Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistrives så ekstremt i jobben min, og hver eneste dag har jeg lyst til å si opp. Jeg har jobbet der i 6 år, men for 1 år siden fornyet ledelsen seg en del, og alt ble snudd på hodet. Jeg får daglig kritikk for den minste lille ting (dette gjelder ikke bare meg), blir tatt for gitt og behandlet som dritt. Det er så mye at jeg vet ikke hvor mye lenger jeg takler dette. Jeg søker aktivt ny jobb, og håper det snart skal løsne. Men spørsmålet mitt er egentlig om Nav er fullstendig firkantet når det gjelder dagpenger? Vet at om man sier opp selv så må man vente 12 uker før man får dagpenger... Noen som har noen råd å komme med her? Er så nedbrutt at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg...

Anonymkode: 01aff...84a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg mistrives så ekstremt i jobben min, og hver eneste dag har jeg lyst til å si opp. Jeg har jobbet der i 6 år, men for 1 år siden fornyet ledelsen seg en del, og alt ble snudd på hodet. Jeg får daglig kritikk for den minste lille ting (dette gjelder ikke bare meg), blir tatt for gitt og behandlet som dritt. Det er så mye at jeg vet ikke hvor mye lenger jeg takler dette. Jeg søker aktivt ny jobb, og håper det snart skal løsne. Men spørsmålet mitt er egentlig om Nav er fullstendig firkantet når det gjelder dagpenger? Vet at om man sier opp selv så må man vente 12 uker før man får dagpenger... Noen som har noen råd å komme med her? Er så nedbrutt at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg...

Hei TS. 

Jeg skjønner hva du snakker om og jeg kjenner en del mennesker som har stilt det samme spørsmålet, først og fremst til seg selv. Should I stay or should I go liksom. 

Spør deg selv: Er det lett for deg å finne noe annet? Klarer du deg selv økonomisk i flere måneder eller gjerne 1 år? 

Disse to spørsmål mener jeg er avgjørende.  

Anonymkode: 0ea0d...79c

Skrevet

Ikke si opp før du har funnet noe nytt, hold ut!

• Liker 3
Skrevet

Fornuften i meg sier jo at det er dumt å si opp før jeg har noe nytt... Samboeren min mener også det, selv om han sier at vi får det jo til å gå på et vis om jeg ikke holder ut. Det er jo ikke sånn at jeg har LYST til å gå på dagpenger, men denne jobben suger ut all livskraften min... Dette er sinnsykt tøft!

ts

Skrevet

Hvordan er mulighetene for ny jobb? 

Anonymkode: 24968...531

Skrevet

Si opp. Ofte er det sparket man trenger bak for å få seg noe nytt. 
Men det kommer selvfølgelig ann på økonomien din. Selv har jeg såpass økonomi at jeg kan gå perioder uten jobb, men forstår at dette ikke gjelder alle. 
Ellers tror jeg nav er ganske greie i disse dager. 

Anonymkode: a6e93...6e9

Skrevet

Du får IKKE dagpenger hvis du sier opp selv! 12 uker karantene på dagpenger( denne skal økes til 14 eller 15 uker, men vet ikke om det er innført) De ser absolutt ikke gjennom fingrene på dette i en tid hvor flere hundre hundre tusen står uten jobb.

Har du råd til det? Er det lett for deg å få ny jobb? Har du attraktiv utdannelse og erfaring? Hvis ja, si opp. 

Hvis nei, bli til du finner noe nytt! Og søk på alt du kommer over av interesse. Det er lettere å få en jobb når man har en jobb. 

Anonymkode: a1b98...c59

Skrevet

Jeg får bare forsette å søke aktivt på nye jobber, og nyte litt fri nå i julen. Det føles ekstra leit at jeg pleide å elske denne jobben og gledet meg faktisk til hver dag på jobb. I tillegg er det kun meg igjen der nå som har vært der så lenge, alle de kollegaene jeg kom best overens med har fått seg nye jobber/sagt opp av samme grunner som meg. For noe dritt altså, det er så frustrerende :(

ts

• Liker 2
Skrevet

Gi deg selv en deadline. For eksempel at du kan holde en måned til mens du leter etter noe nytt før du velger å si opp. Kan gi noe motivasjon til å holde ut. Hvis du fortsatt ikke har napp og fortsatt mer fighter i deg så gi deg selv en ny måned før du sier opp.

Skrevet

Hva med å ta en sykmelding på ca 1 mnd og bruke all tid på perfeksjonere cv/søknader og søke på jobber? Kan også være smart å bruke det nettverket du har. Kanskje det også kan være verdt å se etter jobb i en annen bransje eller ta vikariater bare for å komme unna den plassen du er på nå, men fortsatt være i jobb når du søker på noe du egentlig vil jobbe med.

Det er mye vanskeligere å få jobb hvis du ikke allerede er i jobb. 6 år på samme arbeidsplass og behov for nye utfordringer/spennende ting å jpbbe med er også et knallargument overfor en ny arbeidsgiver Kompetanseheving bla bla...bare å smøre på ;)

Anonymkode: 028b5...30b

• Liker 3
Skrevet

NAV er veldig firkantede på dette. Det skal mye til. Jeg er en av de som slapp karantene, men det var for det første fem år siden, og for det andre måtte jeg si opp av helsemessige årsaker (psykologiske grunner) og hadde legeerklæring på dette.

Dvs årsakene var "helsemessige", men jeg klarte ikke å ta kampen mot arbeidsgiver i det som i realiteten var en alvorlig mobbesak. Arbeidsgiver tvang meg til å si opp. Mobbingen var det som utløste det psykologiske, men ikke engang fastlegen har hele bildet her. 

Jeg vil ikke anbefale å si opp før du har noe annet å gå til. Blir du faktisk syk av jobben er det jo aktuelt å bli sykemeldt, men alle andre alternativer er bedre enn å si opp først. Den som er i jobb er alltid en mye mer aktuell kandidat enn den som er ledig. 

Anonymkode: a3d52...b54

• Liker 2
Skrevet

Den 12 ukers karensen man får skal økes til 18 uker fra 1 januar 2021, så ikke si opp. Og dette er de ganske firkantet på.

Hvis det er helsemessige årsaker som er grunnen til at du sier opp så kan du slippe karens. 

Anonymkode: 4f151...bfd

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hva med å ta en sykmelding på ca 1 mnd og bruke all tid på perfeksjonere cv/søknader og søke på jobber? Kan også være smart å bruke det nettverket du har. Kanskje det også kan være verdt å se etter jobb i en annen bransje eller ta vikariater bare for å komme unna den plassen du er på nå, men fortsatt være i jobb når du søker på noe du egentlig vil jobbe med.

Det er mye vanskeligere å få jobb hvis du ikke allerede er i jobb. 6 år på samme arbeidsplass og behov for nye utfordringer/spennende ting å jpbbe med er også et knallargument overfor en ny arbeidsgiver Kompetanseheving bla bla...bare å smøre på ;)

Anonymkode: 028b5...30b

Fordi sykemelding er No du kan bestille 🤦🏼‍♀️ rart enkelt syke blir mistrod.. 

Anonymkode: 8084a...464

• Liker 3
Skrevet

Det sitter langt inne for meg å sykemelde meg når jeg ikke er syk. Vil ikke juge for legen min heller. Jeg stiller opp på jobb fordi jeg har høy arbeidsmoral, men det tærer mer og mer på for hver dag som går. Tusen takk for mange gode ord og råd her inne, KG er faktisk gull verdt iblant! Håper på ny jobb på nyåret, så får jeg bare bite tennene sammen litt til. 

ts

• Liker 2
Skrevet

Som om jeg skulle skrevet det selv. Men venter heller på at sjefen skal slutte. Noe av det første h*n sa den første uken da h*n begynte, var at h*n egentlig ville være sjef i en annen bransje.....

Anonymkode: 8b3b9...74a

Skrevet

Det er heftig mange søkere på nye jobber nå pga korona så ikke si opp før du har landet ny jobb. Værste nye arbeidsgivere vet er sykemeldte/arbeidsledige. De vil alltid velge folk med jobb før de som ikke har uansett!

Skrevet

Jeg tror det er mulig med 3 mnd sykmelding når du sier opp fordi du ikke klarer jobben av helsemessige årsaker.

Skrevet

Du må gjøre noe med det, har du snakket med arbeidsgiver? Eller fastlege?

Nå i dag har jeg lav terskel for å si opp en jobb, orker ikke dritt lenger. 2 ganger har jeg avsluttet på dagen, ene gangen slapp jeg karantenen hos NAV pga jeg ble trakkasert og mobbet. Er viktig å dokumentere ting, om du får e-post/sms etc med trussler. Ta opp lydopptak om noen pleier trakkasere og mobbe deg.

Ikke la deg pelle på nesa, ikke godta NOE!!

Jeg står heller utenfor arbeidslivet enn å ha det dårlig der. 

Anonymkode: 8104b...17f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...