Gå til innhold

Hvorfor er modereringen så tilfeldig?

trønder

Anbefalte innlegg

Det er vanskelig å bli klok på modereringen her på KG. Tråden "PCR testen er ubrukelig." ble i følge @Edie slettet på grunn av at den brøt med regelen: 

* Tråder og innlegg som består kun av en lenke eller et bilde kan bli slettet. Innlegget skal kunne stå på egne bein også uten lenke.

Tråden "Er det noen som holder på å våkne? Får da tro det." fikk derimot stå til tross for gjentatte rapporteringer. Den brøt med følgende regler:

* Tråder og innlegg som består kun av en lenke eller et bilde kan bli slettet. Innlegget skal kunne stå på egne bein også uten lenke.

* Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. 

Kan dere si noe om hvilke vurderinger som ligger bak denne forskjellsbehandlingen? Er det slik at moderators personlige meninger om temaet trumfer regelverket?

Endret av trønder
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Moderatorteamet modererer etter regelverket og ikke personlige meninger.

Rapporter på tråden du sikter til ble behandlet under ett døgn etter første rapport. Moderatorteamet har dessverre begrenset kapasitet. Man kan ikke regne med at rapporter blir behandlet umiddelbart. Vi etterstreber å rydde innen 24 timer, men det kan ta lengre tid. Hvis regelbrudd fortsatt står 48 timer etter første rapportering så anbefaler vi å rapportere på nytt.

TS i den aktuelle tråden har også endret sitt HI slik at det ikke består av kun lenke lenger. 

Angående trådtittel viser jeg til det fulle regelpunktet, der du bare har kopiert ut en del av det:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler kan stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Tittelen består av mer enn bare "Hjelp" eller liknende og i informasjon sammen med underforum tråden ligger i har moderatorteamet vurdert at trådtittel er ok i henhold til regelverket. Regelpunkter som har kan i formuleringen betyr at innlegg vurderes ut ifra situasjonen.

Edie, adm.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Edie said:

TS i den aktuelle tråden har også endret sitt HI slik at det ikke består av kun lenke lenger. 

TS i den aktuelle tråden har åpenbart blitt oppfordret til det siden hun først over 24 timer etter at hun opprettet tråden legger til en tynn setning, og skriver at hun gjør det fordi det ble litt pes. Vanskelig å tolke det på noen annen måte enn at moderator ønsket at denne tråden skulle bestå.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (4 timer siden):

TS i den aktuelle tråden har åpenbart blitt oppfordret til det siden hun først over 24 timer etter at hun opprettet tråden legger til en tynn setning, og skriver at hun gjør det fordi det ble litt pes. Vanskelig å tolke det på noen annen måte enn at moderator ønsket at denne tråden skulle bestå.

Hei,

Jeg kan kanskje legge igjen en kommentar siden det var jeg som modererte nevnte tråd. Som Edie skriver så var HI endret og på det tidspunktet jeg behandlet rapporten bestod ikke HI lenger av et regelbrudd.

Dessverre har ingen hatt mulighet til å se på rapportene som lå på denne tråden før en stund etter at den ble rapportert inn. Slik blir det dessverre noen ganger.

Jeg har ikke noe spesielt ønske om å la akkurat den tråden få stå, men når HI ikke lenger består av et regelbrudd så er det ikke et grunnlag for å fjerne tråden lenger.

Elaine Marley, mod.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Elaine Marley said:

Hei,

Jeg kan kanskje legge igjen en kommentar siden det var jeg som modererte nevnte tråd. Som Edie skriver så var HI endret og på det tidspunktet jeg behandlet rapporten bestod ikke HI lenger av et regelbrudd.

Dessverre har ingen hatt mulighet til å se på rapportene som lå på denne tråden før en stund etter at den ble rapportert inn. Slik blir det dessverre noen ganger.

Jeg har ikke noe spesielt ønske om å la akkurat den tråden få stå, men når HI ikke lenger består av et regelbrudd så er det ikke et grunnlag for å fjerne tråden lenger.

Elaine Marley, mod.

Dette er jævlig tynt.

Samtidig som dere kommer med slike pinlige unnskyldninger, fjerner dere godt kvalitetssikret materiale som underminerer livsfarlige konspirasjonsteorier "en masse." Dere har ganske mye å bevise om jeg ikke skal fortsette å tro på at dere har en skjev og partsspesifikk meoderering med sympati for udokumentert og farlig propaganda. Det er forøvrig jævlig mye antivaksinepropaganda i coronaforumet nå, men dere gjør jo faen ingen ting.

Det begynner å bli en stund siden jeg fikk min advarsel, og jeg har fortsatt ikke fått noe svar på når jeg har vært usaklig, eller hvorfor det skal regnes som et personangrep når jeg med gode faglige begrunnelser forteller noen at de ikke vet hva de snakker om etter at jeg har tilbakevist påstandene deres en fantasillion ganger. SKal jeg tolke det som en stilltiende retrett? Da kan dere gjerne fjerne den tåpeige advarselen også. Eller så får dere hive meg ut. Kan dere ikke stå for den linjen dere har valgt?

Skal dere begynne å ta samfunnsansvaret dere alvorlig snart? Hvor mange liv skal settes i fare før dere skjønner hva dere driver med?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hvorfor ble tråden Tiffany Dover og familien etter vaksinen først flyttet til Rampelyset for å deretter slettes etter en halv dag? Regelbruddene var der fra starten og de var ikke moderert bort da tråden ble flyttet. Tråden burde blitt stengt med en gang, ikke flyttet. 

Endret av trønder
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trønder skrev (1 time siden):

Hvorfor ble tråden Tiffany Dover og familien etter vaksinen først flyttet til Rampelyset for å deretter slettes etter en halv dag? Regelbruddene var der fra starten og de var ikke moderert bort da tråden ble flyttet. Tråden burde blitt stengt med en gang, ikke flyttet. 

Det er jo interessant i seg selv, for på Rampelyset vurderes og modereres tråden av egne admins, som kun modererer der.  Deres vurdering av hvordan KGs regelverk skal håndheves har åpenbart da skilt seg fra vurderingen til moderatorene i koronaforumet - selv om det etter sigende modereres identisk etter samme regelverk.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, 2ro said:

Jeg er i allefall glad den er slettet. Det er det etiske å gjøre siden hun har bedt om privatliv. 

Helt enig i det, men jeg brukte tråden som et eksempel på hvordan moderering foregår etter innfallsmetoden eller hva som passer den aktuelle moderators personlige meninger - i stedet for etter regelverket.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (9 timer siden):

Hei.

Den aktuelle tråden ble flyttet til Rampelyset da den ikke omhandlet sak, men om en person i media. Videre vurdering ble overlatt til moderatorteamet på Rampelyset.

Edie, adm.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...