Gå til innhold

Følger du og barna karanteneregler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det blant småbarnfamilier og å følge karantene og andre regler? Min opplevelse er at det ofte ikke noe forskjell fra det vanlige til karantene, men er det virkelig slik...?

Si barnhagebarna/småskolebarn havna i karantene, hadde du da latt være å besøke slekt og venner? Om dere havna i karantene på julaften hadde dere holdt dere alene selv om dere skulle i selskap eller skulle holde selskap?

I dag hørte jeg om en venn som selv er i karantene, og hvor barnet er i karantene. Barnet har vært på besøk hos besteforeldre, søskenbarn osv. Ungen hoster og har forkjølelsesymptomer. Er dette virkelig lov og gjør folk sånn? 

Karantenen varer til over julaften, men alle skal i ulike store selskap likevel. Er dette vanlig og lov...? 

Hvordan hadde dere reagert om noen dere kjente brøt karantenen nå i jula?

Anonymkode: a85df...072

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lov, såvidt jeg har skjønt.

Selv overholder vi karantenereglene, om det så blir til at vi må avlyse julaften. Vi har barn i småskolen og barnehage. Vi har plan A hvor vi holder selskap hos oss (innenfor reglementet for smittevern), og så har vi plan B om det skulle dukke opp symptomer, hvor vi må avlyse og feire alene. Gjestene har da fått beskjed om at de må ha egen plan B, om vi skulle havne i plan B. 

Anonymkode: 4bca4...1df

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke lov, såvidt jeg har skjønt.

Selv overholder vi karantenereglene, om det så blir til at vi må avlyse julaften. Vi har barn i småskolen og barnehage. Vi har plan A hvor vi holder selskap hos oss (innenfor reglementet for smittevern), og så har vi plan B om det skulle dukke opp symptomer, hvor vi må avlyse og feire alene. Gjestene har da fått beskjed om at de må ha egen plan B, om vi skulle havne i plan B. 

Anonymkode: 4bca4...1df

Mitt inntrykk er at mange dessverre ikke er så ryddige og at A-plan er eneste plan og den skal gjennomføres uansett!

• Liker 3
Skrevet

Karantenereglene er jo lovpålagte, altså ikke frivillig og er straffbart om man bryter de.

Uavhengig av det, selvfølgelig følger vi karantenereglene. Vi er jo ikke dum heller??

For noen uker siden, havnet minstemann i 11 dager karantene pga smitte i barnehagen. Vi holdt oss hjemme, for oss selv. Vi var ute og luftet oss i løpet av dagen, for oss selv. 

Forstår ikke hvorfor det i det hele tatt er spørsmål om man følger karantenereglene. Det er et samfunnsansvar alle skal ta!

Anonymkode: 72366...2c8

• Liker 7
Skrevet

Vi har akkurat avlyst julaften fordi barna er i karantene. Vi besøker ingen og holder oss for oss selv her hjemme. Vi leker i hagen når vi trenger luft. 

Anonymkode: 7bbd4...33e

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er ikke lov. Er man i karantene skal man ikke være med andre enn de man bor sammen med! De man bor med er ikke i karantene pr definisjon, men man reiser jo ikke i juleselskap og lar ungen være alene....

Vi er to voksne og en tenåring som egentlig skal til mine foreldre på julaften. Vi har en alternativ plan dersom noen plutselig får symptomer eller får beskjed om at de nærkontakter til smittet. Jeg har allerede vært i karantene en gang i høst, og jobber i barnehage, så jeg er forberedt på at det plutselig kan komme.

Er man i karantene skal man selvfølgelig ikke i selskap eller arrangere selskap hjemme!

• Liker 1
Skrevet

Da vi satt i karantene i høst pga sykdom og påvente av svar på koronatesten jeg og samboer hadde (jeg var syk med kraftig hoste, tett nese, tung i brystet, høy feber og kulderier), så holdt vi oss hjemme for oss selv. På dag to, hvor jeg var litt bedre, gikk vi en kort tur for oss selv på en skogsvei fordi vi trengte frisk luft og 2-åringen vår hadde et sårt behov for å bevege litt på seg. Da ringte vi faktisk koronatelefonen og forhørte oss først, og fikk beskjed om at det var greit så lenge vi holdt god avstand. 

Men jeg reagerer veldig på ei venninne av meg. De ble pålagt ti dagers karantene siden de er nærkontakter med noen som har fått påvist korona. Samboer til venninnen min hadde også symptomer. Samme dagen de var og testet seg, dro hun med seg begge barna på et julemarked her i byen og forklarte det med at hun var symptomfri og barna trengte frisk luft og de trengte å aktivisere seg. De skulle da være i lovpålagt karantene i åtte dager til, med forlengelse ved positiv test hos en eller begge. Barna deres fikk ikke være i barnehagen - men julemarked med masse folk skulle hun ta dem med på. Dagen etter fikk samboeren hennes påvist smitte, og han ble da satt i isolasjon. Hun var negativ, men har fått forlenget karantenen sin og beskjed om å teste seg på nytt. Like etter dro hun ungene sine med ut i akebakken nabolaget hennes har ordnet i stand så de kunne leke med de andre barna. 

Anonymkode: b6f53...823

• Liker 2
Skrevet

Hadde glatt meldt i fra til politiet om noen bekjente byter karantene. 

Anonymkode: 4f002...0ee

• Liker 8
Skrevet

Så spørs det om alle sier ifra om at de er i karantene o.l eller de bare utelater å si det når de oppsøker andre?

Noen har innimellom sagt «jeg fikk negativ test i går så det er greit», også skjønner jo man etterhvert at noe stemmer ikke helt her siden disse er ute blant folk...

Skrevet

Vi holder oss selvsagt hjemme dersom vi havner i karantene.

Selv var vi på besøk hos svigers her en dag og da var ene barnebarnet deres på besøk der(som var i karantene). Kjente jeg ble veldig irritert og hadde mest lyst til å snu når vi se at vedkommende var der... 

Anonymkode: a6d47...7b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde glatt meldt i fra til politiet om noen bekjente byter karantene. 

Men hvordan kan man vite om det er karantene om ikke de sier rett ut «jeg bryter karantenen?»

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi holder oss selvsagt hjemme dersom vi havner i karantene.

Selv var vi på besøk hos svigers her en dag og da var ene barnebarnet deres på besøk der(som var i karantene). Kjente jeg ble veldig irritert og hadde mest lyst til å snu når vi se at vedkommende var der... 

Kommenterte du det? Hvorfor snudde dere ikke?

Skulle gjerne hørt begrunnelsen for at dette var greit å utsette folk for?

• Liker 5
Skrevet

Det er 20000 i bot for å bryte karantene, for de som ikke har fått med seg det nå. Om jeg hadde fått vite at jeg var hos noen eller hadde besøk av noen som var i karantene hadde jeg blitt forbanna og ikke nølt med å melde fra

Anonymkode: ec653...770

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvordan kan man vite om det er karantene om ikke de sier rett ut «jeg bryter karantenen?»

Tja nå er det vel om dei alt har sagt at dei er i karantene og den varer til og med den datoen. Om jeg høre at større grupper er satt i karantene og jeg vet at dei hører til den gruppen så sier det seg selv at di bryter karantenen.

• Liker 1
Skrevet

Vår 6 åring har vært i karantene pga smitte i klassen - den går ut i dag. Vi har ikke tatt imot besøk av noen i det tidspunktet (som f.eks venner av storesøsken) Og hun har selvsagt ikke besøkt noen andre heller. Hun fikk i tillegg symptomer- og da gikk vi alle i karantene. Vi testet både han og oss- testen var heldigvis negativ. Da kunne vi andre gå ut av karantenen, men 6-åringen måtte fremdeles være i karantene. 

Anonymkode: d9cd8...843

Skrevet

Ja, det er en selvfølge å følge karantenereglene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommenterte du det? Hvorfor snudde dere ikke?

Skulle gjerne hørt begrunnelsen for at dette var greit å utsette folk for?

Det var dagen før karantenedagene var over, og vedkommende hadde testet negativt 2 ganger så sannsynligheten var jo veldig liten, men likevel tilstedet. Jeg kommenterte det ikke da jeg er veldig konfliktsky og ikke vil havne i klinsj med svigerfamilien. Samboern min føk på kjøkkenet for å smake på den ferske baksten til svigermor. Vedkommende var der fordi h*n visste at vi skulle dit og vi har en 6 måneder gammel baby som vedkommende gjerne vil tilbringe tid med hver dag.. Vedkommende spurte ei uke før om det gikk greit å komme til oss, men da sa vi selvsagt nei, og sa også at så lenge vedkommende er i karantene vil vi ikke møtes. Vedkommendes far mente også det gikk greit så lenge h*n hadde testet negativt 2 ganger..

Skrevet

Jeg håper vi må i karantene slik vi blir hjemme å feirer med bare kjerne-familien. 

• Liker 2
Skrevet
PM75 skrev (1 time siden):

Ja, det er en selvfølge å følge karantenereglene. 

Nei. 

Anonymkode: 5b3fd...dc5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...