Gå til innhold

Når mor ønsker å ha mindre samvær selv...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært i denne situasjonen? 
Er redd barnet kan bli usikker/skadelidende og tro at mor ikke er like glad i ham lenger... Det er snakk om en reduksjon fra 50/50 som er i dag til ca35-40/55-60.

Anonymkode: 21272...434

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er redd barnet kan bli usikker/skadelidende og tro at mor ikke er like glad i ham lenger... Det er snakk om en reduksjon fra 50/50 som er i dag til ca35-40/55-60.

Hva er grunnen?

Om det er helse (som bør være eneste OK årsak) så får man jo ikke gjort annet enn å forklare barnet ordentlig hvorfor ting endres. 

Anonymkode: af72a...701

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skulle det være noe større problem om dette gjelder mor eller far?

Det virkelig nemlig slik ut fra spørsmålet ditt.

• Liker 18
Skrevet

Hva er grunnen?

Om det er helse (som bør være eneste OK årsak) så får man jo ikke gjort annet enn å forklare barnet ordentlig hvorfor ting endres. 

Anonymkode: af72a...701

Sier du dette også når menn ønsker å redusere samværsprosenten, eller er det bare mor som må sette barna fremfor alt? "Mor har mye å gjøre på jobb, men elsker deg like mye" evnt "Jeg ville gjerne se deg enda mer!" er vel typiske forklaringer man hadde brukt om det var omvendt, uansett grunn

Anonymkode: 3a990...4bb

• Liker 11
Skrevet

En kan vel velge å fokusere på at pappa får mer tid med barnet ?

• Liker 6
Skrevet

Hvordan man forklarer det til barnet avhenger av grunnen til reduksjonen. 

Skrevet

Hvor gammelet er barnet? Er det veldig ungt er vel det bere å forlange oppholdene gradvis med faren uten å nevne det. 

Anonymkode: 2c5c8...f85

Skrevet

Barnet er straks 9 og ja, det er delvis helse som er årsaken.

Grunnen til at jeg opplever at det er annerledes med mor vs far er hovedsaklig samfunnets forventninger der som liksom skal gjøre alt i sin makt for å ha barna mest mulig

ts

Skrevet

Grunnen til at jeg opplever at det er annerledes med mor vs far er hovedsaklig samfunnets forventninger der som liksom skal gjøre alt i sin makt for å ha barna mest mulig

ts

En 9-åring vil forstå hvis dere forklarer at det er pga helse. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
Chroma skrev (2 timer siden):

En 9-åring vil forstå hvis dere forklarer at det er pga helse. 

Tro meg. De fleste barn føler det samme med fedre som vil se dem mindre... 

Men en 9 åring forstår at dette ikke har noe med kjærligheten til barnet å gjøre. Barnet kan gå forklart at mors helse er dårlig og derfor ikke er istand til å ivareta barnets behov. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ts

Du har helt rett i at "samfunnet" forventer mer av mor enn av far når det gjelder omsorg for barn.  At far har hovedomsorgen, og ikke mor, får de fleste til å stille spørsmål.  Aldri når det er omvendt.  Barnets beste, er aldri et tema engang!  Det er opplest og vedtatt at barn alltid har det best hos mor. 

Forstår at du har behov for å gi en forklaring (som helse), men det er virkelig ille at vi ikke er kommet lenger mht. likestilte foreldre.   

• Liker 1
Skrevet

Dere kan fint fortelle 9 åringen at dere ønsker 50/50 for at du ønsker å tilbringe mer tid sammen med han, framfor å si at mor ikke har kapasitet til å ha han mere. Lettere for et barn å forholde seg til det. Barn kan lett tro at mor ikke ønsker han fordi han krever for mye, bråker eller at det er noe feil med han. 
å fortelle at DU ønsker mer pappa tid er noe gutten blir glad for, fremfor at han får vite at mor ikke ønsker 

• Liker 2
Skrevet

Mine stebarn ble, mot sine og fars vilje, flyttet permanent til oss for at mor skulle ut å jakte på kjærligheten. Skal du ha barna mindre bør du ha en skikkelig god grunn og ingen annen mulighet.

opplevelse av svik av omsorgsperson kan sette varige spor.

Anonymkode: bd1a9...02b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

ts

En niåring forstår det de blir forklart. Fortell at du pga helse, vil har mer overskudd når dere faktisk er sammen, og derfor trenger mer tid alene for å få det overskuddet. Vær raus med kjærlighet og fortell hvor glad du er for samværet når dere er sammen.

Personlig hadde jeg latt far til mine barn fått mest samvær, om alternativet var 50 /50, jeg unner barna mine et tydelig, fast bosted.  (Vi er gift, så er ikke aktuelt).

Heier på deg, du setter barnets beste først, og det er bra!

Anonymkode: 97be1...3e9

• Liker 1
Skrevet
Sunnys skrev (12 timer siden):

Dere kan fint fortelle 9 åringen at dere ønsker 50/50 for at du ønsker å tilbringe mer tid sammen med han, framfor å si at mor ikke har kapasitet til å ha han mere. Lettere for et barn å forholde seg til det. Barn kan lett tro at mor ikke ønsker han fordi han krever for mye, bråker eller at det er noe feil med han. 
å fortelle at DU ønsker mer pappa tid er noe gutten blir glad for, fremfor at han får vite at mor ikke ønsker 

Dette.

Og fokuser på hva barnet får mer av, ikke mindre

Anonymkode: c1892...7bc

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...