Gå til innhold

Hvis man vil jobbe med lønn, hva slags utdannelse bør man ta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne tenke meg å jobbe med utbetaling av lønn, altså på en lønnsavdeling. Synes det virker som et interessant felt, hvilke satser som gjelder, avtaler, lover og regler osv. Men jeg lurer på hvilken utdannelse som er lur å ta? Er det vanlig bachelor i økonomi og administrasjon som anbefales? Jeg er i 30-årene og har ingen erfaring eller kompetanse fra feltet, har jobbet med helt andre ting og har en annen bachelorgrad fra før som ikke er relevant.

Anonymkode: 7ba73...784

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville si en bachelor i økonomi og administrasjon, med mest mulig fag i HR og arbeidsrett.

Anonymkode: 90a42...30e

• Liker 2
Skrevet

Du må også ta fag i regnskap og skatterett hvis du vil ha helle pakken. 

Anonymkode: 90a42...30e

Skrevet

Takk for svarene, var vel litt det jeg så for meg. Er dette et område hvor det er rimelig greit å få jobb? Hører mye om at det er overflod av økonomer, men har ikke lyst til å la det stoppe meg lenger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svarene, var vel litt det jeg så for meg. Er dette et område hvor det er rimelig greit å få jobb? Hører mye om at det er overflod av økonomer, men har ikke lyst til å la det stoppe meg lenger.

Utbetaling av lønn er vel det første som kommer til å automatiseres bort...

• Liker 1
Skrevet
ajarRun skrev (2 timer siden):

Lønn er mer komplisert enn andre økonomioppgaver, eks. kunde- og leverandørregnskap. Det er verre med lønn, som krever god innsikt i særnorske lover og regler. Regnskapsjobber blir i stor grad outsourcet til lavkostland. Storstilt automatisering kommer først senere, rett og slett fordi outsourcing er billigere og enklere å gjennomføre enn automatisering.

Anonymkode: 53132...416

• Liker 4
Skrevet

Jeg jobber med lønn. Er ikke redd for å bli outsourcet med det første ettersom jeg jobber med expats fra ulike land hvor det er ulike skatteregler avhengig av hvor man kommer fra, hvor lenge man skal bli osv. 

jeg har ingen relevant grad faktisk, men har skatterett og en del etterutdanning i regnskap. Tjener ca 650k. 

Anonymkode: d800e...2f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg jobber med lønn. Er ikke redd for å bli outsourcet med det første ettersom jeg jobber med expats fra ulike land hvor det er ulike skatteregler avhengig av hvor man kommer fra, hvor lenge man skal bli osv. 

jeg har ingen relevant grad faktisk, men har skatterett og en del etterutdanning i regnskap. Tjener ca 650k. 

Anonymkode: d800e...2f5

Kan jeg spørre hva slags utdannelse du har, iom du har skatterett? Eller har du bare emner? Ser jo at man kan ta lønn og regnskap ved diverse private skoler, men er usikker på om det er nok? Jeg kunne faktisk tenke meg å jobbe i staten eller i kommunen.

Skrevet

jeg tror det beste er å ta en BA i øk.adm enten på en off.høyskole, evt BI(sistnevnte koster mye).

men så finnes det jo fagskoler som kristiania, treider og fredrikstad fagakademi. tror det er en fordel å kunne både regnskap og lønn, ift alle lover og regler som skal følges.

ser at aof har gratis fagskole innen kontorfag, der de også har regnskap.

det kommer jo an på hvor god tid du har? og hvor mye energi du vil legge i utd?

bedre å ta 3 år fulltid, enn et emne her og der, og ikke få noen jobber? men ring til skolene og snakk med de. evt en potensiell arbeidsgiver, så spør du om det holder med et kurs fra nki som lønnsmedarbeider, eller om du må ha en grad.

selv om jeg er positiv til BA, blir det mest teori og mindre praktisk læring i programmer(har tatt bedriftsøkonomi, men uten å egentlig få brukt det til noe).

der har feks treider en mer praktisk tilnærming. men skolen er ikke direkte populær. må du ta nettstudie eller kan du fysisk gå på skole?

Anonymkode: 60ed4...0bf

Skrevet

Det er mange som jobber med dette uten formell utdannelse. Men skal du ansettes i dag må du ha en bachelor som minimum. Det henger også sammen med det som sies om automatisering og lavkostland. De oppgavene som blir igjen er ikke rutinemessige og trivielle mer.

Anonymkode: 7fa84...531

Skrevet
15 hours ago, ajarRun said:

Nei, det er det ikke. Som ansvarlig for digitalisering i stor kommune, kan jeg trygt si at her hos oss er ikke automatisering av lønn engang et tema. Ei heller er det noe leverandørene våre (som Visma) markedsfører mot oss.

Anonymkode: bd9ff...f25

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er det ikke. Som ansvarlig for digitalisering i stor kommune, kan jeg trygt si at her hos oss er ikke automatisering av lønn engang et tema. Ei heller er det noe leverandørene våre (som Visma) markedsfører mot oss.

enig. det er mye å ta hensyn til ang lønn; er ikke bare å outsource noe så viktig, der man bør ha tunga i rette munnen😁

Anonymkode: 60ed4...0bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kommuner driter jo i effektivitet, det er lett når man bruker andre mennesker sine penger.

Visma er dinosaurer som DnB, 90-tallet ringte, de ville ha programvaren sin tilbake. Bare ræl hele dritten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...