Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig flyttet inn i en leilighet i et borettslag. Vi holder på å pusse opp før vi kan flytte inn. Vi ønsker å jobbe på søndager, men vil selvsagt ikke forstyrre de andre og tenker derfor å jobbe innendørs (saging osv.). Har tenkt å legg ut en melding på facebook-gruppa til borettslaget om at vi jobber inne og at dersom noen hører det, så må de bare gi beskjed så skal vi selvsagt slutte.

Innafor?

Anonymkode: d185c...24f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette synes jeg høres veldig respektfult og fint ut 😊

• Liker 3
Skrevet

Nei, ikke innafor. Søndag er hvile/stille dag i følge norsk lov. Man skal ikke gjøre noe arbeid som er sjenerende for andre. 

Anonymkode: 905dd...68d

• Liker 7
Skrevet

Garantert noen som mener motsatt, men jeg synes det virker veldig innafor - ryddig måte å gå frem på.

Anonymkode: 9c5fc...fe9

• Liker 4
Skrevet

Å jobbe inne er vel nesten verre enn ute hvis det er snakk om type blokkborettslag med betongvegger. Jeg bor slik, og du hadde fått meg på døra rimelig kjapt på en søndag ja.

Anonymkode: ab8b9...dd6

• Liker 1
Skrevet

Kommer nok litt an på alderen og jobbsituasjonen til de andre beboerne i borettslaget. Om noen jobber natt som bor der, så er det nok ikke greit. Og bor det noen eldre der, så er det nok heller ikke greit. 

Anonymkode: 5ea13...df7

Skrevet

Jeg ville prøvd å time «stille» jobbing som maling, skru møbler osv. til søndager. Det er ikke da man drar fram slagdrillen eller river kjøkken. 

Anonymkode: c00b6...a76

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har nylig flyttet inn i en leilighet i et borettslag. Vi holder på å pusse opp før vi kan flytte inn. Vi ønsker å jobbe på søndager, men vil selvsagt ikke forstyrre de andre og tenker derfor å jobbe innendørs (saging osv.). Har tenkt å legg ut en melding på facebook-gruppa til borettslaget om at vi jobber inne og at dersom noen hører det, så må de bare gi beskjed så skal vi selvsagt slutte.

Innafor?

Synes dere er veldig fine. Nå har mange hjemmekontor, og det er nesten bedre larmen kommer på en søndag hvor man kan flytte på seg.
Jeg synes nesten dere er litt for snille- ift å si at dere kan stoppe. Tror jeg ville lagt det mest sjenerende arbeidet på et tidspunkt og opplyst om dette. Så lenge folk vet at det er tidsbegrenset og vet når det vil opphøre, så er man mer romlig.
F.eks: Vi pusser opp og på søndag er vi nødt til å gjøre noe arbeid som dessverre kan komme til å bråke litt. Dette vil være begrenset i tidsrommet kl 13-15. Håper dere kan bære over med oss. 

Anonymkode: 53cfd...303

• Liker 1
Skrevet

Men selvfølgelig må dere holde dere til husreglene.  Ellers kanskje søke styret

Anonymkode: 53cfd...303

• Liker 1
Skrevet

Banking eller saging og lyder utgår på en søndag uansett.

Så hold dere til maling, sparkling etc....ting som ikke bråker.

Håper dere har hjerne nok til å forstå dette, men få har dessverre :( 

Anonymkode: 869ca...d84

• Liker 5
Skrevet

Støy på søndager og helligdager

Når det gjelder nabostøy på hverdager, kan reglene gjerne oppfattes som uklare og skjønnsmessige.

På søndager er imidlertid reglene noe mer konkrete. På søndager gjelder nemlig den såkalte lov om helligdagsfred. Denne oppstiller et forbud mot «utilbørlig larm» på helligdager (herunder søndager).

I helligdagsfredsloven § 3 fremgår det at «På helligdag fra kl. 00 til kl. 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl. 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm».

Bestemmelsen får altså anvendelse hele døgnet (kl. 00 til kl. 24) på helligdager, inkludert søndager. Dette i motsetning til nabolovens bestemmelser som gjelder generelt, og ikke er avgrenset til enkelte dager i uken eller året. Videre anses terskelen for hva som rammes av denne formuleringen å være noe strengere enn hva som følger av den tidligere nevnte formuleringen i naboloven.

Bestemmelsen har også fått relativt stor praktisk betydning ved at norsk politi jevnlig stopper bruk av motoriserte gressklippere og motorsager, som regnes som «utilbørlig larm», på søndager

Anonymkode: 869ca...d84

• Liker 3
Skrevet

Vet det er folk som skal dra inn lover og blablabla... Jeg selv hadde irritert meg over at naboer snekrer og står i på en søndag, men derimot at de sier i fra (spør om lov) hadde jeg sett på som en positiv ting og ikke brydd meg. Det er mange som må huske på at det er langt flere enn man tror som jobber 6 dager i uken der søndag er eneste «fridag»

Anonymkode: 75d50...fbe

• Liker 3
Skrevet (endret)

Synes det er en helt ok måte å gjøre det på. Hadde prøvd å drive med de tingene som bråker minst, men ellers helt fair å be folk si fra om de blir plaget!

Jeg hadde nok ikke sagt noe, for jeg hadde skjønt at folk ville bli mest mulig ferdig til jul, ihvertfall hvis man ga seg sånn i 18-tiden sånn at kvelden ble rolig... Og når dere spør/sier fra i forkant øker velviljen betraktelig hos meg ihvertfall! Men å pigge opp betonggulv på badet eller andre tilsvarende bråkete aktiviteter gjør man en annen dag!

Endret av Ulrikke
  • Liker 1
Skrevet

Heu. Ts her - akk for så mange svar!

Ser at det er litt ulike svar - noen mener at det er helt OK, andre mener at søndag er hviledag uansett hva, og noen mener at man ikke skal drive med støy.

Jeg ser at jeg formulerte meg litt feil. Det er kun søndagen i dag hvor vi ønsker å jobbe med saging. Og vi tenker å avgrense det til et par timer midt på dagen. Dersom vi hadde visst at det høres selv om jobber inne, så hadde vi definitivt ikke gjort det. Men poenget er at vi ikke vet - og det var derfor vi tenkte å løse det ved å legge ut en melding med oppfordring om å si ifra.

Er litt usikker på hva vi lander på. Kanskje vi lander på å heller holde oss til stille arbeid 😊

• Liker 2
Skrevet

Syns dere velger en fin løsning med å legge ut innlegg på forhånd for å varsle. Vi pusset opp på kveldstid og helger for noen år siden, har jo ikke annet valg pga jobb, men begrenset bråk til "akseptable" tidspunkt, og gjorde stille arbeid på kveldstid. 

Anonymkode: f77aa...b60

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Heu. Ts her - akk for så mange svar!

Ser at det er litt ulike svar - noen mener at det er helt OK, andre mener at søndag er hviledag uansett hva, og noen mener at man ikke skal drive med støy.

Jeg ser at jeg formulerte meg litt feil. Det er kun søndagen i dag hvor vi ønsker å jobbe med saging. Og vi tenker å avgrense det til et par timer midt på dagen. Dersom vi hadde visst at det høres selv om jobber inne, så hadde vi definitivt ikke gjort det. Men poenget er at vi ikke vet - og det var derfor vi tenkte å løse det ved å legge ut en melding med oppfordring om å si ifra.

Er litt usikker på hva vi lander på. Kanskje vi lander på å heller holde oss til stille arbeid 😊

Tja, hvorfor ikke. Sånn ellers er det kanskje vanlig å bruke denne søndag til familie/venner julemiddager, men i år er det Corona så det utgår nok. I tillegg er det jo rett før jul, butikkene er åpne og folk har mye å styre med. Så hvorfor ikke bare spørre og se hva naboene tenker 😃

Anonymkode: 75d50...fbe

Skrevet

Hos oss er det ikke greit med arbeid på søndager. Men jeg hadde en gang besøk av en elektriker som skulle fikse et par ting for meg som en vennetjeneste. Da hang jeg opp lapp om at denne personen kunne var ledig for å hjelpe meg søndagen. Vi skulle gjøre det kl 12, dette skulle ta en halvtime. Var snakk om noe borring.

Ingen sa noe på det. Så hvis det er snakk om én gang, og dere trenger å få utført arbeidet den dagen, da tror jeg de fleste naboer syns det er ok. Men informer alltid på forhånd. :) 

Anonymkode: 5570d...dd4

Skrevet

Nei, dere skal ikke holde på med dette på en søndag hvis det plager naboene. Enkelt og greit.

Anonymkode: 25a5a...1cf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...