Gjest blakki Skrevet 9. august 2005 #1 Skrevet 9. august 2005 Samboeren min har lenge forsøkt å få utbetalt restoppgjøret som hans forrige arbeidsgiver skylder uten å lykkes. Det er snakk om rundt 8000 kr utbetalt i tillegg til feriepenger. ( hvor mye feriepenger skal han ha?)Han har forsøkt å snakke med dem men de skylder på hverandre innad i selskapet og ingenting skjer. Det er snart ett halvt år siden han hadde sin siste arbeidsdag... Synes dette virker veldig lite "profft" av et så stort selskap som dette er. Nå har jeg sagt at jeg skal prøve å skrive ett brev til dem for å se om det virker. Hva skal jeg skrive?
L@dy Skrevet 9. august 2005 #2 Skrevet 9. august 2005 Samboeren min har lenge forsøkt å få utbetalt restoppgjøret som hans forrige arbeidsgiver skylder uten å lykkes. Det er snakk om rundt 8000 kr utbetalt i tillegg til feriepenger. ( hvor mye feriepenger skal han ha?)Han har forsøkt å snakke med dem men de skylder på hverandre innad i selskapet og ingenting skjer. Det er snart ett halvt år siden han hadde sin siste arbeidsdag... Synes dette virker veldig lite "profft" av et så stort selskap som dette er. Nå har jeg sagt at jeg skal prøve å skrive ett brev til dem for å se om det virker. Hva skal jeg skrive? ← Nja, jeg har ikke noe super gode formulerings evner akkurat nå. Men jeg ville holdt det på en "saklig tone", der det går klart frem HVA kravet gjelder, uten dill og dall. Jeg ville også gitt de en frist, at dersom pengene ikke er kommet på konto innen dato ?.?, så vil han gå videre med saken. Det kan jo være pengene blir utbetalt rimelig FORT dersom han truer med å begjære firmaet konkurrs. Gå inn på arbeidstilsynets sider, der står det om akkurat manglende lønnsutbetaling. http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/konkurs.html Og som det også står der, send brevet rekommandert, og behold en kopi! Og en ting til, dersom de ringer og vil forsøke å få til en avtale, så ville jeg ha krevd å fått det skriftlig. Lykke til!
Gjest blakki Skrevet 9. august 2005 #3 Skrevet 9. august 2005 Begjært konkurs ja! Det hadde vært litt morsomt Takk for nyttig svar og link. Trenger egentlig hjelp til formuleringen jeg... er ikke så flink til å skrive sånne formelle brev.
Nella Skrevet 9. august 2005 #4 Skrevet 9. august 2005 Hvis dere har kontaktet de flere ganger og sånn kan du kontakte arbeidstilsynet direkte så kan de ta saken videre for dere. Håper alt ordner seg.
Gjest arbeider Skrevet 9. august 2005 #5 Skrevet 9. august 2005 Det er vel en tillitsvalgt på arbeidsplassen?
Gjest blakki Skrevet 9. august 2005 #6 Skrevet 9. august 2005 Jo sikkert... men det skjer ingenting samme hvem vi kontakter. trenger hjelp til å skrive brev....
14062003 Skrevet 9. august 2005 #7 Skrevet 9. august 2005 Jeg skrev en gang et slikt brev... *lete* Mitt navn Bedriftens navn Overskrift Jeg vil nok en gang purre på lønns- og feriepengeutbetalingen, som skulle skjedd xx.xx.xx som jeg ennå ikke kan se er utbetalt til min konto xxxx.xxxxxxx pr. dags dato. Det mangler utbetaling for lønn frem til xx.xx.xx, feriepenger for perioden xx.xx.xx til xx.xx.xx, dokumentert kjøregodtgjørelse og dokumenterte telefonutgifter med 1.25% rente på den tiden som utbetalingen er blitt forsinket. I flg. ”Lov om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v.” Kap. XI. Utbetaling av lønn og feriepenger, § 55., pkt. 1 skal ”utbetaling foretas på eller ved arbeidsstedet i arbeidstida eller snarest mulig etter endt arbeidstid.” Etter samme lov, kapittel og paragraf skal ikke trekk i lønn/feriepenger foretas foruten: a) når det er hjemlet i lov, b) for reglementerte innskudd i pensjons- eller sykekasser, c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale, d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemsskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond, e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstakeren i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstakeren skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstakeren rettsstridig fratrer sin stilling. f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden, Jeg kan ikke se at noen av disse punktene er oppfylt fra Xxx side. Som tidligere nevnt refererer jeg herved også til pkt. 5 i samme lov og kapittel: ”Avregningsoppgave: Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstakeren ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt. ” Dersom lønn og feriepenger ikke blir utbetalt innen den xx.xx.xx ser jeg meg nødt til å straks gå til Forliksrådet (etter å ha kontaktet fagforening og arbeidstilsynet for hjelp) for å få rettet opp i dette. Jeg vil også gjøre oppmerksom på at i følge ”Lov om gjeldsforhandling og konkurs (konkursloven)” kan jeg begjære bedriften konkurs på grunnlag av ikke utbetalt lønn. Signatur Håper alt er anonymisert nå altså.
14062003 Skrevet 9. august 2005 #8 Skrevet 9. august 2005 PS: Jeg fikk penga mine kjapt etter dette brevet...
Cr@sh Skrevet 9. august 2005 #9 Skrevet 9. august 2005 Jeg skrev en gang et slikt brev... *lete* Mitt navn Bedriftens navn Overskrift Jeg vil nok en gang purre på lønns- og feriepengeutbetalingen, som skulle skjedd xx.xx.xx som jeg ennå ikke kan se er utbetalt til min konto xxxx.xxxxxxx pr. dags dato. Det mangler utbetaling for lønn frem til xx.xx.xx, feriepenger for perioden xx.xx.xx til xx.xx.xx, dokumentert kjøregodtgjørelse og dokumenterte telefonutgifter med 1.25% rente på den tiden som utbetalingen er blitt forsinket. I flg. ”Lov om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v.” Kap. XI. Utbetaling av lønn og feriepenger, § 55., pkt. 1 skal ”utbetaling foretas på eller ved arbeidsstedet i arbeidstida eller snarest mulig etter endt arbeidstid.” Etter samme lov, kapittel og paragraf skal ikke trekk i lønn/feriepenger foretas foruten: a) når det er hjemlet i lov, b) for reglementerte innskudd i pensjons- eller sykekasser, c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale, d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemsskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond, e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstakeren i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstakeren skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstakeren rettsstridig fratrer sin stilling. f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden, Jeg kan ikke se at noen av disse punktene er oppfylt fra Xxx side. Som tidligere nevnt refererer jeg herved også til pkt. 5 i samme lov og kapittel: ”Avregningsoppgave: Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstakeren ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt. ” Dersom lønn og feriepenger ikke blir utbetalt innen den xx.xx.xx ser jeg meg nødt til å straks gå til Forliksrådet (etter å ha kontaktet fagforening og arbeidstilsynet for hjelp) for å få rettet opp i dette. Jeg vil også gjøre oppmerksom på at i følge ”Lov om gjeldsforhandling og konkurs (konkursloven)” kan jeg begjære bedriften konkurs på grunnlag av ikke utbetalt lønn. Signatur Håper alt er anonymisert nå altså. ← Et virkelig godt skrevet brev... Tror nok penga kom fort ja! Så flink du er til å formulere deg!
Gjest blakki Skrevet 10. august 2005 #10 Skrevet 10. august 2005 ÅÅ TUSEN TAKK!!!! Kjempebra brev! Tusen takk for stoooor hjelp!
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #11 Skrevet 18. august 2005 Skrev brevet forrige uke og ga de frist til 20. med å punge ut. De har ennå ikke svart.. Hvis de ikke svarer og ikke betaler skal vi da gå rett til arbeidstilsynet? Har vært så mye tull og styr med denne arbeidsgiveren at jeg er helt sjokkert. Tenk han satte av hele romjulen for å jobbe for de og har ikke fått en krone ennå....dårlig gjort!!
14062003 Skrevet 18. august 2005 #12 Skrevet 18. august 2005 Jeg hadde gått til forliksrådet. Tror jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå