Gå til innhold

Grenseløst barn? ADHD? Trenger råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Trenger sårt råd. Jeg er mamma til ei jente på 6 år som jeg sliter med å forstå. Hun er et veldig aktivt barn. Flink til å leke og har masse fantasi og energi. Men hun gir oss masse hodebry. Hun er et veldig klønete barn, som ofte knuser glass, søler, ødelegger ting. Hun kan ikke sitte i ro med maling eller tusj uten å få maling på møbler, vegg eller seg selv. Mannen blir ofte sint og kjefter når hun ødelegger eller søler. Han mener at jeg kjefter for lite, at datteren vår ikke får konsekvenser nok. Jeg mener at det er tullete å bli så sint når hun knuser et glass og søler, for det er jo ikke noe hun gjør med vilje. Men hun er ustyrlig. Kan ikke sitte stille. Er som en mark på stolen. Står opp og går rundt 10-15 ganger hver gang vi spiser ved bordet. Får tilsnakk, setter seg ned igjen og vips så er hun under bordet, over bordet eller løper rundt. Hun kan ikke sitte stille. Hun er ofte hyperaktiv. Kan sitte å se på barne-TV, men da opp ned i sofaen eller mens hun henger over ett eller annet. Storesøsteren som er to år eldre er helt motsatt. Vi har hatt den samme oppdragelsen på de begge og begge har faste rutiner på mat, lekser, leggetid osv. Men seksåringen blir bare verre og verre. Mannen mener vi er for lite strenge med henne. Hun spør ofte om å få noe, og får hun nei til svar, tar hun likevel når vi ikke ser. Hun stjeler fra venner (tar fine små ting, som hun sier) har tatt ting i butikker). Hun viser liten tegn til anger. Ler ofte usikkert når hun får tilsnakk og tar til slutt til tårene. I går fikk vi nok da hun hadde pakket opp to LOL surprise som var gaver til julaften. Hun har dårlig impulskontroll, virker som hun ikke tenker over hva hun gjør før det er for sent. Hun er et mareritt å få av gårde til skolen på morgenen, og blir distrahert av leker eller noe hun skal/vil gjøre hele tiden. Så ting tar veldig lang tid. Leggetid er svært slitsomt. Hun strever med å falle til ro. Vi hører at hun ruller rundt i sengen og maser i lange tider. Og hun kommer ned 8-10 ganger før hun godtar at nå er det nok. Hun bruker ofte sjarm og klovner seg til hvis hun får tilsnakk. Søsteren til mannen min er helt lik. Hun er voksen men har alltid oppført seg både svært spontant og lite gjennomtenkt i de fleste valg. Hun har alltid blitt hakket mye på, der i familien, så jeg er veldig redd for at vår jente skal vokse opp med dårlig selvfølelse for at hun er så annerledes, «rar», «slitsom», «hyperaktiv» osv. Det skal nevnes at hun er veldig flink på skolen, men står mer enn hun sitter sier læreren. 

Så hva kan vi gjøre for å hjelpe barnet vårt? Hvordan takle alt dette hun finner på? Vil jo ikke kjefte på henne hele tiden, men det er så vanskelig når hun finner på noe dumt hver dag. Tar i mot tips med stor takk! 

Endret av ane_luise87
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Rutine, rutine, rutine. Og vær konsekvente. Men dette høre det jo ut som at dere gjør og er allerede. 

Jeg jobber som lærer og mitt «educated guess» basert på det du skriver er at hun kanskje kan ha ADHD. Det trenger slett ikke å stemme, men BUP vil jo kunne finne ut av det. Du får henvisning dit fra fastlegen din. Be om å få en pedagogisk rapport fra læreren som du kan legge ved søknaden. (Det hjelper ofte, så den ikke blir avvist av BUP.)

Dette skal gå bra. Hun er sikkert en herlig og flott jente, men det er nok slitsomt for henne å ha så mye «lopper»😅

Lykke til☀️

Anonymkode: 60de9...06b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei:)

Rutine, rutine, rutine. Og vær konsekvente. Men dette høre det jo ut som at dere gjør og er allerede. 

Jeg jobber som lærer og mitt «educated guess» basert på det du skriver er at hun kanskje kan ha ADHD. Det trenger slett ikke å stemme, men BUP vil jo kunne finne ut av det. Du får henvisning dit fra fastlegen din. Be om å få en pedagogisk rapport fra læreren som du kan legge ved søknaden. (Det hjelper ofte, så den ikke blir avvist av BUP.)

Dette skal gå bra. Hun er sikkert en herlig og flott jente, men det er nok slitsomt for henne å ha så mye «lopper»😅

Lykke til☀️

Takk for svar! Ja, vi lurer også på om hun har ADHD. Men kjenner så lite til hvordan ADHD er hos jenter. Vi prøver alt vi kan å ha rutiner og gi konsekvenser, men synes det er vanskelig og trist hvis det skal bli konsekvenser og tilsnakk omtrent hele tiden. Har du erfaring med jenter som har ADHD? Kjenner bare til gutter som oppfører seg som hun gjør. Er det andre foreldre her som kjenner seg igjen i det jeg beskriver? 

Skrevet

Hei,

Mitt barn har adhd med konsentrasjons problemer. Vi fikk utredning gjennom ppt, og får foreldrekurs, tilpasninger på skole. Det er viktig at familie også får lære hvordan de skal forholde seg til barnet og det hun finner på, ikke sammenligne henne. Noen gæmliser trenger skikkelig god hjelp der.

Anonymkode: 00741...9e5

Skrevet
37 minutter siden, ane_luise87 said:

Takk for svar! Ja, vi lurer også på om hun har ADHD. Men kjenner så lite til hvordan ADHD er hos jenter. Vi prøver alt vi kan å ha rutiner og gi konsekvenser, men synes det er vanskelig og trist hvis det skal bli konsekvenser og tilsnakk omtrent hele tiden. Har du erfaring med jenter som har ADHD? Kjenner bare til gutter som oppfører seg som hun gjør. Er det andre foreldre her som kjenner seg igjen i det jeg beskriver? 

Hei igjen.

har møtte flere jenter med ADHD og noen av dem oppfører seg slik din datter gjør. At dette er en «guttegreie» stemmer ikke alltid. Enkelte har ADD, uten hyperaktiviteten, men det høres det ikke ut som din datter har. Jeg ville forhørt meg med skolen. De kan ta opp hennes sak i skolens ressursteam. Der sitter ledelsen, helsesøster, ppt og sosiallærer. Lærerne melder saker til dem. Ønsker dere at BUP involveres så må det gå gjennom fastlegen, men skolen kan sende med info i form av ped.rapport som jeg nevnte tidligere.

Jeg tenker denne jenta er heldig som har foreldre som ønsker å finne ut hvordan å hjelpe henne best. Det er vanskelig å være forelder i blant. Det er det jo for alle. Jeg er selv mamma til barn i barneskolealder og forstår frustrasjonen deres.

☀️☀️☀️

• Liker 1
Skrevet

En liten ting til. Konsekvenser er jo greit, men for de barna som strever med impulskontrollen så blir det så mye negativt. Fokuser på det hun er god til og det som hun får til. Velter hun noe fordi hun er uvøren så er det i uhell og det trenger ingen konsekvens. Om hun gjør stygge og slemme ting med vilje ville jeg stanset henne. Avtal på forhånd hvilke konsekvenser hun kan få. Hun kan være med å velge disse selv om du har overskudd til det. Miste skjerm eller favorittleken en tid for eksempel. Det har funket bra med mine barn i alle fall😅 

Positive tilbakemeldinger bør også være av en slik art at hun får vite hva som var bra. «Du er flink» er mindre virkningsfullt enn «du er jammen god som husker å henge opp jakka di og sette skoene på plass.»

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

En liten ting til. Konsekvenser er jo greit, men for de barna som strever med impulskontrollen så blir det så mye negativt. Fokuser på det hun er god til og det som hun får til. Velter hun noe fordi hun er uvøren så er det i uhell og det trenger ingen konsekvens. Om hun gjør stygge og slemme ting med vilje ville jeg stanset henne. Avtal på forhånd hvilke konsekvenser hun kan få. Hun kan være med å velge disse selv om du har overskudd til det. Miste skjerm eller favorittleken en tid for eksempel. Det har funket bra med mine barn i alle fall😅 

Positive tilbakemeldinger bør også være av en slik art at hun får vite hva som var bra. «Du er flink» er mindre virkningsfullt enn «du er jammen god som husker å henge opp jakka di og sette skoene på plass.»

Tusen takk for gode tips! Det skal jeg ta med meg. Fokusere på det positive hun gjør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hei,

Mitt barn har adhd med konsentrasjons problemer. Vi fikk utredning gjennom ppt, og får foreldrekurs, tilpasninger på skole. Det er viktig at familie også får lære hvordan de skal forholde seg til barnet og det hun finner på, ikke sammenligne henne. Noen gæmliser trenger skikkelig god hjelp der.

Anonymkode: 00741...9e5

Takk for svar! Har du noen tips å komme med? 

Skrevet

Dette høres uten tvil ut som ADHD, du er veldig god på å beskrive hverdagen ved å dra opp konkrete eksempler og flere forskjellige situasjoner som er utfordrende for dere, barnet og alle sammen. En samtale med fastlegen hvor du legger frem følgende vil nok sende dere i riktig retning fort, men en kommentar/dokument fra lærere etc er nok fint å ha med. Har barnehagen sagt noe på oppførselen? Jeg jobber i en barnehage med flere barn på samme avdeling med atferdsproblemer av varierende grad, og enkelte (gutter som jenter) er veldig lik det du beskriver her. Jeg håper de får hjelp før de starter på skolen slik at de skal få den hjelpen de trenger fra starten av. Jeg håper datteren din også blir sett og at dette blir tatt tak i tidlig slik at hun ikke faller litt utenfor som sin tante ❤️

Anonymkode: ad1b6...022

• Liker 1
Skrevet

Minner om adhd. Har dere vurdert å kutte ut melk- og sukkervarer? Eventuelt prøve lavkarbo? Forskning viser at barn med adhd som går på lavkarbo, viser en ekstrem forbedring. Det er ingen tvil om at nåtidens kosthold med mye tilsetningsstoffer og usunne matvaner har en innvirkning på diverse sykdommer og allergier.

Anonymkode: 0ef9c...990

Skrevet
ane_luise87 skrev (2 timer siden):

Har en jente på 10 år med ADHD, og ja, hun er som din. I tillegg er hun sjefete og roter seg opp i en del konflikter. 

Skrevet

Har du lest om 6-åringen? Kjenner du igjen noe der når du leser om det?

Anonymkode: 97863...fb8

Skrevet

Les om barn i 6 års alder, de er ekstremt klønete i den alderen. 
google utvikling på barn. 
snakk med lærer om de merker noe. De kan kople på ppt for observasjoner og tester. 
ellers må du ha rutiner, forutsigbarhet, nok ro, balanse i aktiviteter, nok søvn, regelmessig mat, stabilitet. Dette må ligge i bunnen 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
ane_luise87 skrev (5 timer siden):

Jeg ville startet med å gå sammen med bhg/skole og fått en utredning av ppt.

Om ungen har ADHD så vil du gå hjelp, veiledning, støttepedagod, hjelpemidler, avlasting etc. 

Det er bare fordeler å få hjelp. 

Skrevet

Hvis hun er klønete. kan det også være en idé å ta henne til optiker for å sjekke synet. Men høres ut som hun har litt mye lopper i blodet som motarbeider henne.

Anonymkode: 1a137...d42

Skrevet

Dette er akkurat som å lese om jenta mi, bare at min ikke har like mye motorisk uro. 8 år.

Vi ble først henvist til BUP gjennom fastlege, men fikk avslag. Så henviste skolen til PPT, som igjen henviste til BUP etter å ha gjort egne undersøkelser. Da fikk vi komme inn.

Anonymkode: 56914...ef3

Skrevet

Jeg ville startet med å kontakte skolen, som igjen henviser til PPT. Når du har fått observasjoner/ped. rapport kan det henvises til BUP. BUP ønsker at det blir gjort en grundig vurdering av barnet før de henvises dit. 

Jeg har en 9 år gammel jente som nettopp har fått Adhd diagnose. Vi fikk hjelp av barne-og familiehjelpen til denne prosessen. Barne-og familiehjelpen er et lavterskel tilbud for familier, foreldre tar selv kontakt for hjelp. Anbefales om det finnes noe sånt der dere bor. De var en enorm støtte for oss hele veien. Vi måtte ta noen "kamper" med skole og PPT for å bli hørt. 

Lykke til❤️

Anonymkode: 70799...7e9

Skrevet

Høres prikk lik ut som min på 7 og vi står i kø på ppt for vurdering og vi går jevnlig til abup, skal snart presse på utredning i forhold til adhd. For jeg er ganske sikker. Holder selv på å bli utredet for adhd og har fått en midlertidig diagnose på det mens jeg er under utprøving av medisiner. Har alltid følt meg "rar" og "stressa".. Nå vet jeg jo grunnen 😅

Adhdnorge.no har egne sider og hefter om jenter som har adhd. Barn har jo ulike grader av adhd uavhengig om de er jenter eller gutter. 

Anonymkode: 9ff9c...dd8

Skrevet

Ei veninne har en datter som passer beskrivelsen din veldig godt. Hun er året eldre og har vært sånn hele livet. Hun har nå egen assistent på skolen som følger henne opp i timene, da konsentrasjonen er ikke eksisterende. De venter på utredning fra BUP/PPT.

Anonymkode: 468bd...8a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...