Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Se på dette! Måten gutten er tegnet på for meg til å grøsse. Og selv om han har et navn, Bambo, kalles han altså ofte for «negergutten», se til venstre litt under midten. Hva er poenget med å gni det inn på den måten? Hva lærer barna om det å omgås de med mørk hud av dette?

Utrolig å tenke på at dette var vanlig i bøker for bare noen tiår siden!

0A2C83ED-3EC2-4A97-B049-3F43FAF7CC59.jpeg

Anonymkode: ce97d...bae

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Helt normalt da jeg vokste opp på 80-tallet. tenkte aldri noe rasistisk, ble heller ikke rasist av å lese de bøkene. 

Skrevet

Og se på dette! Den folkekjære Alf Prøysen, hvordan han stigmatiserer og latterliggjør mennesker fra Kina!

Skriver at alle gutter har fletter, at de heter Ming, Ping og Ling alle sammen! Herlighet!

Og det blir bare verre! «I fjeset er de gule som en Jaffa-appelsin»! Fy, så rasistisk! De er ikke litt like appelsiner engang, bare fordommer!

Og at de bare finner noen pinner og bare spiser ris? De bruker spisepinner som sikkert er som bestikk som de har i skuffen hjemme, ikke bare noen pinner de finner ute i skogen! Nei, her ble jeg skuffet over Alf Prøysen, altså, trodde han var en snill mann.

9EC17633-51A6-4209-B920-93EC44E6C497.jpeg

• Liker 1
Skrevet

Det er en del av kulturhistorien vår. Jeg hater virkelig at Pippis far ikke lengre får være negerkonge. For vi kan ikke vaske bort hele historien vår. For hva har vi da å lære av?

Kan vi bruke slike tegninger, ord og utrykk den dag i dag? Nei selvsagt ikke. Men det at det en gang ble brukt, det er noe som bare er slik. Vi kan se tilbake og lære av det. 

Anonymkode: 48799...518

• Liker 29
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hva lærer barna om det å omgås de med mørk hud av dette?

Jeg vokste opp på den tiden og jeg lærte ikke det bøss om folk med andre hudfarger av de historiene der. Jeg skjønte det var barnebøker og ikke den virkelige verden. Det ble omtrent som leseboka med "mor syr" og "far leser avisen". Det var ikke akkurat sant det heller. 

Det jeg imidlertid fikk med meg -og det var sikkert en kombinasjon mellom bøker og TV var at folk ikke nødvendigvis lever helt likt i forskjellige deler av verden og at det faktisk er helt OK.

• Liker 20
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi kan se tilbake og lære av det. 

Vi har virkelig "plenty" med eksempler å lære av når det kommer til rasisme, vi trenger ikke disse bøkene ol. for å huske/lære den delen av historien.

Anonymkode: bdb2a...7f3

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva lærer barna om det å omgås de med mørk hud av dette?

Lærer i hvert fall at det er greit å kalle de negergutter. Det sto jo i en bok, pappa/mamma leste det til og med høyt.

• Liker 1
Skrevet

Utvikling kalles det ts. Tror du virkelig man var så opplyst før og hadde tilgang på all verdens informasjon for bare noen tiår siden? 

Når jeg vokste opp så kalte vi negre for neger - som pappan til Pippi, den herlige blide negerkongen. Var ingenting rasistisk over det. Den gangen så var det noe eksotisk og spennende over disse menneskene. Jeg husker de første pakistanerne som kom til den byen jeg vokste opp i. For ikke å snakke om indere. Vi var så lite opplyste den gangen at vi trodde at de var indianere. 

Den gangen - på 70 tallet, så kom disse menneskene for å jobbe og skape seg et nytt liv i Norge. De integrerte seg og bidro i samfunnet. 

Anonymkode: 39f2c...e4e

• Liker 18
Skrevet

Det er også sånn at dyr snakker samme språk som mennesker i barnebøker. Barn tror ikke at det er sant for det. De klarer å forstå at det bare er ei bok. 

Anonymkode: 45740...2a7

• Liker 16
Skrevet

Man bør se på bøker som en del av historie. Sånn var det da :sleep: Om man er åpen så skjønner man at det var en tid der dette var greit. Om man er lukket vil man ikke skjønne dette. 

Skrevet

Hva med at vi bare slutter å leve? Ingenting er lov lenger, spesielt ikke etter alle de nye stygge menneskene kom som krever at man må bruke verdifull hjernekraft PLUSS penger på dem. Det er så idiotisk at det ikke finnes ord for det. 

Selv om sosialister ikke har et kreativt ben i kroppen betyr det ikke at de skal straffe dem som har det!!!!!! 

Anonymkode: 048e8...1a0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Utvikling kalles det ts. Tror du virkelig man var så opplyst før og hadde tilgang på all verdens informasjon for bare noen tiår siden? 

Når jeg vokste opp så kalte vi negre for neger - som pappan til Pippi, den herlige blide negerkongen. Var ingenting rasistisk over det. Den gangen så var det noe eksotisk og spennende over disse menneskene. Jeg husker de første pakistanerne som kom til den byen jeg vokste opp i. For ikke å snakke om indere. Vi var så lite opplyste den gangen at vi trodde at de var indianere. 

Den gangen - på 70 tallet, så kom disse menneskene for å jobbe og skape seg et nytt liv i Norge. De integrerte seg og bidro i samfunnet. 

👏👏👏

Det er viktig at folk evner å se historie i kontekst. 

Anonymkode: ac289...339

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Og se på dette! Den folkekjære Alf Prøysen, hvordan han stigmatiserer og latterliggjør mennesker fra Kina!

Skriver at alle gutter har fletter, at de heter Ming, Ping og Ling alle sammen! Herlighet!

Og det blir bare verre! «I fjeset er de gule som en Jaffa-appelsin»! Fy, så rasistisk! De er ikke litt like appelsiner engang, bare fordommer!

Og at de bare finner noen pinner og bare spiser ris? De bruker spisepinner som sikkert er som bestikk som de har i skuffen hjemme, ikke bare noen pinner de finner ute i skogen! Nei, her ble jeg skuffet over Alf Prøysen, altså, trodde han var en snill mann.

9EC17633-51A6-4209-B920-93EC44E6C497.jpeg

Så på grunnlag av dette diktet, så tenker du nå at Alf Prøysen var en slem mann?🙄 Blir smått oppgitt.

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

👏👏👏

Det er viktig at folk evner å se historie i kontekst. 

Alt er utvikling. Til og med kreft kan være utvikling. Bakterier utvikler seg, mennesker utvikler seg, trær utvikler seg Dere har null peiling på ordets betydning. Utvikling er ikke utelukkende positivt. Det er et nøytralt ladet ord noen har brukt positivt for at idioter som dere skal føle dere litt UTVIKLA og KUNNSKAPSRIKE. 

Anonymkode: 048e8...1a0

• Liker 1
Skrevet

Jeg fant min mors pensumbøker for førskolelærerutdanningen på 70tallet i en kasse. I sangboken som barna skulle lære var det flust av ord som hottentott,  lille negermann jakter på løver dagen lang,  uggbugg,  kinesere som heter pingpong og bruker dagene på å spise ris.  Jeg tenkte bare ojjj,  DETTE hadde ikke funket i barneskole/førskoleutdanningen i dag 😳

Anonymkode: 51960...5d3

• Liker 3
Skrevet

Kulturen speiler samfunnet den lages i, både når det gjelder språk og innhold. Man må lære å se ting i kontekst og tolke dem ut fra når og hvor de har oppstått, og som voksen som leser for barn kan man forklare ord, uttrykk og sammenhenger.  Jeg gapte første gang jeg leste ordet negerarbeid - det dukket opp i en neste 40 år gammel roman om progressive, politisk korrekte 70.tallsstudenter, og det var åpenbart ut fra sammenhengen at det da var et helt kurant dagligdags uttrykk. Hadde jeg sett det brukt på samme måte i en ny bok ville jeg stusset veldig på både forfatter og forlag, men det betyr ikke at forfatteren som brukte det den gang da (og som neppe ville brukt det i dag) var rasistisk på noen måte.

Da jeg var barn på 80-tallet satt vi på skolen og sang Noen barn er brune som et nystekt brød, og den sangen var et hyllet eksempel på å fremme toleranse, antirasisme og et fargerikt fellesskap.

• Liker 15
Skrevet

Det som er litt spesielt er at i denne boken, Mitt Skattkammer fra 1958, så er det er bilde av Gandalv fra Ringenes Herre-filmene, men de kom jo ut over 40 år etter og skuespilleren var tenåring i 58. Bare se bildet under. Her bokserien, som mine besteforeldre kjøpte til da min mor var liten:

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Mitt_skattkammer

F2FF897A-218B-4A42-B1CD-08B15804AC28.jpeg

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lærer i hvert fall at det er greit å kalle de negergutter. Det sto jo i en bok, pappa/mamma leste det til og med høyt.

Nettopp! Skammelig!

• Liker 1
Skrevet

Når jeg vokste opp så kalte vi negre for neger - som pappan til Pippi, den herlige blide negerkongen. Var ingenting rasistisk over det.

[..]

For ikke å snakke om indere. Vi var så lite opplyste den gangen at vi trodde at de var indianere. 

Kalte negre for neger!? Så du kaller afrikanere for negre fremdeles, siden du skrev det slik?!

Pappaen til Pippi er hvit! Er ikke mørk!

Ellers skal man være bra uvitende om man ikke visste at indianere lever i Amerika, det visste man også på 50-tallet.

• Liker 2
Skrevet

Det er også sånn at dyr snakker samme språk som mennesker i barnebøker. Barn tror ikke at det er sant for det. De klarer å forstå at det bare er ei bok. 

Anonymkode: 45740...2a7

Som om det er det samme. Leser man at mørke gutter omtales som negergutten så kan man bli påvirket sv det og kalle mørke i klassen for det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...