Gå til innhold

Har du opplevd husbrann eller kjenner andre med barn som har opplevd det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva hadde du satt mest pris på at andre gjorde for deg like etter brannen? Hele huset er ødelagt. Familie med fire små barn 2-10 år. 

Anonymkode: 13027...e5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke hva som skjedde etterpå, jeg ble sendt til andre siden av landet til en far jeg ikke kjente... 

Vil tro de trenger klær om alt i huset har blitt totalskadd. Hvordan bor de? Invitere på middag kanskje? 
De har sikkert en innboforsikring som gir de litt å gå på.

Anonymkode: 0ea8e...f43

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er det dere som har opplevd det, TS, eller ønsker du tips til hvordan du kan hjelpe noen som har opplevd det? ❤️

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Skrevet

Har ikke opplevd det selv, men venner som har det. 

Vi hadde i en periode en liten familie som bodde hos oss pga huset deres brant. 

Kjenner også andre som har opplevd det samme. 

De trengte: et sted å bo, klær, vanlig utstyr. Det ordnes av forsikringsselskapet, men det kan ta litt tid. De trengte også å føle at andre bryr seg og stiller opp med de praktiske tingene, og omsorg. 

• Liker 1
Skrevet

Huset til tanten min brant ned og fetteren min døde. Det var ikke noe vi kunne gjøre annet enn å være der for dem i sorgen. Hvis det ikke er personskader, så vil jeg tro at de trenger kjærlighet og hjelp. Kanskje tilby å lage middag, invitere dem på besøk. Ta med ungene på en aktivitet mens foreldrene ordner praktiske ting. 

Anonymkode: 478c7...a78

• Liker 1
Skrevet

Kjenner noen som har mistet hjemmet sitt. Har tilbydd klær og har kjøpt julegaver. De mistet alt de eide. 

Koronaen gjør det vanskelig nå, når man ikke skal ha for mye besøk, ikke gå for mye i butikker osv. Enda verre om man er i risikosone. 

Vi bor en time fra de, så kan ikke stille opp hele tiden. Men vil gjøre der vi kan. 

Ts

Skrevet

Jeg har opplevd 😞

fikk noe økonomisk hjelp fra min side av familien, og noe praktisk hjelp fra hans side. Ingen hjelp av nav av verdi.. mistet vikar jobben jeg hadde hatt samtidig 🙈

men det verste var blikkene fra naboene rundt. De skulte skikkelig, flere snudde seg vekk (dette pågikk i nært et år). 

vi måtte klare oss selv, og det gikk på et vis. Men for min del hadde det betydd alt om noen hadde vist de brydde seg. ❤️

Anonymkode: a7e8a...c32

• Liker 1
Skrevet

Opplevde nabohuset brant. Hører fortsatt at mannen prøver å knuse vinduet mens kona skriker at de kommer til å dø. 

De fikk tilslutt knust ruta på soverommet og begge klatret ut nakne. Alle naboene sto rundt dem og glodde på de to stakkars nakne personene.. 

De mistet alt.. 

Tror det de hadde trengt var omsorg, bidrag til klær, hjelp til mat, midlertidig sted å bo. 

De hadde ikke barn heldigvis. 

Anonymkode: 9489f...7e6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.12.2020 den 0.29):

Hva hadde du satt mest pris på at andre gjorde for deg like etter brannen? Hele huset er ødelagt. Familie med fire små barn 2-10 år. 

Klæbu? 

Anonymkode: da763...1b0

• Liker 1
Skrevet

Når det gjelder brann, så er det slik at de fleste har forsikring, og da får man nødutbetaling dagen etterpå eller noe slikt til å kjøpe seg klær. Forsikringen skal også dekke inventar etc. Jeg er derfor heller skeptisk når det startes masserulling etter en brann når man har mistet alt, for de får alt på forsikringen, bare ikke med en gnag. 

Jeg var selv brann i min ungdom. Jeg fikk med meg katten, hundene og lillesøstra mi men et annet familiemedlem var ikke mulig å redde. Dette var ikke mitt hjem, så jeg mistet ingenting annet enn noen få materielle ting selv. Det folk trenger er forståelse, kriseteam, og kanskje et åpent husrom en dag eller to til man får ordnet seg med bolig. Man trenger også et sted å bo ganske raskt som ad hoc løsning. 

Skrevet

Hvis det er de i Klæbu du tenker på er det jo samlet inn 200.000kr i spleis allerede!

Anonymkode: dfed0...787

Skrevet

Vi mistet huset vår i brann i februar for snart to år siden. Hoppet ut fra annen etasje og reddet livene våre på den måten. Allerede samme dag overførte if 100 000,- og noen dager senere overførte de ytterligere 100 000,- tilsammen fikk vi 300 000,- i nødhjelp, men resten måtte vi vente med til vi hadde utarbeidet komplette innbolister. Dette fikk vi også veldig god hjelp til av profesjonelle, det er ikke så lett å huske hva man har og sette en verdi på det. 
Ellers fikk vi også hjelp av venner, kjente og folk i nærmiljøet, men kommunen hørte vi ikke et pip i fra, selv om jeg trodde de ville komme på banen med hjelp til bosted mm. Men jeg er glad vi hadde en veldig god dialog med forsikringsselskapet og fikk all hjelp vi trengte av de. De var helt fantastiske. 

Anonymkode: 75518...edd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...