Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini på 3 mnd sover aldri, jeg holder på å bli gal!! 

Det er ikke bare at mini ikke sover, men er sutrete og skal bysses 24/7. Kan heller ikke avlastes særlig fordi mini gråter til det ikke er mer pust igjen.. Det er KUN jeg som er bra nok tydeligvis selv om vi jobber hardt for at mini i det minste skal godta far, men uten hell. 

Så jeg har maks 5 minutter alenetid i løpet av dagen, det er muligens når jeg virkelig må drite.

Jeg føler meg heldig mtp at mini faktisk sover på natten, men det er kun når vi ligger så nære at vi har hudkontakt. Så føler ikke at jeg får optimalt med søvn selv om mini sover. 

Jeg føler jeg har møtt veggen, enda vi har vært 2 stk på barnet hver dag i det siste.. Voksen nr 2 får jo bare hjulpet meg med det praktiske, hente og ordne ting og holde de få gangene jeg virkelig må tisse eller noe. Alle måltider (de 2 jeg rekker) spises mens jeg bysser, kan ikke huske sist jeg satt meg ned for å spise i normalt temo.

Skal det være slik?

Føler at mini begynner å merke at jeg blir mer og mer psykisk sliten. 

Jeg ser heller ikke at jeg skal få rom til å prate med noen om det, jeg kan jo hverken spise eller gjøre noe i fred.

Anonymkode: b6423...f5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ærlig, hvis du trenger den pausen, så får mini tåle at det er voksen nr 2 som har ansvaret. Selv om det innebærer hylskriking. Vi hadde en kolikkbaby og da byttet vi annenhver kveld på å gå med hylskrikingen, den andre foreldren gikk ut på lang tur alene. 

Anonymkode: 75b72...733

• Liker 4
Skrevet

Min første baby var slik og jeg var alene fra dag 1. Bæresjal og bæresele ble redningen, baby sov på meg og var på meg stort sett hele tiden men jeg kunne hvertfall spise og bevege meg rundt. 

I tillegg avlastet det rygg og armer helt enormt! 

Klem til deg, det blir bedre ❤️

Anonymkode: ab670...077

Skrevet

Skulle til å skrive at jeg vet akkurat hvordan du har det, men så så jeg at babyen faktisk sover på natta og at den er fornøyd med å sove inntil deg, og ikke må sove oppå deg. Det kunne altså vært mye verre. Dessverre er nok de fleste babyer mer eller mindre utfordrende de første måneden. Jeg hadde, som man kanskje kan lese mellom linjene, en enda vanskeligere baby. 

Babyen min ville heller ikke godta far i starten når han var lei seg, selv om han deltok mye i stell og babyen ikke hadde noe i mot han når han ikke var lei seg. Vet ikke om babyen bare tilfeldigvis ble tryggere på far fordi han ble eldre, eller om det vi gjorde faktisk virket. Det vi gjorde var at jeg og mannen satt inntil hverandre og trøstet mye av tiden. Jeg pumpet også med jevne mellomrom, så babyen skulle se at det også var mulig å få mat hos far. I tillegg fungerte det veldig fint å løfte babyen opp fra senga o.l med én gang han begynte å gråte. I starten prøvde vi å trøste i lange tider mens babyen ble liggende i senga/nestet/vogna. Da vi begynte å løfte han opp med én gang, var det som om han ble mye tryggere baby generelt, og da gikk det etterhvert også fint å la han sove litt i egen seng. Han var etterhvert trygg på å sove andre steder enn på oss, så lenge vi var i rommet. 

Anonymkode: 6915a...431

Skrevet

Ja dette er helt vanlig. Babyer som ligger søtt og sover timesvis i sengen sin alene hører til sjeldenhetene - det er helt normalt det du beskriver. Du er superheldig som har en som sover om natta, selv om det er med hudkontakt. Jeg måtte stå på gulvet og ta knebøy med min halve natta. Det er også helt normalt. 

Det er uhorvelig slitsomt, men ja det er normalt. Støtter bæresele! Da får du gjort noe mens du bærer :) Var helt avhengig av sele første året, da kunne jeg lage mat, spise, vaske klær, støvsuge osv samtidig som jeg bar baby :) 

Anonymkode: 69f70...8c3

• Liker 1
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Er babyen OK med vogn ute? Eller bæresele ute?

Hvis ja så får pappaen trille/bære utendørs :) 

Vår likte generelt ingenting innendørs, så vi trillet som gale i all slags vær. 

Endret av Fnuggolina
Skrevet

Bæresele! Det reddet meg:) Min jente trengte mye nærhet den første tiden (som jeg tror er veldig vanlig), så jeg gikk med henne i bæresele mer eller mindre hele dagen. Hun trengte og bevegelse, og protesterte om jeg stoppet opp eller satte meg ned;) man kan fint gå på do med baby i bæresele også bare så det er sagt. Og med hendene fri kan men enkelt spise en brødskive. Jeg har til og med spist havregrøt i farta over stuegulvet.

Når hun passerte tre måneder ble hun mye mer selvstendig, men hun sover fortsatt minst en lur i bæreselen. Det synes vi begge er hyggelig:)

Anonymkode: 6eb95...f36

Skrevet

Og HER er en av grunnene til at jeg valgte å IKKE få barn 😁:duskedame:

Anonymkode: 49d3a...142

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Og HER er en av grunnene til at jeg valgte å IKKE få barn 😁:duskedame:

Anonymkode: 49d3a...142

Så du valgte å ikke få barn fordi du kan få lite søvn de første månedene til babyen? Det er snakk om et helt menneskeliv her, ja, kanskje slitsomt de første månedene, men tenk at resten av livet ditt får du oppleve en person som du elsker høyere enn det går an å forklare! Du får ha dette fine barnet i 40-50 år, kanskje enda mer! 
respekterer at du ikke vil ha barn, men det er kanskje litt rart argument at lite søvn i noen mnd er grunnen til at du ikke vil ha et barn du har i resten av livet ditt 😅👍🏼

Anonymkode: 09788...8f1

• Liker 1
Skrevet

Barnet sover om natten?? Da er du jo heldig tenker jeg! I tillegg til at min nr 2 bare ville ha meg, ikke pappaen, så måtte jeg stå og bysse han halve natta og andre halvdelen sitte i en gyngestol og gynge med han. Må nesten bare akseptere at sånn er situasjonen for nå, det vil endre seg med tid og stunder.

Anonymkode: 7898e...6ee

Skrevet

Bæresele ja, og helt normalt at baby bare vil være nær 💕 om du gir pupp så bare gi ofte og mye, ikke stress med rutiner. Baby sover om natten fordi den ligger nært, og har nok samme behovet på dagen. Det blir bedre❤️

Skrevet

Bæresjal er tingen!! Close caboo er topp de første månedene, et slags ferdigknyttet sjal som enkelt hives på og strammes til med ringer. Fra ca 4-5 mnds alder er bæresele bedre, f.eks Manduca, Ergo eller lign.

Anonymkode: 622f6...0db

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bæresjal er tingen!! Close caboo er topp de første månedene, et slags ferdigknyttet sjal som enkelt hives på og strammes til med ringer. Fra ca 4-5 mnds alder er bæresele bedre, f.eks Manduca, Ergo eller lign.

Anonymkode: 622f6...0db

Jeg startet også ut med close caboo, og var kjempefornøyd. Gikk deretter over til Ergobaby og Artipoppe Zeitgeist. Men finnes masse forskjellige der ute:)

Anonymkode: 6eb95...f36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...