AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #41 Del Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Herregud... det var jo du som skrev at bildet er av Gandalf, ikke nok med det men du skrev også at det var Gandalf fra filmene. "Det som er litt spesielt er at i denne boken, Mitt Skattkammer fra 1958, så er det er bilde av Gandalv fra Ringenes Herre-filmene, men de kom jo ut over 40 år etter og skuespilleren var tenåring i 58." Anonymkode: c442c...6d4 Jepp det er hun/han som har litt tungt for det. For oss andre i kommentarfeltet er det ganske opplagt men det er ikke vits i å diskutere med noen hvor de sterkeste argumentene er: hallo forstår dere ingeting eller, tar du ikke poenget, eller? Er dere helt borte vekk? Sorry, men hvis saklighetsnivået er på så på bånn, er det like godt å gjøre noe annet. Bake pepperkaker lese Tolkien i et strekk for å finne ut hvem som hadde rett , høre julemusikk eller noe sånt Anonymkode: 51960...5d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #42 Del Skrevet 20. desember 2020 En liten negergutt, en liten negergutt pakka sammen krutt, pakka sammen krutt men så sa det bare futt! Men så sa det bare futt! og han sa haba haba haba! Haba haba haba! Ååååh, yeah! Er denne sangen rasistisk? Hææææh? Anonymkode: 5d70f...a36 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #43 Del Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): En liten negergutt, en liten negergutt pakka sammen krutt, pakka sammen krutt men så sa det bare futt! Men så sa det bare futt! og han sa haba haba haba! Haba haba haba! Ååååh, yeah! Er denne sangen rasistisk? Hææææh? Anonymkode: 5d70f...a36 Eller noe som rimer. Homsegutt, homsegutt, vi vil ha deg som ny rekrutt. På nittitallet var det prima vera sin humor , men tviler på at det er innafor i 2020 Anonymkode: 51960...5d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #44 Del Skrevet 20. desember 2020 Hansehan skrev (1 time siden): Jeg regner med at du er temmelig ung? Jeg er i midten av 30-årene. Mulig du er 70, så ung sammenlignet med det. Anonymkode: ce97d...bae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #45 Del Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Herregud... det var jo du som skrev at bildet er av Gandalf, ikke nok med det men du skrev også at det var Gandalf fra filmene. "Det som er litt spesielt er at i denne boken, Mitt Skattkammer fra 1958, så er det er bilde av Gandalv fra Ringenes Herre-filmene, men de kom jo ut over 40 år etter og skuespilleren var tenåring i 58." Anonymkode: c442c...6d4 Ja, det er kliss likt! Var derfor jeg skrev det på den måten, de fleste oppegående folk skjønner selvsagt at jeg ikke bokstavelig trodde denne tegningen rent faktisk hadde noe med filmene som kom ut over 40 år senere å gjøre. Anonymkode: ce97d...bae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #46 Del Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jepp det er hun/han som har litt tungt for det. For oss andre i kommentarfeltet er det ganske opplagt men det er ikke vits i å diskutere med noen hvor de sterkeste argumentene er: hallo forstår dere ingeting eller, tar du ikke poenget, eller? Er dere helt borte vekk? Sorry, men hvis saklighetsnivået er på så på bånn, er det like godt å gjøre noe annet. Bake pepperkaker lese Tolkien i et strekk for å finne ut hvem som hadde rett , høre julemusikk eller noe sånt Anonymkode: 51960...5d3 Du og andre har tydeligvis store problemer. La meg ta frem teskjeene igjen: I en barnebok fra 1958 er det en tegning av en mann som er kliss lik Gandalv slik han ser ut i Ringene herre-trilogien fra 2001-2003. Det er en artig kuriositet. Og så kommer det en rekke merkelige innlegg om at de som laget filmene kan ha blitt inspirert av denne tegningen? Herlighet, er det mulig. Anonymkode: ce97d...bae 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #47 Del Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fy flate! Visste ikke at det gikk sport i å være rasistiske overfor andre folkeslag i barnebøker før! Anonymkode: ce97d...bae De var ikke bevisst rasistiske, som nevnt tidligere var det en annen tid med annen forståelse. Anonymkode: ac289...339 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #48 Del Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): De var ikke bevisst rasistiske, som nevnt tidligere var det en annen tid med annen forståelse. Anonymkode: ac289...339 Ja, det var tydeligvis vanlig å se ned på og ha fordommer mot andre folkeslag den gangen. Anonymkode: ce97d...bae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #49 Del Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sier neger enda ja. Jeg lar da ingen diktere meg på hva jeg skal si. Det er forskjell på hvordan man sier det, og neger er greit og ikke rasistisk fra min side. Det er det jeg alltid har sagt. Nigger derimot er rasistisk og ikke akseptabelt å si. Vet jo at pappan til Pippi var hvit. Han var konge over negrene, og han behandlet de bra. Anonymkode: 39f2c...e4e En hvit mann som er konge over negrer. 😬Hva er forskjell på han en plantasjeeier som behandlet sine slaver bra. Anonymkode: 9aec1...550 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #50 Del Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 20.12.2020 den 18.36): Ja, det var tydeligvis vanlig å se ned på og ha fordommer mot andre folkeslag den gangen. Anonymkode: ce97d...bae Ja, tenk at det ble laget sanger og eventyr av ikke bare negre, men også samer og indianere. Selv dverger ble det laget eventyr av. For ikke å snakke om jøder. Skal du dømme et helt folk fordi at Hitler ville utrydde jødene? Vet du, jeg tror du skal gå i skolesekken din og finne fram historieboka, og lese deg opp litt på historei. Jeg har oppriktig vondt av deg, du må jo ha et snevert liv. Jeg lurer på hva agendaen din er her. Skal du liksom rydde opp i verden og historien? Anonymkode: 39f2c...e4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 22. desember 2020 #51 Del Skrevet 22. desember 2020 Kjære, TS. Det hjelper kanskje hvis du ser NÅR boka ble publisert for første gang før du reagerer? Kanskje bli kjent med tiden og hva som var naturlig i denne perioden? Se ting litt i kontekst? Det som gjaldt da trenger ikke gjelde nå. Det som gjelder nå trenger ikke være gjeldende for X antall år siden. Det handler om å FORSTÅ hva man leser ut fra når det ble skrevet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #52 Del Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 20.12.2020 den 17.36): Ja, det var tydeligvis vanlig å se ned på og ha fordommer mot andre folkeslag den gangen. Anonymkode: ce97d...bae Hvordan kunne man IKKE se ned på enkelte grupper den gangen?. Når europeerne startet å utforsket det afrikanske kontinentet så levde menneskene der i jordhytter og i det som ligner steinaldersamfunn, det var ingen avanserte sivilisasjoner. Europa på den tiden hadde allerede flere tusen år med sivilisert samfunn, vitenskap og filosofi. Afrika har stått og står fremdeles på stedet hvil, hvis noen ikke er enig og mener noe annet så ser jeg virkelig frem til å se eksempler på teknologi og vitenskap som er utviklet i Afrika. Anonymkode: c442c...6d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 23. desember 2020 #53 Del Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 20.12.2020 den 18.04): Du og andre har tydeligvis store problemer. La meg ta frem teskjeene igjen: I en barnebok fra 1958 er det en tegning av en mann som er kliss lik Gandalv slik han ser ut i Ringene herre-trilogien fra 2001-2003. Det er en artig kuriositet. Og så kommer det en rekke merkelige innlegg om at de som laget filmene kan ha blitt inspirert av denne tegningen? Herlighet, er det mulig. Anonymkode: ce97d...bae Hvorfor skulle det være så helt usannsynlig ????!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #54 Del Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 21.12.2020 den 19.26): Ja, tenk at det ble laget sanger og eventyr av ikke bare negre, men også samer og indianere. Selv dverger ble det laget eventyr av. For ikke å snakke om jøder. Skal du dømme et helt folk fordi at Hitler ville utrydde jødene? Vet du, jeg tror du skal gå i skolesekken din og finne fram historieboka, og lese deg opp litt på historei. Jeg har oppriktig vondt av deg, du må jo ha et snevert liv. Jeg lurer på hva agendaen din er her. Skal du liksom rydde opp i verden og historien? Anonymkode: 39f2c...e4e Jeg har mellomfag historie fra universitetet, så jeg kan sikkert langt mer enn deg. Anonymkode: ce97d...bae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #55 Del Skrevet 23. desember 2020 anonym 4545 skrev (9 timer siden): Hvorfor skulle det være så helt usannsynlig ????!! Haha, vi har en tegning av en gubbe fra en norsk barnebok fra 1958. Sannsynligheten for at Peter Jackson ville se denne tegningen og tenke på den konkrete skuespilleren som fikk rollen som Gandalv i den sammenheng er selvsagt temmelig lik 0. Anonymkode: ce97d...bae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #56 Del Skrevet 23. desember 2020 Drizzt skrev (13 timer siden): Kjære, TS. Det hjelper kanskje hvis du ser NÅR boka ble publisert for første gang før du reagerer? Kanskje bli kjent med tiden og hva som var naturlig i denne perioden? Se ting litt i kontekst? Det som gjaldt da trenger ikke gjelde nå. Det som gjelder nå trenger ikke være gjeldende for X antall år siden. Det handler om å FORSTÅ hva man leser ut fra når det ble skrevet. Det er jo det jeg sier! Rasisme var vanlig og godtatt på den tiden. Hitler ville utrydde jødene. Vanlig og godtatt av. De fleste tyskere på 30- og 40-tallet. Betyr ikke at det var greit. Anonymkode: ce97d...bae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 23. desember 2020 #57 Del Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Haha, vi har en tegning av en gubbe fra en norsk barnebok fra 1958. Sannsynligheten for at Peter Jackson ville se denne tegningen og tenke på den konkrete skuespilleren som fikk rollen som Gandalv i den sammenheng er selvsagt temmelig lik 0. Anonymkode: ce97d...bae Ok. Skjønner hvis tegningen er fra en norsk barnebok😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym 4545 Skrevet 23. desember 2020 #58 Del Skrevet 23. desember 2020 hhhhhhhhhhhhhjjjjjjyyyyyyyyyyyyy 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå