Leamur Skrevet 20. desember 2020 #1 Skrevet 20. desember 2020 Hei, hvis du skulle valgt en ideell organisasjon å være fast bidragsgiver, hvem ville du valgt og hvorfor? Jeg har lyst å gi fast hver måned i 2021 men er usikker på hvem jeg burde velge 🤔 Skal selvsagt sjekke hvor mye som går til administrasjon og faktisk hjelp, om de er godkjent eller ei. Men interessert i å høre hva dere andre støtter/kunne tenkt dere å støtte 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #2 Skrevet 20. desember 2020 Jeg gir fast til Amnesty og leger uten grenser, men må innrømme at jeg ikke aner hvor mye som faktisk kommer fram. Nå lurer jeg på om jeg skal bytte ut en av dem med Stine Sofies stiftelse, men får meg liksom ikke til å avslutte en sånn ordning og har ikke råd til flere.. Anonymkode: bc8e6...192 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #3 Skrevet 20. desember 2020 Kreftforeningen Anonymkode: 63eea...9cc 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #4 Skrevet 20. desember 2020 Jeg gir fast til Kirkens Bymisjon. De tilbyr gratis middager til sultne folk og det synes jeg er kjempeflott å støtte. Anonymkode: 02549...cb0 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #5 Skrevet 20. desember 2020 Har noen i utvidet familie som driver ett barnehjem for handicapede barn i Tanzania, så støtter de. Da vet jeg også at 100% av pengene går til barnehjemmet. Når jeg jobbet for blindeforbundet ble jeg fortalt at vi var den organisasjonen hvor størsteparten av pengene som ble samlet inn gikk til selve saken. Og da var det 50% som gikk til saken resten i administrasjons kostnader. Anonymkode: 2a740...3f7 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #6 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har noen i utvidet familie som driver ett barnehjem for handicapede barn i Tanzania, så støtter de. Da vet jeg også at 100% av pengene går til barnehjemmet. Når jeg jobbet for blindeforbundet ble jeg fortalt at vi var den organisasjonen hvor størsteparten av pengene som ble samlet inn gikk til selve saken. Og da var det 50% som gikk til saken resten i administrasjons kostnader. Anonymkode: 2a740...3f7 100%? Yeah right Anonymkode: 02549...cb0
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #7 Skrevet 20. desember 2020 Støtter Folkeaksjonen ny rovdyrpolitikk gjennom norsk tipping. Gir også bidrag til disse for venner og kjente i julepresang i år. Anonymkode: c12f8...57b 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #8 Skrevet 21. desember 2020 Jeg har fast bidrag til WWF og Leger uten grenser. WWF fordi jeg ville støtte en miljøorganisasjon, men ville også gi støtte til (ville) dyr, så det ble en slags mellomting. Og fordi jeg fikk et WWF-merke med en panda på som mamma sydde på vinterjakka mi en gang på tidlig 90-tall, har hatt en god følelse for dem siden 😁 Leger uten grenser fordi de har godt rykte og virker som en seriøs organisasjon. Har ikke faktasjekka det, da, kan ha blitt lurt. Jeg jobber på sykehus og ser alle rettigheter nordmenn har, ønsker å støtte noen som kan gi en liten bit av det til andre også. I tillegg så hater jeg sånne pengeinnkrevere som står rundt på gatehjørner og verver. Har blitt pressa av sånne til å gi penger til Røde kors, Redd barna og Kirkens nødhjelp, selv når jeg ikke ville eller hadde råd. Så jeg ønsker ikke å støtte noen av organisasjonene som holder på sånn. Jeg traff en leger-uten-grenser-verver en gang som var snill og lot meg gå uten mas. (Mener jeg har lest et sted at Leger uten grenser bare har frivillige ververe som ikke får betalt, men kan huske feil.) Tror det var da jeg bestemte meg for å si opp alle tvangsavtalene og støtte organisasjoner jeg liker isteden. Jeg ville gi til Amnesty International også, synes egentlig de er viktigst. Men de hadde et minimumsbeløp på hvor lite man får lov til å gi per måned, og da fikk jeg ikke råd til de andre to i tillegg. Mulig jeg bytter dem med en av de andre en gang. Anonymkode: fffed...441 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #9 Skrevet 21. desember 2020 Er plan fadder og gir fast til støttekomiteen for Vest-Sahara. Anonymkode: 1d674...dfa
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #10 Skrevet 21. desember 2020 Leger uten grenser Anonymkode: 06f22...c2d 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #11 Skrevet 22. desember 2020 Gir fast til barnekreftforeningen og kreftforeningen, der jeg er medlem. Andre gir jeg bare sporadisk til, når det er innsamlingsaksjoner osv. Anonymkode: 7fbff...188 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #12 Skrevet 22. desember 2020 Jeg gir fast hver måned til Dyrebeskyttelsen fordi jeg brenner for dyrevern. Jeg gir også til Kirkens Bymisjon, som jeg synes gjør en fantastisk jobb. Til jul bruker jeg å gi til Redd Barna, Røde Kors m.fl., men det er jo engangsbeløp, og ikke hver måned. Anonymkode: b1b9b...093 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #13 Skrevet 22. desember 2020 Donerer en god del penger i løpet av året til den lokale dyrebeskyttelsen, organisasjoner som Leger uten grenser, Kirkens bymisjon og andre som gjør menneskesmugling lukrativt støtter jeg ikke. Anonymkode: 6de43...720 3
Leamur Skrevet 22. desember 2020 Forfatter #14 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Donerer en god del penger i løpet av året til den lokale dyrebeskyttelsen, organisasjoner som Leger uten grenser, Kirkens bymisjon og andre som gjør menneskesmugling lukrativt støtter jeg ikke. Anonymkode: 6de43...720 Hvordan gjør de det lukrativt? (Er genuint nysgjerrig. Ikke krass. 😊)
Reveenka Skrevet 22. desember 2020 #15 Skrevet 22. desember 2020 Jeg gir fast til Leger uten grenser og det jeg ser av tall fra innsamlingskontrollen ser veldig bra ut synes jeg. https://www.innsamlingskontrollen.no/organisasjoner/leger-uten-grenser-norge-medecins-sans-frontieres-norway/ Om du lurer på hvor mye penger "din" organisasjon bruker på administrasjon og formål etc er det lett å sjekke på innsamlingskontrollen.no Der ser du også en OBS-liste over organisasjoner som er useriøse.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #16 Skrevet 23. desember 2020 Leamur skrev (17 timer siden): Hvordan gjør de det lukrativt? (Er genuint nysgjerrig. Ikke krass. 😊) Leger uten grenser har skipet Ocean Viking som ligger rett utenfor kysten av Libya, de plukker opp velferdsmigranter fra Afrika og transporterer de over Middelhavet til Europa i stedet for å sette de av i nærmeste havn som da er Libya. Dette er et stort pluss for de som driver organisert menneskesmugling i Afrika, kundene er nesten garantert å komme til Europa med hjelp av Leger uten grenser. Menneskesmuglerne tjener grovt på dette siden det koster disse "fattige" migrantene mange tusen Euro for å reise til Europa. Hvis disse båtene hadde transportert migrantene tilbake til Libya så hadde ryktet spredd seg fort og flere ville blitt i sine hjemland i stedet for å reise til Europa. Anonymkode: 6de43...720 2
skruf Skrevet 28. desember 2020 #17 Skrevet 28. desember 2020 Jeg er WWF-fadder og støtter også Kreftforeningen Men har også bestemt meg for å begynne å gi fast bidrag til Sykehusklovnene, de gjør en superinnsats for syke barn og de mottar såvidt jeg vet ingen offentlig støtte. https://www.sykehusklovnene.no 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå