Sugerøret Skrevet 3. februar 2022 #21 Skrevet 3. februar 2022 On 12/19/2020 at 11:30 PM, AnonymBruker said: Barna her dusjer ikke hver kveld, men en gang i uken. Størstemann to ganger. Oftere om sommeren så klart. Underlivet hos minstemann vaskes ved behov... Vi skifter undertøy daglig og sengetøy hver andre uke. De sover i boxershorts, kun dette. Han vasker hendene etter hvert dobesøk ja, men jeg vet ikke hvor nøye han er, dessverre. Og jeg vet ikke hva han gjør på skolen.. Jeg forsøker nå å holde neglene korte og rene, men det glipper jo innimellom. Å dusje barna hver kveld kunne vært en løsning, men det er vel morgendusjen som er viktigst i så måte - det er jo om natta de kommer ut. Men vi har det da travelt nok om morgenen som det er... Og å dusje ofte er heller ikke bra for huden. Anonymkode: aaab3...408 Rød.. Skift etter hver natt Trude/boxer må skiftes etter hver natt. Kokvask..
Pmaxqueen Skrevet 3. februar 2022 #22 Skrevet 3. februar 2022 Tiltak for å hindre ny smitte Ekstra god hygiene hos hele familien i 2 uker etter du har startet behandling er svært viktig for å unngå ny smitte: Vask hendene grundig og ofte, spesielt etter toalettbesøk, bleieskift og før måltid. Hold neglene rene og korte. Dusj hver morgen for å fjerne egg som er blitt lagt rundt endetarmsåpningen i løpet av natten. Sov i tettsittende truse for å hindre at mark og egg sprer seg. Skift truse og nattøy daglig. Vask sengetøy, håndklær, nattøy og undertøy til hele familien både første og andre gang dere tar medisinen. Sørg for godt renhold, spesielt av bad og toalett. Vask kjæledyr og leker. Tror dere bare må belage dere på mye vask av sengetøy.. eggene kan overleve opptil tre uker utenfor kroppen! 2
Perelandra Skrevet 4. februar 2022 #23 Skrevet 4. februar 2022 (endret) Tråden er ryddet for spam og helseskadelig innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 4. februar 2022 av Perelandra
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #24 Skrevet 4. februar 2022 Sugerøret skrev (20 timer siden): Rød.. Skift etter hver natt Trude/boxer må skiftes etter hver natt. Kokvask.. Skifte sengetøy hver natt hele året, alltid? (Hva er folk laget av?) Kan kanskje gå over til å skifte hver uke. Men helt ærlig så tviler jeg på at det har stort å si. Truse/boxer skiftes hver dag. Vaskes normalt på 60 grader. Kokvaskes disse dager. Sengetøyet også. Det vaskes tre dager på rad hos han som fikk det påvist og to dager på rad for oss andre (to dager etter behandling). De dusjer seg hver morgen helgen igjennom og så kan vi innføre oftere underlivsvask. Men det hjelper ikke stort for å få det, for det går jo via munnen. De kan jo få det hvorsomhelst. Skolen, f.eks. Så der er det håndhygiene som gjelder. Vanligst hos barn mellom 5-14. Så det må vel avta litt etterhvert nå som de blir eldre. Anonymkode: aaab3...408 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #25 Skrevet 4. februar 2022 Pmaxqueen skrev (12 timer siden): Tiltak for å hindre ny smitte Ekstra god hygiene hos hele familien i 2 uker etter du har startet behandling er svært viktig for å unngå ny smitte: Vask hendene grundig og ofte, spesielt etter toalettbesøk, bleieskift og før måltid. Hold neglene rene og korte. Dusj hver morgen for å fjerne egg som er blitt lagt rundt endetarmsåpningen i løpet av natten. Sov i tettsittende truse for å hindre at mark og egg sprer seg. Skift truse og nattøy daglig. Vask sengetøy, håndklær, nattøy og undertøy til hele familien både første og andre gang dere tar medisinen. Sørg for godt renhold, spesielt av bad og toalett. Vask kjæledyr og leker. Tror dere bare må belage dere på mye vask av sengetøy.. eggene kan overleve opptil tre uker utenfor kroppen! Dette vet jeg godt. Men når markene dør, så legges det ikke nye egg. De dør fort etter behandling. Vi reiser som regel vekk i fire uker hver sommerferie. Men takk for råd. Leste i en undersøkelse at om lag 18 prosent av barn har det til enhver tid og 97 prosent av dem hadde ingen symptomer... Så kan hende vi bare er uheldige mtp at de merker godt symptomene? Anonymkode: aaab3...408
Splittbinders Skrevet 4. februar 2022 #26 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 19.12.2020 den 22.01): Vi hsr hstt barnemark så mange ganger at jeg har gitt opp å telle nå. I gjennomsnitt kankske 3 eller 4 ganger hvert år siden gutten var 4. Nå er han over 8. Har behandlet med Vermox hver eneste gang og det fungerer jo tilsynelatende. Har vasket og fryst og tildekket sofaer etc. Men han sitter jo aldri naken i sofaen (kanskje i trusen), og jeg har ingen grunn til å tro at det er i hjemmet det sitter heller, for hver sommer er han minst 4 uker hjemmefra, og da dør jo eggene evt. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå... Føler jeg har gjort alt riktig - har hver gang sagt fra til lærer, til og med så behandlet de nærmeste vennene hans seg, men nei.. Jeg skjønner det bare ikke!! Anonymkode: aaab3...408 Det ER litt krevende å bli kvitt, og man må virkelig gjøre alt til punkt og prikke. Du skriver det ikke, men du bør kokvaske alle sengetøy og håndklær i familien, dagen etter påbegynt behandling. Samme morgen bør også alle dusje og skifte til rene klær. Også må du gjenta hele sulamitten etter to uker. Alle i familien må behandles samtidig med det vet du vel. Håndvask før og etter alle måltider. Klippe nelger korte. Disse to tingene må man fortsette med såklart, så man ikke får det tilbake i hus.
Splittbinders Skrevet 4. februar 2022 #27 Skrevet 4. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette vet jeg godt. Men når markene dør, så legges det ikke nye egg. De dør fort etter behandling. Vi reiser som regel vekk i fire uker hver sommerferie. Men takk for råd. Leste i en undersøkelse at om lag 18 prosent av barn har det til enhver tid og 97 prosent av dem hadde ingen symptomer... Så kan hende vi bare er uheldige mtp at de merker godt symptomene? Anonymkode: aaab3...408 Sånn jeg har skjønt så dør markene ved behandling ja, men rekker å legge egg før de før og DE eggene vil du bli kvitt. Derfor dusjing og vask av klær dagen etter behandling, for å unngå at disse eggene finner veien inn igjen via munnen. (Ikke dusja, går på do, dårlig handvask, spiser frokost - vips er egg tilbake i "systemet" og skaper nye problemer om et par uke.
regnbuebarn Skrevet 4. februar 2022 #28 Skrevet 4. februar 2022 Dusjing morgen og kveld. Skift på senga hver dag. Vask alle flater, dørhåndtak, rekkverk osv. Bytt håndklær daglig. Kokvask sengetøy, undertøy og håndklær
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2022 #29 Skrevet 4. februar 2022 Splittbinders skrev (1 time siden): Det ER litt krevende å bli kvitt, og man må virkelig gjøre alt til punkt og prikke. Du skriver det ikke, men du bør kokvaske alle sengetøy og håndklær i familien, dagen etter påbegynt behandling. Samme morgen bør også alle dusje og skifte til rene klær. Også må du gjenta hele sulamitten etter to uker. Alle i familien må behandles samtidig med det vet du vel. Håndvask før og etter alle måltider. Klippe nelger korte. Disse to tingene må man fortsette med såklart, så man ikke får det tilbake i hus. Vi kokvasker alt. Ikke vanlige klær da, men de vaskes og legges vekk. Negler klippes korte - men her er det alltid rom for forbedring. Nå skal vi innføre noen nye daglige/ukentlige hygienerutiner også, kanskje gå fra å skifte sengetøy ukentlig fra hver andre uke. Nesten ungdommen kan godt morgendusje oftere og 9-åringen kan lære seg å vaske seg med klut om morgenen. Har dialog med legen. Jeg har troa! Ungene blir større og tar mer ansvar. I verste fall er dette et tilbakelagt kapittel om tre-fire år Anonymkode: aaab3...408 2
Sugerøret Skrevet 4. februar 2022 #30 Skrevet 4. februar 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Skifte sengetøy hver natt hele året, alltid? (Hva er folk laget av?) Kan kanskje gå over til å skifte hver uke. Men helt ærlig så tviler jeg på at det har stort å si. Truse/boxer skiftes hver dag. Vaskes normalt på 60 grader. Kokvaskes disse dager. Sengetøyet også. Det vaskes tre dager på rad hos han som fikk det påvist og to dager på rad for oss andre (to dager etter behandling). De dusjer seg hver morgen helgen igjennom og så kan vi innføre oftere underlivsvask. Men det hjelper ikke stort for å få det, for det går jo via munnen. De kan jo få det hvorsomhelst. Skolen, f.eks. Så der er det håndhygiene som gjelder. Vanligst hos barn mellom 5-14. Så det må vel avta litt etterhvert nå som de blir eldre. Anonymkode: aaab3...408 Hvor stod det at en skulle skifte i 1 år? Når en bruker medisiner mot mark, så skifter man sengetøy i mellom hver pille. Behandlingen gjentas etter 2 uker- fra vedlegget i pakken med vermox. Lese før en legger ut kanskje?
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2022 #31 Skrevet 6. februar 2022 Sugerøret skrev (På 4.2.2022 den 18.54): Hvor stod det at en skulle skifte i 1 år? Når en bruker medisiner mot mark, så skifter man sengetøy i mellom hver pille. Behandlingen gjentas etter 2 uker- fra vedlegget i pakken med vermox. Lese før en legger ut kanskje? Yes, men noen skrev HVER DAG. Selvsagt bytter jeg hver behandlingsdag. Denne gangen byttet jeg et par dager utover det også. Ang å dusje hver morgen. Det er jo ikke mark i magen dag 2 og utover. Som regel så gir det seg faktisk på dag 1. Men det kommer mye an på hvor hardt man er plaget. Anonymkode: aaab3...408
Dollydimple Skrevet 18. februar 2022 #32 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 4.2.2022 den 13.47): Vi kokvasker alt. Ikke vanlige klær da, men de vaskes og legges vekk. Negler klippes korte - men her er det alltid rom for forbedring. Nå skal vi innføre noen nye daglige/ukentlige hygienerutiner også, kanskje gå fra å skifte sengetøy ukentlig fra hver andre uke. Nesten ungdommen kan godt morgendusje oftere og 9-åringen kan lære seg å vaske seg med klut om morgenen. Har dialog med legen. Jeg har troa! Ungene blir større og tar mer ansvar. I verste fall er dette et tilbakelagt kapittel om tre-fire år Anonymkode: aaab3...408 behandler dere alltid med vermox? det finnes andre midler som må skrives ut av lege, som tar både egg og mark.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå