AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #1 Skrevet 19. desember 2020 Eller finnes det studie der det ikke trengs? Anonymkode: f8c8a...80e
Silva Pluvialis Skrevet 19. desember 2020 #2 Skrevet 19. desember 2020 Ja, man må ha studiekompetanse for å komme inn på studier.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #4 Skrevet 19. desember 2020 Man kan i enkelte tilfeller komme inn på realkompetansegrunnlag, men utover det er svaret ja. Anonymkode: d6e42...3fd 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #5 Skrevet 19. desember 2020 Nei. https://www.ung.no/oss/amp/197087.html Anonymkode: 3cd58...e40
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #6 Skrevet 19. desember 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. https://www.ung.no/oss/amp/197087.html Anonymkode: 3cd58...e40 Eh, jo? Leste du hva du lenket til? Anonymkode: d6e42...3fd 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #7 Skrevet 19. desember 2020 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Nei. https://www.ung.no/oss/amp/197087.html Anonymkode: 3cd58...e40 Bra du svarer nei og linker til noe annet 😅 Anonymkode: ab078...2b4 2
ajarRun Skrevet 19. desember 2020 #8 Skrevet 19. desember 2020 Nei, absolutt ikke. Studiekompetanse er en av opptaksgrunnlagene. Mange studier slipper inn personer med fagbrev, eller med realkompetanse eller som har tatt noen få fag (24/7 regelen eller noe). Sjekk hver enkelt studie for deres opptakskrav. Det varierer veldig. En feil mange gjør er at de ikke tar fagbrev men heller tar påbygg. Det er helt idiotisk da de blir mindre kvalifisert og ender opp med et verdiløst år med VGS. Med fagbrevet ville man uansett kommet inn på studier. Fagbrevet trenger stort sett ikke være relevant til studiet i det hele tatt. På trafikklærerstudiet hadde vi en gartner, en heismontør, og en rørlegger for å nevne noen. Hvis du er over 25 vil studiekompetanse stort sett være verdiløst. Men noen studier er strenger da, sånn type prestisjestudier. Hvis du sier hva du vil studere kan jeg vise eksempler på opptakskrav på den aktuelle retningen. 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #9 Skrevet 19. desember 2020 ajarRun skrev (23 minutter siden): Nei, absolutt ikke. Studiekompetanse er en av opptaksgrunnlagene. Mange studier slipper inn personer med fagbrev, eller med realkompetanse eller som har tatt noen få fag (24/7 regelen eller noe). Sjekk hver enkelt studie for deres opptakskrav. Det varierer veldig. En feil mange gjør er at de ikke tar fagbrev men heller tar påbygg. Det er helt idiotisk da de blir mindre kvalifisert og ender opp med et verdiløst år med VGS. Med fagbrevet ville man uansett kommet inn på studier. Fagbrevet trenger stort sett ikke være relevant til studiet i det hele tatt. På trafikklærerstudiet hadde vi en gartner, en heismontør, og en rørlegger for å nevne noen. Hvis du er over 25 vil studiekompetanse stort sett være verdiløst. Men noen studier er strenger da, sånn type prestisjestudier. Hvis du sier hva du vil studere kan jeg vise eksempler på opptakskrav på den aktuelle retningen. Det er bare bs. Du kommer IKKE inn på høyere utdanning med fagbrev. Du må ha 23/5. Det finnes vel ett unntak, og det er tekniske fagbrev. Du kan søke med realkompetanse om du har arbeidspraksis m.m og er over 25. Dog er det svært vanskelig å komme inn. Hadde ikke satset på det. Hva «trafikklærer» studiet angår, så tar de vel inn alt som kryper å går, for ingen hadde søkt seg til det studiet uten at det var eneste utvei hva utdanning angår. Anonymkode: 8a934...a32 6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #10 Skrevet 19. desember 2020 29 minutter siden, ajarRun said: Mange studier slipper inn personer med fagbrev, eller med realkompetanse eller som har tatt noen få fag (24/7 regelen eller noe). 23/5 som du nok sikter til, gir studiekompetanse. Realkompetanse er det få som kommer inn på. Fagbrev alene er det få som får studere med. Så summert; hva du kommer med her er direkte feil. Anonymkode: d6e42...3fd 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #11 Skrevet 19. desember 2020 Jeg studerer medisin, og kom inn på 23/5 regelen! Har også vanlig studiekompetanse, men det ga litt lavere poengsum, så de brukte det som kom mest gunstig ut 🙂 Anonymkode: dc7e1...588
ajarRun Skrevet 19. desember 2020 #12 Skrevet 19. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 23/5 som du nok sikter til, gir studiekompetanse. Realkompetanse er det få som kommer inn på. Fagbrev alene er det få som får studere med. Så summert; hva du kommer med her er direkte feil. Anonymkode: d6e42...3fd Ofte er halvparten eller så av plassene forbeholdt de med fagbrev eller realkompetanse. For noen med svake akademiske prestasjoner er det en helt klart lettere vei inn på studier. Y-veien og realkompetanse er undervurdert. Det er så fjottete at personer som tar yrkesfag ikke tar fagbrevet. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #13 Skrevet 19. desember 2020 ajarRun skrev (8 minutter siden): Ofte er halvparten eller så av plassene forbeholdt de med fagbrev eller realkompetanse. For noen med svake akademiske prestasjoner er det en helt klart lettere vei inn på studier. Y-veien og realkompetanse er undervurdert. Det er så fjottete at personer som tar yrkesfag ikke tar fagbrevet. Nei, igjen det er helt feil. Over halvparten er overholde ikke forbeholdt de med fagbrev eller realkompetanse. Slutt å spre usannheter du overhode ikke har kunnskap om. Anonymkode: 8a934...a32 2
ajarRun Skrevet 19. desember 2020 #14 Skrevet 19. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nei, igjen det er helt feil. Over halvparten er overholde ikke forbeholdt de med fagbrev eller realkompetanse. Slutt å spre usannheter du overhode ikke har kunnskap om. Anonymkode: 8a934...a32 Faktum er at det er en vanlig vei inn i mange studier. Skjønner ikke hvorfor du mener noe annet. Dessuten er det veldig mange studier der alle som er kvalifisert kommer inn.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #15 Skrevet 19. desember 2020 ajarRun skrev (1 time siden): Nei, absolutt ikke. Studiekompetanse er en av opptaksgrunnlagene. Mange studier slipper inn personer med fagbrev, eller med realkompetanse eller som har tatt noen få fag (24/7 regelen eller noe). Sjekk hver enkelt studie for deres opptakskrav. Det varierer veldig. En feil mange gjør er at de ikke tar fagbrev men heller tar påbygg. Det er helt idiotisk da de blir mindre kvalifisert og ender opp med et verdiløst år med VGS. Med fagbrevet ville man uansett kommet inn på studier. Fagbrevet trenger stort sett ikke være relevant til studiet i det hele tatt. På trafikklærerstudiet hadde vi en gartner, en heismontør, og en rørlegger for å nevne noen. Hvis du er over 25 vil studiekompetanse stort sett være verdiløst. Men noen studier er strenger da, sånn type prestisjestudier. Hvis du sier hva du vil studere kan jeg vise eksempler på opptakskrav på den aktuelle retningen. Tusen takk for utfyllende svarn Jeg kan si at jeg er i midten av 30-årene og har vært syk hele mitt voksne liv. Jeg fullførte VGS (allmenn), men har dyskalkuli og var dermed fritatt for karakter i matte. Har skriv på dette. Skolen sa at jeg kunne sendte dette med til samordna opptak og dermed komme inn. Jeg søkte på historie og kom inn, men ble like etter syk og måtte slutte. Så jeg lurer nå på hvordan der vil være om jeg bestemmer meg for å studere. Har mange ønsker og drømmer, studieretning har jeg ikke bestemt meg for enda. TS Anonymkode: f8c8a...80e
ajarRun Skrevet 20. desember 2020 #16 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tusen takk for utfyllende svarn Jeg kan si at jeg er i midten av 30-årene og har vært syk hele mitt voksne liv. Jeg fullførte VGS (allmenn), men har dyskalkuli og var dermed fritatt for karakter i matte. Har skriv på dette. Skolen sa at jeg kunne sendte dette med til samordna opptak og dermed komme inn. Jeg søkte på historie og kom inn, men ble like etter syk og måtte slutte. Så jeg lurer nå på hvordan der vil være om jeg bestemmer meg for å studere. Har mange ønsker og drømmer, studieretning har jeg ikke bestemt meg for enda. TS Anonymkode: f8c8a...80e Hvis du har fritak er det vel ikke noe stress? Men du bør kontakte rådgiver på den skolen du vil studere på. Jeg ville anbefalt å bare ta noen emner i hva som helst på det universitetet/høyskolen du vil gå på. Ofte har bachelorstudier frie emner, og da kommer man inn i systemet. Det er ofte mulig å sy sammen grader med tilfeldige emner også, så da får man en grad. Hvis du vil undervise er det jo også en fordel med studiepoeng innen mange emner.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #17 Skrevet 20. desember 2020 ajarRun skrev (12 minutter siden): Faktum er at det er en vanlig vei inn i mange studier. Skjønner ikke hvorfor du mener noe annet. Dessuten er det veldig mange studier der alle som er kvalifisert kommer inn. Alle kvalifiserte ja. Man er ikke kvalifisert med fagbrev alene. Man må ha generell studiekompetanse eller realkompetanse/ dokumentert sykdom. «Fyll» plasser gis til realkompetansesøkere på upopulærere studier, ellers er det gjerne 2 plasser per 100 avsatt til realkomp. på studier med mange søkere. Da må man dokumentere like ferdigheter tilsvarende de som søker med generell studiekompetanse (arbeid eller annet). Anonymkode: 8a934...a32 1
ajarRun Skrevet 20. desember 2020 #18 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Alle kvalifiserte ja. Man er ikke kvalifisert med fagbrev alene. Man må ha generell studiekompetanse eller realkompetanse/ dokumentert sykdom. «Fyll» plasser gis til realkompetansesøkere på upopulærere studier, ellers er det gjerne 2 plasser per 100 avsatt til realkomp. på studier med mange søkere. Da må man dokumentere like ferdigheter tilsvarende de som søker med generell studiekompetanse (arbeid eller annet). Anonymkode: 8a934...a32 Trafikklærer på Oslomet er vel deres mest populære studie, og til tider det studiet med flest søker i forhold til plasser. I en klasse av sånn 25 var minst 8 der på realkompetanse. Som jeg husker. Det er jo en del år siden. Så det stemmer ikke for alle studier slik du sier.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #19 Skrevet 20. desember 2020 ajarRun skrev (3 minutter siden): Trafikklærer på Oslomet er vel deres mest populære studie, og til tider det studiet med flest søker i forhold til plasser. I en klasse av sånn 25 var minst 8 der på realkompetanse. Som jeg husker. Det er jo en del år siden. Så det stemmer ikke for alle studier slik du sier. Nå tuller du godt Det er en grunn til at 8 kom inn på realkompetanse.. reflekter litt over det. Anonymkode: 8a934...a32 1
origin Skrevet 15. januar 2021 #20 Skrevet 15. januar 2021 tja man kan også leke seg litt her mooc.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå