Gå til innhold

Noen ambulansearbeidere her som kan fortelle litt om utdanningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre år med allmennfaglig utdanning og tre år på høyskole. Men har lyst å omskolere meg til ambulansearbeider. Hva trenger jeg å gå da? Utenom selve ambulanse lingjen?

Anonymkode: c3089...0eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Løpet for ambulansearbeider er Vg1 Helse og oppvekstfag, Vg2 Ambulansefagarbeider, og deretter to år som lærling. 

Jeg er ganske sikker på at du kan slippe å ta en del av allmennfagene ettersom du har studiekompetanse fra før. 

Det mest riktige svaret får du hvis du kontakter den videregående skolen du må gå på, og spør om de har mulighet til å vurdere ha du må ha. Evt. kan du søke deg inn på videregående skole via Vigo.no, bli tatt opp på vg1 og ta planen med fag, osv, når du kommer inn. Det kan dog være vanskelig med mindre linja har god plass.. Da gjenstår det å ta fagene du mangler som privatist. Det er absolutt en mulighet. 

Hvis du vil ha rådgivning et annet sted kan du sjekke om det er et karrieresenter i nærheten. De kan sjekke vitnemålet ditt, og si hva du må gjøre for å komme deg videre. 

Anonymkode: 91d16...6d5

Skrevet

Jeg tok det via NKI. Hadde fagbrev fra før. Så jeg måtte ha 3 fag i vg1 og 3 fag i vg2. Pluss praksis. 

Anonymkode: 861dc...88d

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar 😊

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok fagarbeiderretningen selv og hadde generell studiekompetanse fra tidligere, jeg trengte kun å ta programfagene. Jeg valgte å ta det på en privat videregående skole, men vet flere har tatt det på NKI. Da må man dog ordne praksis selv, og det er en god del obligatorisk praksis man må igjennom for å få bestått Yrkesfaglig fordypning. 

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt Paramedisin/Paramedic ved Universitet/Høyskole, det tar kortere tid, du går ut med en høyere kompetanse, i flere helseforetak havner du på et høyere lønnstrinn, og jeg tror det er denne utdanningen som er fremtiden. 

Lykke til. :)  

Anonymkode: 499ea...851

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...