AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #1 Skrevet 20. desember 2020 14 dager gammel baby som blir passet av mormor mens foreldrene skal ha kjærestekveld ute, tror de var på kino og restaurant. Venter min første, men ser ikke for meg at jeg kunne latt baby være hjemme sååå tidlig som disse jeg kjenner.... Er dette vanlig? Anonymkode: d01bc...d8b
solmåneogstjerner Skrevet 20. desember 2020 #2 Skrevet 20. desember 2020 De har sikkert vurdert det som fornuftig. Sikkert bare ti minutter unna. Jeg og du kunne valgt annerledes, men det er faktisk utrolig teit å tro at man har den eneste løsningen for alle, tenke at man selv er så bra foreldre og fordømme andre for andre valg. 45
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #3 Skrevet 20. desember 2020 Alle er forskjellige, for noen kan en slik kveld være viktig for et lite viktig pusterom feks. Det trenger ikke være snakk om mange timene. Anonymkode: b2de9...c9d 13
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #4 Skrevet 20. desember 2020 Nei, tror de færreste hverken har tid eller ork til det de første ukene. Særlig hvis det er første barn og man skal lære seg alt mulig samtidig som man skal bli kjent med barnet. Anonymkode: 50669...a27 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #5 Skrevet 20. desember 2020 Jeg kunne ikke, men hvis dette er unge folk, barnet sover stabilt, mormor er oppegående (og kanskje mer erfaren ), barnet får erstatning, kort vei hjem? Ser ikke problemet Anonymkode: 9932e...384 9
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #6 Skrevet 21. desember 2020 Det er ikke anbefalt nei. 1time borte fra baby per måned barnet er er tommelfingerregelen. Når barnet er under 4 uker så er det veldig unaturlig å gå fra, med mindre det er fare for liv og helse (det går selvfølgelig foran relasjon og trygghet). Så ja, det er ikke vanlig nei. Og jeg tenker jo folk som gjør sånn har en skrue løs. Anonymkode: 3bde0...e9b 12
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #7 Skrevet 21. desember 2020 Hvis de har tid, ønske og overskudd, hvorfor ikke? Jeg kjenner mange der mormor er en veldig tett og nær omsorgsperson. Hadde personlig ikke gjort det, eller involvert andre så tett på barnet så tidlig. Men har levd lenge nok til å tenke at alle får ta valg ut i fra egen situasjon, og at det meste egentlig ikke er så farlig. I mange land må jo moren tilbake på jobb etter få uker. Ikke at det er optimalt, men det er heller ikke så ekstremt farlig for barnet som vi skal ha det til her i Norge. Anonymkode: f8a7a...951 3
Petra200 Skrevet 21. desember 2020 #8 Skrevet 21. desember 2020 Det gjorde jeg - absolutt null problem! En nyfødt sover opp mot 20 timer i døgnet og hjemme i trygge omgivelser gikk det helt fint! 7
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #9 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke anbefalt nei. 1time borte fra baby per måned barnet er er tommelfingerregelen. Når barnet er under 4 uker så er det veldig unaturlig å gå fra, med mindre det er fare for liv og helse (det går selvfølgelig foran relasjon og trygghet). Så ja, det er ikke vanlig nei. Og jeg tenker jo folk som gjør sånn har en skrue løs. Anonymkode: 3bde0...e9b Tja, jeg synes jeg opplevde et hysterisk press om å «komme seg ut uten babyen» allerede da helsesøster var på besøk etter cirka en uke. Anonymkode: 322fe...3e1 2
Gjest GulSol Skrevet 21. desember 2020 #10 Skrevet 21. desember 2020 Det er faktisk ikke opp til deg å dømme andre, du bør passe på deg selv og din egen barnevakt. Min mor hadde ikke nølt et sekund og jeg hadde latt henne. Et par timer barnevakt har alle nybakte foreldre både godt av, og bruk for, i stor grad. Burde vært resept på det.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #11 Skrevet 21. desember 2020 Veldig rart at morsinstinktet ikke setter en stopper for dette. Anonymkode: b4371...e57 6
Gjest GulSol Skrevet 21. desember 2020 #12 Skrevet 21. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veldig rart at morsinstinktet ikke setter en stopper for dette. Anonymkode: b4371...e57 Hvorfor skulle det gjøre det, barnevakten er hennes egen mor? Omså er dette en overflytting av morsinstinktet..? Endret 21. desember 2020 av GulSol
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #13 Skrevet 21. desember 2020 GulSol skrev (3 minutter siden): Hvorfor skulle det gjøre det, barnevakten er hennes egen mor? Omså er dette en overflytting av morsinstinktet..? Det er unaturlig for en mor å forlate nyfødt avkom. Det er slik vi som er her nå har klart oss gjennom evolusjonen; mor beskytter sårbar nyfødt. Anonymkode: b4371...e57 6
Gjest GulSol Skrevet 21. desember 2020 #14 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er unaturlig for en mor å forlate nyfødt avkom. Det er slik vi som er her nå har klart oss gjennom evolusjonen; mor beskytter sårbar nyfødt. Anonymkode: b4371...e57 Det forlates ikke på noen måte. Vi er mer utviklet enn primærinstinkter, heldigvis..
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #15 Skrevet 21. desember 2020 Tenker folk for gjøre som de ønsker selv følte jeg at jeg "akkurat" hadde født når det hadde gått to uker og det var ikke i tankene mine en gang. Følte ingen rutiner eller noe var på plass ennå og satt med puppene ute hele tiden å ammet. Anonymkode: 2e1c6...7c0 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #16 Skrevet 21. desember 2020 Hadde vært tidlig for min del. Jeg selv var i bryllup 6 uker etter fødsel uten mann og barn. Mange ville nok tenkt det var tidlig også. Jeg hadde takket ja, men med tanke om at jeg skulle se an. Var i nærheten og pappaen var hjemme med baby og svigermor. Gikk supert. Men hadde ikke gjort det hadde det ikke være bryllup til en veldig god venninne Anonymkode: 2e1c6...7c0
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #17 Skrevet 21. desember 2020 Kan være gode grunner til at de velger å gjøre det. Da min var nyfødt, var jeg så overveldet over alt, og selvtilliten min forsvant fullstendig i det babyen kom. Gikk rundt og gråt hele tiden, var utmattet og hadde angstanfall omtrent daglig. Dro på julebord med venninner da hun var to uker, da var hun riktignok hjemme med pappaen sin, og det julebordet, den kvelden ute hvor jeg slapp å tenke på det overveldende ansvaret jeg følte jeg ikke taklet, det hjalp sånn på. Noen trenger slike kvelder ute, selv om babyen er nyfødt, og jeg ser ikke problemet med det så lenge babyen får mat og omsorg. Anonymkode: c2b88...689 12
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #18 Skrevet 21. desember 2020 Det kan være helt uproblematisk. Jeg hadde ikke gjort det, jeg hadde hverken lyst, en følelse av at det ville gå bra eller noen aktuell barnevakt i nærheten. Men jeg lar være å fortelle hvor store babyene mine var før jeg dro hjemmefra uten dem, etter å ha oppdaget at det alltid er noen som skal kommentere at det var da fryktelig sent. Hvis man ikke blir spurt om tanker og råd, tenker jeg at man skal la være å bry seg om hvordan andre gjør slike ting og fokusere på hvordan man vil løse det selv. Anonymkode: 9c411...f5d 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #19 Skrevet 21. desember 2020 Det er hverken normalt eller naturlig, men egoister får også ( dessverre ) barn. Anonymkode: 7fac4...421 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #20 Skrevet 21. desember 2020 Vanlig er det nok ikke nei, men sålenge baby tar flaske er det nok ofte enklere å dra fra en nyfødt baby noen timer, enn en eldre baby som sover mindre, har knyttet seg sterkere til mor og vet å si ifra om det😅 Selv har jeg og mannen ikke hatt barnefri sammen før barna var godt over året, både pga vanskeligheter med søvn/ legging men også pga manglende lyst og behov rett og slett. Anonymkode: 61f09...bee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå