Gå til innhold

Rasisme vanlig i barnebøker før?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

👏👏👏

Det er viktig at folk evner å se historie i kontekst. 

Anonymkode: ac289...339

Ikke så lett for barn å skjønne!

Anonymkode: ce97d...bae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Daria skrev (3 minutter siden):

Kulturen speiler samfunnet den lages i, både når det gjelder språk og innhold. Man må lære å se ting i kontekst og tolke dem ut fra når og hvor de har oppstått, og som voksen som leser for barn kan man forklare ord, uttrykk og sammenhenger.  Jeg gapte første gang jeg leste ordet negerarbeid - det dukket opp i en neste 40 år gammel roman om progressive, politisk korrekte 70.tallsstudenter, og det var åpenbart ut fra sammenhengen at det da var et helt kurant dagligdags uttrykk. Hadde jeg sett det brukt på samme måte i en ny bok ville jeg stusset veldig på både forfatter og forlag, men det betyr ikke at forfatteren som brukte det den gang da (og som neppe ville brukt det i dag) var rasistisk på noen måte.

Da jeg var barn på 80-tallet satt vi på skolen og sang Noen barn er brune som et nystekt brød, og den sangen var et hyllet eksempel på å fremme toleranse, antirasisme og et fargerikt fellesskap.

Haha, tenkte nylig på den sangen. Vi sang den masse på skolen, budskapet er jo toleranse, å godta at folk er forskjellig, «men inni er vi like.»

Vokste opp med å lære at alle mennesker var like mye verdt, uansett hudfarge, religion kjønn osv. Ordene «neger» og «indianer» ble brukt helt nøytralt. Når vi lekte cowboy og indianer, ville de fleste være indianer. For de var heltene. Nå er det vel ikke lov å leke den leken, eller?

Må bare si at jeg sliter med å forstå hva som er krenkende med det å være brun som et nystekt brød. Det er eksakt like krenkende som å si at jeg er hvit som en Marie-kjeks.

Anonymkode: ccf42...ff1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Så på grunnlag av dette diktet, så tenker du nå at Alf Prøysen var en slem mann?🙄 Blir smått oppgitt.

Anonymkode: ac289...339

Slem mot kinesere, men det brydde han seg visst ikke om. Tenk på de som har adoptert fra Kina og kommer over dette diktet!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når vi lekte cowboy og indianer, ville de fleste være indianer. For de var heltene.

Anonymkode: ccf42...ff1

For noe tull! Mye gøyere å være cowboy og skyte med pangpang!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg fant min mors pensumbøker for førskolelærerutdanningen på 70tallet i en kasse. I sangboken som barna skulle lære var det flust av ord som hottentott,  lille negermann jakter på løver dagen lang,  uggbugg,  kinesere som heter pingpong og bruker dagene på å spise ris.  Jeg tenkte bare ojjj,  DETTE hadde ikke funket i barneskole/førskoleutdanningen i dag 😳

Anonymkode: 51960...5d3

Fy flate! Visste ikke at det gikk sport i å være rasistiske overfor andre folkeslag i barnebøker før!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er historie og i fremtiden vil det bli like naturlig at koranen skrives inn i ulike barnefortellinger og blir like folkekjære som historiene til Prøysen og Lindgren. I fremtiden vil det være hijaben som gir heltinnen superkreftene :)

Anonymkode: c68e2...7af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Alt er utvikling. Til og med kreft kan være utvikling. Bakterier utvikler seg, mennesker utvikler seg, trær utvikler seg Dere har null peiling på ordets betydning. Utvikling er ikke utelukkende positivt. Det er et nøytralt ladet ord noen har brukt positivt for at idioter som dere skal føle dere litt UTVIKLA og KUNNSKAPSRIKE. 

Anonymkode: 048e8...1a0

Ja, for å kalle meningsmotstandere for idioter, fordi at de har en annen mening, virker veldig opplyst og utviklet. 

Endret av Gibralfaro
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som om det er det samme. Leser man at mørke gutter omtales som negergutten så kan man bli påvirket sv det og kalle mørke i klassen for det.

Nei. De lærer at de ikke skal gjøre det, så da gjør de det ikke. De skjønner at det er en bok, de skjønner til og med at det er en gammel bok. 

Anonymkode: 45740...2a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som er litt spesielt er at i denne boken, Mitt Skattkammer fra 1958, så er det er bilde av Gandalv fra Ringenes Herre-filmene, men de kom jo ut over 40 år etter og skuespilleren var tenåring i 58. Bare se bildet under. Her bokserien, som mine besteforeldre kjøpte til da min mor var liten:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Mitt_skattkammer

F2FF897A-218B-4A42-B1CD-08B15804AC28.jpeg

Ringenes Herre ble skrevet til minne om vennene til Tolkien som døde i første verdenskrig. Tove Janson som skrev Mummitrollet har illustrerte en av Ringenes Herre, (lurer på om det var Hobbiten) for mange, mange år siden. Nå vet jeg ikke når bøkene ble gitt ut,  men en ting er sikkert.  Det var ikke i forbindelse med at filmene kom på begynnelsen av 2000 og det kan hende at bøkene  kom ut allerede på 50 tallet siden bøkene ble skrevet allerede etter første verdenskrig 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ringenes Herre ble skrevet til minne om vennene til Tolkien som døde i første verdenskrig. Tove Janson som skrev Mummitrollet har illustrerte en av Ringenes Herre, (lurer på om det var Hobbiten) for mange, mange år siden. Nå vet jeg ikke når bøkene ble gitt ut,  men en ting er sikkert.  Det var ikke i forbindelse med at filmene kom på begynnelsen av 2000 og det kan hende at bøkene  kom ut allerede på 50 tallet siden bøkene ble skrevet allerede etter første verdenskrig 

Skjønner du ikke poenget? Tegningen ligner på Gandalv fra filmene, spilt av en som var tenåring da boken ble gitt ut i 1958. Hvem kunne vite i 1958 hvordan Gandalv ville se ut i ansiktet filmen, foruten at han hadde skjegg? Poenget er at ansiktet ligner på skuespillerens.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner du ikke poenget? Tegningen ligner på Gandalv fra filmene, spilt av en som var tenåring da boken ble gitt ut i 1958. Hvem kunne vite i 1958 hvordan Gandalv ville se ut i ansiktet filmen, foruten at han hadde skjegg? Poenget er at ansiktet ligner på skuespillerens.

Du har ikke tenkt tanken om at de valgte skuespilleren basert på nettopp bøkene og de gamle illustrasjonene?.  

Anonymkode: c442c...6d4

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har ikke tenkt tanken om at de valgte skuespilleren basert på nettopp bøkene og de gamle illustrasjonene?.  

Undrer meg også over at hun som kommenterte over ikke forstår dette. Det er jo ganske opplagt.  Tror det er hun/han som ikke tok poenget , egentlig 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catalina Culès skrev (5 timer siden):

Helt normalt da jeg vokste opp på 80-tallet. tenkte aldri noe rasistisk, ble heller ikke rasist av å lese de bøkene. 

Cata skrev (4 timer siden):

Jeg vokste opp på den tiden og jeg lærte ikke det bøss om folk med andre hudfarger av de historiene der. Jeg skjønte det var barnebøker og ikke den virkelige verden. Det ble omtrent som leseboka med "mor syr" og "far leser avisen". Det var ikke akkurat sant det heller. 

Det jeg imidlertid fikk med meg -og det var sikkert en kombinasjon mellom bøker og TV var at folk ikke nødvendigvis lever helt likt i forskjellige deler av verden og at det faktisk er helt OK.

Ja, slik var det på den tiden. Jeg har virkelig ikke blitt rasist av at barnebøkene var slik da. Det var bøker, fortellinger, og vi skjønte at det var det.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Undrer meg også over at hun som kommenterte over ikke forstår dette. Det er jo ganske opplagt.  Tror det er hun/han som ikke tok poenget , egentlig 😊

Er dere helt borte vekk?

Tegningen er fra en gammel barnebok som har ingen verdens ting med Ringenes Herre å gjøre.

Dere mener Peter Jackson baserte sin versjon av Gandalv på en tegning fra en norsk barnebok fra 1958? Har seriøst aldri hørt på makan til vås noen gang.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det som er litt spesielt er at i denne boken, Mitt Skattkammer fra 1958, så er det er bilde av Gandalv fra Ringenes Herre-filmene, men de kom jo ut over 40 år etter og skuespilleren var tenåring i 58. Bare se bildet under. Her bokserien, som mine besteforeldre kjøpte til da min mor var liten:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Mitt_skattkammer

F2FF897A-218B-4A42-B1CD-08B15804AC28.jpeg

Det er ikke Gandalf og det er ikke et bilde. Det er en tegning av en gammel mann med skjegg. 

Anonymkode: 0d84e...0a8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke Gandalf og det er ikke et bilde. Det er en tegning av en gammel mann med skjegg. 

Anonymkode: 0d84e...0a8

Det ligner på Gandalv, ser du vel. Er det så vanskelig å skjønne.

Jo, det er et bilde. En tegning er et bilde. Her har du det med teskjeer fra ordboka. For en gjeng som svarer i denne tråden.

46261F2F-D09D-4E72-9504-B97311B1B120.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fy flate! Visste ikke at det gikk sport i å være rasistiske overfor andre folkeslag i barnebøker før!

Jeg regner med at du er temmelig ung?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er dere helt borte vekk?

Tegningen er fra en gammel barnebok som har ingen verdens ting med Ringenes Herre å gjøre.

Dere mener Peter Jackson baserte sin versjon av Gandalv på en tegning fra en norsk barnebok fra 1958? Har seriøst aldri hørt på makan til vås noen gang.

Herregud... det var jo du som skrev at bildet er av Gandalf, ikke nok med det men du skrev også at det var Gandalf fra filmene.

"Det som er litt spesielt er at i denne boken, Mitt Skattkammer fra 1958, så er det er bilde av Gandalv fra Ringenes Herre-filmene, men de kom jo ut over 40 år etter og skuespilleren var tenåring i 58."

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva med at vi bare slutter å leve? Ingenting er lov lenger, spesielt ikke etter alle de nye stygge menneskene kom som krever at man må bruke verdifull hjernekraft PLUSS penger på dem. Det er så idiotisk at det ikke finnes ord for det. 

Selv om sosialister ikke har et kreativt ben i kroppen betyr det ikke at de skal straffe dem som har det!!!!!! 

Anonymkode: 048e8...1a0

Jeg tror det stort sett er nordmenn som er så redd for all denne rasismen, stort sett ikke innvandrerne. Mange nordmenn skal være så inkluderende at de er villige til å utslette vår kultur til fordel for innvandrernes. Husker bare for noen år siden da det var et hysteri om hva man kunne og ikke på skolene før jul. De fleste trodde det var for å ta hensyn til innvandrerne, men det viste seg at det var Human Etisk Forbund som sto bak.

Kalte negre for neger!? Så du kaller afrikanere for negre fremdeles, siden du skrev det slik?!

Pappaen til Pippi er hvit! Er ikke mørk!

Ellers skal man være bra uvitende om man ikke visste at indianere lever i Amerika, det visste man også på 50-tallet.

Jeg sier neger enda ja. Jeg lar da ingen diktere meg på hva jeg skal si. Det er forskjell på hvordan man sier det, og neger er greit og ikke rasistisk fra min side. Det er det jeg alltid har sagt. Nigger derimot er rasistisk og ikke akseptabelt å si.

Vet jo at pappan til Pippi var hvit. Han var konge over negrene, og han behandlet de bra.

Anonymkode: 39f2c...e4e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalte negre for neger!? Så du kaller afrikanere for negre fremdeles, siden du skrev det slik?!

Pappaen til Pippi er hvit! Er ikke mørk!

Ellers skal man være bra uvitende om man ikke visste at indianere lever i Amerika, det visste man også på 50-tallet.

Vi var ganske små. Hadde ikke begynt på skolen enda, og den gang var barne tv det eneste vi som barn så på. Tv sendingene begynte ikke før kl 18:00. 

Anonymkode: 39f2c...e4e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...