AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #1 Skrevet 20. desember 2020 Har kontrakt på en 40% deltidsstilling. Det er ikke sjefen som lager vaktlisten, men en av de andre overordnede ansatte. Kan han som lager vaktlisten pålegge meg arbeid en dag jeg har sagt ifra at jeg ikke kan jobbe? Har også sagt i fra at jeg kan jobbe de to kommende dagene (etter den dagen jeg ikke kan). Det er julesesong og han sa at han trengte meg alle tre dagene. Kan han kreve dette av meg, når jeg har sagt ifra at jeg skal bort? (vaktlisten for den uken er ikke publisert enda). Jeg fikk ikke jobben gjennom en stillingsannonse, så stillingen min sier heller ikke at jeg må kunne "jobbe mer ved sesong". Han har tidligere sagt "jeg bruker deltidsansatte når jeg trenger det", og da må vel jeg kunne ha rett på fri når jeg ikke kan? Anonymkode: f8ef0...245
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #2 Skrevet 20. desember 2020 Hva står det i arbeidskontrakten vedr. dette? Anonymkode: e1750...5fb 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #3 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva står det i arbeidskontrakten vedr. dette? Anonymkode: e1750...5fb "Arbeidstidens begynnelse og slutt fremkommer av gjeldende turnusordning/vaktliste og vil være etter avtale med arbeidstaker" Står også lenger ned i kontrakten "Hvor innskrenkninger, endringer i bedriften eller hensynet til rasjonell drift gjør det nødvendig, vil arbeidstaker kunne pålegges annet arbeid" (vet ikke helt hva som menes med dette, og eventuelt om det har noe å gjøre med arbeidstiden å gjøre eller ikke) Er en veldig vag kontrakt føler jeg, står generelt ganske lite i den! Anonymkode: f8ef0...245
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #4 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Har kontrakt på en 40% deltidsstilling. Det er ikke sjefen som lager vaktlisten, men en av de andre overordnede ansatte. Kan han som lager vaktlisten pålegge meg arbeid en dag jeg har sagt ifra at jeg ikke kan jobbe? Har også sagt i fra at jeg kan jobbe de to kommende dagene (etter den dagen jeg ikke kan). Det er julesesong og han sa at han trengte meg alle tre dagene. Kan han kreve dette av meg, når jeg har sagt ifra at jeg skal bort? (vaktlisten for den uken er ikke publisert enda). Jeg fikk ikke jobben gjennom en stillingsannonse, så stillingen min sier heller ikke at jeg må kunne "jobbe mer ved sesong". Han har tidligere sagt "jeg bruker deltidsansatte når jeg trenger det", og da må vel jeg kunne ha rett på fri når jeg ikke kan? Anonymkode: f8ef0...245 Kan også legge til at jeg allerede denne og neste uke jobber mer enn den stillingsprosenten som kontrakten min tilsier at jeg skal jobbe, og jeg stiller gjerne opp ekstra om jeg kan og ikke skal bort. Men når jeg da en uke skal bort og ikke har muligheten til dette, så ser jeg ikke grunn til at arbeidsgiver kan tvinge meg? Anonymkode: f8ef0...245 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #5 Skrevet 20. desember 2020 De fleste tar hensyn til ønsker når det settes opp vaktplaner, men det er ikke garantert at man får fri uten å ha bedt om ferie. Om du har ønsket deg fri, og ikke fått dette bekreftet fra arbeidsgiver, så kan de da sette deg opp på vakter som de vil. Og stillingsprosenten regnes ikke pr uke. Med 40% stilling så vil man kunne jobbe 5 dager en uke, null dager neste uke, en dag uken etter igjen. Anonymkode: 258d6...b4a
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #6 Skrevet 20. desember 2020 Men har dere ikke fast turnus/vaktordning? Er det nytt for hver uke og ikke en fast basisplan? Anonymkode: a1a2e...145 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #7 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men har dere ikke fast turnus/vaktordning? Er det nytt for hver uke og ikke en fast basisplan? Anonymkode: a1a2e...145 Nope, er nytt for hver uke! Jeg har verken faste dager eller faste tider jeg jobber. Jobber egentlig kun når det passer for jobben og de «trenger» meg. Anonymkode: f8ef0...245
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #8 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): De fleste tar hensyn til ønsker når det settes opp vaktplaner, men det er ikke garantert at man får fri uten å ha bedt om ferie. Om du har ønsket deg fri, og ikke fått dette bekreftet fra arbeidsgiver, så kan de da sette deg opp på vakter som de vil. Og stillingsprosenten regnes ikke pr uke. Med 40% stilling så vil man kunne jobbe 5 dager en uke, null dager neste uke, en dag uken etter igjen. Anonymkode: 258d6...b4a Okei, tusen takk for svar!☺️ Jeg søkte om å få fri den aktuelle dagen, men fikk avslag på den og beskjed om at han trengte meg alle dagene. Jobber på en typ resturant, og vi er alltid mange på jobb samtidlig. Ser derfor egentlig ikke helt problemet med at jeg ikke kan få fri den aktuelle dagen.. Da det er mange ansatte å ta av, og jeg jobber når som helst ellers! Anonymkode: f8ef0...245
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #9 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Okei, tusen takk for svar!☺️ Jeg søkte om å få fri den aktuelle dagen, men fikk avslag på den og beskjed om at han trengte meg alle dagene. Jobber på en typ resturant, og vi er alltid mange på jobb samtidlig. Ser derfor egentlig ikke helt problemet med at jeg ikke kan få fri den aktuelle dagen.. Da det er mange ansatte å ta av, og jeg jobber når som helst ellers! Anonymkode: f8ef0...245 Slik hadde jeg det denne desemberen også. Ville ha fri denne helgen, noe sjefen sa absolutt ikke gikk - kommer noen på fredag innom butikken for å handle som sa han hadde sagt til sjefen at han kunne jobbe spesifikt denne helga men ikke fått noe svar... ble ganske sur inni meg da Anonymkode: 151b0...e39
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #10 Skrevet 20. desember 2020 Snakk med fagforeningen om dette, de kan det best! Anonymkode: c2c9d...446 2
Huffda Skrevet 20. desember 2020 #11 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har kontrakt på en 40% deltidsstilling. Det er ikke sjefen som lager vaktlisten, men en av de andre overordnede ansatte. Kan han som lager vaktlisten pålegge meg arbeid en dag jeg har sagt ifra at jeg ikke kan jobbe? Har også sagt i fra at jeg kan jobbe de to kommende dagene (etter den dagen jeg ikke kan). Det er julesesong og han sa at han trengte meg alle tre dagene. Kan han kreve dette av meg, når jeg har sagt ifra at jeg skal bort? (vaktlisten for den uken er ikke publisert enda). Jeg fikk ikke jobben gjennom en stillingsannonse, så stillingen min sier heller ikke at jeg må kunne "jobbe mer ved sesong". Han har tidligere sagt "jeg bruker deltidsansatte når jeg trenger det", og da må vel jeg kunne ha rett på fri når jeg ikke kan? Anonymkode: f8ef0...245 Hvis ikke kontrakten din tilsier en FAST arbeidstid, så må du jobbe når du blir satt opp på vakt. Kan du ikke så må du bytte selv med noen andre. Det er grunnprinsippet. Så kan man jo velge å legge til elementer av empati og forståelse for den ansatte. Det er ikke poenget her, poenget er at så lenge du ikke har kontraktsfast arbeidstid så må du jobbe når du blir satt på vakt.
Huffda Skrevet 20. desember 2020 #12 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): "Arbeidstidens begynnelse og slutt fremkommer av gjeldende turnusordning/vaktliste og vil være etter avtale med arbeidstaker" Står også lenger ned i kontrakten "Hvor innskrenkninger, endringer i bedriften eller hensynet til rasjonell drift gjør det nødvendig, vil arbeidstaker kunne pålegges annet arbeid" (vet ikke helt hva som menes med dette, og eventuelt om det har noe å gjøre med arbeidstiden å gjøre eller ikke) Er en veldig vag kontrakt føler jeg, står generelt ganske lite i den! Anonymkode: f8ef0...245 Ja, svaret er jo allerede i første linje, etter gjeldende turnusordning.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #13 Skrevet 20. desember 2020 Huffda skrev (3 minutter siden): Ja, svaret er jo allerede i første linje, etter gjeldende turnusordning. Men etter fulgt av det står det jo «og vil være etter avtale med arbeidstaker».... hva vil det da si? Anonymkode: f8ef0...245
Huffda Skrevet 20. desember 2020 #14 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men etter fulgt av det står det jo «og vil være etter avtale med arbeidstaker».... hva vil det da si? Anonymkode: f8ef0...245 Det vil si at hvis man avtaler arbeidstid utenfor turnusordning. Jeg skjønner at det er frustrerende, men den som setter opp vaktlistene kan ikke hensynta alle ansattes ønsker om fri. Vedkommende er NØDT til å sette opp en liste med de folkene vedkommende trenger, og noen ganger så klaffer det bare ikke for den ansatte. Da må den ansatte selv bytte vakt - det er iallefall min regel - vaktliste settes opp 3 måneder fram i tid. Kan du ikke jobbe, så må du bytte, jeg bruker ikke tid på å fordele ønsker på 10 ansatte. Da blir listen aldri ferdig.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #15 Skrevet 20. desember 2020 Huffda skrev (9 minutter siden): Hvis ikke kontrakten din tilsier en FAST arbeidstid, så må du jobbe når du blir satt opp på vakt. Kan du ikke så må du bytte selv med noen andre. Det er grunnprinsippet. Så kan man jo velge å legge til elementer av empati og forståelse for den ansatte. Det er ikke poenget her, poenget er at så lenge du ikke har kontraktsfast arbeidstid så må du jobbe når du blir satt på vakt. Huffda skrev (10 minutter siden): Hvis ikke kontrakten din tilsier en FAST arbeidstid, så må du jobbe når du blir satt opp på vakt. Kan du ikke så må du bytte selv med noen andre. Det er grunnprinsippet. Så kan man jo velge å legge til elementer av empati og forståelse for den ansatte. Det er ikke poenget her, poenget er at så lenge du ikke har kontraktsfast arbeidstid så må du jobbe når du blir satt på vakt. Hmm.. okei! Tusen takk for et utfyllende og hjelpsomt svar!☺️ Anonymkode: f8ef0...245 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #16 Skrevet 20. desember 2020 Huffda skrev (1 minutt siden): Det vil si at hvis man avtaler arbeidstid utenfor turnusordning. Jeg skjønner at det er frustrerende, men den som setter opp vaktlistene kan ikke hensynta alle ansattes ønsker om fri. Vedkommende er NØDT til å sette opp en liste med de folkene vedkommende trenger, og noen ganger så klaffer det bare ikke for den ansatte. Da må den ansatte selv bytte vakt - det er iallefall min regel - vaktliste settes opp 3 måneder fram i tid. Kan du ikke jobbe, så må du bytte, jeg bruker ikke tid på å fordele ønsker på 10 ansatte. Da blir listen aldri ferdig. Ja, har forståelse for det!😊 Herregud å få vaktplan tre mnd i forveien hadde jo vært drømmen! Der er heller ikke jobben min noe særlig god, får de ofte kun mellom 1-3 dager før uken starter.. så er ekstremt vanskelig å planlegge ukene... Anonymkode: f8ef0...245 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #17 Skrevet 20. desember 2020 Er det ikke pålagt at man skal ha arbeidsplan enn viss tid i forveien? Hos oss er kravet minimum 14 dager, men vi har faste vakter og går på partalls og oddetallsuker, så ansatte hos oss kan legge planer ett halvt år frem i tid, for de vet hvilke dager de jobber, hver uke. 1-3 dager er jo håpløst, da vil jo de ansatte aldri kunne planlegge noe, verken sosiale kvelder med venner eller familie eller konserter eller lignende. Ansatte har jo krav på en viss forutsigbarhet vel? Eller er vi hos oss bare ekstremt bortskjemt? Anonymkode: a1a2e...145 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #18 Skrevet 20. desember 2020 Leitet opp litt fakta: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/arbeidsplan-vaktliste-skift-og-turnus/ Arbeidsplanen være lett tilgjengelig for arbeidstaker så tidlig som mulig, og som hovedregel senest to uker før den starter. https://arbeidsmiljoloven.com/paragraf/arbeidsplan/ Så det ser ut til at TS sin arbeidsplass ikke følger arbeidsmiljøloven her. Anonymkode: a1a2e...145 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #19 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det ikke pålagt at man skal ha arbeidsplan enn viss tid i forveien? Hos oss er kravet minimum 14 dager, men vi har faste vakter og går på partalls og oddetallsuker, så ansatte hos oss kan legge planer ett halvt år frem i tid, for de vet hvilke dager de jobber, hver uke. 1-3 dager er jo håpløst, da vil jo de ansatte aldri kunne planlegge noe, verken sosiale kvelder med venner eller familie eller konserter eller lignende. Ansatte har jo krav på en viss forutsigbarhet vel? Eller er vi hos oss bare ekstremt bortskjemt? Anonymkode: a1a2e...145 Jo... det stemmer! Kravet er vel minimum 14 dager før.. Noe vi ansatte på jobbe egentlig virkelig burde ta opp med ledelsen. Er null forutsigbarhet, og virker ikke som de følger regler i det heletatt.. dermed forstår jeg heller ikke kravene de stiller til ansatte når de selv ikke klarer å legge frem vaktplan i god nok tid! Anonymkode: f8ef0...245
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #20 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har kontrakt på en 40% deltidsstilling. Det er ikke sjefen som lager vaktlisten, men en av de andre overordnede ansatte. Kan han som lager vaktlisten pålegge meg arbeid en dag jeg har sagt ifra at jeg ikke kan jobbe? Har også sagt i fra at jeg kan jobbe de to kommende dagene (etter den dagen jeg ikke kan). Det er julesesong og han sa at han trengte meg alle tre dagene. Kan han kreve dette av meg, når jeg har sagt ifra at jeg skal bort? (vaktlisten for den uken er ikke publisert enda). Jeg fikk ikke jobben gjennom en stillingsannonse, så stillingen min sier heller ikke at jeg må kunne "jobbe mer ved sesong". Han har tidligere sagt "jeg bruker deltidsansatte når jeg trenger det", og da må vel jeg kunne ha rett på fri når jeg ikke kan? Anonymkode: f8ef0...245 Er ikke 40% stilling = 2 dager i uken. Altså 3 dager er utover kontrakten? 😅 Anonymkode: 290f9...c0d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå