Gå til innhold

Samboer med mann med barn - hvordan løse økonomien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Som barnløs på vei inn i noe med en mann med to barn, lurer jeg litt på det økonomiske og praktiske. 

Bolig: Det trengs større bolig med enn uten barn. I byen vi bor betyr det flytting, eller bolig som koster et par millioner mer enn det vi kunne kjøpt om vi var kun to voksne. Hvordan løses dette i praksis? Skjev eierbrøk? 

Som fører meg videre til samlivsbrudd eller død: Det er mindre lønnsomt for meg å investere i én stor bolig enn i primær- og sekundærbolig. Så jeg vil tape på dette. Om han for eksempel dør først, og jeg eier en lavere brøk enn ham, er det rett ut for å betale ut barna? Om jeg dør først, må hans barn arve meg? 

Matutgifter: Jeg er ganske overrasket over hvor MYE mer det koster med barn i maten. En mann + to barn spiser for betydelig mer enn meg som er kvinne. 

Andre utgifter på barn: forventes jeg å bidra? Jeg ser at jeg indirekte kommer til å bidra økonomisk uansett, men hva er vanlig/forventet? 

Jeg er redd for å gå skikkelig i kvinnefellen her, og ønsker gode råd på ting jeg sikkert ikke har tenkt på engang. 

Anonymkode: 60f13...8cc

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mindre lønnsomt for meg å investere i én stor bolig enn i primær- og sekundærbolig.

Dette skjønte jeg ikke. Boligen blir vel primærboligen din?

Om han for eksempel dør først, og jeg eier en lavere brøk enn ham, er det rett ut for å betale ut barna?

Du har ikke rett på uskifte ut i fra det du skriver. Så hvis han dør først skal barna ha farsarven sin. Har du ikke råd til å kjøpe dem ut må boligen selges. Her kan det være lurt å ikke kjøpe noe dyrere enn det du har råd til å sitte med hvis han dør, hvis det er et poeng for deg.

Om jeg dør først, må hans barn arve meg?  Nei, ingen MÅ arve deg hvis du ikke har livsarvinger (egne barn). Du får skrive testament hvis du bryr deg om hvem som arver deg.

Ellers så er vel @TBergh den som vet mest om slike ting.

Anonymkode: cf5f8...493

• Liker 1
Skrevet

Skjev eierbrøk i bolig naturligvis. Da betaler du mindre per måned.

Mat må han betale mest på, kanskje 3/4 om barna spiser like mye som voksne.

Du skal ikke betale "andre utgifter til barna", det skal foreldrene gjøre.

Anonymkode: f87bd...631

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville ventet med å bli samboere til dere var trygge nok på hverandre til å kunne snakke om dette.

Anonymkode: aa373...0ed

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hei

Som barnløs på vei inn i noe med en mann med to barn, lurer jeg litt på det økonomiske og praktiske. 

Bolig: Det trengs større bolig med enn uten barn. I byen vi bor betyr det flytting, eller bolig som koster et par millioner mer enn det vi kunne kjøpt om vi var kun to voksne. Hvordan løses dette i praksis? Skjev eierbrøk? 

Som fører meg videre til samlivsbrudd eller død: Det er mindre lønnsomt for meg å investere i én stor bolig enn i primær- og sekundærbolig. Så jeg vil tape på dette. Om han for eksempel dør først, og jeg eier en lavere brøk enn ham, er det rett ut for å betale ut barna? Om jeg dør først, må hans barn arve meg? 

Matutgifter: Jeg er ganske overrasket over hvor MYE mer det koster med barn i maten. En mann + to barn spiser for betydelig mer enn meg som er kvinne. 

Andre utgifter på barn: forventes jeg å bidra? Jeg ser at jeg indirekte kommer til å bidra økonomisk uansett, men hva er vanlig/forventet? 

Jeg er redd for å gå skikkelig i kvinnefellen her, og ønsker gode råd på ting jeg sikkert ikke har tenkt på engang. 

Kjøp din egen bolig og lei ut. En mann spiser i snitt 30 prosent mer enn en kvinne. Ville betalt en fjerdedel av utgifter til mat, maks, avhengig av alder på barna. Tenåringer spiser mye. Det går mer strøm, du skal betale under halvparten. Leier du ut din egen bolig betaler du en liten husleie til han, men ikke ned på lånet hans og ikke for antall kvadratmeter han må ha fordi han har barn. 

Du forventes ikke å bidra til andre utgifter på barn. Leier dere en feriebolig skal du ikke betale halvparten. Men derfra til å være gnien må du regne med at du får flere utgifter, gaver og spontane innkjøp. 

Anonymkode: bc8e3...430

• Liker 7
Skrevet

Den enkleste, og beste, løsningen er at han eier huset, og du betaler en liten husleie til ham. Og så bruker du pengene dine til hytte eller utleiebolig, alt ettersom hva du ønsker. Det er helt unødvendig å blande sammen økonomiene deres, hold det adskilt og enkelt.
Ang. utgifter til mat: før over omtrent det du nå bruker på mat, til deres felles konto for dagligvarer. Det er ingen grunn til at du plutselig skulle få høyere utgifter av å få noen å dele utgiftene med. Det er jo egentlig motsatt. 

Anonymkode: 78ac6...f6c

• Liker 5
Skrevet

Ville aldri kjøpt bolig sammen med en mann uten felles barn!

Anonymkode: 394f6...a3f

• Liker 3
Skrevet

En mulighet er å eie alt 50/50 og betale alt på huset likt. Mens han må betale mer på mat og dekke alle utgifter til barna. 

Et godt tips er å kjøpe forsikring hvor dere kan begunstige hverandre. Da vil du ha råd til å betale ut arven til barna hvis du ønsker å bli boende i huset. 

Anonymkode: 94bea...fb7

• Liker 4
Skrevet

Ville aldri ha blitt samboer med en mann med barn fra før. Kjøp din egen bolig som du leier ut om du absolutt skal bo sammen med han . 

Anonymkode: 6de85...be7

• Liker 3
Skrevet

Særbo er en boform jeg er stor tilhenger av 😁

Anonymkode: a15a4...cf1

• Liker 6
Skrevet

Jeg var samboer med en mann med to barn. Han betalte såpass mye bidrag til eksen (ca 20.000 pr mnd) at han ikke hadde råd til å kjøpe bolig. Vi løste det med at jeg kjøpte huset, og han dekket større andel av mat. Alle kostnader til barna utover det dekket han. Hvis man ikke vil bidra bør man være særbo tenker jeg (som ikke er en dum ide). Det ble uansett slutt mellom oss (ikke pga økonomi).

Anonymkode: 52e83...be5

• Liker 1
Skrevet

Hvis du dør først og dere bare er samboere (ikke gifte og ikke felles barn) så arver ikke hverken han eller ungene hans deg. Dine søsken eller foreldre arver deg, med mindre du har skrevet testamente som sier noe annet.

Jeg ville lagt frem dette med ulike bidrag til fellesøkonomien for han FØR du flytter sammen med han. Dere må bli enige før dere står midt oppe i det og krangelen starter, eller du oppdager at han trodde du skulle være med og fø på ungene hans. Han skal selvsagt betale for sine egne barn, du skal ikke behøve å betale noe som helst. Det er det barnefar og barnas mor som skal dele på, ikke du. Du kan godt spandere en soft-is på dem en varm sommerdag, men du skal ikke være med og betale ferien deres eller nye klær og leker til dem.

Det er veldig viktig at dere har planene klare, og gjerne skriftlig, før dere går til skrittet å flytte sammen. Ellers kan det ende dårlig. Bruk kalkulatoren på SIFO (Statens institutt for forbruksforskning) for å se hva en mann og to barn på den alderen spiser og drikker for pr mnd, for eksempel.

Samboere MED felles barn arver hverandre. Samboere UTEN felles barn arver ikke hverandre. Så hans barn arver ikke deg. Det er dine egne slektninger som gjør. Har du ingen, må du skrive testamente og bestemme hvem som skal arve deg (det bør du gjøre uansett så lenge du ikke har barn), om det blir Foreningen For Omplassering Av Dyr, eller samboeren din.

Anonymkode: db1cb...d9c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var samboer med en mann med to barn. Han betalte såpass mye bidrag til eksen (ca 20.000 pr mnd) at han ikke hadde råd til å kjøpe bolig. Vi løste det med at jeg kjøpte huset, og han dekket større andel av mat. Alle kostnader til barna utover det dekket han. Hvis man ikke vil bidra bør man være særbo tenker jeg (som ikke er en dum ide). Det ble uansett slutt mellom oss (ikke pga økonomi).

20.000 i bidrag for to barn? 

Anonymkode: d2d40...4f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

20.000 i bidrag for to barn? 

Anonymkode: d2d40...4f1

Jepp, cirka det ja. Privat avtale... han holdt også alt av tøy og utstyr når de var på samvær. Så den kom moren godt ut av... hun fikk også huset. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.12.2020 den 18.28):

Hei

Du bør ikke bidra økonomisk for barna, nei. 

Jeg og samboer har skjev eierbrøk. Og livsforsikring på hverandre, men vi har begge barn fra før. 

Du kan jo betale det DU ville brukt i matutgifter vanligvis? Ca 3000, pluss, minus? Opprett en matkonto og et felles bankkort. 

Nei, barna hans skal ikke arve deg. Du som barnløs må vel skrive testament.

Anonymkode: adb45...df9

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Særbo er en boform jeg er stor tilhenger av 😁

Anonymkode: a15a4...cf1

Jeg også. Brent meg kraftig på å eie med en mann, aldri igjen!

Skrevet
On 12/20/2020 at 6:28 PM, AnonymBruker said:

Hei

Livsforsikring!

Anonymkode: d1027...d56

Skrevet

Vi deler likt på boutgifter. 

Jeg kjøper mat i de barnefrie ukene og mannen i ukene med barn. Har de 50/50.

Han betaler altid av utgifter til barna. Men jeg tar de med på shopping, kino og andre aktiviteter. De betaler jeg for. Drar vi alle sammen tar vi begge å betaler. 

Vi kjøper gaver hver for oss til bursdag og jul siden vi vil kjøpe forskjellige ting. 

Vi er samstemte i regler og grenser hjemme. Jeg bestemmer på lik linje med han. Det går overraskende bra 😊

Anonymkode: 1302a...068

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...