Gå til innhold

Vask av Joggesko


Gjest prestekrage

Anbefalte innlegg

Gjest prestekrage

Da har vi hatt en runde med hopping i sølevann med de nye joggeskoene!!!

Fortjener en runde i maskinen nå, men aner ikke hvilke grader det skal vaskes på. Skoene er ganske tynne, "sneakers"- type (uekte puma).

NOen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som tilhenger av 60 grader så slenger jeg mine joggesko alltid på det.

Men det funker sikkert på 40 grader også. Vær litt obs på hva slags hastighet du har senterifuga på i stedet. Ikke full guffe men ned mot 800-1000 og la de lufttørke etterpå bare.

(har prøvd tørketrommel også og det funka, men det kan ødelegge trommelen litt bare...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage

Takk! Slenger de på 40 jeg da. Tør ikke ta i... Tørketrommel har jeg ikke, så der er valget enkelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl
Går det an å vaske alle typer joggesko i maskinen?

Jeg ville ikke ha puttet sånne joggesko med luftputer i vaskemaskinen. Etter egen erfaring går det lett hull på disse putene da, og da er ikke joggeskoene like gode etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vet at mange gjør det, men jeg nevnte det for moren min som har jobbet med sko leeeeeeeeeeeenge og har sett mye og lært mye, og hun så strengt på meg og sa "aline, ALDRI putt joggeskoene dine i vaskemaskinen!!!"

de kan kanskje se greie ut etterpå, mange gjør det derimot ikke.

og uansett hvor greie de ser ut, så må du nesten regne med at liminger blir svakere, selv om du ikke ser det. er det skinn i skoen, så ødelegger det skinnet, gummisåler vil bli dårligere i kvaliteten, det er deler (metalldeler, selv om man ikke alltid ser disse) som ikke skal vaskes, da disse kan ruste, etc etc

hun har fått inn mye rart som er blitt vasket, og har hørt med skomakeren deres også om hva man kan gjøre om skoene er "for" skitne eller har fått lukt, og han har sagt at dersom de absolutt MÅ vaskes, legg de heller i en bøtte med ikke for varmt vann og la de ligge litt, lufttørk de etterpå.

og er det skinn i dem, ville du putta skinnjakka i vaskemaskinen om den var skitten? om du ikke ville gjort det, skinnet i skoene tåler ikke mer vask en en skinnjakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker enten en mikrofiberklut eller en gammel negleskrubb til å rengjøre joggesko (sko generelt), i stedet for å la dem trekke i vann. Etterpå tørker jeg dem enten på balkongen eller i dusjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og han har sagt at dersom de absolutt MÅ vaskes, legg de heller i en bøtte med ikke for varmt vann og la de ligge litt, lufttørk de etterpå.

dette var heller ikke noe han anbefalte altså, men de som mener at de kommer til å kaste skoene dersom de ikke får rengjort dem, så er det tross alt en bedre ting en vaskemaskinen.

men prøv mye annet først, å la skitten tørke for så å børste vekk med neglbørste eller annen børste bør kunne ta endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Så vanlige sko har deler som kan ruste ved fukt altså? Hva med svette og regn?

Jeg har vasket joggesko, og kommer til å gjøre det igjen. De har begrenset levetid uansett, så det får så være om noe blir dårligere kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen vanlige sko kan ihvertfall ha det, vet ikke med joggesko jeg, bortsett fra de hullene der snørene snøres igjennom, de er ofte av metall.

og det er forskjell på å tåle svette og regn og på å bli kjørt i en vaskemaskin, det er litt hardere behandling å bli kjørt i ett vaskeprogram. man kan også vaske vekk beskyttende hinner på både metalldeler og andre deler når man vasker i ett vaskeprogram, selv om de tåler regn og svette.

og jeg sier ikke at ingen bør vaske skoene sine, jeg sier bare at man da må regne med at skoene holder kortere, går fortere i stykker uten at man kan gå i butikken og klage på det.

folk vasker dyre sko også nemlig, og tar dem med til butikken etterpå og forsøker å bytte de når de går i stykker.... betjening som kan sko, SER om en sko har blitt kjørt i vaskemaskin eller ikke.

så gjør det, men jeg ville ikke gjort det. synes det er for vanskelig å finne gode sko, vil beholde dem lengst mulig. smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...