Gå til innhold

Gjentagende barnemark

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hsr hstt barnemark så mange ganger at jeg har gitt opp å telle nå. I gjennomsnitt kankske 3 eller 4 ganger hvert år siden gutten var 4. Nå er han over 8. 

Har behandlet med Vermox hver eneste gang og det fungerer jo tilsynelatende. Har vasket og fryst og tildekket sofaer etc. Men han sitter jo aldri naken i sofaen (kanskje i trusen), og jeg har ingen grunn til å tro at det er i hjemmet det sitter heller, for hver sommer er han minst 4 uker hjemmefra, og da dør jo eggene evt.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå...

Føler jeg har gjort alt riktig - har hver gang sagt fra til lærer, til og med så behandlet de nærmeste vennene hans seg, men nei.. Jeg skjønner det bare ikke!!

Anonymkode: aaab3...408

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet det er et annet middel man kan prøve - et preparat som heter Zentel, men det har ikke legen villet gi meg ennå! Muligens fordi heg har hatt 4 forskjellige leger det siste året (de slutter, jeg får vikarer). Hver gang så blir det liksom den samme reglen.. Ingen klarer liksom å se det store bildet! Vi har til og med vært innom barnelege (da gikk han i barnehagen). Hans råd var å evt gå fast på Vermox til skolestart - for han trodde det var barnehagen som var problemet. Nå har han gått 2,5 år på skolen, og vi har hatt det like hyppig.

Jeg vet mange har det uten å legge merke til det.. Kanskje så mange som 15 %. "Problemet" vårt er at han legger så innmari fort merke til det. 

Er det en måte å skaffe Zentel på uten å gå via fastlegen? Synes det er en trøttende greie dette...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi hsr hstt barnemark så mange ganger at jeg har gitt opp å telle nå. I gjennomsnitt kankske 3 eller 4 ganger hvert år siden gutten var 4. Nå er han over 8. 

Har behandlet med Vermox hver eneste gang og det fungerer jo tilsynelatende. Har vasket og fryst og tildekket sofaer etc. Men han sitter jo aldri naken i sofaen (kanskje i trusen), og jeg har ingen grunn til å tro at det er i hjemmet det sitter heller, for hver sommer er han minst 4 uker hjemmefra, og da dør jo eggene evt.

Føler jeg har gjort alt riktig - har hver gang sagt fra til lærer, til og med så behandlet de nærmeste vennene hans seg, men nei.. Jeg skjønner det bare ikke!!

Vasker han hendene etter hvert toalettbesøk? Og da mener jeg skikkelig! Her klippet vi neglene på ungene, etter tips fra en annen mor. Da er det lettere å holde de rene. Vi var ekstra nøye med å dusje/spyle underliv og endetarm hver kveld når barna dusjet. I tillegg ble alt av klær, håndklær, senger, dusj osv vasket og skrubbet. Helt jævlig å ha dette, heldigvis ble det med en gang her, men jeg føler med deg. 

Anonymkode: ac030...370

• Liker 3
Skrevet

Barna her dusjer ikke hver kveld, men en gang i uken. Størstemann to ganger. Oftere om sommeren så klart. Underlivet hos minstemann vaskes ved behov... Vi skifter undertøy daglig og sengetøy hver andre uke. De sover i boxershorts, kun dette. 

Han vasker hendene etter hvert dobesøk ja, men jeg vet ikke hvor nøye han er, dessverre. Og jeg vet ikke hva han gjør på skolen.. Jeg forsøker nå å holde neglene korte og rene, men det glipper jo innimellom.

Å dusje barna hver kveld kunne vært en løsning, men det er vel morgendusjen som er viktigst i så måte - det er jo om natta de kommer ut. Men vi har det da travelt nok om morgenen som det er... Og å dusje ofte er heller ikke bra for huden.

Skrevet

Vi har vasket og skrubbet vi også - helt ærlig. Men barnelegen vi snakket med den gangen sa at det ikke var noe poeng å vaske alt ned. Nå har vi ikke vasket noe ennå, men vi tok da medisinen i kveld, og vasker istedenfor alt ned i morgen.

Han har svært lite av det. Jeg så og så og så for tre dager siden da han klagde, men så ingenting (etter leggetid, med lommelykt), og da friskmeldte jeg ham. Men så så jeg en nå... Så det er et mildt angrep, men det er bare at vi har det igjen og igjen og igjen...

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har dere katt? Jeg har blitt smittet av katten, flere ganger. 

Anonymkode: 935bc...6ea

Skrevet

Nei, og bare mennesker har barnemark.

Men - mest sannsynligvis blir han smittet på skolen. Det skal så lite til.. De sier 18 prosent av barn har det til enhver tid, men mange vet det ikke. Det skal ikke mer til enn at én av dem har dårlig håndhygiene ved toalettbesøk.

Så ingenting hos ham nå, så tror vi har tatt det nokså tidlig. Jeg har tatt teip test både av meg selv og han og kommer uansett utfall til å forsøke å grine meg til Zentel. Det er i det minste verdt et forsøk!

Skrevet

Ellers så blir han smittet hjemme. Man kan jo bli koko av mindre, men når vi reiser fra huset i ukesvis og han ikke klager over kløe eller noe når vi er vekke, så bør man jo tenke at resmitte i hjemmet er utelukket, eller?

Ååh. 

Skrevet

Vi hadde en runde tidlig i år, kom heldigvis ikke tilbake. Vi dusjet alle sammen hver eneste morgen, i det minste en rask dusj for å skylle kroppen. I tillegg vasket vi sengetøy og støvsuget/tørket støv på soverommet daglig i to uker etter behandling. Dere behandler hele familien, ikke sant? Synes vasking og ryddig tok opp all min tid, men var jo sånn sett verdt det. 

utrolig kjipt, håper dere klarer å bli kvitt det! 

Anonymkode: 8981e...f68

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi hadde en runde tidlig i år, kom heldigvis ikke tilbake. Vi dusjet alle sammen hver eneste morgen, i det minste en rask dusj for å skylle kroppen. I tillegg vasket vi sengetøy og støvsuget/tørket støv på soverommet daglig i to uker etter behandling. Dere behandler hele familien, ikke sant? Synes vasking og ryddig tok opp all min tid, men var jo sånn sett verdt det. 

utrolig kjipt, håper dere klarer å bli kvitt det! 

Anonymkode: 8981e...f68

Vi og! Eller - vi tror jo vi blir kvitt det hver gang, lillebror slutter i alle fall raskt å klage over kløe. Og vi reiser jo vekk fra huset minst fire uker hver sommer, så hver sommer er i d et minste huset sanert. Men det er om en av oss muligens ikke blir kvitt det - og vi går rundt med det alltid.. da kunne kanskje zentel virke. Om han bare blir smittet ute av huset igjen og igjen - da virker jo ingenting egentlig. 

Jeg vet dermed ikke om det er vits i å legge inn innmari mye i vaskingen hvis det ikke hjelper. Da blir man bare ekstra koko. 

Jeg har tatt en teiptest både av meg og han nå, jeg, og kan ta en til i morgen. Så får jeg levere den til legen...

Så får vi evt ta en til om 6 uker eller noe. 

Skrevet

Jeg regna på det nå. Vi har hatt det fem ganger bare i år. Ikke Ok dette altså! Vi har ikke alle gangene skiftet sengeklær flere dager på rad. Vi har bare sett det an - hvis det er få mark så er de borte på et døgn og da er det heller ingen egg å bli kvitt osv dagen etter behandlingsdag. De første gangene skiftet jeg hele tiden helt til jeg var helt sikker det ikke var mark å spore, men de siste gangene har det vært så få og gitt seg så raskt. Men nå begynner man jammen å lure! 

Strategien min nå er bare å ta det opp med lege altså. Man bør slippe å ha dette fem ganger i året, synes jeg...

Huset er uansett vasket ned, jeg kommer til å sjekke anus i natt og vaske ham godt i morgen tidlig, sammen med storebror. Så får jeg vurdere om jeg skal kjøre skift av sengetøy igjen altså..

• 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.12.2020 den 0.35):

Har dere katt? Jeg har blitt smittet av katten, flere ganger. 

Anonymkode: 935bc...6ea

Trodde ikke katter kunne ha denne typen mark? Har nettopp oppdaget dette på sønnen nå og sjekket litt rundt på nett. Katten var første mistenkte smittespreder her, men er usikker etter alt jeg har lest. Greit å vite sikkert om jeg bør holde katten unna senga eller ikke. Skal gi medisin for første gang i dag og er usikker på alt rundt dette. Har dere andre tatt dyner og puter ut i kulda? Kokvaske sengetøy skjønner jeg er viktig og håndvask selvsagt. Annet som kan få krekene vekk?

Anonymkode: d2b79...4b8

Skrevet

Dere gjentar behandlingen etter 2 uker eller? Klippe negler og vaske hendene godt hver morgen, vaske sengetøy hver dag i to uker

• Liker 2
Skrevet

Stakkars gutten din. Det må være svært ubehagelig for han. Og stakkars deg som må streve så fælt. Jeg skal undersøke litt å se om det finnes en annen løsning. 

Tror du at det er andre barn på skolen som har det uten å vite det? Og nå i koronatidene er vel alle nøye på håndvask på skolen? 

Anonymkode: e0d40...5b2

• Liker 2
Skrevet

Det kan hende gutten din har svakt immunforsvar siden han får det så ofte. Har han cøliaki eller noe? Jeg har cøliaki og hadde veldig dårlig immunforsvar da jeg var barn fordi jeg fant ikke ut av at jeg hadde cøliaki før jeg ble voksen. 

Ellers vil jeg anbefale å få mer frukt,bær og grønt inn i kostholdet, for det styrker immunforsvaret. Viktig å drikke vann som tørstedrikk. Om han liker sitron kan du skvise sitron i vannet. Det renser godt opp i kroppen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2021 den 5.29):

Det kan hende gutten din har svakt immunforsvar siden han får det så ofte. Har han cøliaki eller noe? Jeg har cøliaki og hadde veldig dårlig immunforsvar da jeg var barn fordi jeg fant ikke ut av at jeg hadde cøliaki før jeg ble voksen. 

Ellers vil jeg anbefale å få mer frukt,bær og grønt inn i kostholdet, for det styrker immunforsvaret. Viktig å drikke vann som tørstedrikk. Om han liker sitron kan du skvise sitron i vannet. Det renser godt opp i kroppen. 

Barnepark har ingenting med immunforsvaret å gjøre. Det er en parasitt som trives i tarmen uansett

• 11 måneder senere...
Skrevet

Vi sliter faktisk fortsatt med dette. 

Nå er han 9 år og vi har hatt det en del ganger til. Sist gang tok vi faktisk også Zentel. Men så fikk jammen storebror det nå.. Han er 12 og har ikke vært så plaget som lillebror. Men han har hatt det 3 ganger som jeg vet om. Lillebror har vi ikke merket noe klaging fra. 

Holder litt på å gi opp! Eller - man må jo behandle, osv. Men jeg har gitt opp å slippe å få det, for å si det slik...

Skrevet

🤢

Anonymkode: 63768...b7e

Skrevet

Vi har hatt samme problem tidligere, men det gikk etterhvert over. Dette gjorde vi; 

-Skifte sengetøy dagen etter behandlingsstart og en gang til et par dager etterpå

-Håndklær, sengetøy og undertøy vaskes på 90 grader, fortsett med det fremover

- Negler klippes, hender vaskes og skrubbes med neglebørste. Håndvask før mat

-Sørg for godt renhold generelt i huset

-Fortell han at han må vaske hendene godt på skolen, og ikke putte fingrer i munnen

-Behandling gjentas etter 14 dager (det har dere vel gjort, men nevner det likevel)

Ikke gi opp, det vil ordne seg! Lykke til

Anonymkode: 14ae2...d5e

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jo egentlig at vi blir kvitt det, men at vi får det igjen, utenfra. Og da spørs det litt om det er verdt det å kjøre på med vaskorama fra helvete for å bare bli smittet igjen - utenfra, om en måned eller to.

Kanskje jeg bare skal senke skuldrene og tenke at dette muligens er noe jeg må leve med fra tid til annen til de blir eldre og enda mer selvgående. 

Men de kan godt dusje i morgen tidlig også, og jeg kan vel kanskje kjøre en vask til av sengetøyet. 

Og ta en alvorsprat med de om håndvask etter do.

Og så får jeg bare forsøke å ikke la dette ta helt overhånd. For det er det ikke verdt. De fleste dager i året har vi tross alt ikke mark...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...