AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #1 Skrevet 20. desember 2020 Har en rar situasjon på g som jeg er usikker på hva og om jeg skal gjøre noe.. Vi er et trekløver-ish. Hadde lagt ut en snap forrige helg som A reagerte på (tror hun tolket det som noe kryptisk). Da begynte hun å sende passivaggressive snapper, sånn sur med masse smileys. Det gjorde hun dagen etter også. Da tok jeg det opp. Vi snakket om det, og ble enige om at kommunikasjon er viktig, så jeg tenkte at det løste seg. Så dagen etter var trekløveret på kafé. Kunne ikke være så lenge pga at jeg må hente i bhg. Dagen etter skulle vi møtes hos B. Sendte snap til A og spurte om vi skulle dra sammen, noe som vi hadde snakket om at vi kanskje skulle gjøre. Så tenkte jeg at jeg må ringe siden jeg var litt sent ute. Fikk ikke noe svar. Skulle sende snap på felleschatten vår, og spurte om A er hos B allerede. Så ser jeg at A har forlatt samtalen. B svarte og sa at A er der allerede. Sa at jeg kommer da. Men når jeg kommer, har A akkurat dratt. B sier at A hadde bare sagt at hun hadde forlatt gruppa og ikke noe mer, men at hun ikke tok det så tungt. Siden har jeg ikke hørt noe. Først av alt; hvorfor driver folk med sånt? Passivaggressiv, og utrolig barnslig. Har ikke orket å ta kontakt, men burde jeg? Eller er det å belønne drama? Anonymkode: 465db...a4a 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #2 Skrevet 20. desember 2020 Altså, herregud. Dette hadde jeg rett og slett ikke giddet å forholde meg til. Bare ignorer henne og problemet, og hvis hun tar kontakt så kan du jo ta det derfra og si at sånn oppførsel gidder du ikke flere ganger. Anonymkode: 54c5a...599 11
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #3 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 20.12.2020 den 14.14): Altså, herregud. Dette hadde jeg rett og slett ikke giddet å forholde meg til. Bare ignorer henne og problemet, og hvis hun tar kontakt så kan du jo ta det derfra og si at sånn oppførsel gidder du ikke flere ganger. Anonymkode: 54c5a...599 Kjenner at jeg føler meg ganske ferdig. er vel best å bare let it go... Anonymkode: 465db...a4a 6
Hippogriff Skrevet 21. desember 2020 #4 Skrevet 21. desember 2020 Hvis folk reagerer på noe så må de jo kunne si ifra. Livet er fort kort for slikt drama. Vil hun ikke kommunisere som et voksent menneske kan det vel være vanskelig å omvende henne, dessverre. Selv pleier jeg å gjøre meg temmelig dum og late som ingen ting, opptrer helt som vanlig til de begynner å oppføre seg normalt igjen. Det er en form for manipulasjon og det er ingen grunn til å akseptere det. 6
Rant Skrevet 21. desember 2020 #5 Skrevet 21. desember 2020 Hva la du ut på fellessnappen? Hva trigget henne? Det er jo helt tydelig at hun er fornærmet/såret. Men hvorfor tro? 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #6 Skrevet 21. desember 2020 Rant skrev (3 minutter siden): Hva la du ut på fellessnappen? Hva trigget henne? Det er jo helt tydelig at hun er fornærmet/såret. Men hvorfor tro? Tenker også at hva som sto i den snappen, og hvorfor hun tolket det kryptisk, har betydning. Anonymkode: 19aa3...64f 1
Rant Skrevet 21. desember 2020 #7 Skrevet 21. desember 2020 Hippogriff skrev (8 minutter siden): Hvis folk reagerer på noe så må de jo kunne si ifra. Livet er fort kort for slikt drama. Vil hun ikke kommunisere som et voksent menneske kan det vel være vanskelig å omvende henne, dessverre. Selv pleier jeg å gjøre meg temmelig dum og late som ingen ting, opptrer helt som vanlig til de begynner å oppføre seg normalt igjen. Det er en form for manipulasjon og det er ingen grunn til å akseptere det. Eller man kan være direkte å si "Hallo, jeg skjønner at det er noe som plager deg - fortell meg hva som er problemet, jeg orker ikke sånn passiv aggresjon". Og om det har oppstått en misforståelse så får man rettet på det. Dette er ikke nødvendigvis manipulasjon, men en person som ikke klarer å åpne seg - og bærer alt innvendig. Hva vet vi om hun hadde rett til å føle seg såret? Kanskje hun har det? Kanskje ikke. Jeg hadde ønsket å vite hva som var problemet, slik at vi kunne gått videre. 3
Hippogriff Skrevet 21. desember 2020 #8 Skrevet 21. desember 2020 Det er et poeng det @Rant, men om man for sitt bare liv ikke greier å forstå hva man kan ha gjort galt uansett hvor mye man analyserer og tenker, så tyder vel det på at det ikke kan være så himla ille. Og jeg er enig i at silent treatment ikke nødvendigvis alltid er bevisst manipulasjon, men det er like uhensiktsmessig som kommunikasjonsform og like håpløst for den som utsettes for det uavhengig av hvor bevisst det er fra den som utfører det. Men ja, du har et poeng og alt ville vært enklere hvis folk bare kunne snakket voksent sammen. 3
Hippogriff Skrevet 21. desember 2020 #9 Skrevet 21. desember 2020 ( @RantInnrømmelse: Jeg er vant til at silent treatment kan iverksettes av helt hårreisende årsaker. Flere ganger blitt utsatt for det fordi man er sur på noe mine søsken, min mann, en av mine foreldre eller andre har gjort. Da er det lite håp om fornuftig dialog, og bare å vente til det går over. Mine råd er nok veldig preget av at jeg er blitt fullstendig allergisk mot denne «kommunikasjonsformen») 1
Rant Skrevet 21. desember 2020 #10 Skrevet 21. desember 2020 @Hippogriff Man kan ikke basere alt på sine egne indre følelser. Folk kan reagere på ting man selv aldri har tenkt over. Det ser man jo til og med på forumet her. En uskyldig kommentar kan bli blåst opp til noe vanvittig stort - og det er ikke måte på hvor fæl man er. Jeg synes man bør spørre vedkommende hva som er galt - og om personen unngår å svare og later som ingenting, så er det best å ignorere. Snakk alltid sammen først og fremst. Er man gode venner så er det ikke vanskelig å skyve stoltheten til side å være den voksne. Om begge skal ignorere hverandre så er det rett og slett barnslig. Og man vil aldri kunne løse opp i misforståelser. Misforståelser skjer ofte. I hvert fall igjennom tekst og bilde. Men silent treatment er ikke det samme som passiv aggresjon. Det er form for passiv aggresjon, men ikke det samme. TSs venninne hadde jo svart på meldingene, altså ikke ignorert henne - men hun ble vel lei da TS ikke tok hintet. Hun ønsket vel å få et direkte spørsmål - noe hun ikke fikk. Og hun var for stolt eller lukket til å selv fortelle hva som var problemet. Total kræsj i kommunikasjon.
Hippogriff Skrevet 21. desember 2020 #11 Skrevet 21. desember 2020 @RantJa, folk kan reagere på ting man aldri har tenkt over. Det må vel bety at det fins flere tolkninger av den tingen. Og da syns jeg egentlig alle bør ha som generell leveregel å tolke ting i beste mening fram til det er reell grunn til det motsatte. Man kan ikke forvente at andre er tankelesere og gjette seg til hvorfor man er fornærmet. For øvrig enig i at dette er total krasj i kommunikasjon. Når nå venninnen ikke greier å formidle problemet så kan selvfølgelig ts være den voksne og spørre. Så må det veies opp mot hvorvidt man orker å etablere de rollene i vennskapet da. Så vet jeg ikke i hvilken grad dette er et hyppig problem i det virkelige liv. På forumet får vi vel de mest spesielle casene. Min erfaring fra den virkelige verden er nå at folk stort sett er fornuftige og løsningsorienterte. Så om en sånn situasjon hadde oppstått i noen av mine vennskap ville jeg kanskje lagt inn innsatsen i å svelge stoltheten og spørre, for de jeg omgås er fornuftige folk som ville svart ordentlig. Men jeg syns jo det virker såpass sært av venninnen til ts at det blir litt grenser for hva man skal gidde å legge i det. Det er grenser for hvor mange nære vennskap man rekker å pleie i livet, så det kan jo være greit å ikke prioritere drama. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #12 Skrevet 21. desember 2020 Hippogriff skrev (2 timer siden): Hvis folk reagerer på noe så må de jo kunne si ifra. Livet er fort kort for slikt drama. Vil hun ikke kommunisere som et voksent menneske kan det vel være vanskelig å omvende henne, dessverre. Selv pleier jeg å gjøre meg temmelig dum og late som ingen ting, opptrer helt som vanlig til de begynner å oppføre seg normalt igjen. Det er en form for manipulasjon og det er ingen grunn til å akseptere det. Juupp.. Rant skrev (2 timer siden): Hva la du ut på fellessnappen? Hva trigget henne? Det er jo helt tydelig at hun er fornærmet/såret. Men hvorfor tro? Var bare typ «Deilig med en rolig morgenstund I ro og mak». Vi hadde vært ute på middag kvelden før, men siden jeg har barn, så har jeg ikke hatt en eneste morgen for meg selv på fire år 😅 men etter det begynte hun å komme med helt saiko meldinger der hun ymtet om at jeg helst ville være alene. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenker også at hva som sto i den snappen, og hvorfor hun tolket det kryptisk, har betydning. Anonymkode: 19aa3...64f Rant skrev (1 time siden): @Hippogriff Man kan ikke basere alt på sine egne indre følelser. Folk kan reagere på ting man selv aldri har tenkt over. Det ser man jo til og med på forumet her. En uskyldig kommentar kan bli blåst opp til noe vanvittig stort - og det er ikke måte på hvor fæl man er. Jeg synes man bør spørre vedkommende hva som er galt - og om personen unngår å svare og later som ingenting, så er det best å ignorere. Snakk alltid sammen først og fremst. Er man gode venner så er det ikke vanskelig å skyve stoltheten til side å være den voksne. Om begge skal ignorere hverandre så er det rett og slett barnslig. Og man vil aldri kunne løse opp i misforståelser. Misforståelser skjer ofte. I hvert fall igjennom tekst og bilde. Men silent treatment er ikke det samme som passiv aggresjon. Det er form for passiv aggresjon, men ikke det samme. TSs venninne hadde jo svart på meldingene, altså ikke ignorert henne - men hun ble vel lei da TS ikke tok hintet. Hun ønsket vel å få et direkte spørsmål - noe hun ikke fikk. Og hun var for stolt eller lukket til å selv fortelle hva som var problemet. Total kræsj i kommunikasjon. Skjønner det bare ikke.. Prøvde å foreslå at vi skulle snakke sammen (fikk enda en sur melding), men ikke fått svar ennå). Anonymkode: 465db...a4a 1
Rant Skrevet 21. desember 2020 #13 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Juupp.. Var bare typ «Deilig med en rolig morgenstund I ro og mak». Vi hadde vært ute på middag kvelden før, men siden jeg har barn, så har jeg ikke hatt en eneste morgen for meg selv på fire år 😅 men etter det begynte hun å komme med helt saiko meldinger der hun ymtet om at jeg helst ville være alene. Skjønner det bare ikke.. Prøvde å foreslå at vi skulle snakke sammen (fikk enda en sur melding), men ikke fått svar ennå). Anonymkode: 465db...a4a Ute på middag du og venninne B eller dere tre? Eller du og partner? Så merkelig oppførsel. Hadde hun bursdag, og du har glemt det? Kommer faktisk ikke på noe ved den snappen som er triggende... annet enn muligens... Klager hun over at hun er mye ensom? Er hun singel? Kan hun ha følt på at du ønsker å være alene, men har mulighet til å sosialisere, men hun har ingen rundt seg - og føler det er sårt å være alene? Dårlig av henne å ikke fortelle deg hva som er galt. Og du har spurt? smh... Du må nok bare prøve å overse det - inntil hun kommer på bedre tanker. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #14 Skrevet 21. desember 2020 Dette er en lidelse som de som mangler språk og kommikasjonsevne bruker når det skal forsøke å utrykke seg . Og det ligger en stor fornærmelse bak som bare MÅ demonstreres for alt det er verdt. Den effektive kuren som hjelper begge parter er rett å slett å la det gå , og en bytter ut den personen med et annet menneske som har et normalt reaksjonsmønster 🤗 Anonymkode: 90a8f...751 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #15 Skrevet 21. desember 2020 Rant skrev (10 minutter siden): Ute på middag du og venninne B eller dere tre? Eller du og partner? Så merkelig oppførsel. Hadde hun bursdag, og du har glemt det? Kommer faktisk ikke på noe ved den snappen som er triggende... annet enn muligens... Klager hun over at hun er mye ensom? Er hun singel? Kan hun ha følt på at du ønsker å være alene, men har mulighet til å sosialisere, men hun har ingen rundt seg - og føler det er sårt å være alene? Dårlig av henne å ikke fortelle deg hva som er galt. Og du har spurt? smh... Du må nok bare prøve å overse det - inntil hun kommer på bedre tanker. Jeg, hun og andre venninnen vår 😅 Nei, husker bursdagen hennes, hehe. Neei, hun gjør ikke det. Tvertimot. Hun sier alltid at det er deilig å komme hjem og være alene hjemme etter å ha vært på jobb. Hun er i avstandsforhold. Spurte den dagen, men fikk ikke et klart svar. Sa faktisk at det er bedre å si det istedenfor å være pssivaggressiv, men da sa hun bare at jeg også bruker å være det 🤔 Kanskje hun går gjennom noe, I dont know. Anonymkode: 465db...a4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå