anonymkode: ff517...e64 Det du sier gir mye mening, og jeg er enig. Det er bare så vondt. Før vi flyttet sammen fortalte han om hvor mye han likte å vaske osv, var jo overbegeistret. Men vi hadde bare vært sammen i 4 mnd, så vi flyttet sammen alt for tidlig. Skulle ønske han bare tok litt mer initiativ. Jeg har ikke så alt for mye i mot at han spiller, og hvis han hadde hjulpet mer til hadde jeg også slutta å mase om at han spiller for mye. Men jeg forstår hva du sier, og det ga meg noe å tenke på Anonymkode: a9dd8...a3a 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #17 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan ikke forandre han, så enten må du stille han et ultimatum, og fortelle han at du ikke orker å ha det slik lengre, eller så må du godta at det er slik. Har dere prøvd å fordele oppgavene i hjemmet? At du har ansvar for noe, og han har ansvar for noe annet. Eller så kan dere ha en fast dag i uken der dere vasker og gjør husarbeid sammen. Anonymkode: 204b0...3c9 Vi har en stor tavle på kjøkkenet hvor det står hvem som har ansvar for hva, også skal vi bytte annenhver uke. Men det ender opp med at han ikke gjør sitt med mindre jeg maser, så blir det mitt ansvar igjen uka etter osv.. Anonymkode: a9dd8...a3a
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #18 Skrevet 21. desember 2020 Ut med PCen. Enkelt og greit. Anonymkode: f471a...f3e
Sølv_dugg Skrevet 21. desember 2020 #19 Skrevet 21. desember 2020 Jobber/studerer han? Eller gror han fast foran dataen uten noe som helst input ellers i dagene? 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #20 Skrevet 21. desember 2020 Hadde ikke gidda å bo sammen med en som ikke bidro med husarbeid. Da skulle han i så fall vært veldig handy eller veldig rik. Hva bidrar han med? Anonymkode: 39579...cfb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå