Gå til innhold

Dumpet barnet hos besteforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen er utslitte, vi har ikke hatt ett minutt barnefri siden barnet ble født for 9 måneder tilbake. Vi er førstegangs foreldre og var i gjennom en ekstremt vanskelig fødsel og barnet var mye syk den første tiden, hadde langvarig gulsott. Vi har aldri fått avlastning, den første tiden var helt grusom, husker at det var 4 måneder helt uten søvn og mating hver 2. time døgnet rundt. Nå har barnet begynt å få tenner og det er en kombinasjon av grining, sutring og diaré fra morgen til kveld. Og slik har det vært i 2 måneder. I den perioden har jeg vært alene med barnet fordi min mann har jobbet 6 dager i uka pga korona. Og nå fikk jeg og mannen nok. 

Mine foreldre er ofte innom, men de hjelper ikke til med noe. De leker med ungen når de er hos oss, men aldri snakk om å skifte bleie, gå tur eller hjelpe til på noen måte. De kommer til dekket bord og er kun her for å dulle med barnebarnet. De sier ofte at de vil passe barnebarnet, deres eneste. Men har aldri tid. De kan si at de vil passe han i helga, men det blir aldri noe av. 

Så i dag gjorde jeg noe utrolig mange vil anse som dårlig gjort. Jeg kjørte opp til mine foreldre, leverte babyen og utstyret hans. Og sa, vi henter han i morgen. Så kjørte vi vekk før mor rakk å si noe. 

Så nå har vi dårlig samvittighet, men jeg gleder meg også fordi jeg endelig har fått dusjet og sovet. 

Uff, jeg er nok en dårlig mor. 

Anonymkode: b46cf...163

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Dere dumpet ungen hos besteforeldre uten at de tilbyr seg? 

Det er ikke noe stress å la ungen være hos familie eller venner, men å påtvinge andre ungen sin er faktisk ikke ok. 

Skrevet

Jeg syns ikke det er greit å tvinge noen til å passe på ungen sin, da må man heller forklare situasjonen og spørre pent. Jeg forstår godt at dere er slitne og lei, men dette var nok ikke et sjakktrekk. Hva med å betale for barnepass? Heller det enn å tvinge ungen på noen som ikke får et valg tenker jeg. 

Anonymkode: a2df9...208

• Liker 45
Skrevet
WhisperingWind skrev (10 minutter siden):

Dere dumpet ungen hos besteforeldre uten at de tilbyr seg? 

Det er ikke noe stress å la ungen være hos familie eller venner, men å påtvinge andre ungen sin er faktisk ikke ok. 

Derfor prøvde TS virkelig å overbevise oss hvor fælt hun har hatt det

Anonymkode: 04fdc...3fe

• Liker 9
Skrevet

Det her er bare tull.. Det finnes vel ingen som leverer fra seg barnet for første gang uten noe som helst kommunikasjon og forklaringer til rutiner etc.

• Liker 34
Skrevet

Ikke greit asså! 

Dere er to foreldre. Hvorfor i alle dager klarer ikke dere å avlaste hverandre??? 

Anonymkode: 75bb3...c01

• Liker 47
Skrevet
visp skrev (Akkurat nå):

Det her er bare tull.. Det finnes vel ingen som leverer fra seg barnet for første gang uten noe som helst kommunikasjon og forklaringer til rutiner etc.

I hvert fall ikke en så liten baby. 

• Liker 13
Skrevet

Ingen går fire måneder *helt* uten søvn, for da blir du koko.

Men det er kanskje en senvirkning dette da. For det er koko å dumpe en baby til noen uforberedte på den måten. 

Mye rart en skal lese her inne...

• Liker 20
Skrevet

Utrolig glad jeg ikke har barn, ass. Slipper grin, skrik, sutring, spy og bæsjetørking og kan sove så lenge jeg vil i helgene, dusje når jeg vil osv. Forstår deg godt, ts. Foreldrene dine bør ta i et tak de også. Til pass for dem om de har mast om barnebarn. 

Anonymkode: 3c556...28e

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg og mannen er utslitte, vi har ikke hatt ett minutt barnefri siden barnet ble født for 9 måneder tilbake. Vi er førstegangs foreldre og var i gjennom en ekstremt vanskelig fødsel og barnet var mye syk den første tiden, hadde langvarig gulsott. Vi har aldri fått avlastning, den første tiden var helt grusom, husker at det var 4 måneder helt uten søvn og mating hver 2. time døgnet rundt. Nå har barnet begynt å få tenner og det er en kombinasjon av grining, sutring og diaré fra morgen til kveld. Og slik har det vært i 2 måneder. I den perioden har jeg vært alene med barnet fordi min mann har jobbet 6 dager i uka pga korona. Og nå fikk jeg og mannen nok. 

Mine foreldre er ofte innom, men de hjelper ikke til med noe. De leker med ungen når de er hos oss, men aldri snakk om å skifte bleie, gå tur eller hjelpe til på noen måte. De kommer til dekket bord og er kun her for å dulle med barnebarnet. De sier ofte at de vil passe barnebarnet, deres eneste. Men har aldri tid. De kan si at de vil passe han i helga, men det blir aldri noe av. 

Så i dag gjorde jeg noe utrolig mange vil anse som dårlig gjort. Jeg kjørte opp til mine foreldre, leverte babyen og utstyret hans. Og sa, vi henter han i morgen. Så kjørte vi vekk før mor rakk å si noe. 

Så nå har vi dårlig samvittighet, men jeg gleder meg også fordi jeg endelig har fått dusjet og sovet. 

Uff, jeg er nok en dårlig mor. 

Dette er ikke greit. Forstår at dere trenger avlastning, men ikke tving folk til å være barnevakter mot deres vilje. For alt du vet så har de ting de sliter med også og er ikke kapabel til å ta vare på ungen.

Anonymkode: f65ee...055

• Liker 11
Skrevet

Dette er IKKE greit. Har selv to barn, på 4 og 1 år, og har vært gjennom kolikk, lite søvn, og ingen avlastning fra andre enn mannen min. Dumper selvfølgelig ikke barna hos besteforeldrene på denne måten. Det er ikke de som fikk dette barnet! 

Anonymkode: 88ffb...30a

• Liker 27
Skrevet

Okay, jeg kjører tilbake nå og henter babyen. Skjønner at dette var dumt. Mor har ringt 3 ganger. Uff

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke greit asså! 

Dere er to foreldre. Hvorfor i alle dager klarer ikke dere å avlaste hverandre??? 

Anonymkode: 75bb3...c01

Sånt skjønner ikke jeg heller. Det er TO voksne mennesker?

• Liker 8
Skrevet
visp skrev (5 minutter siden):

Dårlige og uansvarlige foreldre kan finne på å gjøre noe sånt.

Anonymkode: 1d5a6...807

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Besteforeldrene er kjipe, men det er nå engang dere som har valgt å få dette barnet. Ikke dem. Virker vanvittig å dumpe babyen på dem og kjøre avgårde. Tviler på om det var noe sjakktrekk ifht senere barnepassmuligheter. 

Mannen din får sykemelde seg for å avlaste deg. Dette er deres problem, og noe dere må finne ut av sammen. 

Anonymkode: ec925...212

Besteforeldrene er ikke kjipe. Man kan fint ønske å ikke passe barnebarn uten å bli stemplet som et monster. Skjønner ikke all denne påtvungne skyldfølelsen man gir besteforeldre. Jeg hadde aldri gjort noe sånt mot mine foreldre.

Forøvrig er jeg helt enig i resten av det du skrev her :) 

• Liker 13
Skrevet

Overhodet ikke greit! Det riktige hadde vært å sette seg ned med mor og far og si "Vi er skikkelig slitne nå. Vi skjønner at det kanskje ikke er det dere har mest lyst til, men kunne dere allikevel passet babyen noen timer en formiddag? Jeg ber ikke om en natt, men noen timer sånn at vi kan ta en dusj og tenke ferdig en tanke?"

Enten hadde de sagt ja, eller så hadde de sagt nei og da måtte dere respektert det. Å dumpe en baby på den måten er jo helt definitivt ikke innafor.

• Liker 16
Skrevet

Hehe. Det var jo litt av et påfunn. Ikke greit selvfølgelig, men en god historie for oss andre.

Råd: Du og mannen din trenger ikke være sammen om å håndtere barnet hele tiden. Del på ansvaret og splitt dere opp slik at den som ikke har ansvaret får fri noen timer til å sove ut, gå en tur eller hva som helst avslappende eller lystbetont. Når dere er to må dere utnytte det til å få avlastet hverandre. Da blir dere ikke like utslitt.

Og: I helgene får hver foreldre sove lenge en morgen hver. Det er skikkelig luksus for en småbarnsforelder.

Og legg deg for guds skyld flat overfor dine foreldre.

Lykke til! 

• Liker 26
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Okay, jeg kjører tilbake nå og henter babyen. Skjønner at dette var dumt. Mor har ringt 3 ganger. Uff

Stakkars barn som blir dumpet på den måten hos andre..

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...