Gå til innhold

Hvor lang tid brukte du på å gå ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en ond sirkel nå, hvor jeg starter vektnedgang, går på en smell, starter på nytt, går på en smell osv... Jeg er alt for utålmodig! Men så er jeg nysgjerrig på hva som er vanlig? Hvor lang tid brukte du på å gå ned i vekt?

Anonymkode: 863e0...e21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brukte 1 mnd på 10 kg (mye vann) så gikk jeg ned 60 kg tilsammen på 2 år.

Anonymkode: 4e129...095

• Liker 4
Skrevet

Jeg har snart holdt på i syv år. Langvarig vektnedgang for min del krever tålmodighet.

Har gått ned over 85 kg. :)

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Brukte 1 mnd på 10 kg (mye vann) så gikk jeg ned 60 kg tilsammen på 2 år.

Anonymkode: 4e129...095

SPOCA skrev (10 minutter siden):

Jeg har snart holdt på i syv år. Langvarig vektnedgang for min del krever tålmodighet.

Har gått ned over 85 kg. :)

Wow! Det er jo helt utrolig å klare det 😄 
Hvis dere har kjent på den samme utålmodigheten som meg ved å ikke se resultater fort nok  - hva har vært deres løsning? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Wow! Det er jo helt utrolig å klare det 😄 
Hvis dere har kjent på den samme utålmodigheten som meg ved å ikke se resultater fort nok  - hva har vært deres løsning? 

Jeg tror det handler mye om å flytte fokus fra vektnedgang til livsendring. Vektnedgang blir da en konsekvens av livsendringen, ikke bare målet i seg selv. Av den grunn veier jeg meg ytterst sjelden, kanskje en eller to ganger i året.

For meg handler det mye om å gi seg selv rom til å feile og slutte å føle på skam. Det var det jeg var mest lei da jeg veide 166 kg; skamme seg over egen kropp, aldri ha det godt med seg seøv, nekte seg selv ting og gå rundt med konstant dårlig samvittighet. For spiste jeg en sjokoladebit ødela jeg jo alt, og det var liksom aldri rom for de svakheter som er iboende i oss.

Det var jeg drittlei. Rett og slett. Så jeg fant noen lettoppnåelige mål jeg kan mestre og føle meg bra hver eneste dag uavhengig av dagsform. Mine er f.eks å telle kalorier og gå minst 10 000 skritt daglig. Så det gjør jeg. Hver dag. Det er så lavterskel at jeg får det til selv i tider hvor jeg er supersliten etter eksamener og overtidsjobbing. Det gir selvtillit og mestringsfølelse.

Hvor vil jeg med dette? Vel, greia er at jeg tenker aldri på vekta. Jeg bare fryder meg når jeg merker at jeg har gått ned ennå en størrelse i klær. Og det gjør at jeg ikke trenger tålmodighet, for det er liksom ikke et parameter som driver hverdagen min. Det som derimot er viktig er hvorvidt jeg har det bra og har det godt med meg selv.

Jeg tror det er vanskelig å få til langvarig vektnedgang hvis alt skal handle om vekt. Jeg tror det kan gi et usunt fokus for enkelte, og jeg spør meg selv om det er så bra.

Så teller jeg kalorier, men det er for å ha oversikt. Jeg spiser all type mat, men begrenser mengdene. Grunnen til at det går sakte er fordi jeg velger et romslig budsjett. Og hvis jeg går over er ikke det så farlig. F.eks spiste jeg 3500 kalorier i dag grunnet altfor god julemat og julekaker. Og det er helt greit, for i resten av uka har jeg spist under budsjett.

Så for meg handler det om å eliminere parametere som kan skape skuffelse. Av den grunn er vekt ikke et hovedfokus for meg, kun en bonus for at jeg har det godt i meg selv. Så tror jeg det også er viktigere å se på hvorfor man spiser som man gjør og forstå mekanismene som ligger bak vektoppgang. Det er vanskelig å gå ned i vekt over lenger tid hvis ikke tar tak i de grunnleggende årsakene. Og som regel finnes de.

Endret av SPOCA
  • Liker 14
Skrevet

Jeg startet 1. april 20, veide da ca. 73 kilo. I slutten av juni var vekten 58 kilo. 

Følte det gikk sakte, men jeg kom inn i en så god rutine med god mat og ingen sjokolade (min største last). Startet en konkurranse med meg selv, hadde aldri gått uten sjokolade mer enn et par dager før. Denne gangen gikk jeg 40 dager uten. Det var en god start, å til god hjelp. 

Sett nå har det egentlig gått fort, å jeg er glad jeg startet å omsider klarte det. Jeg har også startet og sluttet hundre ganger siden siste svangerskap i 2015. Måtte bare ville det nok, å bestemme meg.

Anonymkode: abb29...02f

• Liker 5
Skrevet

Normalt for meg har vært et gjennomsnitt på 300 gram i uka, sett over tid. Noen uker har jeg gått ned 1 kg og andre uker har jeg gått ned 100 gram eller opp for den saks skyld.

Jeg har også merket at i perioder har det vært uendelig vanskelig å starte opp igjen feks etter ferier.
Da er det som kroppen motarbeider meg på alle måter med ekstrem sult og jeg har blitt kvalm og utslitt av å være i underskudd. Og da har det blitt slik som du beskriver, å starte på nytt hele tiden.
Men så plutselig har kroppen spilt på lag, og dette har noen ganger tatt et par uker og noen ganger et par måneder.

En ting som er helt sikkert, om du slutter å prøve så kommer du aldri til å lykkes.

Anonymkode: bb857...f4e

• Liker 3
Skrevet

Har gått ned litt over 16 kilo på 6 mnd.

• Liker 2
Skrevet

10 kilo fra 74 midten av januar, til 64 i slutten av april. Holdt vektaish siden. 

Anonymkode: cf013...60f

Skrevet

Jeg startet i begynnelsen av august og har gått ned 16 kg siden. Har gått på noen smeller hvor jeg enten har stått stille eller gått opp noen hundre gram, veier meg en gang i uken. Og da er det vanskelig å motivere seg videre for det føles som et nederlag. Men det er også viktig å tenke at dette skjer innimellom, så får man bare fortsette og ihvertfall ikke gi opp. 

Anonymkode: 4b726...cc6

Skrevet

30 kilo på fire år

Anonymkode: 07ec7...491

• Liker 2
Skrevet

Jeg gikk ned 33 kg på 6 mnd, var i mitt livs form og strålende fornøyd. Nå 2 år senere har 23 av kiloene sneket seg på igjen - jeg skammer meg for jeg vet jo hva jeg burde spist, hvor mye jeg burde trent, osv... Gamle vaner er søren meg ikke lette å vende. 

Anonymkode: 3af80...33b

Skrevet

Jeg startet i juni og har gått ned 20 kg til nå. Har igjen ca 4 kg til. De siste kg tar det lang tid med, men det er helt ok. Er ganske mye som har skjedd med helsa på de første 20. 

Skrevet
Pæretre skrev (22 timer siden):

Jeg startet i juni og har gått ned 20 kg til nå. Har igjen ca 4 kg til. De siste kg tar det lang tid med, men det er helt ok. Er ganske mye som har skjedd med helsa på de første 20. 

Hvordan har du gjort det? Er du 4 kilo unna normalvekt?

Anonymkode: 6d20b...e61

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan har du gjort det? Er du 4 kilo unna normalvekt?

Hei, nei - jeg er på normalvekt nå. Men tar noen kg til, så jeg er litt greit innenfor området. 
Har redusert på mengdene jeg spiser, mest. Og lagt til noen typer mat, redusert på annet. Og endret endel på tankegangen min rundt hva som er godt å spise.  

• Liker 1
Skrevet

25 kg på 5 måneder. For så 20 kg på det neste året. 45 kg totalt. 

Fra over 35 i BMI til 22,5 i BMI.

Anonymkode: 73091...10f

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

25 kg på 5 måneder. For så 20 kg på det neste året. 45 kg totalt. 

Fra over 35 i BMI til 22,5 i BMI.

Anonymkode: 73091...10f

La du om kostholdet helt, spiste mindre og kuttet ut sukker o.l?  Hva gjorde du de første ukene?

Jeg har gått på en sukkersmell de siste ukene. Mye sjoko for å holde nervene i sjakk og har begynt å legge på meg. Liker ikke det jeg ser.

Anonymkode: 1bdd8...e8a

Skrevet

Jeg bruker omtrent to uker på å gå ned i vekt når jeg har lagt på meg et par kilo i enkelte perioder med mye kos. Sånn har jeg holdt vekten stabil i 20 år.

Ære være dere som har måttet slanke dere mange titalls kilo. 85 og 60 kilo er helt vanvittig! Kan ikke sette meg inn i hvor utfordrende det må være.

Anonymkode: 4a8bc...c74

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

La du om kostholdet helt, spiste mindre og kuttet ut sukker o.l?  Hva gjorde du de første ukene?

Jeg har gått på en sukkersmell de siste ukene. Mye sjoko for å holde nervene i sjakk og har begynt å legge på meg. Liker ikke det jeg ser.

Anonymkode: 1bdd8...e8a

Lurer på det samme :) Har ca. samme BMI nå som utgangspunktet hennes (34-35).

Skrevet

Imponert over de i tråden her som har gått ned så mye! 

Jeg har gått ned ca. 400g i uken i gjennomsnitt, men som en over her skriver går det veldig i rykk og napp, og påvirkes også av hvor jeg er i syklusen. Har gått ned totalt 9 kg og har nå BMI på 20,8 (skal ikke ned mer).

Anonymkode: f96bb...0e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...