Gå til innhold

Alle teflonstekepanner blir så fort ødelagte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos oss er stekepanner med teflon forbruksvare. Har induksjonstopp og steker aldri på mer enn 7 av 10. Starter gjerne på 6 for å varme opp før jeg bytter til 7. Stekepannen blir vasket med zalo for hånd når den er kald 

Allikevel varer aldri teflonbelegget lenge, og jeg tror vi bytter stekepanne minst hvert halvår. 

Hva gjør vi galt? Er det slik for dere også? 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres rart ut. Nei, det er ikke min erfaring. 

Ødela en stekepanne når jeg akkurat hadde fått induksjon, skjønte ikke kreftene den ga 😉😂

Men ellers så holder stekepannene i flere år, og jeg kjøper bare billige panner. 

Hva du gjør feil, vet ikke jeg... ?

Skrevet

Du må ikke snu maten med øks.

• Liker 6
Skrevet

Kjøp Tefal, de er fantastiske. 

Anonymkode: 5462c...b05

Skrevet (endret)

Har hatt mine teflonpanner i mange mange år.

Bruker du stekespader og gafler av metall i panna?

Oppbevarer du de ikke pent? Det burde ikke stables ting oppi teflonstekepanner, isåfall må du ha et gryteinnlegg oppi for å beskytte overflaten. 

Endret av loveli
Skrevet

Må du ha teflon?

Selv styrer jeg unna det så langt det lar seg gjøre. Kunne gjerne anbefalt deg noen fantastiske kobberpanner (f.eks Mauviel M'250 serien) som varer i en mannsalder, men da måtte du enten byttet stekeovn – til elektrisk eller gass – eller hatt jernbrikker under pannene. 

Anonymkode: 4f3e9...b16

Skrevet

Mange tar varne teflonpanne under kaldt vann, men da ødelegges teflonen. 

Anonymkode: 75fce...e64

• Liker 4
Skrevet

Bytter nok ikke like ofte som TS, men ca en gang i året. Har prøvd panner i forskjellige prisklasser, bla a: Tefal, div fra IKEA, Gastrolux, Fiskars, Jamie Oliver. Syns ingen av de duger noe særlig mer enn ett år.

Noen som erfaring med pannene til LeCreuset?

• Liker 1
Skrevet
Amberleaf skrev (2 minutter siden):

Bytter nok ikke like ofte som TS, men ca en gang i året. Har prøvd panner i forskjellige prisklasser, bla a: Tefal, div fra IKEA, Gastrolux, Fiskars, Jamie Oliver. Syns ingen av de duger noe særlig mer enn ett år.

Noen som erfaring med pannene til LeCreuset?

En gang i året er min erfaring også. Vi bruker Jamie Oliver, får de for 250 kroner så det er ingen stor årlig utgift ;)

• Liker 1
Skrevet

TS her. Nei bruker kun plastredskaper og skyller aldri varm panne. Bruker kun tefal nå men har prøvd mange ulike. Skjønner det bare ikke. 

Er alltid midten av panna som belegget går på først. 

Skrevet

Jeg lærte at man skal forsøke å unngå tomatsaus i teflon, tror det var pga syren svekket teflonen. 

Og man skal ikke vaske den med såpe ofte, kun skikkelig varmt vann og evt tørke ut med Tørkepapir hvis det ligger igjen overflødig fett. Vasker en med såpe så bør en smøre den inn med olje. 

Metallredskaper er selvsagt fyfy. 

• Liker 1
Skrevet
-jk- skrev (1 time siden):

En gang i året er min erfaring også. Vi bruker Jamie Oliver, får de for 250 kroner så det er ingen stor årlig utgift ;)

Jeg har hatt min jamie Oliver-panne i over 4,5 år. Den har så vidt begynt å bli slitt, men holder vel ett år til.

Anonymkode: 65b62...3f9

Skrevet

Har mine i snitt 4 år tror jeg.

Plast eller tre til å røre med, lar panna eller gryta avkjøles før vask. Det er det.

Du vil ikke heller investere i jern når det er slik? :) Har nylig fått induksjon selv, og jernpanna er det beste vi bruker på den! Utrolig effektivt.

Anonymkode: 6fca1...7bc

• Liker 1
Skrevet

Bruk keramikk, høres ikke ut som teflon passer ditt bruk

Anonymkode: d837a...273

Skrevet

Du setter aldri på temperatur uten at det er noe i panna? Det ødelegger panner veldig raskt på induksjon, selv på lave temperaturer, da varmen ikke har noe sted å gå. 

Ellers enig med flere her. Jeg bruker helst jern eller stål. 

Anonymkode: 36759...149

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, Forundret.. said:

Jeg lærte at man skal forsøke å unngå tomatsaus i teflon, tror det var pga syren svekket teflonen. 

Og man skal ikke vaske den med såpe ofte, kun skikkelig varmt vann og evt tørke ut med Tørkepapir hvis det ligger igjen overflødig fett. Vasker en med såpe så bør en smøre den inn med olje. 

Metallredskaper er selvsagt fyfy. 

Det med såpe og å sette den inn med olje gjelder jernpanner, ikke teflon.

• Liker 8
Skrevet

Har aldri opplevd noe slikt jeg  <_<  Har en stekepanne som er 10+år, en panne som er 4 år og en Le Creuset jeg kjøpte i vår. 

Skrevet

Bruker dere ikke smør eller olje når dere lager mat med teflonpanner?

Anonymkode: 9b3b2...fb4

Skrevet (endret)
Pikeliten skrev (8 minutter siden):

Det med såpe og å sette den inn med olje gjelder jernpanner, ikke teflon.

Det trodde jeg også men så fikk jeg beskjed på tilbords at dette også gjelder teflon etter man har vasket de med såpe. Har ikke hatt problemer med teflonpannene i ettertid og har hatt dem i hvertfall tre år nå og de ser ut som om de er nye fortsatt. Både de billige fra ikea og de jeg har fra dyrere merker. 

Endret av Forundret..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...