Gå til innhold

Hvorfor er det kronisk mangel på sykepleiere, mens det aldri er mangel på advokater og aksjemeglere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste vil si lønn. 

Noe som må bety at vi ikke betaler nok får våre helsetjenester. Dersom vi privatiserer helsetjenesten slik de har i USA vil markedet bestemme pris og lønninger. Det blir dyrere, men man må betale det det faktisk koster slik vi gjør med advokattjenester og meglertjenester. Det hjelper lite med billige helsetjenester hvis tilbudet ikke finnes fordi vi er for gjerrige til å betale det det koster.

Anonymkode: 6e89f...121

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor utdannes det ikke flere leger og sykepleiere ???

Anonymkode: 17e87...37d

• Liker 1
Skrevet

For det første tjener ikke sykepleiere så dårlig som de skal ha det til. De som er misfornøyd skriker høyt og får medieoppslag, men de fleste syntes ikke lønnen er så ille. 

Personlig kunne jeg aldri vært sykepleier. Selv med millionlønn ville jeg ikke vært sykepleier. For meg er ikke det å skulle se blod og ta på fremmede noe jeg hadde orket hver dag. Heldigvis finnes det mange som orker det. 

Ellers er jeg helt for privatisering av det meste. 

Anonymkode: 7c6ba...13a

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor utdannes det ikke flere leger og sykepleiere ???

Hjelper lite at det utdannes flere hvis lønn og arbeidsvilkår er så dårlige at flertallet slutter etter noen år i yrket.

Jeg er sykepleier på snart 4. året nå, og har seriøst begynt å revurdere yrkesvalget mitt. Jeg elsker egentlig jobben, men jeg blir utslitt. Etter jeg begynte å jobbe som sykepleier har blodtrykket mitt gått opp, jeg har begynt å slite periodevis med søvn og jeg går glipp av halve sommerferien og masse annen fritid med barna mine. Og har en grunnlønn på 430.000... Jeg skal i lønnsforhandlinger med sjefen til uka, men det jeg ønsker meg mest er flere ressurser slik at vi faktisk får tid til å gjøre jobben vår uten at det går utover helsa.

Anonymkode: afaaa...a93

• Liker 5
Skrevet

Jeg trengte en aksjemegler her om dagen. Men alle var opptatt så det ble ingen aksjer på meg. Et tap for meg, økonomien og samfunnet.

Anonymkode: 9a770...6f1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De fleste vil si lønn. 

Noe som må bety at vi ikke betaler nok får våre helsetjenester. Dersom vi privatiserer helsetjenesten slik de har i USA vil markedet bestemme pris og lønninger. Det blir dyrere, men man må betale det det faktisk koster slik vi gjør med advokattjenester og meglertjenester. Det hjelper lite med billige helsetjenester hvis tilbudet ikke finnes fordi vi er for gjerrige til å betale det det koster.

Det er arbeidsforholdene som gjør at folk utdanner seg til sykepleiere men velger å gå over til noe annet. Når man er en omsorgsfull person så vil man gi omsorg og ordne så pasientene har det bra. Men det er det ikke tid til. Da blir arbeidsglede borte. + stress og turnus. 

Anonymkode: 9b8ed...428

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg trengte en aksjemegler her om dagen. Men alle var opptatt så det ble ingen aksjer på meg. Et tap for meg, økonomien og samfunnet.

Anonymkode: 9a770...6f1

Du trengte en aksjemegler🤔? Du vet at du kan kjøpe aksjer uten en megler? Det er gjort neon morsomme tester på dette med megler og uten megler. Det var ikke godt nytt for aksjemeglere..... Les heller morning star og gjør jobben selv. Om man kan kalle det en jobb......

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hjelper lite at det utdannes flere hvis lønn og arbeidsvilkår er så dårlige at flertallet slutter etter noen år i yrket.

Jeg er sykepleier på snart 4. året nå, og har seriøst begynt å revurdere yrkesvalget mitt. Jeg elsker egentlig jobben, men jeg blir utslitt. Etter jeg begynte å jobbe som sykepleier har blodtrykket mitt gått opp, jeg har begynt å slite periodevis med søvn og jeg går glipp av halve sommerferien og masse annen fritid med barna mine. Og har en grunnlønn på 430.000... Jeg skal i lønnsforhandlinger med sjefen til uka, men det jeg ønsker meg mest er flere ressurser slik at vi faktisk får tid til å gjøre jobben vår uten at det går utover helsa.

Så problemet er arbeidspresset og arbeidstiden ?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

De fleste vil si lønn. 

For å korrigere bildet ditt bittelite granne: 50 millioner amerikanere står uten helseforsikring og dør av simple sykdommer fordi de ikke har råd til behandling. Så nei, de har ikke nok helsearbeidere dersom alle hadde hatt råd til helsehjelp. USA er et skrekkeksempel vi aldri ble fremheve. De er et u-land når det gjelder helsehjelp til befolkningen 

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg jobber som politi, har en grunnlønn på 379 000 og risikerer å bli drept i tjeneste. Pågriper folk som spytter meg i ansiktet og sier at de har covid/andre sykdommer. Men taushetsplikten gjør at jeg ikke får vite om de lyver eller ei, så jeg må teste meg i lange tider etterpå. 

Jeg er også utdannet sykepleier og har jobbet på sykehus og på bolig i over 8 år.

Sykepleiere har det bra. Og godt er det, for det fortjener de. Jeg er veldig takknemlig for helsevesenet vi har, det har reddet livet til folk jeg bryr meg om. Men vær så snill å slutt å klag på lønna, klag heller over for mange arbeidsoppgaver og HMS. Ha som mål å få ansatt flere sykepleiere, og få de som er i ufrivillig deltid over i full stilling. 

Anonymkode: e2c7d...530

• Liker 12
Skrevet

Arbeidstider og stillingsprosent er dårlig innen sykepleien. Men antall stillinger er også for lavt. De er jo omtrent kronisk underbemannet. 

Turnusordningene til sykepleiere er ræva. Hvorfor lærer de ikke fra de private? Jeg har jobba skift i mange år, og det var en fryd! 6-skiftordning er konge. Til og en friuke der. 

Anonymkode: 933e7...6b8

• Liker 1
Skrevet
bondevett skrev (4 minutter siden):

For å korrigere bildet ditt bittelite granne: 50 millioner amerikanere står uten helseforsikring og dør av simple sykdommer fordi de ikke har råd til behandling. Så nei, de har ikke nok helsearbeidere dersom alle hadde hatt råd til helsehjelp. USA er et skrekkeksempel vi aldri ble fremheve. De er et u-land når det gjelder helsehjelp til befolkningen 

Det amerikanske helsevesenet er ræva for 50 millioner. Men fantastisk for de resterende 280 millioner. Faktisk er helsetilbudet til de 280 millionene verdens beste. Langt bedre enn i Europa.

Anonymkode: 555fe...fb6

Skrevet

3 minutter siden, bondevett said:

Sier meg enig i denne.

Nei, vi vil ikke se til USA for å finne ut hvordan vi skal forbedre helsevesenet for befolkningen - altså, til alle, ikke bare den andelen som har penger nok. Selv en god andel av amerikanerne ser hvor dårlig idé det ville være.

Anonymkode: 86283...77c

• Liker 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det amerikanske helsevesenet er ræva for 50 millioner. Men fantastisk for de resterende 280 millioner.

Det spørs nå VELDIG på HMO, vilkår og kostnadsrammer. Det er på ingen måte slik at det er fantastisk for brorparten av de som blir syke/skadet der borte.

Anonymkode: 86283...77c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber som politi, har en grunnlønn på 379 000 og risikerer å bli drept i tjeneste. Pågriper folk som spytter meg i ansiktet og sier at de har covid/andre sykdommer. Men taushetsplikten gjør at jeg ikke får vite om de lyver eller ei, så jeg må teste meg i lange tider etterpå. 

Jeg er også utdannet sykepleier og har jobbet på sykehus og på bolig i over 8 år.

Sykepleiere har det bra. Og godt er det, for det fortjener de. Jeg er veldig takknemlig for helsevesenet vi har, det har reddet livet til folk jeg bryr meg om. Men vær så snill å slutt å klag på lønna, klag heller over for mange arbeidsoppgaver og HMS. Ha som mål å få ansatt flere sykepleiere, og få de som er i ufrivillig deltid over i full stilling. 

Hvorfor har du gått ned i lønn for å bli politi når du synes at både sykepleier og politi er jobber som er krevende? Burde du ikke heller ha fortsatt som sykepleier? Da hadde du i hvert fall hatt mer lønn.

Anonymkode: 98301...2c1

• Liker 5
Skrevet

Fordi folk liker å se på seg selv som sexy og viktige. 

Anonymkode: 40f01...a78

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det amerikanske helsevesenet er ræva for 50 millioner. Men fantastisk for de resterende 280 millioner. Faktisk er helsetilbudet til de 280 millionene verdens beste. Langt bedre enn i Europa.

Anonymkode: 555fe...fb6

Ja men da er jo alt brillefint. 50 millioner mennesker (spedbarn, barn, voksne, gamle) er jo bare et spytt i havet 🙄🤔

• Liker 1
Skrevet

Det handler jo om det enorme volumet av sykepleiere som trengs. Det er ikke mangel på søkere til sykepleierstudiet i det hele tatt.

Anonymkode: f30fe...4ed

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du glemmer at i helsetjenesten blir de ansatte daglig utsatt for vold daglig. De som jobber med demens og noe psykiatri  blir sparket, kloret, spytter på, kastet både avføring og andre gjenstander etter. Pleiere har og blitt drept av pasienter. En ung jente kvalte en pleier for noen år siden i bolig for ungdom. Hjemmetjenesten har og sine utfordringer, de er jo og i fengsel av og til, og i asylmottak. Min kollega ble ranet av en rusmusbruker, stakk av med medisinene til flere brukere og slo pleieren i ansiktet. En asylsøker holdt en annen pleier og ville voldta henne. Vi hadde innbrudd på sykeavd, noen prøve å ta seg inn på medisinrommet, og på lageret. De mislyktes heldigvis. Jeg selv har fått trusler fra pårørende på min privattlf forde kommunen ikke hadde plass lenger til deres gamle mor, det var jeg som han pratet med på avd, men ikke min beslutning å sende henne ut, men jeg fikk truslene. Når jeg er ute på fritiden blir jeg stoppet av pårørende som vil lufte hjertet sitt og prate om pasientene, selv når de ser tydelig at jeg feks er på butikken i privatklær. Til og med på date har jeg blitt forstyrret av pårørende. Dette avviser jeg på høflig måte, men det er en belastning å bli hele tiden dratt inn i jobbmodus på fritiden.

Du har jobbet på "trygge" avdelinger du da. Og da har du tydeligvis ingen peiling på hva som skjer på andre steder, og som politi burde du vite bedre. Når du ikke vet bedre blir du en dårlig politikonstabel. Du bør ikke uttale deg.

Anonymkode: 4dc2c...241

• Liker 5
Skrevet

Skal og si at jeg er sykepleier med 10års erfaring, og vil jobbe på sykehus, forde det er nærmere meg. Men umulig å få jobb. Har godt betalt 100% på intermediær avd, men lang veg å reise. Da tenker jeg det er nok folk, når de ikke vil ansette folk med mye erfaring. Ikke rart sykepleiere gjør noe annet. 

Anonymkode: 4dc2c...241

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...