Gå til innhold

Å bo nær kraftlinjer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt problemer med det? Har fått tilbud om en leilighet som ligger svært nær to kryssende kraftlinjer, og er temmelig bekymret for å si ja.

De som skal fortelle meg at stråling ikke er farlig og be meg ta på meg aluminiumshatt er ikke velkomne i tråden og vil bli rapportert.

Anonymkode: a06a3...759

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor i nærheten av en kraftlinje og har gjort det i 3 år. Var også skeptisk. Ikke merket noe til det ennå. Men om du er veldig bekymret ville jeg vurdert et sted, ikke noe god følelse å bo et sted man er veldig bekymret. 

Anonymkode: bd5dd...57b

• Liker 3
Skrevet

Vurdert en annet sted mente jeg:) 

Skrevet

Bodd under i en årrekke, ingen problemer overhodet.

Anonymkode: aec61...0a0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg bor i nærheten av en kraftlinje og har gjort det i 3 år. Var også skeptisk. Ikke merket noe til det ennå. Men om du er veldig bekymret ville jeg vurdert et sted, ikke noe god følelse å bo et sted man er veldig bekymret. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Bodd under i en årrekke, ingen problemer overhodet.

Men er dere to sensitive for noe i det hele tatt? Jeg tåler ikke mugg, røyk, parfyme osv. Huset ligger 20 og 60 meter fra to kraftlinjer. Men vet ikke spenningen på dem da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men er dere to sensitive for noe i det hele tatt? Jeg tåler ikke mugg, røyk, parfyme osv. Huset ligger 20 og 60 meter fra to kraftlinjer. Men vet ikke spenningen på dem da.

Jeg er ikke så veldig sensitiv for det du nevner, nei. Så kan jo hende det vil påvirke deg mer, jeg vet ikke. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Sensitiv for mugg og røyk, parfyme går stort sett greit.

Men kort sagt, jeg også råder deg til å finne noe annet, når du er såpass usikker som det kan virke som du er.

Før eller siden vil du finne hauger med propaganda fra organisasjoner som "folkets strålevern", og da kommer du til å føle deg dårlig uansett hva, grunnet placeboeffekt.

• Liker 5
Skrevet

Dropp det. Kjøp deg et telt og bo i skogen/vidda om det er eneste alternativ.

Anonymkode: 8074d...8f9

• Liker 1
Skrevet

Det er de minste kraftlinjene ser det ut som, altså distribusjonsnettet. TS

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er de minste kraftlinjene ser det ut som, altså distribusjonsnettet. TS

Skjønner, men hvorfor informere om det? Du er jo ikke interessert i fakta rundt saken?

• Liker 2
Skrevet

Hvis du i utgangspunktet er bekymret, så bør du la være. Du kommer til å tro at enhver hodepine er kraftlinjene når bekymring er utgangspunktet.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Noen som har hatt problemer med det? Har fått tilbud om en leilighet som ligger svært nær to kryssende kraftlinjer, og er temmelig bekymret for å si ja.

De som skal fortelle meg at stråling ikke er farlig og be meg ta på meg aluminiumshatt er ikke velkomne i tråden og vil bli rapportert.

Jeg har bodd i nærheten av høyspentlinjer, og merket ikke noe til det. Men jeg er en av de som ikke tror det er farlig, og faller da kanskje utenfor den gruppen du vil ha svar av (og som du vil rapportere). 

Det kan være fornuftig å ikke takke ja til leiligheten om du er temmelig bekymret, og tror det er farlig. Det er jo ikke hyggelig å bo på et sted du er skeptisk til. Vi velger jo bolig utifra mange kriterier, og trivsel burde stå høyt på lista.

Placeboeffekten kan også være ganske sterk, skal ikke skimte av den, noe som denne artikkelen bl.annet tar opp https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/e8elxl/trenger-du-aa-vaere-redd-for-mobilstraaling

• Liker 4
Skrevet

Om det er distribusjonsnett så er det spenning opp til 22kV, i tillegg er kraftlinjer forlagt på en måte som gjør at magnetfeltene pr leder virker mot hverandre vektorielt. Du trenger ikke bekymre deg for stråling derfra. 

Anonymkode: 47542...1a1

• Liker 1
Skrevet

60 meter er god avstand, men 20 m er i grenseland for størrelse på magnetfeltet.  

Men det er større magnetfelt fra induksjontopper og varmekabler på gulv.

Anonymkode: bcb05...888

Skrevet

En venninne bodde et svært øde sted da hun reagerer på el, stråling, osv. Veldig hypersensitiv, og huden blir rød. 

Så kjøpte de i en større by for at barnet skulle få gå på skole. En stor leilighet og de malte alle innvendige vegger med blymaling. 

Tok ikke lang tid før de innså at de må flytte. Det er stråling i området, tror det var wifi, og derfor er de på flyttefot igjen. 

Noen er rett og slett sensitive for mye, og da bør man faktisk bo feks i ødemarken. Du bør velge ut fra helsa, og heller kjøpe bil i tillegg. 

Anonymkode: 10305...04b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om det er distribusjonsnett så er det spenning opp til 22kV, i tillegg er kraftlinjer forlagt på en måte som gjør at magnetfeltene pr leder virker mot hverandre vektorielt. Du trenger ikke bekymre deg for stråling derfra. 

Anonymkode: 47542...1a1

Ja det var det jeg fant ut. Ser ikke ut som det er disse man har mistanke om at det kan være en høyere forekomst av kreft rundt osv. TS

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er stråling i området, tror det var wifi, og derfor er de på flyttefot igjen. 

Det er stråling i området stort sett uansett hvor du bor eller ferdes. Men det rare er at det klarer ikke de som er sensitive å vise at de reagerer på i for eks. en blindtest med mobiltelefoner.

• Liker 5
Skrevet

Jeg bor rett under kraftlinjer, eller rett under blir litt feil da det ikke er lov. Men ca 10-15 meter fra. Jeg var også bekymret i starten og det har vært kamper om å få de ned i bakken fra flere naboområder her, men det koster for mye. Det er noen området som viser høyere forekomst av krefttilfeller i nabobyen som bor rundt de samme linjene, men man kan jo ikke påvise at det er kraftlinjene. 

Jeg leste mye om det i starten og var særlig bekymret for barna mine, men jeg har tenkt at dette også vil gå bra. Vi omgir oss med forskjellig stråling hele tiden og det aller meste er ufarlig, ihvertfall hvis det er kreft man er redd for. 

I dag er det ikke lov å bygge så nære som vi bor, så det er jo en liten tankevekker. Det er tomter rundt oss som aldri ble solgt og nå er det ikke lov å bygge der lenger. De fleste husene her i området er fra 60-70-80 tallet. 

Så om du er bekymret, ikke flytt dit. Du vil tenke på dette hele tiden og alle plagene du vil få vil du da tenke at kraftlinjene har skylden. Det er ikke morsomt å bekymre seg for noe man ikke får gjort noe med, så da er det bedre å la være å flytte dit.

Anonymkode: 008a9...201

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bor rett under kraftlinjer, eller rett under blir litt feil da det ikke er lov. Men ca 10-15 meter fra. Jeg var også bekymret i starten og det har vært kamper om å få de ned i bakken fra flere naboområder her, men det koster for mye. Det er noen området som viser høyere forekomst av krefttilfeller i nabobyen som bor rundt de samme linjene, men man kan jo ikke påvise at det er kraftlinjene. 

Jeg leste mye om det i starten og var særlig bekymret for barna mine, men jeg har tenkt at dette også vil gå bra. Vi omgir oss med forskjellig stråling hele tiden og det aller meste er ufarlig, ihvertfall hvis det er kreft man er redd for. 

I dag er det ikke lov å bygge så nære som vi bor, så det er jo en liten tankevekker. Det er tomter rundt oss som aldri ble solgt og nå er det ikke lov å bygge der lenger. De fleste husene her i området er fra 60-70-80 tallet. 

Så om du er bekymret, ikke flytt dit. Du vil tenke på dette hele tiden og alle plagene du vil få vil du da tenke at kraftlinjene har skylden. Det er ikke morsomt å bekymre seg for noe man ikke får gjort noe med, så da er det bedre å la være å flytte dit.

Hvilke typer linjer er dette? Er de store eller av den minste typen?

Og du kan vel ikke vite hva jeg vil tenke. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvilke typer linjer er dette? Er de store eller av den minste typen?

Og du kan vel ikke vite hva jeg vil tenke. TS

De er av den stor typen, men ikke de aller største. De forsyner neste by med strøm.

Nei, jeg kan selvfølgelig ikke vite hva du vil tenke. Men du skriver jo at du er bekymret og jeg var på din side. Om man er bekymret så er det vel bedre å ikke flytte dit, så slipper du å øke bekymringen for noe du ikke kan gjør noe med. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...