Gå til innhold

Hva skjer om en finner ut at en ikke er biologisk far til barnet "sitt"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 3 barn men det ene er jeg litt usikker på om er mitt. Barnet er kraftig bygd, annen øyefarge og ligner ikke på de andre to. Samtidig har jeg relativt store aner at mor var utro i perioden før hun ble gravid og vi hadde nesten ikke sex. Så jeg kommer nok til å ta en dna test, noe jeg er litt redd for. Jeg er glad i barnet og vil uansett ønske å være far til det. 

Men hva skjer om staten får vite at barnet ikke er mitt da? Vil jeg miste farskapet?

Anonymkode: bdf5d...ac2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mister rettigheten/forendreansvaret for barnet om det viser seg at det ikke er ditt. Men selv om barnet ikke ligner veldig på de 2 andre så kan dette barnet ha fått gener fra dere som ikke de 2 andre har fått. 

Anonymkode: fca60...35d

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du mister rettigheten/forendreansvaret for barnet om det viser seg at det ikke er ditt. Men selv om barnet ikke ligner veldig på de 2 andre så kan dette barnet ha fått gener fra dere som ikke de 2 andre har fått. 

Anonymkode: fca60...35d

Uansett alder på barnet? Barnet er nå 4 år og det kan da ikke være helt bra for ungen om det plutselig blir vekk med den faren og inn med en ny. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

. Jeg er glad i barnet og vil uansett ønske å være far til det. 

Hvorfor ta test? Hva vil du oppnå?

Du er glad i barnet. Du ønsker å fortsette å være far til barnet. Hvorfor skal du ta sjansen på at noen andre skal kreve farskap og ta barnet fra deg? Hva skjer om mora ikke vet navnet til den som faktisk er far til barnet?

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har 3 barn men det ene er jeg litt usikker på om er mitt. Barnet er kraftig bygd, annen øyefarge og ligner ikke på de andre to. Samtidig har jeg relativt store aner at mor var utro i perioden før hun ble gravid og vi hadde nesten ikke sex. Så jeg kommer nok til å ta en dna test, noe jeg er litt redd for. Jeg er glad i barnet og vil uansett ønske å være far til det. 

Men hva skjer om staten får vite at barnet ikke er mitt da? Vil jeg miste farskapet?

Var du gift med mor til barnet da det ble født? I så fall er du juridisk far, og det kan de ikke ta fra deg selv om det skulle vise seg at du ikke er biologisk far.

• Liker 20
Skrevet
petterm skrev (7 minutter siden):

Hvorfor ta test? Hva vil du oppnå?

Du er glad i barnet. Du ønsker å fortsette å være far til barnet. Hvorfor skal du ta sjansen på at noen andre skal kreve farskap og ta barnet fra deg? Hva skjer om mora ikke vet navnet til den som faktisk er far til barnet?

Jeg synes det er fryktelig vanskelig å ikke være sikker og ønsker ta en test som bare jeg kan se. Men hvis jeg ikke er faren, vet jeg ikke om jeg skal holde det hemmelig for all tid eller ikke. Hvis det er slik at en automatisk ikke får noe med barnet å gjøre mer, så sier jeg ikke et pip til noen. 

Hvis det er en annen far, så er jeg temmelig sikker på hvem det er. Det er en metadonbruker og en som mor til barnet neppe ønsker å ha noe med å gjøre. Jeg tror fyren er en grei kar, men ting virker ikke på stell. 

Hulderen skrev (10 minutter siden):

Var du gift med mor til barnet da det ble født? I så fall er du juridisk far, og det kan de ikke ta fra deg selv om det skulle vise seg at du ikke er biologisk far.

Nei, var ikke det. 

• Liker 1
Skrevet

Har du spurt henne? 

Anonymkode: a4c8e...c99

• Liker 3
Skrevet

Enig med over her, du kan faktisk ta det opp. Er ikkje det litt lettare?

Anonymkode: d749d...f3d

• Liker 2
Skrevet

Rettigheten vil være mellom barnet og biologisk far. Du vil ikke ha rett til samvær og vil miste farskapet.

Det går an å teste privat (ikke lovlig) med utenlandske firmaer. 

• Liker 2
Skrevet

Er du fortsatt sammen med moren? Det er fullt mulig for deg å ta en test uten samtykke fra moren, men du bør tenke på hva et evt negativt testresultat vil gjøre med følelsene dine for barnet.

Og juridisk sett bør du virkelig ikke si det til NOEN dersom testen er negativ og du ønsker å beholde barnet i livet ditt. Ellers vil du miste muligheten til å være far.

Anonymkode: 1acb9...c4c

• Liker 5
Skrevet

Så lenge denne ideen nå er plantet hos deg nå så ville jeg gått for en test i utlandet (kit som sendes i posten - google «paternity dna test kit»). Så kan du få svar og så får du vurdere selv hva du gjør med svaret du får. Ved å spørre din kone så vil du vel, med mindre hun sier rett ut at du ikke er faren, tvile på hennes svar. 

Men når det er sagt, at barnet ikke ligner deg eller sine søsken betyr ikke at det ikke er ditt barn. Se til besteforeldre og tanter/onkler, kanskje du finner likheter der. 

Anonymkode: 6588c...b86

• Liker 5
Skrevet

Hvis barnet ikke er ditt mister dere begge rettigheter. Du får ikke automatisk samvær ved skillsmisse. Barnet arver ikke deg. Og en annen far blir involvert i livet deres 

Ja, og med mindre dere allerede skal skilles så vil dette drepe forholdet til mor

Anonymkode: 16149...77f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Uansett alder på barnet? Barnet er nå 4 år og det kan da ikke være helt bra for ungen om det plutselig blir vekk med den faren og inn med en ny. 

Du trenger da ikke si noe, de som utfører testen sladrer ikke til staten.

Anonymkode: 885a5...64c

• Liker 10
Skrevet
Hulderen skrev (13 timer siden):

Så lenge de sammen er jo det ikke en problemstilling, derimot om de skiller seg og han selv dokumenter at han ikke er faren kan mora kreve foreldrerett. 

Du kan ta testen ut å gå rettens vei for å endre fødselsattest til barnet. Krever såklart at moren ikke gjør det heller. Eventuelt vente til barnet er 18 år. 

Anonymkode: 56250...ab3

Skrevet

Tenker det er mye å håndtere dersom barnet ikke skulle være ditt, men du fortsatt vil ha det/ forhold med moren.

Når det er sagt så har samboer ganske mørke trekk, men sønnen vår er blond, blåøyd og helt lys i huden. Svigermor pleier å tulle med at det må være postmannen sitt barn- og det kan jeg garantere at det ikke er 😉

Skrevet

Det er uansett barnet ditt, selv om du er usikker på om det er ditt barn biologisk. Det er du som har levd sammen med barnet, som har oppdratt barnet og gitt barnet kjærlighet. Barnet ser på deg som pappa. Hva skal du si til barnet hvis du tar testen, og får et annet svar enn du håper på? Vil du ta sjansen? Forandrer det noe for deg?

Du kan sikkert få utført testen i hemmelighet, via utlandet, men har du tenkt godt gjennom om det er lurt? Jeg skjønner at du lurer siden du er usikker på om mor har vært utro i perioden barnet ble født. Men, hvis du ikke får det svaret du håper på, og ikke vil si noe, skal barnet da leve i uvisshet, mens du skal vite sannheten? Og hvis du forteller sannheten, er det en far som ikke er i barnets liv, som lever et tøft liv (metadon?), og som ikke vil være den omsorgspersonen og tryggheten som du er. Hvordan blir det for en 4-åring? Og hva hvis sannheten kommer for en dag om mange år, og barnet da finner ut at du har visst hele tiden, hvordan blir det da?

Det kan jo også godt hende at du er biologisk far, det er mange søsken som ikke ligner hverandre, og som har trekk fra andre i familien enn de aller nærmeste.

• Liker 7
Skrevet

Hvis det var meg, hadde jeg trengt visshet og hadde testet i all hemmelighet. 

Anonymkode: fb43f...5bd

• Liker 4
Skrevet

Jeg er usikker på hvordan det rettslige er her. Noen som vet sikkert?

TS er oppført som far, og så lenge han er det, har han fulle juridiske rettigheter og plikter som far. Jeg er usikker på hvem som har rett til å endre på dette, bortsett fra ham selv. Det som i alle fall er sikkert, er at Norge (rettsapparatet eller hva det nå skulle vært) ikke kommer til å frata ham det juridiske farskapet, selv om en test skulle vise at han ikke er den biologiske faren. Det må det i så fall være moren, den biologiske faren eller barnet selv (i voksen alder) som gjør.

Anonymkode: 09057...559

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er usikker på hvordan det rettslige er her. Noen som vet sikkert?

TS er oppført som far, og så lenge han er det, har han fulle juridiske rettigheter og plikter som far. Jeg er usikker på hvem som har rett til å endre på dette, bortsett fra ham selv. Det som i alle fall er sikkert, er at Norge (rettsapparatet eller hva det nå skulle vært) ikke kommer til å frata ham det juridiske farskapet, selv om en test skulle vise at han ikke er den biologiske faren. Det må det i så fall være moren, den biologiske faren eller barnet selv (i voksen alder) som gjør.

Anonymkode: 09057...559

Om biologisk far (om det ikke er TS) krever farskapstest og retten finner det er tungtveiende grunner for å innvilge, og det altså blir påvist at mistanken stemmer, så kan man kreve farskap. Hadde TS og moren vært gift vet jeg ikke om det er så «enkelt», men det var de altså ikke ved fødsel.

Anonymkode: 885a5...64c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...