Gå til innhold

Hva skjer om en ikke har penger til mat og må ha penger på flekken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er ikke jeg i den situasjonen men snakket med en i dag, en som gikk akutt tom for penger og gikk på nav for å få sos penger men de gav han 0. Han hadde ikke penger til mat og 0 på kontoen. Han sa dette var 3 år siden, han hadde blitt sparket ut av samboer, regninger hadde tømt kontoen og han bodde i blien. 

Han gikk på nav kontoret dagen etter å ha blitt sparket ut men fikk ingen hjelp på dagen og de ba han søke. Så han måtte stjele mat i en butikk før han fikk hjelp av en kamerat. Er det virkelig slik i norge?

Anonymkode: 12194...632

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ringt til Frelsesarmeen eller andre mat-utdelere!

Anonymkode: 3e0a2...034

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor betalte han ikke heller med et kredittkort, og så betalt det ned når han fikk lønn påfølgende måned? Synes historien din høres veldig merkelig ut. Det er vel ingen normale (ikke-kriminelle) som plutselig begynner å stjele bare fordi de opplever å gå tom for penge en måned? Vil da virkelig tro at folk flest evner å finne andre løsninger.

Anonymkode: dd89d...3bc

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor betalte han ikke heller med et kredittkort, og så betalt det ned når han fikk lønn påfølgende måned? Synes historien din høres veldig merkelig ut. Det er vel ingen normale (ikke-kriminelle) som plutselig begynner å stjele bare fordi de opplever å gå tom for penge en måned? Vil da virkelig tro at folk flest evner å finne andre løsninger.

Hvordan betale med kredittkort om en ikke har kredittkort? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De fleste som lever såpass på smertegrensen har som regel ikke et kredittkort. 

Anonymkode: 6c1f8...4b2

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nå er ikke jeg i den situasjonen men snakket med en i dag, en som gikk akutt tom for penger og gikk på nav for å få sos penger men de gav han 0. Han hadde ikke penger til mat og 0 på kontoen. Han sa dette var 3 år siden, han hadde blitt sparket ut av samboer, regninger hadde tømt kontoen og han bodde i blien. 

Han gikk på nav kontoret dagen etter å ha blitt sparket ut men fikk ingen hjelp på dagen og de ba han søke. Så han måtte stjele mat i en butikk før han fikk hjelp av en kamerat. Er det virkelig slik i norge?

Hvorfor lage en tråd om noe som skjedde for tre år siden og som du bare har hørt den ene siden av? 

Anonymkode: d8c39...3d9

• Liker 7
Skrevet

Han kan ha hatt sparepenger han nektet å ta av, da får man ikke nødpenger. 

Anonymkode: 439bd...a96

• Liker 7
Skrevet

Han kunne solgt bilen. De dagene det tar kunne han da fått noen brødskiver av noen venner. Evt frelsesarmeen og slikt. 

Anonymkode: 5f7b2...bc4

• Liker 1
Skrevet

Sånne historie betviler jeg altid. Stortsett når du spør dem ut kommer det fram flere detaljer.

Anonymkode: 84d8f...699

• Liker 6
Skrevet

Jeg mistenker at det ofte ligger noe mer bak enn den historien man får fortalt. Det kan være at man har sparepenger, noe å selge etc, eller at man ikke har lagt frem all fakta til saksbehandler som skal vurdere om du har rett på ytelse. Sosialtjenestelovens §18 er ganske klar på vilkårene for å få sosialhjelp, blant annet at du ikke har mulighet til å tjene penger via jobb, og at du ikke kan ha feks sparepenger osv. Men ved avslag etter §18 skal saken behandles etter §19 hvor det er rom for en saksbehandler å utøve mer skjønn ut fra personens situasjon, har man ikke nåla i veggen kan ikke saksbehandler nekte en person stønad i en vanskelig livssituasjon/overgang, dessverre er det mye feilbehandling rundt omkring både på grunn av feil tolkning av loven og at saksbehandler ikke har nok kunnskap eller ikke bruker veiledere riktig. Så det er veldig vanskelig å si hva som har skjedd i denne situasjonen du skisserer. 

ønsker man å lese mer om hva som kan føre til forskjellig saksbehandling kan dette være en start; https://fonteneforskning.no/forskningsartikler/pa-sporet-av-kvalitet-i-saksbehandlingen-av-sosialhjelpssaker-ved-navkontor-6.19.747189.55258fb8ac

Anonymkode: 0b9d2...d7b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Han kunne solgt bilen. De dagene det tar kunne han da fått noen brødskiver av noen venner. Evt frelsesarmeen og slikt. 

Anonymkode: 5f7b2...bc4

Han bodde i bilen, uansett blir man rimelig sulten om man må selge bilen før man kan spise middag.

Og, ja det er slik i Norge, for 100 år siden, 3 år siden og i dag.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Da ringer man banken sin og ber om et midlertidig, lite lån, sånn at man klarer seg med mat til neste lønning. Det er det man gjør, istedenfor å gå ut og stjele... 

Man kan evt også ringe en venn eller fem, evt familie, og spørre om lån. Dette også FØR man begynner å stjele istedet.

Synes det er helt sprøtt at han og mange andre umiddelbart bare tenker at "Jeg har krav på å FÅ penger av NAV, ikke låne selv".

Endret av Million
  • Liker 4
Skrevet

Jeg har vært opp i en lignende situasjon selv, ble husløs over natten og hadde verken penger til depositum eller såpas med inntekt at det var mulig å leie bolig privat. Fikk nødhjelp fra NAV og hadde rett på kommunal bolig, men det var motvilje fra kommunen sin side med tanke på bolig så NAV ymtet med at jeg kunne på i telt.

Heldigvis så hadde jeg bil og uten den hadde jeg ikke hatt verken tak over hodet, varme eller strøm til telefon. Dette var på slutten av Januar og det var temperaturer helt ned mot minus 25, det tok faktisk nesten fire måneder før det ordnet seg med bolig. Det var selvfølgelig veldig flaut å være husløs så det var bare et par av minne venner som hadde en liten mistanke om hvordan det stod til, de stilte ikke spørsmål når jeg spurte om å få låne vaskemaskin eller dusjen.

Bilen er det siste jeg ville kvittet meg med hvis jeg kommer opp i en sånn situasjon en gang til, igjen så har man tak over hodet, varme, strøm, privatliv og ikke minst så er man mobil.

Det eksister faktisk et Norge utenfor ring 3 og de store bykjernene der kollektivtransport ikke eksisterer, små kommuner har heller ikke den samme muligheten til å hjelpe personer i vanskelige situasjoner som de store byene og kommunene har.    

Anonymkode: 3aa17...ef7

• Liker 4
Skrevet
Million skrev (3 timer siden):

Da ringer man banken sin og ber om et midlertidig, lite lån, sånn at man klarer seg med mat til neste lønning. Det er det man gjør, istedenfor å gå ut og stjele... 

Man kan evt også ringe en venn eller fem, evt familie, og spørre om lån. Dette også FØR man begynner å stjele istedet.

Synes det er helt sprøtt at han og mange andre umiddelbart bare tenker at "Jeg har krav på å FÅ penger av NAV, ikke låne selv".

Er det helt fjernt for deg at det finnes mennesker uten noen å ringe?

Og banken? Når du bor i bilen, har skrapablakk så har du vanligvis ikke noe "nært" forhold til banken.

Når man står på bar bakke HAR man krav på hjelp fra NAV, det er likt for alle nordmenn, og en stor medvirkning til den lave kriminaliteten vi har i Norge.

Selvsagt stjeler folk bør de ikke kan oppfylle helt elementære behov som mat. Men ser en del som svarer i tråden er så skråsikre på egen opphøyde "moral' at mange kommer til å få seg en stor overraskelse dersom dere skulle være så uheldig å sitte der, uten en krone, ingen å ringe, på gata. Det KAN faktisk skje de alle, selv ond e fleste av oss er såpass heldige at vi slipper.

• Liker 5
Skrevet
Menchit skrev (58 minutter siden):

Er det helt fjernt for deg at det finnes mennesker uten noen å ringe?

Og banken? Når du bor i bilen, har skrapablakk så har du vanligvis ikke noe "nært" forhold til banken.

Når man står på bar bakke HAR man krav på hjelp fra NAV, det er likt for alle nordmenn, og en stor medvirkning til den lave kriminaliteten vi har i Norge.

Selvsagt stjeler folk bør de ikke kan oppfylle helt elementære behov som mat. Men ser en del som svarer i tråden er så skråsikre på egen opphøyde "moral' at mange kommer til å få seg en stor overraskelse dersom dere skulle være så uheldig å sitte der, uten en krone, ingen å ringe, på gata. Det KAN faktisk skje de alle, selv ond e fleste av oss er såpass heldige at vi slipper.

Hvorfor begynner du plutselig å snakke om alle andres stakkars skjebner og hjemløshet generelt? Jeg forholder meg til og svarer på saken om den  personen som det skrives om i startinnlegget.

Der sto det at han akkurat hadde blitt sparket ut av en bolig av sin samboer, altså har han (antageligvis) vært i stand til å betale husleie over tid, og han hadde nettopp betalt regninger og derfor var tom på kontoen. Det høres ikke ut som en mann som ikke kan klare å få et lite lån av banken sin, der han nettopp hadde betalt regninger som vanlig. Høres ut som en helt normal fyr men en med en sint eks-samboer, hvor det ikke er noe som tilsier at han skulle se på banken som noen fiende. Jeg har heller aldri påstått at man må ha et "nært forhold" til banken sin for å få noe smålån der. Man trenger ikke ha noe annet enn en lønnskonto for å be om et lite lån til å klare seg til neste lønning.

Det sto forøvrig heller ikke noe om at han var totalt venneløs og uten familie. Han gikk til NAV allerede dagen etter, står det. Høres ikke ut som en mann som har prøvd å ordne opp særlig mye selv før han gikk for å be om gratis penger.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det var selvfølgelig veldig flaut å være husløs så det var bare et par av minne venner som hadde en liten mistanke om hvordan det stod til, de stilte ikke spørsmål når jeg spurte om å få låne vaskemaskin eller dusjen.

Anonymkode: 3aa17...ef7

Håper det går bedre nå, men hvorfor spurte du ikke vennene dine om hjelp? Om dette hadde skjedd med en av mine venner hadde jeg selvfølgelig hjulpet så godt jeg kunne, om det så bare var en sofa å sove på. Jeg hadde ikke sett på det som flaut at det oppstod en livskrise. 

Til TS: det er bra at han du kjenner fikk hjelp av en kompis. Om han ikke fikk nødhjelp av NAV antar jeg det er en reell grunn, og det er ikke sikkert du er blitt fortalt alle detaljene. Men jeg kan ikke begrunne det med noe annet enn at jeg har tillitt til systemet (naivt kanskje?). Men i en slik situasjon gjør vi det vi må for å klare oss. 

Skrevet
Million skrev (På 21.12.2020 den 14.27):

Ja for det er smart å låne penger hele tiden? Man LÅNER ikke penger til mat, og alt, ikke rart folk er gjeldsslaver. Man klarer heller ikke å betjene lån hele tiden. Ikke alle klarer å betjene lån og lever trangt! Og husk at man ikke bare kan få lån hos banken og kredittkort. Å bare selge en bil er heller ikke mulig, i mange tilfeller så kommer kjøperen tilbake og skal ha pengene tilbake og en bil i enda dårligere stand. Eller at man må betale for masse reparasjoner, mm det er en ny merce eller audi så går nok salget bra. 

Anonymkode: cae8a...002

Skrevet
Million skrev (På 21.12.2020 den 19.26):

Hvorfor begynner du plutselig å snakke om alle andres stakkars skjebner og hjemløshet generelt? Jeg forholder meg til og svarer på saken om den  personen som det skrives om i startinnlegget.

Der sto det at han akkurat hadde blitt sparket ut av en bolig av sin samboer, altså har han (antageligvis) vært i stand til å betale husleie over tid, og han hadde nettopp betalt regninger og derfor var tom på kontoen. Det høres ikke ut som en mann som ikke kan klare å få et lite lån av banken sin, der han nettopp hadde betalt regninger som vanlig. Høres ut som en helt normal fyr men en med en sint eks-samboer, hvor det ikke er noe som tilsier at han skulle se på banken som noen fiende. Jeg har heller aldri påstått at man må ha et "nært forhold" til banken sin for å få noe smålån der. Man trenger ikke ha noe annet enn en lønnskonto for å be om et lite lån til å klare seg til neste lønning.

Det sto forøvrig heller ikke noe om at han var totalt venneløs og uten familie. Han gikk til NAV allerede dagen etter, står det. Høres ikke ut som en mann som har prøvd å ordne opp særlig mye selv før han gikk for å be om gratis penger.

Selv betaler jeg regningen og husleia, men får ikke lån fordet. Og det er mye renter på sånne lån så den maten blir svindyr. 

Anonymkode: cae8a...002

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...