Gå til innhold

Klare ikke komme i gang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Straks 1 år siden fødsel og jeg klarer ikke komme i gang med trening eller sunnere livsstil. Og når treningssenteret er stengt av og på, aå hjelper heller ikke det på motivasjon.. Vi har i tillegg en del utstyr til hjemmetrening, men jeg får det bare ikke til! Tenker hver dag at i dag skal jeg trene , men når kvelden kommer så er det sofaen som vinner. Gjerne i selskap med godterie eller potetgull. Jeg veier sikkert mere nå enn før svangerskapet.. Har prøvd sunnere alternativer , men det er virkelig ikke samme! 

Jeg triller tur daglig, men det hjelper jo ikke når jeg spiser såpass usunt. Trening på morgen utgår når mannen drar tidlig på jobb, så jeg må få de eldste avgårde på skolen og barnehagen. Jeg kan ikke trene på dagtid da baby sover Max 20 min (hvis jeg er heldig). Og baby godtar ikke «se på» mens jeg trener. Har prøvd, men da blir altfor mye avbrutt av baby. 

Hvordan får dere andre mødre det til?  Gjerne dere som har flere barn og er mye alene med de... 

Anonymkode: c3a4a...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er alene med 2 små barn og det er vanskelig. Men jeg har vekter slik at jeg får til å trene hjemme i verste fall. Trener også på treningssenter og jogger. Jeg prioriterer trening så fort jeg har ledig tid. Helt avhengig av det for å ha en kropp som fungerer i hverdagen, samt opprettholde god psykisk helse. Er også påpasselig med hva jeg spiser. Har vel innsett at jeg må prioritere det som er viktig for meg. Jeg er også glad i søtsaker, men vet at jeg ikke blir noe lykkeligere av å spise det, så da velger jeg det bort eller event. i små mengder.

Anonymkode: c397c...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesiell grunn til at du må trene akkurat i denne perioden av livet?
Kanskje du heller skal senke skuldrene og være fornøyd med å trille tur hver dag? 
Om du ønsker kan du jo variere intensiteten på turene, få inn litt intervaller, gå i bratte bakker osv.

Og om du ikke er fornøyd med å spise godteri og potetgull hver dag, så ikke ha det i skapet. 
Kjøp det kun i de mengder du ønsker å spise, den dagen du skal spise det. Så tar du heller en yoghurt eller en skive om du trenger noe å spise på kvelden. 

Anonymkode: 300c1...f5d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk barnet som vekt når du gjør enkelte øvelser 🤗. For eks kneløft, ettbeins kneløft, tåhev, sittende rotasjon osv.. når du er på trilletur,prøv å jogge litt. Småjogg i starten. Kanskje du kan løpe opp alle oppoverbakker f.eks. Prøv å si til deg selv at du kun skal spise usunt i helgene i starten, så etterhvert kun lørdager els. 

Kjøp inn så du har andre ting å snavle på, f.eks klementiner, gulrøtter, druer, nøtter osv.. 

Kjenner du noen andre som er i mammaperm, som du kunne spurt om ville trene sammen med deg? Er lettere å få motivasjon hvis du har noen å trene med. 

Glemte å nevne, hvis pappa er hjemme på kvelden/helga og tar seg av babyen, så må ikke den du spør om å trene sammen med være i mammaperm. Det kan jo være barnløs/ikke barnløs.. en person som også har lyst til å trene mer. 

Endret av MLy92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at alle småløft og repetisjoner med vekter eller baby, knebøy, situps m.m. av og til i hverdagen blir en sluttsum når dagen er omme. Alt er bedre enn ingenting. Småøvelser kan snikes inn hvor som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for vektnedgang er kostholdet, så slutt å kjøp inn masse godteri og potetgull. 

Deretter så må du prøve å slutte med å utsette treninga, begynn NÅ. 20 minutter er dessuten bedre enn ingenting, kanskje kan du med tiden klemme inn 2-3 x 20 minutter hver dag :) 

Anonymkode: 90b59...ec1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rydd ut alt det usunne. Kjøp om en liiiiiten mengde til helger, slik at det blir umulig å overspise. Kjøp heller inn frukter du liker, så kan du heller kose deg med friske frukter, eller fruktsalat enn potetgull. Etter hvert går det bedre og man merker man liker mindre og mindre det usunne. Bytt ut fete påleggssalater med magre produkter. Tenk at før du setter deg og tar en hvil så tar du 10 knebøy, og 10 knestrekk etter du har satt deg. Å øke pulsen noen ganger i løpet av dagen er bra. Ta noen jumping jacks etter håndvesken etter wc besøk. Når du går opp trapper så enten jogg eller ta store steg, varier. Løft ubgen noen ganger over hodet, eller balja med klesvask. Ta tåhev når du henger opp klesvask. Gå bevist de tunge oppoverbakkene når du triller, du er flink som har trillerutine! Ha sex!!! 😜 mye sex, og gjør jobben, som å sitte oppå. Husarbeid er bra for kroppen. Lykke til. 

Anonymkode: b5229...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har nok rett i at man ikke bør ha snop i hus, men akkurat i jula er det vanskelig uten noe i skapet. Men det skal jeg skjerpe meg på etter jul. Jeg må bare får med resten av familien på det, de kan jo spise snop sikkert hver dag uten å legge på seg 1 gram! Urettferdig! 

Nå i permisjon, så er det så lett å trille innom bakeren osv . En bolle her og en bolle der... Må kanskje slutte ta med penger?! 

Trene med baby som vekt har jeg prøvd, blir bare illsint. Må nok heller gå «all inn» når mannen er hjemme i helgene.

har dere noen tips til  gode nettsteder?  som ikke koster skjorta... Jeg trenger nok også veiledning i endre kosthold/tankemønster. Det er nok der det ligger mest.  

tS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det med å ta en frukt etc i stedenfor fungerer ikke for meg. Nesten så det trigger meg til å finne mer godteri da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere har nok rett i at man ikke bør ha snop i hus, men akkurat i jula er det vanskelig uten noe i skapet. Men det skal jeg skjerpe meg på etter jul. Jeg må bare får med resten av familien på det, de kan jo spise snop sikkert hver dag uten å legge på seg 1 gram! Urettferdig! 

Nå i permisjon, så er det så lett å trille innom bakeren osv . En bolle her og en bolle der... Må kanskje slutte ta med penger?! 

Trene med baby som vekt har jeg prøvd, blir bare illsint. Må nok heller gå «all inn» når mannen er hjemme i helgene.

har dere noen tips til  gode nettsteder?  som ikke koster skjorta... Jeg trenger nok også veiledning i endre kosthold/tankemønster. Det er nok der det ligger mest.  

tS

Min gutt blir snart 1 år. Vil invistere i strongbody. Det er dyrt, men vi tar oss råd til det da det går på fysisk og psykisk helse. 

Og trenger ikke utsette noe bsre fordi det er jul. Du kan si at ikveld skal jeg ikke spise potetgull, annenhverdag, og der er det sllerede bedre. 

Sett deg selv mindre mål. Jo strengere du er, jo hardere er det. Tenk deg at om du kutter ut alt du liker, kan du leve slik resten av livet? Nei? Da vlir det hardt å holde vekten nede dersom du klarer å gå ned. 

Du må finne den sunne maten du liker. Jeg liker selv følelsen av å ikke være for mett hele tiden, og det å ikke føle meg så tung og stor. Men har STOR cravings for potetgull i det siste. Isteden for å crave det alt for lenge, så skal jeg kjøpe litt, kose meg, og gå videre. Hvis ikke så går jeg på en smell og spiser ALT usunt jeg ønsker meg igjen. Da konmer jeg i en dårlig sirkel.

Anonymkode: 3364d...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri vært noe for "sunnifisering" - ta et eple istedenfor sjokoladen jeg har lyst på - da tar jeg også sjokoladen, pluss potetgullet som jeg ikke engang vurderte før krangelen med meg selv begynte. Enkle tips og kostholdsråd får man nærmest kastet etter seg. Så jeg tror også det du trenger, er å endre tankemønster og måltidsrutiner. Men det er vanskelig hvis man ikke er klar for det. Du kan selv sjekke hvor klar du er, ved å kjenne etter hvordan du reagerer på dette:

Du sier at de andre i familien "sikkert" kan spise snop hver dag "uten å legge på seg et gram", og at det er urettferdig. Greia er de ikke skal med på noe vilt opplegg du setter igang for så å forkaste. De legger ikke på seg fordi de kan spise snop hver dag, de legger ikke på seg fordi de ikke spiser snop hver dag, og det er fordi de ikke føler som deg - at de ikke kan spise snop hver dag, og at det er urettferdig.  

Mangel på treningssenter er ingen unnskyldning for å være overvekitg og ute av form. Du trenger heller ikke trene, verken med eller uten baby. Du skal heller ikke gå "all in". Du vet sikkert allerede at det er oppskriften på å ryke på en smell. Dette gjelder ikke bare fysisk aktivitet, det gjelder også mat. Lag og spis skikkelig mat, og gå turer, og lek med barna. Når du er ute og går, kan du jo legge ruta utenom bakeren. Det er ingen ekstrapoeng for å eksponere seg for unødig fristelse. 

Anonymkode: 48f13...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det noen spesiell grunn til at du må trene akkurat i denne perioden av livet?
Kanskje du heller skal senke skuldrene og være fornøyd med å trille tur hver dag? 
Om du ønsker kan du jo variere intensiteten på turene, få inn litt intervaller, gå i bratte bakker osv.

Og om du ikke er fornøyd med å spise godteri og potetgull hver dag, så ikke ha det i skapet. 
Kjøp det kun i de mengder du ønsker å spise, den dagen du skal spise det. Så tar du heller en yoghurt eller en skive om du trenger noe å spise på kvelden. 

Anonymkode: 300c1...f5d

JA, baby er 1 år og egentlig ikke  baby-baby lengere. Kan liksom ikke leve på den «barsel- permisjonsbølgen» altfor lenge heller. Jeg vet at trening gjør godt for meg både fysisk og ikke minst mentalt. Så jeg vil gjerne komme i gang.ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Min gutt blir snart 1 år. Vil invistere i strongbody. Det er dyrt, men vi tar oss råd til det da det går på fysisk og psykisk helse. 

Og trenger ikke utsette noe bsre fordi det er jul. Du kan si at ikveld skal jeg ikke spise potetgull, annenhverdag, og der er det sllerede bedre. 

Sett deg selv mindre mål. Jo strengere du er, jo hardere er det. Tenk deg at om du kutter ut alt du liker, kan du leve slik resten av livet? Nei? Da vlir det hardt å holde vekten nede dersom du klarer å gå ned. 

Du må finne den sunne maten du liker. Jeg liker selv følelsen av å ikke være for mett hele tiden, og det å ikke føle meg så tung og stor. Men har STOR cravings for potetgull i det siste. Isteden for å crave det alt for lenge, så skal jeg kjøpe litt, kose meg, og gå videre. Hvis ikke så går jeg på en smell og spiser ALT usunt jeg ønsker meg igjen. Da konmer jeg i en dårlig sirkel.

Anonymkode: 3364d...6aa

Strongbody har jeg sett litt på. Men står man må ha tilgang til treningssenter? Og hva koster det egentlig. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har heller aldri vært noe for "sunnifisering" - ta et eple istedenfor sjokoladen jeg har lyst på - da tar jeg også sjokoladen, pluss potetgullet som jeg ikke engang vurderte før krangelen med meg selv begynte. Enkle tips og kostholdsråd får man nærmest kastet etter seg. Så jeg tror også det du trenger, er å endre tankemønster og måltidsrutiner. Men det er vanskelig hvis man ikke er klar for det. Du kan selv sjekke hvor klar du er, ved å kjenne etter hvordan du reagerer på dette:

Du sier at de andre i familien "sikkert" kan spise snop hver dag "uten å legge på seg et gram", og at det er urettferdig. Greia er de ikke skal med på noe vilt opplegg du setter igang for så å forkaste. De legger ikke på seg fordi de kan spise snop hver dag, de legger ikke på seg fordi de ikke spiser snop hver dag, og det er fordi de ikke føler som deg - at de ikke kan spise snop hver dag, og at det er urettferdig.  

Mangel på treningssenter er ingen unnskyldning for å være overvekitg og ute av form. Du trenger heller ikke trene, verken med eller uten baby. Du skal heller ikke gå "all in". Du vet sikkert allerede at det er oppskriften på å ryke på en smell. Dette gjelder ikke bare fysisk aktivitet, det gjelder også mat. Lag og spis skikkelig mat, og gå turer, og lek med barna. Når du er ute og går, kan du jo legge ruta utenom bakeren. Det er ingen ekstrapoeng for å eksponere seg for unødig fristelse. 

Hehe ja, akkurat sånn er det med det jævla eple. Du forklarte det bare bedre! 

Jeg må endre tankemønsteret. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver, TS. Jeg la på meg ganske mye de første årene etter at jeg fikk barna. Og klandret meg selv for at jeg ikke fikk tid til å trene - og tenkte ikke særlig over kostholdet. 
Det ble dessverre mange kilo, uten at jeg tenkte så mye over det.

Ting endret seg ikke for meg før jeg skjønte at det er kostholdet jeg må ta - ikke treningen. Jeg droppet helt å stille krav til trening, men endret brått kostholdet mye. Ganske så motsatt av hva jeg hadde tenkt i årene før. 
Trening er selvsagt viktig, men for meg slapp jeg da stresset over å ikke rekke trening i en travel hverdag. Og lysten på å trene kom senere, etter hvert som det forsvant noen kilo. Nå er det noe jeg går og gleder meg til, helt motsatt av sånn det var før. 

Det er jo veldig forskjellig hva som passer for folk, men her var altså oppskriften brå endringer i kosthold og lite stress rundt trening - iallfall i starten, da jeg skulle gjøre om på forholdet mitt til mat.

Håper du finner en måte som passer for deg, og lykke til med å starte opp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pæretre skrev (1 time siden):

Kjenner meg igjen i mye av det du skriver, TS. Jeg la på meg ganske mye de første årene etter at jeg fikk barna. Og klandret meg selv for at jeg ikke fikk tid til å trene - og tenkte ikke særlig over kostholdet. 
Det ble dessverre mange kilo, uten at jeg tenkte så mye over det.

Ting endret seg ikke for meg før jeg skjønte at det er kostholdet jeg må ta - ikke treningen. Jeg droppet helt å stille krav til trening, men endret brått kostholdet mye. Ganske så motsatt av hva jeg hadde tenkt i årene før. 
Trening er selvsagt viktig, men for meg slapp jeg da stresset over å ikke rekke trening i en travel hverdag. Og lysten på å trene kom senere, etter hvert som det forsvant noen kilo. Nå er det noe jeg går og gleder meg til, helt motsatt av sånn det var før. 

Det er jo veldig forskjellig hva som passer for folk, men her var altså oppskriften brå endringer i kosthold og lite stress rundt trening - iallfall i starten, da jeg skulle gjøre om på forholdet mitt til mat.

Håper du finner en måte som passer for deg, og lykke til med å starte opp! 

Takk! 

Kan du si litt om hvordan du startet? Ifh kosthold? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg startet med å lese litt rundt om ernæring, fant mye forskjellig, prøvde å være kildekritisk. 
Ut fra det, gjorde jeg slik:

Halverte størrelsen på måltidene, omtrent. Veide eller regnet ikke noe, tok det på øyemål. 

- Byttet brødskivene med rugsprø

- La til mer grønnsaker. 
- Reduserte/kuttet ris og pasta. 

- Kuttet søtt og snacks. Spist kakestykke noen få ganger på besøk (vært lite besøk i 2020 ☺️)

- et par ruter 85-86%-sjokolade to-tre ganger i uka, som del av kostholdet jeg ellers tenker jeg bør få i meg. 

- to kopper grønn te med lite kaneldryss hver dag. 

Ellers spiser jeg ca det samme som før. Siste punkt var mest med for å få en følelse av å «kose meg» i starten. Men etter hvert ble det fin «pausetvang», fant jeg ut. Tiden det tar å drikke de koppene er pause der jeg ikke får gjort noe annet fornuftig. Behov for det, jeg var i overkant stressa før ☺️

Jeg prøvde å være den pedagogen jeg selv trengte i starten. Ville havne på lag med meg selv, ikke diskutere hva jeg valgte å spise og ikke. Jeg likte ikke min tidligere definisjon på kos og ville endre den. Jeg ville ha mer av kosen, oftere, og løsningen ble da at alle måltider blir kos. Derfor var det også viktig for meg at det ikke var forskjell på hverdag og helg, at kosemat er noe jeg får til hvert måltid, ikke utvalgte dager. 

Så det var mentale endringer jeg ville ha. Med ønske om eget beste og gode intensjoner om å være på lag med egen kropp og helse. Og samtidig veldig streng de første ukene, det måtte jeg være. For jeg  har småspist sukker daglig lenge. 
Det slapp etter hvert taket, og det ble en helt annen ro rundt spising. Jeg visste hva jeg skulle spise, og gledet meg til å spise det. Alle måltider er kosemat, og matlaging har generelt blitt veldig artig.

Så vet jeg jo at andre trives med kaloritelling og mer gradvise endringer og ulike typer dietter. Her må en vel bare prøve seg fram og finne noe som passer. Viktigst tror jeg er å være både snill, forståelsesfull - og samtidig nådeløst streng (iallfall en stund) - mot seg selv på samme tid!

Heier på deg 🤩

Endret av Pæretre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pæretre skrev (54 minutter siden):

Ja, jeg startet med å lese litt rundt om ernæring, fant mye forskjellig, prøvde å være kildekritisk. 
Ut fra det, gjorde jeg slik:

Halverte størrelsen på måltidene, omtrent. Veide eller regnet ikke noe, tok det på øyemål. 

- Byttet brødskivene med rugsprø

- La til mer grønnsaker. 
- Reduserte/kuttet ris og pasta. 

- Kuttet søtt og snacks. Spist kakestykke noen få ganger på besøk (vært lite besøk i 2020 ☺️)

- et par ruter 85-86%-sjokolade to-tre ganger i uka, som del av kostholdet jeg ellers tenker jeg bør få i meg. 

- to kopper grønn te med lite kaneldryss hver dag. 

Ellers spiser jeg ca det samme som før. Siste punkt var mest med for å få en følelse av å «kose meg» i starten. Men etter hvert ble det fin «pausetvang», fant jeg ut. Tiden det tar å drikke de koppene er pause der jeg ikke får gjort noe annet fornuftig. Behov for det, jeg var i overkant stressa før ☺️

Jeg prøvde å være den pedagogen jeg selv trengte i starten. Ville havne på lag med meg selv, ikke diskutere hva jeg valgte å spise og ikke. Jeg likte ikke min tidligere definisjon på kos og ville endre den. Jeg ville ha mer av kosen, oftere, og løsningen ble da at alle måltider blir kos. Derfor var det også viktig for meg at det ikke var forskjell på hverdag og helg, at kosemat er noe jeg får til hvert måltid, ikke utvalgte dager. 

Så det var mentale endringer jeg ville ha. Med ønske om eget beste og gode intensjoner om å være på lag med egen kropp og helse. Og samtidig veldig streng de første ukene, det måtte jeg være. For jeg  har småspist sukker daglig lenge. 
Det slapp etter hvert taket, og det ble en helt annen ro rundt spising. Jeg visste hva jeg skulle spise, og gledet meg til å spise det. Alle måltider er kosemat, og matlaging har generelt blitt veldig artig.

Så vet jeg jo at andre trives med kaloritelling og mer gradvise endringer og ulike typer dietter. Her må en vel bare prøve seg fram og finne noe som passer. Viktigst tror jeg er å være både snill, forståelsesfull - og samtidig nådeløst streng (iallfall en stund) - mot seg selv på samme tid!

Heier på deg 🤩

Tusen takk for svar! 

Jeg forsyner meg ofte to ganger av maten hvis vi har god middag. Det skal jeg definitivt kutte ut. Da blir jo på en måte maten halvert. Jeg kan også fylle på med mer grønnsaker og mindre pasta.. men jeg er svak for karbo... det er jo i utgangspunktet veldig enkelt, men AKK så vanskelig det blir..  

Telle kalorier, veie maten, føre alt inn i app er ikke noe jeg trives med. Jeg har verken tålmodighet, tid eller lyst til det. Vil at det skal bli en naturlig endring og del av hverdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for svar! 

Jeg forsyner meg ofte to ganger av maten hvis vi har god middag. Det skal jeg definitivt kutte ut. Da blir jo på en måte maten halvert. Jeg kan også fylle på med mer grønnsaker og mindre pasta.. men jeg er svak for karbo... det er jo i utgangspunktet veldig enkelt, men AKK så vanskelig det blir..  

Telle kalorier, veie maten, føre alt inn i app er ikke noe jeg trives med. Jeg har verken tålmodighet, tid eller lyst til det. Vil at det skal bli en naturlig endring og del av hverdagen. 

Ja, enig der, ville ikke lage så mye styr ut av det. Så ville ikke bruke noen app eller logge noen ting. Er jo mange som får gode resultater med det da, men jeg trives best uten 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter, ikke heng deg så mye opp i "karbo", apper og kalorier, legg heller merke til hvordan Pæretre jobber med sitt syn på mat, vekt og kropp. Det er tydelig at hun virkelig ønsket å ta tak i en situasjon som hadde "skildd ut". Rett og slett beundringsverdig, og som tatt ut av læreboka. Ikke bare har hun gått ned i vekt uten å føle seg snytt. Hun er en som kommer til å holde vekta uten problemer - jeg bare vet det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...