Gå til innhold

Oppgjør ved samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo! 
jeg trenger råd og har prøvd å finne på nettet uten hell. 
jeg giftet meg med fra utlandet og han finn opphold i 2018. Høst samme år kjøpte jeg og moren min leilighet, 50/50. Jeg og han har felleseie, dum som jeg var. Nå nekter han å skrive under særeie . Det betyr at han kan kreve 25% av leligheten ved samlivsbrudd noe han ikke fortjener. Han har hjulpet meg når han kunne men jeg har stått for det meste av betaling av lån og husleien. 
jeg trenger råd! Hva kan jeg gjøre før det er forseint? Jeg mener han ikke fortjener eneste krone av det jeg har jobbet for i mange mange mange år. 
Jeg tenkte kanskje eierskifte ville fungert? Menes med at moren min kn stå for hele leiligheten og jeg blir leietagerne hennes? Men hun eier et leilighet fra før av som bor i nå, må hun betale eiendomsskatt? Er det noen som vet hva er ulempene evnt fordelene med denne måten? Jeg tar gjerne i mot forslag. 

Anonymkode: 71a22...bf8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan du kan løse dette, men jeg vil anbefale deg å bestille time hos en advokat som kan hjelpe deg.

• Liker 2
Skrevet

Sånn umiddelbart vil jeg anta at å overdra leiligheten for mor for å unndra ektemann for oppgjør ved skilsmisse vil være ulovlig. Du er nok ikke den første som har forsøkt seg på noe slikt.

Å selge 25% av en leilighet er litt håpløst, så du får jo uansett kjøpt han ut. Jeg antar det er betydelig gjeld på boligen? Da er det jo bare beløpet som er egenkapital du må betale.

Du burde nok spørre en advokat som jobber med dette for å få en realitetsorientering. De kan forklare deg hva dine muligheter er, og hindre deg i å begå lovbrudd.

Hvis du vet du skal skilles er det nok for sent å gjøre slike disposisjoner. Men er dere på godfot kan du jo overføre leiligheten etter egent godtbefinnende. Det som er viktig er at det er i god tro. Overfører du leiligheten i dag, og så skiller deg i morgen er det åpenbart at du prøver å unndra deg skilsmisseoppgjøret.

Har du mye gjeld utenom boligen? Det kommer vel til fratrekk fra oppgjøret med skilsmisse. Har du mye gjeld og han lite, kan han jo ende opp med ingenting. Uansett er dette fornuftig å avklare.

Hvis du vil gjøre eiendommen verdiløs uten å overføre den til din mor kan du tinglyse vederlagsfri borett på henne. Da vil verdien av eiendommen pulveriseres. Men igjen, det kan ikke gjøres om dere holder på å skilles.

Skrevet

«Du skal ta med ut samme verdier som du tok med inn.» Han må bevise hvor mye hans bidrag i leiligheten er verdt for å kunne kreve noe. Har han bidratt til verdistigning skal han ha andel av verdistigningen. Det mest ryddige er kanskje å la han kjøpe seg inn, eller selge og kjøpe noe nytt sammen.

Ta kontakt med advokat, gjerne i fellesskap, sånn at han ikke føler seg lurt. Hvis ikke du egentlig vil skille deg, da. Da ordner du alt alene og uten å diskutere med han.

Anonymkode: d3294...65d

• Liker 1
Skrevet
ajarRun skrev (17 minutter siden):

Sånn umiddelbart vil jeg anta at å overdra leiligheten for mor for å unndra ektemann for oppgjør ved skilsmisse vil være ulovlig. Du er nok ikke den første som har forsøkt seg på noe slikt.

Å selge 25% av en leilighet er litt håpløst, så du får jo uansett kjøpt han ut. Jeg antar det er betydelig gjeld på boligen? Da er det jo bare beløpet som er egenkapital du må betale.

Du burde nok spørre en advokat som jobber med dette for å få en realitetsorientering. De kan forklare deg hva dine muligheter er, og hindre deg i å begå lovbrudd.

Hvis du vet du skal skilles er det nok for sent å gjøre slike disposisjoner. Men er dere på godfot kan du jo overføre leiligheten etter egent godtbefinnende. Det som er viktig er at det er i god tro. Overfører du leiligheten i dag, og så skiller deg i morgen er det åpenbart at du prøver å unndra deg skilsmisseoppgjøret.

Har du mye gjeld utenom boligen? Det kommer vel til fratrekk fra oppgjøret med skilsmisse. Har du mye gjeld og han lite, kan han jo ende opp med ingenting. Uansett er dette fornuftig å avklare.

Hvis du vil gjøre eiendommen verdiløs uten å overføre den til din mor kan du tinglyse vederlagsfri borett på henne. Da vil verdien av eiendommen pulveriseres. Men igjen, det kan ikke gjøres om dere holder på å skilles.

Altså dette er helt nytt for meg og er bare veldig redd for at han skal ta noe jeg har jobbet hardt for, uansett pris. 
Vi er ikke i god tone, han har tatt med en advokat og fikk vite dette siden de sendte meg en oppsummering av hva de har snakket om, altså om oppgjøret. 
vi har også et fellesbarn som han ikke brukt en eneste krone på. Jeg har basically vært alenemor siden dag en, takket være familien min som har stilt opp når jeg trenger hjelp. 

altså jeg har studielån på 300k vil dette på noen helst måte påvirket oppgjøret? Han har ingen gjeld. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

«Du skal ta med ut samme verdier som du tok med inn.» Han må bevise hvor mye hans bidrag i leiligheten er verdt for å kunne kreve noe. Har han bidratt til verdistigning skal han ha andel av verdistigningen. Det mest ryddige er kanskje å la han kjøpe seg inn, eller selge og kjøpe noe nytt sammen.

Ta kontakt med advokat, gjerne i fellesskap, sånn at han ikke føler seg lurt. Hvis ikke du egentlig vil skille deg, da. Da ordner du alt alene og uten å diskutere med han.

Anonymkode: d3294...65d

Har har bidratt med 7-8000kr i mnd siden har startet på jobb i 2019 og til nå. Men jeg betaler mye mye mer siden han egentlig betaler for kun på moren min sin lån. Så jeg betaler lånet mitt, husleie og strøm på 13k i mnd. 

han har kontakt advokat selv, derfor jeg fikk vite dette pga jeg fikk deres sammendrag av samtalen i posten. 

Anonymkode: 71a22...bf8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...